Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 12:34

Hoi,
Mijn driejarige ruin is een gespannen paard.
In de wei loopt hij niet bepaald ontspannen, vooral in draf en galop niet. Maar ook in de bak is dit zo.

Nu heb ik al 1x op hem gezeten, enkel opstappen en afstappen zodat hij dit al kent.

Maar voor ik hem verder beleer wil ik graag meer zekerheid over de rug.
Iemand ervaring met het op de foto zetten van de rug en wat kost dat ongeveer?

In januari komt er ook al een craniosacraal therapeut. (Horse Care Sublime).
Dit omdat de 3 behandelingen van de Osteopaat helaas geen verbetering tonen.

Voorbeeld van hoe mijn paard loopt in draf:
Afbeelding

Galop
Afbeelding


Leef en laat leven.


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70432
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:38

Ik verplaats dit topic naar medisch.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:39

Het kan aan mij liggen, maar ik vind de bespiering zichtbaar op de tweede foto vreemd. Ik heb laatst 3 foto's laten maken van 1 kleine bemerking onder het sprongewricht van een been van mijn paard. Een foto kost 40- ongeveer (exclusief visite), ik denk dat er voor een rug al een groter aantal foto's moeten worden genomen.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:43

Ik heb mijn pony van oor tot staart de hele rug op de foto laten zetten bij de Lingehoeve, via PB kan ik je wel laten weten wat mij dat kostte :)

Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:44

Jouw paard loopt op deze foto's behoorlijk op de voorhand. In draf valt hij zowaar over zijn voorbeen heen, terwijl de achterkant alweer is vertrokken. Je ziet aan de foto's duidelijk het gebrek aan natuurlijke bespiering in de bovenlijn en ook dat hij minder makkelijk front maakt (holle halslijn).
Hij lijkt mij niet echt rijtypisch.

Je zult een lange weg te gaan hebben wil je hier een fijn rijpaard van maken. Die spieren moet hij echt nog maken en jij moet hem daarbij helpen. Niet door erop te gaan zitten, maar door hem vooral werk te laten doen waarbij hij voorwaarts neerwaarts over de rug moet bewegen, bijvoorbeeld door longeren of aangespannen.

Terug op je vraag: X-ray fotos maken van de rug is tegenwoordig niet zo moeilijk meer. Ik heb dat afgelopen voorjaar gewoon aan huis laten doen, voor circa 50 euro per foto + voorrijdkosten.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 12:48

Akkoord over vw nw maar dit doet hij niet, zodra ik hem in draf wil zetten als hij in stap wel lekker obtspannen is gaat het hoofd omhoog en brengt die niet meer omlaag.
Bijzetten wou ik niet doen, wat als hij dan paniekeert? Het is namelijk al een angstiger type. Vooral voor touwen.

Leef en laat leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:49

Zo van de fotos en film kun je er weinig van zeggen. Een paard wat zo opgefokt is, daar kun je niks nuttigs over zeggen .. Dan zou ik eerder een filmpje maken van het longeren. Ook ben ik benieuwd naar standfoto's.

ingvdh

Berichten: 6357
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:50

Kosten verschillen per dierenarts/kliniek behoorlijk.

Toen ik een maand terug een paard wilde keuren incl rontgen van benen (rug stond al op de foto) kwamen er na een rondje bellen met 4 artsen bedragen uit van €400 tot €630 voor exact dezelfde keuring, alle DA's waren erkend paardenkeuringsarts dus ook kwalitatief niet veel verschil.
Rondje bellen dus.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 12:51

Meer filmpjes kan je op mijn YouTube vinden via bovenstaand filmpje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leef en laat leven.

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:52

ik was 104 euro kwijt in Utrecht

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:53

Je kunt proberen om hem magnesium bij te voeren. Worden ze wat makkelijker van en het is goed voor de spierontwikkeling. Ik zou ook zeker iets bijvoeren voor de spierontwikkeling, zoals Myoplast oid, maar dan alleen als hij ook echt aan het werk gaat (niet in perioden van rust).

Bijzetten zou ik dus vooral wel doen. Zonder bijzet "train" je hem juist om op deze manier (met holle bovenlijn) zich te blijven voortbewegen. Je wilt juist dat vw nw én OVER DE RUG, anders is trainen zinloos. Dat bereik je al heel vriendelijk met bijvoorbeeld een longeerhulptouw, of een gogue. Het hoeft niet meteen hartstikke strak, he?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:54

Je hebt een paard dat eigenlijk weinig tot geen lichaamsbeweging krijgt en die je tegelijkertijd elke dag twee scheppen mais geeft en een schep basisbrok voert. Dat is een grote suiker- en zetmeelbom waar zelfs paarden die wel echt aan het werk zijn nog gestresst van kunnen raken, en dan is ontspannen lopen of voorwaarts neerwaarts denken compleet onmogelijk voor zo'n paard, zeker als hij daarnaast maar een paar uur per dag uit zijn stal komt.

