[INFO] Insulineresistentie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 09:05

Even een update van mijn paard. Helaas gaat het erg slecht, ondanks alle aanpassingen in het voer en de beweging is er geen grammetje af, haar suiker lijkt steeds verder 'ontregeld' te raken. Ze is chronisch hoefbevangen en heeft er de laatste weken weer erg veel last van, loopt heel erg slecht. Ze komt helemaal niet meer op gras, dat is wel sneu want ze vond het altijd heerlijk om in de wei te gaan. Ze staat nu onder pijnstilling en ze wordt volgende week nog eens speciaal bekapt. Als dat geen verbetering gaat geven, zullen we helaas afscheid moeten nemen. ;(


KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 09:13

Wat balen zeg, hopen op een klein wonder. Sterkte ermee :(:)

Stand up for what you believe in, even if you're standing alone

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 09:35

Weet je zeker dat t ‘alleen’ IR is en geen ppid? Want in dat geval heb je ook medicijnen nodig.

Ik hoop ook op een wonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 09:59

Nee ze heeft geen PPID. Ze is meerderr keren getest, laatste test was een week of 10 geleden, ook negatief. Ze heeft wel EMS maar daar is helaas geen medicatie voor.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 10:06

Mmm, dat is balen en maakt t heel lastig. Anders kon er ‘gewoon’ een pil in. Maar nu heeft ze eigenlijk heel erg veel beweging nodig, maar dat kanniet vanwege haar voeten. Dus je zit echt in een moeilijke cirkel.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 00:27

Even een vraagje hier. Wij hebben een a pony van 1.10 . In de zomer komt.hij gemakkelijk bij van op de wei te staan. Dit jaar met graasmasker. Maar meneer krijgt het steeds uit. Nu normaal valt hij in de winter af. Maar dit jaar wilt hij niet echt afvallen. Normaal werkt hij drie a vier keer per week met de kids. Nu met het slechte weer soms maar twee keer per week. Hij krijgt 1/4 van een schep eten van sport mix zero van de aveve. En twee keer per dag twee plakken hooi van een kleine baal. Omdat hij nog steeds niet afvalt krijgt hij nu twee keer per dag een plak hooi en heeft hij stro in zijn stal. Maar ik vind dit eigenlijk te weinig. Maar ik heb het idee dat hij te dik wordt van het hooi en twee keer per dag een vierde van een standaard schep eten. Maar hij heeft precies ook steeds honger als hij zijn emmer leeg heeft.


De vetbulten aan de schouders zijn al wel iets minder maar hij blijft echt tafel model.

Heeft iemand raad wat ik hem kan geven zodat hij toch een beetje afvalt en niet te hevig wordt. Heb eens een vitamine korrel gegeven. Maar daar werd hij hyper van.


Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Met het wintec zadel zonder onderlegger was om te zien hoe het zadel lag.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 08:17

Ik zou niet zo snel minder hooi gaan voeren, maar eerder armer hooi, dus hooi van een jaar oud oid. Daarnaast het krachtvoer minderen of vervangen door een vitamine brokje. Dat icm met veel beweging zou er toch voor moeten zorgen dat hij langzaam weer in z'n normale model komt!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 08:57

Wat mijn paard hielp was op onbeperkt (schraal) hooi staan. Om daar te komen heb ik eerst zijn gewone portie hooi (halve baal per dag) over 4 voerbeurten verspreid en er stond onbeperkt stro (uit een slowfeeder, dat wel) en natuurlijk water.
Toen hij eenmaal normaal stro at, zijn we over gegaan op onbeperkt hooi.
Daar bleef hij zelfs wat te schraal op, maar dat is weer een ander verhaal.
Bij mijn ir’er kreeg ik het er al jaren moeilijk af en hij werd ook altijd super snel dik van gras. Inmiddels krijgt hij helemaal geen gras meer en ziet hij er nu erg goed uit.


llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 09:57

Hij krijgt ook zijn hooi in een slowfeeder. Maar ik heb mooi hooi dat deze zomer gehooid is. Zou eigenlijk niet weten waar ik zan schraal hooi zou moeten geraken. En ik dacht altijd dat ouder hooi niet goed was omdat de suikers er wel inblijven maar dat de vitaminen eruit gaan. Hooi nat maken is geen optie dan eet hij het niet.
Vitaminen korrel wil ik nog wel eens proberen. Maar hij mag er niet hyper van worden wat vorige keer wel was met de vitaminen korrel. Nu hem veel laten werken is niet gemakkelijk met dat het zo snel donker is en het slechte weer. Nu op de moment heeft het gevroren.
Ik heb het idee dat hij gewoon dik plopt als hij nog maar eten of gras ziet

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 10:12

Ja, is ook lastig, schraal hooi vinden. Ik had destijds het gelukkig dat de buren een pony met IR hadden en daarvoor zelf goed en schraal hooi van eigen land hadden.
Mijn punt is niet zo zeer dat je pony uit een slowfeeder eet, maar het gevoel heeft dat er altijd eten is en alleen naar behoefte gaat eten. Daardoor viel mijn paard af.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:06

Sinds mijn pony op onbeperkt staat is eten ook het enige wat ze doet. Ze slaap zelfs naast de slowfeeder. :=
Afgelopen keer kreeg ik ander hooi, veel groener. Het was echt super mooi hooi, maar na 2 dagen stond mijn pony al strak. Dus gelijk teruggegaan naar het oude hooi.
Op het gras komt ze al helemaal niet meer, dat is gewoon geen optie meer helaas.

Er zijn heel veel verschillende vitamine brokjes. Welke heb je al geprobeerd?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 02:18

llora schreef:
Even een vraagje hier. Wij hebben een a pony van 1.10 . In de zomer komt.hij gemakkelijk bij van op de wei te staan. Dit jaar met graasmasker. Maar meneer krijgt het steeds uit. Nu normaal valt hij in de winter af. Maar dit jaar wilt hij niet echt afvallen. Normaal werkt hij drie a vier keer per week met de kids. Nu met het slechte weer soms maar twee keer per week. Hij krijgt 1/4 van een schep eten van sport mix zero van de aveve. En twee keer per dag twee plakken hooi van een kleine baal. Omdat hij nog steeds niet afvalt krijgt hij nu twee keer per dag een plak hooi en heeft hij stro in zijn stal. Maar ik vind dit eigenlijk te weinig. Maar ik heb het idee dat hij te dik wordt van het hooi en twee keer per dag een vierde van een standaard schep eten. Maar hij heeft precies ook steeds honger als hij zijn emmer leeg heeft.


De vetbulten aan de schouders zijn al wel iets minder maar hij blijft echt tafel model.

Heeft iemand raad wat ik hem kan geven zodat hij toch een beetje afvalt en niet te hevig wordt. Heb eens een vitamine korrel gegeven. Maar daar werd hij hyper van.


Ik zou een meetlint kopen, door mijn vee arts aangeraden. iet omdat de getallen zo nauwkeurig zijn, maar je kunt daarmee wel zien of je pony echt aankomt of afvalt.

Ik weeg al meer dan een jaar mijn hooi en meet mijn paard met een meetlint. Zo leer ik waar ze van aankomt en van afvalt. Ik hou ook bij hoeveel minuten beweging ze per dag krijgt. Hooi wegen leerde mij ook dat de ene baal zwaarder is dan de andere. Aangezien het een kleine pony is, maakt een halve kilo hooi meer of minder wel uit.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 08:44

HippoLogic schreef:
llora schreef:
Even een vraagje hier. Wij hebben een a pony van 1.10 . In de zomer komt.hij gemakkelijk bij van op de wei te staan. Dit jaar met graasmasker. Maar meneer krijgt het steeds uit. Nu normaal valt hij in de winter af. Maar dit jaar wilt hij niet echt afvallen. Normaal werkt hij drie a vier keer per week met de kids. Nu met het slechte weer soms maar twee keer per week. Hij krijgt 1/4 van een schep eten van sport mix zero van de aveve. En twee keer per dag twee plakken hooi van een kleine baal. Omdat hij nog steeds niet afvalt krijgt hij nu twee keer per dag een plak hooi en heeft hij stro in zijn stal. Maar ik vind dit eigenlijk te weinig. Maar ik heb het idee dat hij te dik wordt van het hooi en twee keer per dag een vierde van een standaard schep eten. Maar hij heeft precies ook steeds honger als hij zijn emmer leeg heeft.


