Bokker achter het topic: Nimber

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Bokker achter het topic: Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 18:32

*Bokt.nl
Bokt community
Afbeelding
Nimber en Ice (rechts) tijdens een buitenrit.


Nimber rijdt jonge paarden in en traint probleempaarden. Een van die paarden is Ice, haar eigen paard. Ice was een zogezegd probleempaard. Nimber ging de uitdaging aan en heeft hem gekocht. De metamorfose is geweldig. De vooruitgang laat ze zien in haar topic op EJL-ITP. Dit is voor ons aanleiding om haar een paar vragen te stellen.

Voor de Bokkers die je nog niet kennen: zou je jezelf willen voorstellen?
Ik ben Kim Telgen uit Apeldoorn, 30 jaar geleden ging ik als 6 jarig meisje op ponyrijles. Mijn ouders dachten dat het een fase was, en eigenlijk hoopt mijn vader dat nog Haha. Al snel mocht ik vaak op de lastige pony’s. Hoe stouter hoe beter. Als 13 jarige kwam ik bij een fokker van Groninger paarden terecht. Ik mocht daar Floor gaan rijden, een 3 jarige merrie die net zadelmak was. Een paard van goud. Zo betrouwbaar, ik maakte alle fouten die je maar kon maken maar ze bleef altijd lief en braaf. Ondertussen mocht ik helpen met zadelmak maken. Ik werd vaak zonder pardon zonder zadel op een 2,5 of 3 jarige gezet en t ging nog altijd goed ook. Toen ik 7 was, kwam er dan eindelijk een eigen paard. Op 2e kerstdag in de sneeuw, een 2,5 jarige ruin, zoon van mijn verzorgpaard Floor. Zelf zadelmak gemaakt en daarna een startkaart. Ons 10e proefje was al ons M1 debuut. Als 6 jarige startte we voor het eerst Z1. Lodewijk verkocht ik als 8 jarige aan Obelix hier op bokt en inmiddels is hij alweer bijna 22. In 2003 verhuisden we van Apeldoorn naar Bathmen waar we stal Littink begonnen. En waar ik me naast het fokken en rijden van Groningers ook regelmatig met een project bezig hield.

Kan je meer over Ice vertellen en over de weg die jullie samen hebben afgelegd?
Ice is een 4 jarige ruin (Wilson x Special D) In de zomer van 2016 bekeek ik hem met een lesklant. Voor haar was hij echt te groen, voor mij viel hij buiten budget. In december 2016 kreeg ik een telefoontje van de handelsstal, dat hij t paard weer terug had. Paard viel nu wel binnen budget maar had een naar opstap probleem en was teugelkreupel. Ik ben wezen kijken maar was er niet zo zeker van of ik dat wel voor elkaar zou krijgen. De eigenaar heeft mij overgehaald het te proberen (waarvoor dank!) de eerste week heb ik hulp gehad bij t opstappen en daarna heb ik me alleen kunnen redden met hem. Mede dankzij fysio, masseur, helping hands on horses cranio sacraal, veearts en tandarts hadden we Ice met 10 maand goed in zijn vel zitten. Het is echt een fijn paard dat gewoon erg veel last van zijn lijf had. Zijn instelling is super altijd blij, altijd meewerken en heel lief.

Afbeelding
Nimber en OrbaldoII

Welk "projectje" is je het meest bijgebleven?
Ik heb een aantal leuke projecten gehad maar de meest bekende is denk ik Orbaldo II. Een ggk Groninger hengst die niet zadelmak te krijgen was. Daarnaast beet en sloeg hij ook nog. Het eerste half jaar ging ik er ongeveer 3 a 4 keer per week naast. Sommige dagen 2 keer. Het was een enorm dominant kreng die ook weer heel sensibel was, dat maakte het heel lastig. Onze huisarts vroeg een keer, laat me raden die zwarte weer? Toen ik weer kreupel binnen kwam. Dit paard heeft mij zoveel geleerd qua aanvoelen en letten op details. Maargoed toen ik zijn gebruiksaanwijzing in grote lijnen door had, was hij zadelmak, begonnen we in de B en zijn we geëindigd in t zzlicht wat destijds nog subtop was. Het was mijn beste vriendje. Ik kon er alles mee. Samen zonnen in de tuin. Hij languit liggen en ik er tegenaan met een boek. 4 tal rijden, met een merrie op een tweepaards trailer. Maar als je erop wilde met een regenjas dan raakte ie helemaal door het dolle heen van dat geluid. Ik dacht ik hang gewoon regenjassen aan de tralies van zn box. Moet ie wel wennen heeft ie heel de nacht achter in de box staan trillen. At ie niet meer en ook niet drinken. Dus ja dan maar nooit met een regenjas aan in zn buurt komen. Als 13 jarige is hij verkocht naar Iran waar hij Lichte Tour loopt, als bedrijf moet je dat soort dingen doen maar dat doet nog steeds een beetje zeer.

Afbeelding
Nimber en Wup

Hoe bepaal je welke aanpak het best bij een paard past?
Gevoel,veel geduld en inmiddels ervaring. Het grootste deel van de projecten hadden ergens last van. Ik kijk eerst alles na, en laat alles nakijken. Ik heb ooit een project gehad via bokt, zij sloeg met t hoofd en ging rennen. 1 behandeling bij een goede osteopaat en t was net een kinderpony zo mak.