Los daarvan zijn er genoeg paarden die problemen hebben met het verteren van zoveel zetmeel en die vervolgens door maag/darmproblemen geen eiwitten meer op kunnen nemen om spieren aan te maken. Bij jouw paard zie ik eigenlijk allebei; sowieso een gestresste houding en ook een gebrek aan spieren in de bovenlijn terwijl hij verder niet mager lijkt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:56

xyzutu2 schreef:
Je hebt een paard dat eigenlijk weinig tot geen lichaamsbeweging krijgt en die je tegelijkertijd elke dag twee scheppen mais geeft en een schep basisbrok voert. Dat is een grote suiker- en zetmeelbom waar zelfs paarden die wel echt aan het werk zijn nog gestresst van kunnen raken, en dan is ontspannen lopen of voorwaarts neerwaarts denken compleet onmogelijk voor zo'n paard, zeker als hij daarnaast maar een paar uur per dag uit zijn stal komt.

Los daarvan zijn er genoeg paarden die problemen hebben met het verteren van zoveel zetmeel en die vervolgens door maag/darmproblemen geen eiwitten meer op kunnen nemen om spieren aan te maken. Bij jouw paard zie ik eigenlijk allebei; sowieso een gestresste houding en ook een gebrek aan spieren in de bovenlijn terwijl hij verder niet mager lijkt.

Als dit zo is is dat inderdaad het eerste wat je moet veranderen.
Vitamine korrel en goed hooi. En veel, heel veel naar buiten.
Pas dan kun je aan gehoorzamen en ontspanning gaan denken.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Ssuuz92
Berichten: 462
Geregistreerd: 23-08-12

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 13:08

Ik raad je aan om naar Schiffelers te gaan. Als ik de foto's zo zie van zijn achterhand zou ik daarvan een inwendig onderzoek laten doen.

Hij is ook goed betaalbaar en legt alles heel goed uit.

http://www.dierenartsschiffelers.nl

Babootje

Berichten: 26011
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 13:14

Ik vind hem ook van nature erg slecht bespierd in de bovenlijn. Tijdens het draven houdt hij de rug ook heel strak en treedt vrijwel niet onder met t achterbeen. Ik zou foto's rug/hals geen slecht idee vinden. Goed dat je hierover nadenkt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 14:39

bruintje123 schreef:
xyzutu2 schreef:
Je hebt een paard dat eigenlijk weinig tot geen lichaamsbeweging krijgt en die je tegelijkertijd elke dag twee scheppen mais geeft en een schep basisbrok voert. Dat is een grote suiker- en zetmeelbom waar zelfs paarden die wel echt aan het werk zijn nog gestresst van kunnen raken, en dan is ontspannen lopen of voorwaarts neerwaarts denken compleet onmogelijk voor zo'n paard, zeker als hij daarnaast maar een paar uur per dag uit zijn stal komt.

Los daarvan zijn er genoeg paarden die problemen hebben met het verteren van zoveel zetmeel en die vervolgens door maag/darmproblemen geen eiwitten meer op kunnen nemen om spieren aan te maken. Bij jouw paard zie ik eigenlijk allebei; sowieso een gestresste houding en ook een gebrek aan spieren in de bovenlijn terwijl hij verder niet mager lijkt.

Als dit zo is is dat inderdaad het eerste wat je moet veranderen.
Vitamine korrel en goed hooi. En veel, heel veel naar buiten.
Pas dan kun je aan gehoorzamen en ontspanning gaan denken.

Hij staat op een manege gestald, aan voer kan ik helaas niks veranderen. Dit bepaalt de stalbaas.

Heeft echter daarvoor 24/24 weidegang gehad met onbeperkt hooi en een goede brok. Hier was hij ook gespannen en erg gestresst onder. Zijn gedrag is sinds de verhuis naar de manege positief verbeterd.

Leef en laat leven.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:45

Dat is echt van die onzin. Dan zeg je toch gewoon tegen die stalbaas dat jij ander voer wil geven en dat hij je paard niet meer hoeft te voeren? Dan kom je lekker zelf voeren of je zet een emmertje klaar. Dat vind ik steeds zo'n kortzinnige manier van werken met je paarden. Ik zie staan dat je maar 7km van je paard vandaan woont, heel moeilijk is het dan niet om zelf te voeren als emmertjes geen optie zijn lijkt me. Ik heb je volgtopic ook al een aantal keer aangeklikt en lees daar ook heel wat dingen waar ik het niet mee eens kan zijn. Maar goed, ik vind de rug van je paard er iig niet lekker uitzien. Op sommige foto's denk ik karperrug maar een volgende foto spreekt dat dan weer tegen. Foto's maken lijkt me idd geen overbodige luxe. Want iets aan het exterieur van dit paard klopt gewoon niet, dat kan natuurlijk ook liggen aan een gebrek aan beweging icm ongepaste voeding waardoor de spieren slechte proporties hebben.