De vetbulten aan de schouders zijn al wel iets minder maar hij blijft echt tafel model.

Heeft iemand raad wat ik hem kan geven zodat hij toch een beetje afvalt en niet te hevig wordt. Heb eens een vitamine korrel gegeven. Maar daar werd hij hyper van.


Ik zou een meetlint kopen, door mijn vee arts aangeraden. iet omdat de getallen zo nauwkeurig zijn, maar je kunt daarmee wel zien of je pony echt aankomt of afvalt.

Ik weeg al meer dan een jaar mijn hooi en meet mijn paard met een meetlint. Zo leer ik waar ze van aankomt en van afvalt. Ik hou ook bij hoeveel minuten beweging ze per dag krijgt. Hooi wegen leerde mij ook dat de ene baal zwaarder is dan de andere. Aangezien het een kleine pony is, maakt een halve kilo hooi meer of minder wel uit.



Dat is een goede tip. Dank u. Gisteren een voorstel gekregen van de manege waar ik vroeger altijd reed en waar de kids prive les nemen. Zij hebben een oude pony staan die momenteel mank staat en redelijk mager is en een tijdje op rust moet. Onze pony zou meer moeten werken. Maar wat niet haalbaar is met dit weer op de wei en met dat het snel donker is na het werk. Nu werkt hij een a twee keer er week. En dan soms maar twintig minuten door de regen enzo .Hebben we het voorstel gekregen dat we een tijdelijke ruil doen. Onze pony een tijdje naar daar en dan zou hij drie a vier keer per week een uurtje meelopen in de half gevorderden les. Kids kunnen dan ook regelmatig daar binnen in de binnenpiste rijden. En de oudere pony komt dan een tijdje naar ons voor rust en bij te komen.

Maar dan kunnen de kids wel droog en warm binnenrijden en moeten we niet met de trailer op weg voor les

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:08

Hoi! Ik ben laatste tijd wat aan het inlezen om te kijken wat ik het best kan doen voor mijn pony. Ik heb een barockpinto (fries x kwpn) van 6 jaar. Sinds ik haar heb heeft ze al snel last van zomereczeem en een harde manenkam (met ''blokjes' '). Ik merk dat als ik maar genoeg rijdt het een stuk beter met haar gaat, daarom is afgelopen zomer vrij goed gegaan qua eczeem. Toch is het nu december en staat ze nog steeds haar hals tegen de balk aan te schuren en blijft ze een harde manenkam hebben met de 'blokjes'.
Komt dit verhaal overeen met insulineresistentie?

Ik gaf al nooit zoveel voer, maar ik ben sinds gisteren overgestapt op een vitaminebrok ipv normale brokken.
Willen jullie eens meekijken of ik zo op de goede weg ben? Ik vind het soms maar ingewikkeld :+ Ik heb vanaf nu het volgende aan voer, dit krijgt ze 1x daags:

-Superfit horsebrok (vitaminekorrel, 200 gram)
-Luzerne van Subli (2 flinke handen)
-Speedibeet (in geweekte toestand 3/4 voerschep)
-lijnzaadolie (scheutje)

Enerzijds wil ik haar schaal voeren gezien haar dikke nek, anderzijds rij ik haar vrij fanatiek. Ze hoeft niet ''slomer'' te worden, dus ik heb mn twijfels of ik haar hiermee voldoende energie geef.

Ik lees veel over magnesium bij voeren ivm insulineresistentie. Kan dat bij haar ook werkend zijn? Ik lees over de zak magnesium van de welkoop, is dat dan oke(gunstige prijs) ?

