Twee parasieten: verschillende behandeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Twee parasieten: verschillende behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 17:38

Vraag me niet hoe, maar onze hond (en twee katten) hebben dus vlooien en giardia. Tegelijkertijd. Alsof je de loterij wint -O-
Nu zit ik dus te bedenken hoe ik beide parasieten ga aanpakken zonder dat de behandeling van de één de ander teniet doet.
Bijvoorbeeld: bij giardia is het zaak het dier zo'n twee keer te wassen om te voorkomen dat er eitjes in de vacht blijven zitten. Maar vlak voor en na een vlooien behandeling mag je het dier juist niet wassen. Hetzelfde met de vloer en omgeving, die moet bij een giardia infectie met regelmaat met heet water en chloor geboend worden, bij vlooien moet je de omgeving juist droog en koel houden want vlooien houden van die vochtige warmte, plus dat je het vlooien middel voor de omgeving minder werkzaam maakt door te dweilen.

Aargh :')
We kunnen de medicijnen tegen giardia pas maandag ophalen en dan dus ook pas beginnen met de behandeling, het vlooien middel heb ik nu al in huis. Vanzelfsprekend wil ik zsm van beide ongewenste gasten af, maar van die vlooien walg ik echt het meest..

Iemand een idee hoe ik dit ga aanpakken?

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Twee parasieten: verschillende behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:05

Gewoon de DA om advies vragen die de behandeling voorschrijft.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:06

En als je het om de beurt doet? Eerst de vlooien of eerst de giardia, welke het kortste behandeld moet worden?

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Twee parasieten: verschillende behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:15

Ik heb nooit gewassen bij Giardia alleen elke dag even de kont met een milde snoetenpoetser schoongemaakt. Dweilen deed ik wel elke dag als de Giardia weg is kan je al nog wel sprays tegen de vlooien als dat nodig blijkt te zijn.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Twee parasieten: verschillende behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:20

Vlooien kun je ook behandelen met tabletten, zoals Comfortis en Nexgard. Dan heeft het wassen geen invloed op de werking van het product :) .

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:18

xChantal94 schreef:
Vlooien kun je ook behandelen met tabletten, zoals Comfortis en Nexgard. Dan heeft het wassen geen invloed op de werking van het product :) .


Maar giardia is nate parasiet en wordt behandeld met panacur (ook herhalen!!! Na 3 weken) en eventueel ook nog met kuur waar ik naam van kwijt ben metro....zol??

Ga daar niet bovenop ook nog een comfortis, Nexgard of bravecto geven!

Wassen vd honden (6) hebben wij 1x gedaan toen wij 2 dagen bezig waren met de kuur. Verder niets gedaan aan hun. Wel dagelijks huis en tuin met chloor gepoetst en 2x alle honden kleden gewassen op 60 graden.

Qua vlooien zou ik laten zwemmen en na zwemmen de kop gelijk goed nat gooien. Dan al veel kwijt. Ook wassen met citronella wil helpen. Ik zou de hond nu wassen en morgen goed droog dan pipet en dan wassen bij laatste dag vd eerste kuur. Elke dag na poepen even kont wassen eventueel.

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Twee parasieten: verschillende behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:37

Vlooientablet en behandeling Giardia bijten elkaar niet hoor, dat moet naast elkaar gewoon kunnen.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Twee parasieten: verschillende behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:59

Giardia is ook besmettelijk voor mensen. Ik heb het gehad en dat is echt geen pretje! (Opgelopen tijdens mijn werk als dierenartsassistente)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 03:05

MissAnnemijn schreef:
Vlooientablet en behandeling Giardia bijten elkaar niet hoor, dat moet naast elkaar gewoon kunnen.