NinaCharlie

Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:48

Dat bepaalt de stalbaas? Het is toch jouw paard, niet die van je stalbaas? Je kan toch vragen of het oké is als je zelf je eigen voer klaarzet? Ik heb in je volgtopic volgens mij nooit gereageerd maar het is niet gek dat je steeds tegen de lamp aan loopt wanneer je niets verandert aan de basisbehoeften van je paard. Ik moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk schrik van de foto’s uit je OP. Paard heeft echt geen spieren inderdaad. Nu is het kweken van een sterke, gezonde, mooie bovenlijn alles behalve eenvoudig en zeer tijdrovend maar dit is wel echt bijzonder weinig.

In de zomer van 2016 is mijn paard op de foto geweest. Heb een thermografie laten maken van het volledige lichaam en er zijn 14 foto’s gemaakt. Voor prijzen mag je PB’en.

Edit: mijn paard is op een kliniek geweest waar hij 2 weken is gebleven. Daar is hem eigenlijk opnieuw geleerd te lopen maar dan correct. Bekken kantelen, buikspieren aanspannen, rug ontspannen, neusje naar beneden. 1 keer per dag aan de longe, 1 keer per dag in de aquatrainer. Elke cent dubbel en dwars waard geweest. Een intensief programma waarin ik zelf ook veel mee heb gekeken, ik kreeg echt heel veel begeleiding/les om het zelf thuis voort te kunnen zetten en zelf ook verschil te zien in hoe een paard hoort te bewegen. Want ik denk dat dat bij jou ook het geval is, jij moet niet iemand hebben die je paard oplapt en je naar huis terug stuurt, je hebt zelf begeleiding nodig over hoe een paard hoort te lopen en wat je er aan kunt doen om je paard zover te krijgen.


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 15:04

Even voor de duidelijkheid toen hij 24/24 vrije beweging had was hij zo:
Afbeelding
Afbeelding

Zijn gedrag? Schrikkerig, terughoudend niet kunnen begeleiden want trok zich onmiddellijk los. Had echter wel vertrouwen in mij maar hem begeleiden van de ene naar de andere wei lukte niet, hij bleek ook een grote angst voor touwen te hebben.
Kreeg onbeperkt ruwvoer en een goede brok maar zijn manier van lopen is nooit veranderd. Ook tijdens het spelen met een ander jong paard liep hij niet ontspannen.

Wat betreft voeren: ik mag dan wel 7km ervandaan wonen, ik geraak er echter niet dagelijks ivm werk en openbaar vervoer. Manege is smorgens pas te betreden vanaf 7u maar dan ben ik dus al op weg naar het werk.
Een voerton neerzetten is een optie maar zal dat eerst moeten bespreken dan. Ook qua hoeveelheid de stalbaas dan moet voeren moet ik eerst allemaal opzoeken.

Leef en laat leven.

Anoniem

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:07

Andere insteek, maar ziet hij wel goed?

Elisa2

Berichten: 36663
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:09

Eens met Ninacharlie, het is goed om uit te sluiten of zijn rug medisch oke is. Maar mocht dat het geval zijn zorg dan dat je goede begeleiding krijgt van iemand die je echt leert je paard opbouwend te trainen zodat hij zijn lijf goed leert te gebruiken.

Ik zie er niet zoveel "geks" aan, behalve een wat ongunstige bouw en strak in de rug daardoor. Met de juiste dressuurmatige training kun je daar gewoon nog een prima rijpaard van maken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NinaCharlie

Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:13

Hoe veel staat hij nu eigenlijk buiten op die manege? Van buiten rondscharrelen blijven ze ook vaak soepeler dan op stal blijven.

Anoniem

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:19

Zijn bouw is idd niet top. Wat is zijn afstamming? Het kruis is stijl, lang en sabelbenig achterbeen. Zit er spaans/portugees bloed in?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 15:23

Joolien schreef:
Andere insteek, maar ziet hij wel goed?

Dat was mijn eerste gedachte ook omdat hij vooral rechts erg angstig is. Maar dierenarts heeft gekeken en hij heeft gewoon goede reacties.
Waarom hij rechts banger is blijft een groot vraagteken helaas.
Heb van de fokker vernomen dat hun veulens gewoon de weides op gaan en ze te weinig tijd hebben om ze allemaal handmak te maken. Maw hij heeft tweeënhalf jaar als wild paardje geleefd. Werd wel bekapt zei de fokker maar ik begrijp dan de angst voor de smid wederom niet. In begin kon ik zelfs de benen niet aanraken.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 15:25

NinaCharlie schreef:
Hoe veel staat hij nu eigenlijk buiten op die manege? Van buiten rondscharrelen blijven ze ook vaak soepeler dan op stal blijven.

Afhankelijk van het weer:
Van 9-16u in de zomer blijven ze langer buiten.
En bij echt véél te natte paddocks/30+ in de zomer blijven ze binnen.


Joolien:
http://www.allbreedpedigree.com/jolys+limoncello

Leef en laat leven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blacky94, Evalien86 en 37 bezoekers