Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

StalNollie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:37

Als mijn ponys ( handel) meer kosten qua operatie dan ze op gaan brengen worden ze geslacht.

Wat is daar zielig aan ? En ja wij kunnen het makkelijk neertellen maar doen het niet.

En dan anders mocht het niet pony voor handel zijn ligt het zooo aan de situatie. Leeftijd wat voor operatie conditie etc etc

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 00:52

Bij mij komt ook nog wat emotionele waarde kijken hoor. Mits het echt paard onterend is, maar ik kan Joy echt niet zomaar missen.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 09:31

Gimme_Spurs schreef:
Is het gek dat ik een beetje het gevoel krijg dat ik een slecht mens ben omdat ik mijn paard een zware operatie heb laten ondergaan?

Joy heeft een paardwaarsig bestaan en verdiende het zeker om deze operatie te ondergaan.

Want?
Omdat jij de operatie wel hebt laten doen die andere misschien voor hun gevoel niet zouden laten doen?
Nee hoor maakt jouw geen slecht baasje hoor in mijn ogen hoor.
Iedereen handelt (en schrijft hier) naar hun eigen gevoel, en vind het juist mooi om te lezen dat iedereen hier in hun waarde word gelaten over de beslissingen die ieder voor zich neemt.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:11

Gimme_Spurs schreef:
Is het gek dat ik een beetje het gevoel krijg dat ik een slecht mens ben omdat ik mijn paard een zware operatie heb laten ondergaan?

We zijn 4160,- verder, waarvan 3500,- wordt vergoedt. En ter vergelijking:

Dag na de operatie:
[ [url=m/YXFnf5.jpg]Afbeelding[/url] ]

6 dagen na operatie:
[ [url=m/u9FIcg.jpg]Afbeelding[/url] ]

2 weken na operatie:
[ [url=m/vWA8j4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Joy heeft een paardwaarsig bestaan en verdiende het zeker om deze operatie te ondergaan.


Ik begrijp jou gevoel heel goed, ik kreeg namelijk precies hetzelfde gevoel na het lezen van dit topic. Toch zou ik nooit een andere keuze maken dan degene die ik eergisteren maakte. Hoewel het allemaal nog heel 'vers' is en we staan nog lang niet zo ver als jullie nu, ik heb wel het gevoel dat ik de juiste keuze heb gemaakt!

Ter info: mijn maatje kreeg eergisteren koliek, in overleg met 2 dierenartsen toch besloten door te rijden naar de kliniek, daar verslechterde zijn waarden na een nacht in observatie, en hebben we besloten om hem te laten opereren. Hij had 8/10 om er goed door te komen, zonder complicaties achteraf, dus we zijn ervoor gegaan. Achteraf was duidelijk dat hij het zonder operatie nooit gehaald zou hebben...
Voorlopig stelt hij het goed, operatie was zwaar, maar is zonder complicaties verlopen. Ze hebben de dikke darm open moeten maken om de verstopping te verwijderen.

Gisteren trof ik mijn maatje zo aan in de recovery ruimte:
Afbeelding
En toen zeiden mijn zus en ik tegen elkaar 'dit was de goede keuze'. Wat er nu ook gebeurt, hij heeft een kans gekregen.

Vandaag stond hij er al zo bij:
Afbeelding

De weg is nog lang, maar we gaan er samen voor! De operatie zal tussen de 3000 en 4000 euro kosten + verblijf daar, maar ik heb hem deze kans kunnen geven en dat is mij veel meer waard dan al die centen!

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 16:12

Jeetje wat heftig S_V! Maar het ziet er gunstig uit. Sterkte de komende dagen!

Ik heb overigens toezegging van de verzekering! Er blijft voor mij nog 1000,- om zelf te betalen. De verzekering betaald. 3175,- wat eeb mazzel heb ik!

*\o/*

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 16:58

Het klinkt natuurlijk wel gek om te kiezen voor inslapen in plaats van een operatie.
Maar ik zou zelf toch ook proberen om alles op een rijtje te zetten alvorens te beginnen aan een traject van operatie en revalideren.
Het is ook maar net wat je eigen ideeën zijn. Als mijn paard een operatie zou moeten ondergaan en daardoor bv 6 maanden op boxrust moet zie ik dat niet als een optie.