Zou het puur ivm belasting van het systeem toch niet allebij tegelijk van binnenuit doen
Giardia is al een hele flinke belasting voor een lijf, de behandeling is een belasting daar boven op
Daar zou ik dan niet ook nog eens een vlooienbehandeling van binnenuit overheen gooien
Chloor etc zal vlooien op de vloer etc ook al wel flink beschadigen, evt omgeving behandelen met verdunde schoonmaakazijn, (50/50 in een sprayfles) vinden vlooien ook niet fijn

Honden Zou ik qua vlooien eerder wassen en evt inpoederen met diatomeen aarde oid

Ikke89

Berichten: 556
Geregistreerd: 24-10-10
Woonplaats: Landgraaf

Re: Twee parasieten: verschillende behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 06:53

Moet het wassen voor de Giardia met speciale shampoo? Anders zou je voor vlooienshampoo kunnen kiezen.
Daarnaast zou je, na elke keer als je gezogen en gedweild hebt alle plinten/hoeken etc. In kunt spuiten met omgevingsspray tegen de vlooien. Dan kun je wel allebei tegenlijk bestrijden.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 09:31

xChantal94 schreef:
Vlooien kun je ook behandelen met tabletten, zoals Comfortis en Nexgard. Dan heeft het wassen geen invloed op de werking van het product :) .

Het lijkt me niet verstandig om een dier met een verzwakte weerstand een langdurig werkend gif te geven. Ik geef het nooit trouwens het is voor geen enkel dier gezond om langwerkend gif binnen te krijgen. Kijk naar het aantal gevallen waarin dieren ziek werden of dood gongen na het gebruik van deze middelen... dat zijn er teveel om toeval te zijn. Een goede pipet tegen vlooien werkt ook prima en is veel minder schadelijk voor je hond

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 09:36

dierenfan schreef:
Wassen vd honden (6) hebben wij 1x gedaan toen wij 2 dagen bezig waren met de kuur. Verder niets gedaan aan hun. Wel dagelijks huis en tuin met chloor gepoetst en 2x alle honden kleden gewassen op 60 graden.


Poeh ik las ff de honden op 60 graden wassen :')

Persoonlijk zou ik de behandeling voor Giardia voor laten gaan, maar ik vind het eigenlijk wel vreemd dat de dierenarts niet meteen aangegeven heeft hoe hier het beste mee om te gaan?!

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Re: Twee parasieten: verschillende behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 09:46

Welk vlooien middel heb je in huis?

De hond met dreft afwasmiddel wassen helpt ook tegen vlooien.

Zelf zou ik vandaag de hond goed wassen omdat je toch pas morgen kan starten met de medicatie.

Ook zou ik kleedjes etc warm wassen en goed dweilen daarna zou ik dan omgevingsspray voor vlooien gebruiken

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Re: Twee parasieten: verschillende behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 10:24

Ik lees wel hele vreemde adviezen hier. Was je hond alsjeblieft niet met dreft op citronella, dat is voor z’n huid echt niet bevordelijk.

Gewoon een pipet geven en zsm starten met de panacur. Zowel vlooien en giardia zijn zo hardnekkig dat er geen middelen zijn die het kapot kunnen maken, het enige wat ke kan doen is verdunnen, verdunnen, verdunnen. Dus je huis heel vaak dweilen, kleedjes heel vaak wassen etc. Pas inderdaad op bij jezelf met giardia, mensen worden er echt hondsberoerd van.

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 10:54

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb gisteren de hond+katten ontvlooid en de plinten met stofzuigermond gezogen en ingesprayed met omgevingsspray, de hele bus is leeg :')
Verder de kleedjes gewassen op 90 graden met schoonmaakazijn. Morgen halen we de tabletjes tegen giardia op en dan beginnen we meteen met geven. Woensdag gaan ze allemaal in bad. Met dweilen blijf ik de komende dagen gewoon een stukje van de plinten af had ik bedacht.

Ik moet wel zeggen dat ze van de giardia weinig last lijkt te hebben. Af en toe een iets breiige ontlasting maar vaker gewoon stevig. Ze poept ook niet vaker dan normaal en dus ook niet in huis. Volgens mij geven de vlooien meer irritatie bij alledrie dus vandaar dat ik daarmee alvast begonnen ben.

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Re: Twee parasieten: verschillende behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:21

Dat scheelt, hopelijk alles snel onder controle!

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:42

Billy schreef:
xChantal94 schreef:
Vlooien kun je ook behandelen met tabletten, zoals Comfortis en Nexgard. Dan heeft het wassen geen invloed op de werking van het product :) .