Al met al veel vragen :) als iemand mij wil helpen, heel graag!

Hier onder een foto van eind oktober:
Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 15:43

Mg werkt inderdaad. Ik zou wel opletten dat je Magnesiumcitraat of -chelaat neemt. Die zijn wel duurder. Geef je ook minder van. Maar wordt beter opgenomen. Magnesiumoxide moet je veel van geven, wordt slecht opgenomen en doet ook dingen in de darm die je niet wilt.

Ook glucobalance kan goed helpen. Van al dat voer heb ik weinig verstand, dus daar kan ik je niet mee helpen. Hier krijgen ze hooi en wat vitaminebrok van BioRon. Zit geen melasse in.
Gras is echt een no-go. Ik doe die van mij dan hooguit een uur met graaskorf. Maar soms moet ik haar dan ook een week van het gras halen, omdat ze teveel jeuk krijgt.

Verder in het zomerseizoen gebruik ik vlooiendruppels die ook tegen zandvliegjes werken. Doe ik in staart en manen. En elke dag even olie in de manen en doorkammen. Blijven de manen ook mooier van (ik gebruik geen eczeemdeken).

Verder vraag ik me altijd af wat ‘vrij fanatiek trainen’ betekent. Veel mensen hebben het idee dat hun paard heel wat doet, maar in de praktijk valt dat vaak nogal tegen (zeg niet dat dat bij jou ook zo is, want dat weet ik natuurlijk niet). Je kan er vanuit gaan dat tot de Z je paard het prima doet op alleen hooi. Daarna kun je wat ‘energie’ gaan toevoegen, want anders ga je ribben zien. Zolang je die niet ziet, is dat nergens voor nodig.

Hier doe ik lange afstanden met die van mij. Ze krijgt een gandje pulp met lijnzaad om de magnesium en vit E (dat ook bijvullen als ze niet op t gras staan) in te mengen. Ik loop afstanden tot ong 25 km. Doe ik 2-3 x in de week. Daar hoeft echt niks anders in dan hooi. En dan doe ik het hooi ook nog in slowfeeders. Anders komt ze nog aan.

Hooi is bij mij goed uitgebloeid natuurhooi. Dus ook arm in suikers.

Maar het is echt iets voor een lange adem, is mijn ervaring. Vet verzamelen gaat sneller dan vet verbranden. En aangezien ze nog een dikke manenkam heeft, is er nog vet genoeg in haar lichaam. Dus veel energie toevoegen is niet echt nodig, lijkt me.

Ik heb 2 IRders staan. Een fjord en een rijpony (ras onbekend). De fjord is overal wat te dik en is in de zomer wat eczemerig. Heb haar nu bijna 5 jaar en sinds afgelopen haar lijkt de zaak onder controle. Ik doe sinds 3 jaar gerichte endurancetraining. Daarvoor voornameljk dressuur, maar daar viel ze echt niet genoeg van af.

De rijpony heeft een idioot harde manenkam en vetkussens op zijn onderrug/kont. Sinds dit jaar staat hij ook op de kms en de kussens op zijn kont worden eindelijk minder, vet op zijn ribben zijn nagenoeg verdwenen, maar die manenkam blijft knetterhard. Dus ook daar gaan we door met de kms maken. Dus hopelijk zie ik daar over een jaar of 2 ook flink wat verbetering.

Succes.

S

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 17:29

De informatie over magnesium klopt niet helemaal Fabster. Het is waar dat de citraat/chelaatvorm duurder en beter opneembaar is, maar deze vorm bevat 16% werkend magnesium.

De oxidevorm is (veel) goedkoper en minder goed opneembaar, maar bevat wel weer 55% werkend mg.

Je geeft van de oxide dus evenveel als van de chelaat/citraat om tot hetzelfde resultaat te komen. Van die ca. 25 gram (volle eetlepel) hebben de darmen over het algemeen helemaal geen last. Het is wél stukken beter voor de portemonnee (€30/kg voor citraat/chelaat vs. €1/kg voor oxide).