Vroeger reed en fokte je met Groningers. Vanwaar de overstap naar andere rassen?
Toen ik na 10 jaar ging stoppen met Stal Littink heb ik veel verkocht. Door de jaren heen had ik altijd wel andere rassen naast de Groningers gehad. Sommige zo gekocht soms een project wat te leuk was en bleef hangen. Toen ik verder ging met Stal KT in Voorthuizen gingen er 2 kwpn paarden en 2 Groningers mee. 1 stond nog in de opfok maar verongelukte als 2 jarige. De ander was een goede vriendin helemaal verzot op en wilde haar graag kopen. Uiteindelijk had ik geen mogelijkheid meer paarden aan huis te stallen en hield ik 1 paard over. Dat was toevallig een rijpaard. Vorig jaar ben ik wel opzoek geweest naar een Groninger maar helaas kon ik niets vinden, en toen kwam Ice op mijn pad. Mogelijk als hij weer verkocht wordt dat er weer een Groninger komt.

Wat zijn je plannen voor de toekomst?
Plannen voor de toekomst heb ik niet echt. Ik heb gemerkt dat alles wat ik plan toch weer anders loopt maar dat maakt het ook zo leuk. Mocht Ice verkocht worden, komt er vast wel weer een leuk paard op mijn pad. Project of niet.

Afbeelding
Nimber en Siem

Wil je zelf nog iets kwijt aan de Bokkers?
Laat een lastig paard goed nakijken. Klinisch en röntgen goed zegt niets over eventuele blokkades. Sommige paarden zijn niet makkelijk en werkt de combinatie met de eigenaar/ruiter niet. Dan kun je soms beter zoeken naar een fijne nieuwe plek voor het dier.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Bokker achter het topic: Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:06

Kim, wat leuk dat je op de voorpagina staat. :j
Ga gelijk je topic bekijken !

Suzanne F.

Berichten: 49208
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:20

Leuk Nimber!! Siem is cool!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Re: Bokker achter het topic: Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:27

Ohhh wat een leuk stuk Kim :+: wat hebben we veel meegemaakt met alle projectjes samen hihi.
Leuk dat je nu op de voorpagina staat!! :j trots op je +:)+ :*

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Bokker achter het topic: Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:25

Oh leuk!

Ja San we hebben wat lastige beesten langs zien komen hè!

Suzanne Siem is heel cool, inmiddels van een lesklant maar ik rij m nog wel regelmatig voor haar

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:34

Wat leuk om weer wat over jou te lezen! Was vroeger een stille meegenieter van je avonturen met Lodewijk en Orbaldo.
Ik dacht dat je niet meer actief was hier en toevallig dacht ik gisteren aan je toen ik het profiel van Kimber checkte of jij dat was.
Tof dat er weer iets te volgen valt. Jouw manier van africhten en trainen vind ik super inspirerend!
Laatst bijgewerkt door Qerty op 15-12-17 20:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Getup

Berichten: 8272
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Bokker achter het topic: Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:35

Wat een leuk overzicht. Volgens mij ben jij echt heel handig met paarden :-)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:38

Wat leuk om te lezen.

Ice is een geweldig leuk paard.

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Bokker achter het topic: Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:34

Wat een leuk artikel! +:)+

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Bokker achter het topic: Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:09

Mooi stukje Kim!

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:22

Leuk stukje Nimber :j

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Bokker achter het topic: Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:30

Leuk stuk Kim. Gelukkig hebben ze in Iran geen regenjassen nodig, maar bijzonder was Orbaldo wel ja. Ik herinner me nog jouw ploing, ploing tokkie boven de tribune uitkomen op het losrij terrein, ergens in het land.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokker achter het topic: Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 09:50

Leuk stukje!

Ik zou niet snel verwachten dat een groninger hengst zo lastig zou zijn...{associeer groningers altijd met braaf, niet terecht dus}

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Bokker achter het topic: Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 10:03

Dat zijn ze over het algemeen wel. En deze was op het eind ook echt supermak en braaf. De opvoeding en t zadelmak maken waren niet zo verlopen als zou moeten. Daarop heeft hij zijn eigen wetten en regels bedacht

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokker achter het topic: Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 10:16

Ah oke, goed om te weten..slechte opvoeding en zadelmak maken kan een paard inderdaad negatief vormen. Fijn dat hij uiteindelijk wel supermak en braaf is geworden en een goed tehuisje heeft gevonden.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Bokker achter het topic: Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 10:19

Het paard was niet slecht opgevoed of zadelmak gemaakt. Het dier had gewoon Chinees geschreven gebruiksaanwijzingen bij zijn karakter boek gekregen

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 09:18

Wat een mooie verhalen brengen jouw projecten toch met zich mee. <3

Kitty

Berichten: 7696
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: Bokker achter het topic: Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 10:53

Leuk artikel, Kim!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Bokker achter het topic: Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:50

Leuk om je al die jaren al te mogen volgen, Kim! Je bent echt goed bezig met de paarden!