Het lijkt me niet verstandig om een dier met een verzwakte weerstand een langdurig werkend gif te geven. Ik geef het nooit trouwens het is voor geen enkel dier gezond om langwerkend gif binnen te krijgen. Kijk naar het aantal gevallen waarin dieren ziek werden of dood gongen na het gebruik van deze middelen... dat zijn er teveel om toeval te zijn. Een goede pipet tegen vlooien werkt ook prima en is veel minder schadelijk voor je hond


Pipet of tablet zijn beide pesticide. En de genoemde producten werken beiden een maand, zoals de meeste pipetten ook doen. En zijn daarmee dus helemaal geen 'langwerkend gif' ten opzichte van pipetten.
Bovengenoemde middelen is niet de Bravecto, waar jij nu op doelt met verhalen welke rond zijn gegaan. Maar daar ga ik verder niet op in. :)
Vlooien zelf zijn overigens ook niet gezond, met alles wat ze buiten jeuk nog meer mee brengen ;) .

Ik hoop dat je er snel vanaf bent TS !

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Twee parasieten: verschillende behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:07

Het is bewezen dat de tabletten langer doorwerken dan er op de verpakking staan.Er zijn diverse honden aan overleden en dan kan je lekker het dwars doen en niet geloven maar ik zou dit zeker niet aan een hond geven met al een verminderde weerstand.

Je honden wassen helpt ook tegen de vlooien,ik was en kam ze daarna helemaal uit dan ben je glijk eitjes stront en alles kwijt.Vlooien zijn een pest maar minder schadelijk voor je hond als een gardia of ze moeten vergeven zijn van de vlooien.Verder gewoon lekker dweilen vlooien kunnen niet tegen dreft en chloor ed.Je gaat het helaas wel lang moeten volhouden.Iedere dag zuigen en gelijk je stofzuigerzak uit huis doen want ook daarin komen eitjes ed uit en dan heb je die krengen alsnog in huis.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Twee parasieten: verschillende behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:00

Ik ben wel benieuwd naar het wetenschappelijk artikel van dat onderzoek dan? :)

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:15

xChantal94 schreef:
Pipet of tablet zijn beide pesticide. En de genoemde producten werken beiden een maand, zoals de meeste pipetten ook doen. En zijn daarmee dus helemaal geen 'langwerkend gif' ten opzichte van pipetten.
Bovengenoemde middelen is niet de Bravecto, waar jij nu op doelt met verhalen welke rond zijn gegaan. Maar daar ga ik verder niet op in. :)
Vlooien zelf zijn overigens ook niet gezond, met alles wat ze buiten jeuk nog meer mee brengen ;) .

Ik hoop dat je er snel vanaf bent TS !

Comfortis en Nexgard zitten in de zelfse categorie als Bravecto, worden ingenomen via de bek en komen via de spijsvertering in het systeem van de hond terecht wasr het minimaal ern maand werkzaam blijft. Pipetten worden jn de nek gegeven en verspreiden zich over de hond via de huid en het huidvet. Komen dus lang zo diep niet in het systeem bij de hond en geven dus minder klachten. Ik weet wel wat ik liever geef.....

fannetje

Berichten: 3548
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:35

xChantal94 schreef:
Ik ben wel benieuwd naar het wetenschappelijk artikel van dat onderzoek dan? :)

Ik heb geen wetenschappelijk artikel nodig. De hond van mijn moeder is overleden door Comfortis. Het gaf darm/opname problemen, leverfalen en coördinatiestoornissen. Nee, voor mij nooit meer. Al had ik het zelf überhaupt nooit gegeven (hou niet van "interne" middelen), ben meer voorstander van Advantage/Advantix, omdat dat in de talglaag blijft en niet in de bloedbaan komt.

TS, denk dat je het goed aanpakt zo.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:38

Aranel schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb gisteren de hond+katten ontvlooid en de plinten met stofzuigermond gezogen en ingesprayed met omgevingsspray, de hele bus is leeg :')
Verder de kleedjes gewassen op 90 graden met schoonmaakazijn. Morgen halen we de tabletjes tegen giardia op en dan beginnen we meteen met geven. Woensdag gaan ze allemaal in bad. Met dweilen blijf ik de komende dagen gewoon een stukje van de plinten af had ik bedacht.

Ik moet wel zeggen dat ze van de giardia weinig last lijkt te hebben. Af en toe een iets breiige ontlasting maar vaker gewoon stevig. Ze poept ook niet vaker dan normaal en dus ook niet in huis. Volgens mij geven de vlooien meer irritatie bij alledrie dus vandaar dat ik daarmee alvast begonnen ben.