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 18:03

Fabster schreef:
Gras is echt een no-go. Ik doe die van mij dan hooguit een uur met graaskorf. Maar soms moet ik haar dan ook een week van het gras halen, omdat ze teveel jeuk krijgt.

Verder in het zomerseizoen gebruik ik vlooiendruppels die ook tegen zandvliegjes werken. Doe ik in staart en manen. En elke dag even olie in de manen en doorkammen. Blijven de manen ook mooier van (ik gebruik geen eczeemdeken).



Succes.

Ik denk dat niet op het gras paardafhankelijk is.De mijne staat 24/7 buiten dus op gras.En doet het eigenlijk prima.Wel krijgt ze iedere voorjaar een kuur van glucobalance 2 bussen achterelkaar.

Als vlooiendruppels helpen tegen jeuk heeft je paard last van zomerexceem en niet van de issuline resistentie.

De mijne had ook last van jeuk en stond onder een exceemdeken,ik dacht dat ze zomerexceem had.Maar door haar vetpakken is ze gestest door de da.Sinds de gluco kuur in het voorjaar zijn de exceem dekens niet meer nodig.Lichte vetpakken heeft ze nog wel.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 18:12

Wijslander schreef:
De informatie over magnesium klopt niet helemaal Fabster. Het is waar dat de citraat/chelaatvorm duurder en beter opneembaar is, maar deze vorm bevat 16% werkend magnesium.

De oxidevorm is (veel) goedkoper en minder goed opneembaar, maar bevat wel weer 55% werkend mg.

Je geeft van de oxide dus evenveel als van de chelaat/citraat om tot hetzelfde resultaat te komen. Van die ca. 25 gram (volle eetlepel) hebben de darmen over het algemeen helemaal geen last. Het is wél stukken beter voor de portemonnee (€30/kg voor citraat/chelaat vs. €1/kg voor oxide).


Dat is niet wat ik heb geleerd.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 18:16

Fabster schreef:
Wijslander schreef:
De informatie over magnesium klopt niet helemaal Fabster. Het is waar dat de citraat/chelaatvorm duurder en beter opneembaar is, maar deze vorm bevat 16% werkend magnesium.

De oxidevorm is (veel) goedkoper en minder goed opneembaar, maar bevat wel weer 55% werkend mg.

Je geeft van de oxide dus evenveel als van de chelaat/citraat om tot hetzelfde resultaat te komen. Van die ca. 25 gram (volle eetlepel) hebben de darmen over het algemeen helemaal geen last. Het is wél stukken beter voor de portemonnee (€30/kg voor citraat/chelaat vs. €1/kg voor oxide).


Dat is niet wat ik heb geleerd.


Tja... Het verkeerde geleerd misschien? :(:)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 18:16

beatje schreef:
Fabster schreef:
Gras is echt een no-go. Ik doe die van mij dan hooguit een uur met graaskorf. Maar soms moet ik haar dan ook een week van het gras halen, omdat ze teveel jeuk krijgt.

Verder in het zomerseizoen gebruik ik vlooiendruppels die ook tegen zandvliegjes werken. Doe ik in staart en manen. En elke dag even olie in de manen en doorkammen. Blijven de manen ook mooier van (ik gebruik geen eczeemdeken).



Succes.

Ik denk dat niet op het gras paardafhankelijk is.De mijne staat 24/7 buiten dus op gras.En doet het eigenlijk prima.Wel krijgt ze iedere voorjaar een kuur van glucobalance 2 bussen achterelkaar.

Als vlooiendruppels helpen tegen jeuk heeft je paard last van zomerexceem en niet van de issuline resistentie.

De mijne had ook last van jeuk en stond onder een exceemdeken,ik dacht dat ze zomerexceem had.Maar door haar vetpakken is ze gestest door de da.Sinds de gluco kuur in het voorjaar zijn de exceem dekens niet meer nodig.Lichte vetpakken heeft ze nog wel.


Eczeem en IR zijn niet gerelateerd volgens jou?

Dat het paardafhankelijk is, is altijd waar.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 18:18

Wijslander schreef:
Fabster schreef:

Dat is niet wat ik heb geleerd.


