Eigen hond aangevallen door loslopende hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Flame25
Berichten: 108
Geregistreerd: 23-07-13

Eigen hond aangevallen door loslopende hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 13:12

Vrijdagavond ging ik na 22:00 mijn 2 hondjes uitlaten. Ik heb een grote stevige Jack Russel van 12 jaar en kleine kruising shih tzu en Yorkshire Terrier van 15 jaar. Ik liep via de achterdeur naar buiten en liep langs het huis op onze oprit. Mijn hondjes waren gewoon rustig. Niet grommen, blaffen of trekken aan de lijn. Ze liepen rustig achter mij. We liepen ongeveer 10 meter voor de straat, dus nog op onze oprit toen ik de hond zag. Een witte stafford achtige type, een enorme spierbundel. Ze zag ons en rende gelijk recht op ons af. Ik heb mij hondjes zover mogelijk achter mij gehouden en heb de hond in zijn gezicht geschopt. Dit hielp niet, wat heeft zo'n hond een kracht. voor mijn gevoel liep zij zo door me heen. Zij pakte mijn Jack Russel bij de nek en probeerde hem dood te schudden. Mijn hondje krijste er over en kon zich niet verweren. Ik was helemaal in paniek. Probeerde mijn vriend te roepen, die binnen was. Die was net aan het stofzuigen, dus hoorde me niet. Toen probeerde ik hem te gaan halen. Alleen mijn andere hondje was dus zo geschrokken, dat hij omgevallen was en geen controle meer had (hyperventilatie-aanval). Dus heb ik hem eerst opgepakt. Gelukkig liet de hond toen los, gauw mijn vriend gehaald. Hond bekeken en gelukkig valt het mee.
Ik was helemaal in paniek en in tranen. Toen ik weer een beetje bedaard was zijn we de hondjes maar samen uitgaan laten, maar de hond liep er nog steeds en wilde weer aanvallen. Mijn vriend liep een paar meter voor ons uit en kon gelukkig verbaal de hond terug sturen.
Mijn vriend is gaan aanbellen bij de overburen. Er werd wel sorry gezegd, maar echt verantwoordelijkheid wordt er niet genomen. Want ja hij is van zijn zoon en niet van hun. Terwijl ik denk zij zorgen ervoor dan is het hun verantwoordelijkheid toch? Ze houden het beest dus in de tuin, omdat hij een kennelsyndroom heeft.
De hond heeft mijn Jack Russel al es eerder aangevallen toen mijn vriend er mee liep. Helaas hebben we dat nooit aan hun gemeld. Ze houden hem in de tuin, maar ze loopt dus vrij regelmatig op straat als ze de tuindeur niet goed dicht doen. De zoon, waar de hond eigenlijk van is heeft hem bij zijn ouders gedumpt, omdat ze niet met zijn nieuwe hond kon.
Het is mij wel duidelijk dat deze hond een gevaar is. Ik moet er niet aandenken wat er gebeurd was als ze mij kleinste hondje had aangevallen. Die had dat echt niet gered. Ik merk dat het me erg dwars zit en ben er ook echt heel erg van geschrokken. Ik voel me zo machteloos dat ik mijn hondjes niet kon beschermen.
Ik wil denk ik sowieso een melding doen bij de politie. Alleen vraag ik me dan af of de politie er wat mee doet? Zijn er mensen die ervaring met zulke dingen hebben? Wat zou jij doen? Ik wil zo graag voorkomen dat het echt fout gaat. mijn eigen honden beschermen, maar ook die van anderen.


furious

Berichten: 7102
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Re: Eigen hond aangevallen door loslopende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:19

Volgens mij worden meldingen nu serieuzer genomen. Maar weet niet of dat bij de politie is of een ander meldpunt.
Misschien aan andere hondenbezitters in de buurt vragen of zij ook last hebben van die hond. Samen sta je toch sterker.

