Ik krijg mijn shet niet te pakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
m_vandalen
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-09-17

Ik krijg mijn shet niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 20:42

Hallo lieve iedereen,

Ik heb een shetlander hengst van 8 jaar oud die naar mijn idee genoeg ellende heeft mee moeten maken.
Al vanaf ik hem heb is hij erg bang om gepakt te worden dus als ik hem dan echt noodzakelijk moet pakken voor bijvoorbeeld de dierenarts dan wordt dit zo’n vangspel, en dit wil ik niet.
Heeft er iemand goude tips of is er iemand in de omgeving van Breda die mij hier kosteloos mee kan helpen of iemand kent die dit kan?

Alvast bedankt!

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Ik krijg mijn shet niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:55

Bang om gepakt te worden hangt niet altijd samen met ellende. Wij hadden een shet merrie die zich niet makkelijk liet pakken. Bij ons geboren en afgelopen voorjaar als 29 jarige overleden. Veel tijd in gestopt, maar bleek echt een karakterdingetje.

Je kunt zo'n dier pakken door je bewust te zijn van je lichaamstaal. Blokkeer het dier op de schouder door je heup in te draaien. Kijk welke richting hij op wil en blokkeer dat op het juiste moment. kijk ondertussen naar zijn buik en vraag met je ogen en houding om naar je toe te buigen. Het begint met een oortje en een oog. Als je dat hebt laat je je vraag voor dat moment vallen en probeer je daarna nog een keer totdat je na een tijdje het hele hoofd en daarna het lichaam naar je toegedraaid krijgt. Dat duurt echter wel langer dan 1 training. Voor nu is blokkeren en een oortje vragen voldoende.

Als het echt angst is blijft dat ook op het moment dat je de pony hebt kunnen pakken. Als hij gewoon niet zo'n fan is van het halster omdoen /meegaan is dat op bovenstaande manier te trainen.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Ik krijg mijn shet niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:18

Als aanvulling op het vorige: beloon hem als hij wil komen.
Wanneer je hem alleen vangt als er iets moet gebeuren (DA, hoefsmid, etc) dan gaat het elke keer een vangspel worden...
Dus probeer hem regelmatig in de hand te hebben en zorg dat hij het leuk gaat vinden. Dat betekent niet perse volproppen met brokjes, je wil 'm ook niet hebberig maken natuurlijk.
Als het alleen het halster omdoen is, kan je ook halster omhouden in de wei. En dan natuurlijk wel oefenen met vangen!

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ik krijg mijn shet niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:35

Je zou bij e-quine.com ( https://www.facebook.com/equinecomonline/ ) kunnen informeren of er nog studenten (of afgestudeerden) zijn in die omgeving. Ze zijn/worden opgeleid door Annemarie van der Toorn.

Wij hebben thuis ook een shet die onmogelijk te pakken was als veulen. Uiteindelijk is hij op éénjarige leeftijd samen met zijn vriendje 2 dagen ingezet als cursusmateriaal. Daarna moesten we nog wel met beleid aan de slag met hem, maar hij ging van 'alleen kunnen aanraken als hij naar je toe kwam, en dan niet verder dan vanaf de punt van zijn neus niet verder dan zijn mondhoek' naar 'op het grootste gedeelte van zijn lichaam kunnen aanraken, kunnen pakken en kunnen halsteren'. Het is een bijzonder beestje gebleven (ondertussen 5 jaar), maar die onbenaderbaarheid is er goed uit.

Overigens voeren wij wel iedere dag, dus dat maakt wel uit. Als hij niet dikker hoeft te worden is een vitaminekoek prima (die van ons krijgen ieder een halve pavo summerfit koek en zo'n 100g luzernebrok).

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:42

Bij de Welsh A hier werkt het om een kind de wei in te sturen. Die pakt dat monster zo. Ik moet met een half brood nog zeker een half uur vangen... het is een welluspony, ik zeg nog weleens nietus en dat staat madam niet aan.

m_vandalen
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-09-17

Re: Ik krijg mijn shet niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 23:32