Hond behandelen tegen giardia zal met tabletten oid moeten.
Vlooien zou ik inderdaad pipetten voor gebruiken (ik zou kiezen voor imidaclopramide (bolfo gold of Advantage, andere zijn ook mogelijk). Let daarbij op dat de werking van zo ongeveer alle pipetten verminderd als je dier voor of na de pipet wast (zie bijsluiter, staat er ook in en is mede afhankelijk van hoe het middel zich over de hond verspreid) en bij vaker wassen (met shampoo) nog sneller.

Huis ? of woon je op kamers? 1 bus omgevings spray is namelijk wel heel weinig voor een huis.
Zuigen is zinnig, maar voorlopers van de vlo kunnen goed plakken in hoekjes, gaatjes en kiertjes dus die pak je niet zomaar op met je stofzuiger. Afh. van je omgevingsspray werkt deze wel of niet wat langer door als je hem niet van de vloer dwijlt, hopelijk totdat je eitjes uitgekomen zijn en vlo zijn geworden en dan dus dood gaan voor ze zich weer hebben voortgeplant.

En check even de favoriete plekjes van je kat extra en behandel die extra, want die rare beesten zitten vaak op de meest vreemde plekken waar ze hele vlooien theaters achter kunnen laten. (Van in de sokkenla tot achter de cv ketel.... van kelder tot zolder)

Als je goed Engels kan..
Leef je dan hier op uit voor je giardia.
https://www.cdc.gov/parasites/giardia/p ... -pets.html

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 21:24

Bedankt voor de link Sjolvir! Erg handig :)

We hebben een rijtjeshuis, maar de hond blijft sowieso altijd beneden en de katten hebben hun eigen kamer boven waar ze naartoe kunnen, verder komen ze niet op onze slaapkamer bvb.
Morgen zal ik nog een spuitbus halen voor hun kleedjes. Die heb ik nu allemaal op 90 graden met azijn gewassen, dan is alles wel dood neem ik aan? Nog een keer wassen op die temperatuur overleven de mandjes niet vrees ik :')

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Twee parasieten: verschillende behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:33

Ondanks dat je katten en hond niet in je slaapkamer komen kan je er wel vlooien krijgen eitjes blijven namelijk aan je schoenen of sokken plakken.Met de spuitbussen voor je omgeving moet je weer goed oppassen voor je katten.Houd die een tijd weg uit de omgeving die je gesprayd hebt.Bijna al bussen bevatten permethrine en dat is dodelijk voor katten.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:56

Billy schreef:
xChantal94 schreef:
Pipet of tablet zijn beide pesticide. En de genoemde producten werken beiden een maand, zoals de meeste pipetten ook doen. En zijn daarmee dus helemaal geen 'langwerkend gif' ten opzichte van pipetten.
Bovengenoemde middelen is niet de Bravecto, waar jij nu op doelt met verhalen welke rond zijn gegaan. Maar daar ga ik verder niet op in. :)
Vlooien zelf zijn overigens ook niet gezond, met alles wat ze buiten jeuk nog meer mee brengen ;) .

Ik hoop dat je er snel vanaf bent TS !

Comfortis en Nexgard zitten in de zelfse categorie als Bravecto, worden ingenomen via de bek en komen via de spijsvertering in het systeem van de hond terecht wasr het minimaal ern maand werkzaam blijft. Pipetten worden jn de nek gegeven en verspreiden zich over de hond via de huid en het huidvet. Komen dus lang zo diep niet in het systeem bij de hond en geven dus minder klachten. Ik weet wel wat ik liever geef.....


Gezien de werkzame stoffen niet overeenkomen zitten ze alleen in dezelfde categorie van opname maar verder niet.
Ik vind het vooral jammer dat er onterechte waarheden naar boven komen waardoor ts mogelijk haar keuze verkeerd baseerd.

Zo heb ik eens iemand gehad waarvan de hond overleden was aan Bravecto na heftige leverfalen. Met het opruimen van de hondenspullen vonden ze, jawel, een dicht doosje Bravecto :+ . Die hond had eerder nog nooit orale anti parasitaire middelen gehad dus daar is het niet van geweest.