You can turn off the sun but I'm still gonna shine!

xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:21

Jahoor is mij ook gebeurd. Licht de wijkagent in, die kan een aanlijn/muilkorf verbod instellen.
Als je de rekening hebt van de dierenarts kan je die ook op hun verhalen. Echt melden, hier kan de politie wat mee. Als je niet weet wie de wijkagent is bellen naar het “geen nood” nummer van de politie (0900 88 44)

La Vie en Rose 


frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Eigen hond aangevallen door loslopende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:28

die hond is blijkbaar niet te vertrouwen. willen de overbuurtjes wachten tot er mensen / kinderen aangevallen worden? Als de politie er niets mee doet zou ik het recht toch rap in eigen handen nemen!

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:30

1x meegemaakt 15 jaar geleden, mijn toenmalige lab werd gegrepen door een mechelaar.
Toen mochten honden op veel plaatsen nog gewoon los, ik was met mijn hond met een bal aan het spelen, zij zat naast mij te wachten tot ze er weer achteraan mocht.
Mechelaar liep aangelijnd naast zijn baas, toen zij mij passeerden, sprong de hond achter zijn baas langs en greep mijn hond. Resultaat 2 gebroken tenen. Hij heeft de rekening betaald en een muilkorf voor zijn hond gekocht. Nooit heb ik hem weer zonder zien lopen.
Ik zou ook een melding maken bij de politie/wijkagent.

Dag lieve mam, love you always
De rooie schurk en het kleine meisje. Lieve Bibi rust zacht, zo plotseling uit het leven gerukt. je hebt nog geen 4 jaar mogen worden.

noviceh

Berichten: 4780
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:33

Direct aangifte doen! Bah, wat ontzettend asociaal dat deze mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen. En volgende keer ook direct naar dierenarts voor controle. Kan zijn dat er meer schade is aangericht dan je aan de buitenkant kan zien.

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:34

Sowieso melding doen. Met een eerste melding kunnen ze niet veel, maar als er meer meldingen komen moeten ze reageren.
Daarbij dierenartskosten verhalen op de buren. Dat zij het maar regelen met hun zoon. Wat een schoften zeg, verantwoordelijkheid afschuiven op iemand die er niet is.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:34

Je hond door de dierenarts laten onderzoeken, da een verklaring laten opmaken, de rekening aan de eigenaar geven en aangifte doen bij de politie. Als je dat niet doet kan de gemeente (muilkorf om en aan de lijn) niks doen. Dit soort indcidenten gebeuren helaas steeds vaker. De maatschappij verhard en het interesseert mensen schijnbaar niet wat er net andermans hond gebeurd.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:36

Melden bij de politie, zeker als het al vaker is gebeurd. Nu was het je hond, de volgende keer is het een kind of jij zelf.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Flame25
Berichten: 108
Geregistreerd: 23-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 13:41

xSCWx schreef:
Jahoor is mij ook gebeurd. Licht de wijkagent in, die kan een aanlijn/muilkorf verbod instellen.
Als je de rekening hebt van de dierenarts kan je die ook op hun verhalen. Echt melden, hier kan de politie wat mee. Als je niet weet wie de wijkagent is bellen naar het “geen nood” nummer van de politie (0900 88 44)

Ik zal deze week even bellen. Al laten die mensen die hond nooit uit. hij komt dus alleen op straat als ze de tuindeur niet dicht hebben gedaan. Dit komt vaak voor.Zeker wel 1 keer per week.
Mijn hond heeft geen zichtbare verwondingen. Zijn nek is wel erg gevoelig en de huid was erg rood. Met aaien piepte hij gisteren. Ik ben niet naar de dierenarts geweest.

frankiej schreef:
die hond is blijkbaar niet te vertrouwen. willen de overbuurtjes wachten tot er mensen / kinderen aangevallen worden? Als de politie er niets mee doet zou ik het recht toch rap in eigen handen nemen!