Bedankt iedereen voor de reacties!
Ik wil hier even aan toevoegen dat hij altijd zijn halster omheeft en ik hem niet alleen ‘vang’ voor de serieuze dingen maar ook voor de leuke dingen! Hij is heel nieuwsgierig en komt altijd en beloon hem dan ook altijd als hij naar me toe komt maar als hij dan het idee heeft dat ik hem wil pakken dan rent hij wel of hij schopt naar voren (zoals vandaag) als het dan wel is gelukt is hij super lief. Eerst liep hij niet mee maar inmiddels al wel! En dan geef ik hem altijd een uitgebreide poetsbeurt of we gaan gewoon samen even een rondje door de wei wandelen. Daarna koppel ik hem vaak los en na een paar tellen ook weer aan en dan is er niks ad hand....
Het idee dat hij verwaarloosd is heb ik omdat hij heel mager was toen ik hem kreeg, onverzorgde vacht en een staart vol stront vd diarree. Daarbij had hij ook nog luis en 400 wormeitjes per GRAM ontlasting vol en kwam er kei veel bloedworm af toen hij was ontwormt.
Ik zie in hem zoveel maar het halsteren/pakken is voor mij eigenlijk een beetje onbekend gebied verder niet eigenlijk.
Ik zie ook wel eens dat ze paarden juist laten rennen als ze van je weg gaan, wat is jullie mening hierover?

VJRBO

Berichten: 37
Geregistreerd: 04-01-17
Woonplaats: ~The Farm~

Re: Ik krijg mijn shet niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:30

Ik denk dat als ze moeten rennen dat ze niet snappen waarom ze moeten rennen.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:35

Waarom is hij nog hengst?

Mijn shet rent ook zeker weten weg als je er achter aan gaat. Zelfs als je er achter aan wandelt, je hoeft niet eens te rennen. Is een nogal schuchter ponietje.

Als ik op m'n hurken ga zitten komt ze wel meteen naar me toe. Ik kan d'r los in het bos laten rondlopen (en dat doe ik ook wel eens), ze staat beter onder appel dan menig hond. Zo lang ik maar laag ben. Als ik rechtop sta toren ik zo boven d'r uit, en dan komt ze niet zo gauw naar me toe (wel als ik toevallig net een voeremmer of een wortel ofzo vasthoud natuurlijk. Ze is niet achterlijk).

Overigens had mijn merrie ook veel bloedworm, twee bevangen hoefjes en afgeschuurde manen toen ze bij me kwam. Verwaarlozing? Wie weet. In elk geval is het geen reden om zich niet te laten vangen.

De enige reden die ik kan verzinnen om achter een paard -een prooidier- aan te rennen is als je ervoor wil zorgen dat hij níét bij je wil zijn.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Ik krijg mijn shet niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 01:18

Dit paardje mist gewoon een goede basisopvoeding, geen probleem natuurlijk want dat kan nu ook nog, maar jij bent duidelijk geen expert, jij bent geen trainer, eigenlijk zou dit dier door een trainer fatsoenlijk moeten beleerd worden en je zou versteld staan hoe dit in vrij korte tijd kan veranderen.
Maar idd dit kost centen, en jij wil blijkbaar enkel gratis geholpen worden.

FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 01:48

Precies het zelfde probleem gehad. ik ken de frustratie wanneer je lang in het land moet staan wanneer je gewoon even heen wilt om te poetsen/wandelen etc.
Ik stond met mijn vorige lease pony wel 2 uur in de wei tot ik haar eindelijk kon pakken.
Zij stopte vanzelf met rennen en liet zich daarna wel pakken..
Heb er toch iemand bijgehaald (Natural horsemo zo uit mijn hoofd.) om te kijken of het aan mij licht kwa houding. of als ze tips hebben wat ik kan doen ik heb al zoveel geprobeerd maar niks hielp.
Wat @fjordnina zei '' met je lichaam het paard blokkeren'' Dat is wat ze ook deden toen ze bij mij kwamen. Echt verbazend want die pony werd na een half uur al iets rustiger en ze heeft haar uiteindelijk wel gewoon kunnen pakken. Maar wel was deze pony dan heel eenkennig en schrikkerig.
Het kost enorm veel geduld ..

Ik heb de training hier gefilmd: https://www.youtube.com/watch?v=Uv9L9cfq-Qk

Uiteindelijk heeft ze haar kunnen pakken terwijl ze stil stond, en heb ik haar zelfs op lichaamstaal los achter mij aan kunnen laten lopen in het weiland zonder dat ze weg liep.

Liesjuhhhh
Berichten: 18
Geregistreerd: 26-12-17
Woonplaats: Somewhere

Re: Ik krijg mijn shet niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:08

Goed dat je hem ook uit de wei haalt als je leuke dingen gaat doen, zo weet hij dat hij niet altijd hoeft te werken als je hem komt halen.
Als je je shet eenmaal hebt in de wei, loopt hij dan rustig met je mee of wil hij zo snel mogelijk terug?