Ik denk ook dat mensen soms te ver gaan. In Nederland zie je dat volgens mij wat minder maar als je dan paarden met een prothese been ziet. Sorry maar dat gaat mij echt te ver. En dan vooral ook de weg die er aan vooraf gaat is voor zo'n paard met prothese ook niet makkelijk en ben er niet van overtuigd dat zo'n dier nog een goed leven heeft. Natuurlijk moet zo'n dier het er gewoon mee doen want uiteindelijk wil zo'n dier gewoon overleven. Houden van is ook kunnen loslaten. En ergens denk ik weleens dat het wat dat betreft voor dieren beter is geregeld als mensen. Die moeten soms nog flink afzien voor er überhaupt gekozen kan worden om er op een "goede" manier uit te stappen.

En zo zijn er natuurlijk zoveel dingen die meespelen om wel of niet voor een operatie te kiezen los van het geld. Ik hoop dat iedereen een weloverwogen keuze maakt. Dat je er zelf anders over denkt dat kan gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 19:14

Het is heel goed om dit van te voren te beseffen als je aan een paard begint... want als het zover komt heb je maar heel weinig tijd om er over na te denken... dan moet je binnen een korte tijd zeggen wat je wilt.
Ik zou mij voor laten lichten door de dienstdoende DA... en kijken naar je (on)mogelijkheden met je paard en je portemonnee (ook op langere termijn...), daar kun je zo geen uitspraken over doen.


Toen mijn merrie Rizanta naar de kliniek moest had ik onderweg besloten dat ik haar echt zou laten opereren, helaas was het te laat, toen we aankwamen en de deur van de vrachtwagen open deden viel ze neer en overleed in mijn armen. De verzekering keerde keurig binnen een maand haar verzekerde waarde uit en geloof mij, ik had niets liever gehad dat ik al die duizenden Euros had kunnen inruilen voor nog even met haar.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 20:10

Je kan het nu inderdaad niet zeggen. Dat komt in het moment. Ik ben ontzettend blij dat ik haar heb laten opereren. Juist omdat de prognose goed was. Ik snap je VanHuisUit. Zo heb ik met Jou ook geredeneerd. Mijn eerste eigen paard en mijn droompaard. Tenzij het er dus echt zo negatief uit zag. Ik wil het beste voor haar.

Maar een prothese... dat is erg egoïstisch vind ik :n

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 22:47

Je kan het nu inderdaad niet zeggen. Dat komt in het moment. Ik ben ontzettend blij dat ik haar heb laten opereren. Juist omdat de prognose goed was. Ik snap je VanHuisUit. Zo heb ik met Jou ook geredeneerd. Mijn eerste eigen paard en mijn droompaard. Tenzij het er dus echt zo negatief uit zag. Ik wil het beste voor haar.

Maar een prothese... dat is erg egoïstisch vind ik :n

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 23:07

Dit heb ik zelf mee gemaakt in 2013. Maar had meerdere redenen.. financieel en zeker ook het welzijn van het paard.

Mijn bijrijdpaard had een ongeluk gehad met zijn eigenaresse. Ze waren tijdens een buitenrit over de kop geslagen. Beide flink in de kreukels. Paard een gebroken schouder.. arts was erg eerlijk en zei dat we hem konden laten opereren maar dat dit met 50% kans weer helemaal goed zou komen. Hij zou een plaat op zijn schouder krijgen en zou nooit meer in een wat zwaardere rijbak mogen lopen en heel licht tot bijna geen werk meer mogen doen. Daarnaast zou het na de operatie bij het opstaan ook finaal mis kunnen gaan.
Deze operatie zou in de duizenden euro's oplopen en dat was financieel niet haalbaar voor de eigenaresse.
Omdat paardlief met zijn volle 101% voor je werkte hebben wij er voor gekozen dat het klaar was voor hem en hij niet vrolijk zou worden van een kleine kans die hij nog maar kreeg.

Ik heb er vrede mee omdat het een paard was die voor je door het vuur zou gaan... de dag dat hij werd ingeslapen was hij heel rustig. Hij kwam over alsof hij mij dankbaar was dat ik hem van zijn pijn verlossde, want pijn had hij gigantisch... :(
De eigenaresse heeft nooit afscheid van hem kunnen nemen en dat vind ik tot op de dag van vandaag het ergste...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mirjam79 en 1 bezoeker