Tja... Het verkeerde geleerd misschien? :(:)

Dat kan. Maar dat kan natuurlijk ook voor jou gelden.... ;)

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 19:15

Denk het niet, zoek maar na. :D

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:14

Fabster schreef:
beatje schreef:

Ik denk dat niet op het gras paardafhankelijk is.De mijne staat 24/7 buiten dus op gras.En doet het eigenlijk prima.Wel krijgt ze iedere voorjaar een kuur van glucobalance 2 bussen achterelkaar.

Als vlooiendruppels helpen tegen jeuk heeft je paard last van zomerexceem en niet van de issuline resistentie.

De mijne had ook last van jeuk en stond onder een exceemdeken,ik dacht dat ze zomerexceem had.Maar door haar vetpakken is ze gestest door de da.Sinds de gluco kuur in het voorjaar zijn de exceem dekens niet meer nodig.Lichte vetpakken heeft ze nog wel.


Eczeem en IR zijn niet gerelateerd volgens jou?

Dat het paardafhankelijk is, is altijd waar.

Niet in mijn ervaring. Mijn IR paard heeft dus geen zomerexceem, maar er staat bij ons een paard op stalling die wel zomerexceem heeft en geen IR. Dat wil niet zeggen dat ik ga beweren dat een IR paard geen zomerexceem kan hebben, alleen zijn dit voor mij 2 verschillende (ziektebeelden )
IR kan jeuk veroorzaken maar daar helpen vlooiendruppels niet tegen omdat die jeuk niet veroorzaakt word door vliegjes maar door de onbalans van de insuline. Ik hoop dat je mijn verhaal snaptof heb ik het te ingewikkeld gemaakt.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:48

Ik zeg ook niet dat een paard met IR altijd eczeem heeft, hoor. Ik heb er 2; 1 met en 1 zonder eczeem. Maar eczeem komt toch vaak voor bij paarden met IR. Dus als een paard jeuk heeft, kunnen die vlooiendruppels helpen (alhoewel het ook weer geen wondermiddel is).

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 00:59

Rachel_x schreef:
Hoi! Ik ben laatste tijd wat aan het inlezen om te kijken wat ik het best kan doen voor mijn pony. Ik heb een barockpinto (fries x kwpn) van 6 jaar. Sinds ik haar heb heeft ze al snel last van zomereczeem en een harde manenkam (met ''blokjes' '). Ik merk dat als ik maar genoeg rijdt het een stuk beter met haar gaat, daarom is afgelopen zomer vrij goed gegaan qua eczeem. Toch is het nu december en staat ze nog steeds haar hals tegen de balk aan te schuren en blijft ze een harde manenkam hebben met de 'blokjes'.
Komt dit verhaal overeen met insulineresistentie?

Ik gaf al nooit zoveel voer, maar ik ben sinds gisteren overgestapt op een vitaminebrok ipv normale brokken.
Willen jullie eens meekijken of ik zo op de goede weg ben? Ik vind het soms maar ingewikkeld :+ Ik heb vanaf nu het volgende aan voer, dit krijgt ze 1x daags:

-Superfit horsebrok (vitaminekorrel, 200 gram)
-Luzerne van Subli (2 flinke handen)
-Speedibeet (in geweekte toestand 3/4 voerschep)
-lijnzaadolie (scheutje)

Enerzijds wil ik haar schaal voeren gezien haar dikke nek, anderzijds rij ik haar vrij fanatiek. Ze hoeft niet ''slomer'' te worden, dus ik heb mn twijfels of ik haar hiermee voldoende energie geef.

Ik lees veel over magnesium bij voeren ivm insulineresistentie. Kan dat bij haar ook werkend zijn? Ik lees over de zak magnesium van de welkoop, is dat dan oke(gunstige prijs) ?

Al met al veel vragen :) als iemand mij wil helpen, heel graag!

Hoeveel hooi krijgt je paard?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Cemlys, Felixity, Rhodium en 46 bezoekers