Ik wil ook niet dat ik niks doe en dat het de volgende keer als het gebeurt wel echt mis gaat. Bij mijn honden of een andere hond in de buurt. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Ik ben er nu echt niet gerust op. Wie zegt dat de deur van de tuin nooit meer openstaat en de hond niet weer de kans krijgt. Het erge vind ik ook nog, dat die hond dus ook nog op ons terrein mijn hond aanviel. Zelfs op eigen terrein waren we niet veilig.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Eigen hond aangevallen door loslopende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:45

De gemeente kan dan een aanlijn en muilkoft verplichting. Opleggen. Dat houdt in dat de hond niet los mag lopen, anders wordt de hond in beslag genomen of krijgt men een boete. Dat geldt dus ook als de hond uit de tuin ontsnapt. Hij loopt dan immers ook los zonder aangelijnd te zijn. Dan moeten ze maar zorgen voor een goed hekwerk.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:48

frankiej schreef:
die hond is blijkbaar niet te vertrouwen. willen de overbuurtjes wachten tot er mensen / kinderen aangevallen worden? Als de politie er niets mee doet zou ik het recht toch rap in eigen handen nemen!

En hoe ga je dat doen? :)

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:58

Jammer dat deze stafford bij de verkeerde eigenaar woont. Deze hond laat zich duidelijk bijsturen (anders had hij bijvoorbeeld niet geluisterd naar je vriend). Tevens heeft hij de jack niet beschadigd (hij had hem kunnen doden zo te horen). Natuurlijk heeft dit dier sturing nodig en een duidelijk kader maar dit heeft hij nu helaas niet. Maak a.u.b melding aan de politie. Ik hoop dat dit dier naar een ander fijn adres kan waar hij wel de aandacht, sturing, uitdaging en zorg krijgt die hij nodig heeft.

Ik wil jullie heel veel sterkte wensen. Dit lijkt mij doodeng om mee te maken. Schakel de politie zeker in want anders loopt dit misschien helemaal uit de hand.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:02

Het was ook niet handig om gelijk al in paniek dat dier een schop te geven omdat jij bang was. In alle waarschijnlijkheid had er niks gebeurd als jij niet zo overdreven gereageerd had.

Maargoed, gedane zaken nemen geen keer en wat je nu moet gaan doen is praten met de buren, dat jij bang bent voor hun hond en of zij daar rekening mee willen gaan houden door hun hond aangelijnd te houden als deze op de openbare weg is (zoals ze ook wettelijk verplicht zijn, maar ik zou het bij mezelf houden, mensen kunnen nogal eens gaan stuiteren als je ze iets oplegt)

keep it simple en als simpel niet werkt, kan je het altijd nog ingewikkeld maken met instanties enzo

Flame25
Berichten: 108
Geregistreerd: 23-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 14:09

danzzz schreef:
Het was ook niet handig om gelijk al in paniek dat dier een schop te geven omdat jij bang was. In alle waarschijnlijkheid had er niks gebeurd als jij niet zo overdreven gereageerd had.

Maargoed, gedane zaken nemen geen keer en wat je nu moet gaan doen is praten met de buren, dat jij bang bent voor hun hond en of zij daar rekening mee willen gaan houden door hun hond aangelijnd te houden als deze op de openbare weg is (zoals ze ook wettelijk verplicht zijn, maar ik zou het bij mezelf houden, mensen kunnen nogal eens gaan stuiteren als je ze iets oplegt)

keep it simple en als simpel niet werkt, kan je het altijd nog ingewikkeld maken met instanties enzo


Hond heeft al eerder gebeten. heb ik hier boven ook al verteld. Ik heb de hond eerst streng proberen weg te jagen. Hielp niet en als zo'n hond dan aggressief recht op je af komt rennen met een blik in de ogen van ik ga je hond verslinden, dan geef ik een schop ja. Hij had hem anders ook wel gegrepen hoor. Dit is een hond met een enorme kronkel, hij heeft zelfs de buurvrouw een keer zomaar gebeten.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:14

Even de feiten op een rijtje.

De hond kwam op jou afgerend. (Dat doen veel honden die los lopen. Heeft niks met agressie te maken)
Hij heeft jouw Jack gepakt in de nek en ermee geschud. (Jouw Jack had dan toch al dood moeten zijn? Of op zijn minst zo toegetakeld moeten zijn dat je met spoed naar de dierenarts zou moeten gaan)
De hond liet uit zichzelf los. (Honden die kwaad willen laten niet uit zichzelf los)
De hond luisterde netjes toen jouw vriend hem weg stuurde.

Je zal onwijs geschrokken zijn van het voorval, maar uit jouw verhaal kan ik niet opmaken dat deze hond gevaarlijk is. Eigenlijk alleen dat hij niet los hoort te lopen. Daar zou je een melding van kunnen maken.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:15

Sorry hoor maar ik snap 1 ding niet. Waarom ga je weer naar buiten met de hondjes en kom je er dan achter dat de witte hond er nog steeds rond loopt? Terwijl je weet dat het beest bij de overburen vandaan komt? Lijkt mij dat je dan eerst bij de overburen langs gaat zodat ze hun hond binnen kunnen halen en verantwoording nemen voordat je met je eigen honden weer naar buiten gaat? Zo loop je dus wel onnodig risico.

Verder was het verstandiger om naar de dierenarts te gaan. Al was het maar om schriftelijk bewijs te hebben dat je hond blauwe plekken of pijn heeft opgelopen. Dan sta je wel steviger bij een evt aangifte van artikel 425 lid 2 SR en kan de politie er ook wat meer mee.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Eigen hond aangevallen door loslopende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:20

Ik vind het al niet normaal dat een hond een andere hond bij zijn nekvel pakt en ermee gaat schudden. Ook al is het niet bedoeld als doodschudden.

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:24

Vandaag nog aangifte doen en gelijk melden dat dit nu de tweede keer is. Ook al gaat de aangifte alleen om deze keer. Nu valt de 'schade' misschien nog mee, maar 3x is scheepsrecht.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Flame25
Berichten: 108
Geregistreerd: 23-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 14:26

HorseTopShop schreef:
Even de feiten op een rijtje.

De hond kwam op jou afgerend. (Dat doen veel honden die los lopen. Heeft niks met agressie te maken)
Hij heeft jouw Jack gepakt in de nek en ermee geschud. (Jouw Jack had dan toch al dood moeten zijn? Of op zijn minst zo toegetakeld moeten zijn dat je met spoed naar de dierenarts zou moeten gaan)
De hond liet uit zichzelf los. (Honden die kwaad willen laten niet uit zichzelf los)
De hond luisterde netjes toen jouw vriend hem weg stuurde.

Je zal onwijs geschrokken zijn van het voorval, maar uit jouw verhaal kan ik niet opmaken dat deze hond gevaarlijk is. Eigenlijk alleen dat hij niet los hoort te lopen. Daar zou je een melding van kunnen maken.


Een hond die met staart in de lucht oren naar voren, naar voren gebogen lijf keihard op je af komt rennen, ook niet? Als Ogen zo strak op mijn hond gericht. Zelfs met een schop verandert er niks in het lijf pure fixatie. vind ik geen normaal gedrag van een hond?
Het gaat trouwens om een oudere hond. dus weet ook niet in hoeverre hij nog veel tanden heeft ook niet. Heb ik zelf ookal gedacht. Weet wel dat mij Jack erg stevig gebouwd is en dat hij zich zo plat mogelijk hield op de grond. Misschien is dat zijn geluk geweest? Dat weet ik niet.

Bravura schreef:
Sorry hoor maar ik snap 1 ding niet. Waarom ga je weer naar buiten met de hondjes en kom je er dan achter dat de witte hond er nog steeds rond loopt? Terwijl je weet dat het beest bij de overburen vandaan komt? Lijkt mij dat je dan eerst bij de overburen langs gaat zodat ze hun hond binnen kunnen halen en verantwoording nemen voordat je met je eigen honden weer naar buiten gaat? Zo loop je dus wel onnodig risico.

Verder was het verstandiger om naar de dierenarts te gaan. Al was het maar om schriftelijk bewijs te hebben dat je hond blauwe plekken of pijn heeft opgelopen. Dan sta je wel steviger bij een evt aangifte van artikel 425 lid 2 SR en kan de politie er ook wat meer mee.


Ik was zelf in paniek. Mijn vriend zei dan hou ik de hond wel weg en kan jij de honden alsnog uitlaten. We zagen de hond eerst ook niet en dachten dat hij al weer in de tuin was gegaan.
Achteraf niet zo handig idd.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:29

noviceh schreef:
Direct aangifte doen! Bah, wat ontzettend asociaal dat deze mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen. En volgende keer ook direct naar dierenarts voor controle. Kan zijn dat er meer schade is aangericht dan je aan de buitenkant kan zien.

Dit was wat ik ook wilde schrijven.
Echt wel naar de dierenarts gaan, want diepe smalle wondjes sluiten vaak meteen. Dan zie je ze niet goed maar ze zitten er wel. En zijn juist erg ernstig omdat het vuil daar niet uit kan.

En uiteraard de politie bellen.
Ze nemen totaal geen verantwoording voor een hond die al vaker heeft gebeten.
Tijd dat daar verandering in komt.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:33

Gedrag van de hond valt niet te vergoeilijken ts, dus zou dat soort posts negeren. Alsof de schuld bij jou of je honden ligt? Vreemd. Een wildvreemde hond die gefixeerd op mijn hond af rent krijgt ook een trap.

Melding van maken en goed je ogen open houden om het te voorkomen.

Eens met bovenstaande van goed laten checken. Tanden kunnen erg diepe bij a niet zichtbare gaten achterlaten.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:40

HorseTopShop schreef:
Even de feiten op een rijtje.

De hond kwam op jou afgerend. (Dat doen veel honden die los lopen. Heeft niks met agressie te maken)

mee eens
Citaat:
Hij heeft jouw Jack gepakt in de nek en ermee geschud. (Jouw Jack had dan toch al dood moeten zijn? Of op zijn minst zo toegetakeld moeten zijn dat je met spoed naar de dierenarts zou moeten gaan)

een JR gaat niet zogauw dood. Als het een oude yorkie geweest was die misschien wel dood geweest.
Schudden is geen normaal spelgedrag; Bij een hond die die neiging heeft, moet de eigenaar hem dit afleren. Hoort dan bij de opvoeding.

Citaat:
De hond liet uit zichzelf los. (Honden die kwaad willen laten niet uit zichzelf los)

Dus bijten is ok? Als hij maar ooit loslaat?

Citaat:
De hond luisterde netjes toen jouw vriend hem weg stuurde.

Deze keer wel, er is echt geen garantie dat dat de volgende keer ook het geval is.

Citaat:
Je zal onwijs geschrokken zijn van het voorval, maar uit jouw verhaal kan ik niet opmaken dat deze hond gevaarlijk is. Eigenlijk alleen dat hij niet los hoort te lopen. Daar zou je een melding van kunnen maken.

Uiteraard kan je niet met 100% zekerheid weten dat hij gevaarlijk is. Wel dat er duidelijk overlast is en veel kans dat er wel degelijk gevaar is.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Eigen hond aangevallen door loslopende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:51

Ik zou ook aangifte doen.
Mocht het je nog eens gebeuren ,laat je eigen honden los til de hond op aan zijn halsband of gebruik je eigen lijn sla die om zijn nek en hang hem zo op.Dan hebben je eigen hondjes de miste schade.
Ik heb het eens gehad met een jachthond die vanuit het niets op mijn hondje van 5 kg dook.Ik had hem niet eens zien komen hij kwam van achter.
Ik heb hem aan zijn halsband opgetilt en zijn band gedraaid hij moest toen wel lossen.Mijn eigen hondje is toen naar huis gerend.De dader heb ik persoonlijk op het politieburo afgeleverd ik had geen flauw idee van wie hij was.

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Eigen hond aangevallen door loslopende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:57

Extra lijn meenemen en volgende keer eerst kijken of hond losloopt voor je je honden uitlaat. Loopt hij los even de extra lijn vastklikken en hem in hun tuin vastknopen of bij de politie afleveren ( of dierenambulance bellen dat je een hond hebt gevangen en je niet weet van wie hij is. )

Desnoods even oefenen hoe je snel een nood muilkorf kunt maken van zo'n beetje alles en zonder na te hoeven denken. Je hebt altijd wel iets bij je wat je daarvoor kunt gebruiken. Van broekriem tot schoenveter etc.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 76 bezoekers