Paard bevriest tijdens parcours

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Funlive
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-12-17

Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 19:32

Heel vreemd gedrag! Wie weet of herkent dit verschijnsel? Ik kan het niet verklaren??

Ik heb een vierjarig paard bijna een jaar in training. Het opleiden in alle rust opgebouwd. In het begin toonde het paard weinig werklust en moest met sporen en zweep aangespoord worden. Het paard viel steeds terug in stap en wilde met moeite voorwaarts lopen. Dit is beter geworden en loopt in training vlotter en is meer voorwaarts.

Het probleem doet zich nu voor op springwedstrijden. Inmiddels zijn we meer dan een half jaar bezig in het BB springen. (heeft al veel parcoursen gesprongen en is vaak van huis geweest)

Het paard gaat in het begin van het parcours super in een goed tempo rond, springt goed, weigert nooit, maar zo ineens op t laatst van het parcours, (altijd met een hinnik) dan bevriest hij als het ware, is nauwelijks meer vooruit te krijgen. Zweep en sporen mogen dan niet baten. Hij springt nog wel uit stilstand maar met enorm veel moeite, daarna valt hij in stap en is "op"! Eenmaal buiten bij de trailers, stapt hij weer vlotter. (lijkt ook wel op hyperventilatie)

Dit verschijnsel komt niet iedere keer voor tijdens wedstrijden. De ene wedstrijd verschilt bij de andere. Ook op het voorterrein is zijn gedrag wisselend, van heftig tot sloom en niet voorwaarts. Een oefenparcours loopt hij redelijk vlot rond.

Paard heeft:
Buitenritten gemaakt is dan attent, op veel verschillende plaatsen geweest voor ervaring. Gaat mee naar de les en loopt tussen andere paarden. Allerlei onderzoeken gehad, w. o. een bloedonderzoek. Pico bello in orde!

Wie heeft ervaring met dit gedrag van paarden! Ik vraag me zoveel dingen af!

Mijn vraag is mijn twijfel. Gaat dit op den duur goedkomen?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 19:51

Het probleem is niet dat die in het parcours bevriest. Het paard heeft nooit looplust getoond, alleen heb je dat toen heel handig met sporen en zweep opgelost en ben je nu op een punt gekomen waarbij het paard besloten heeft dat dat niet meer werkt en nu is je gereedschapskistje al leeg.

Ga een jaar terug in de tijd, terug naar de basis en zorg ervoor dat jij niet de enige bent die plezier beleeft aan het rijden. Ga lekker naar buiten als die daar wel voorwaarts is. Rechtuit door de bossen in een flink tempo, blijft een paard mentaal gezond van.
Kijk kritisch naar hoe het paard gehouden wordt. Word die in al zijn behoeften voorzien of is er iets dat beter kan?

Paard is vier jaar en is al vaak van huis geweest en al veel op wedstrijd geweest. Waak ervoor dat je dit jonge paard niet te vroeg overvraagd en al volledig opbrandt.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 19:59

Gini schreef:
Het probleem is niet dat die in het parcours bevriest. Het paard heeft nooit looplust getoond, alleen heb je dat toen heel handig met sporen en zweep opgelost en ben je nu op een punt gekomen waarbij het paard besloten heeft dat dat niet meer werkt en nu is je gereedschapskistje al leeg.

Ga een jaar terug in de tijd, terug naar de basis en zorg ervoor dat jij niet de enige bent die plezier beleeft aan het rijden. Ga lekker naar buiten als die daar wel voorwaarts is. Rechtuit door de bossen in een flink tempo, blijft een paard mentaal gezond van.
Kijk kritisch naar hoe het paard gehouden wordt. Word die in al zijn behoeften voorzien of is er iets dat beter kan?

Paard is vier jaar en is al vaak van huis geweest en al veel op wedstrijd geweest. Waak ervoor dat je dit jonge paard niet te vroeg overvraagd en al volledig opbrandt.



Had het niet beter kunnen verwoorden.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:00

idd,ik volg Gini.

Het probleem is nooit aangepakt,het gedrag is gecorrigeerd,maar een paard zonder looplust,daar zit een oorzaak achter.
laat eerst eens een bloedonderzoek uitvoeren.
vaak kunnen simpele tekorten hier een oorzaak van zijn.
en anders,stop ff met trainen en wedstrijden zoals je bezig bent en zorg dat het paard plezier krijgt in dit werk.
je hebt een puppy paard vast en als ik het zo lees,moet het jonge dier al enorm veel werken voor zijn leeftijd....

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:11

Kan mij aansluiten bij voorgaande reacties. Ik weet niet of het hier gaat om een ruin of merrie, om een klein of groot paard. Een grote ruin is nog volop id groei en dat kost heel veel energie. Bekend dat die op een leeftijd van 4 traag kunnen zijn en dat kan zeer zeker veranderen in de toekomst mits je hem of haar niet overvraagt.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:22

Ikkan mij ook wel vinden in de vorige opmerkingen.
Vind het vreemd dat het de eerste post is van een mede bokker of bokster.
zou het fijn vinden als een moderator een paar ip adressen vergelijkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:44

Ik kan me ook vinden in de vorige posts. Zou dit paard als het van mij was eerst een flinke tijd op de wei zetten en even laten bijkomen.

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:55

mischien een maagzweer? dan zijn ze in het werk vaak ineens "leeg"

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:58

Klinkt als flink overnomen voor een vierjarige.....

Funlive
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 22:21

Ik heb de reacties gelezen. Mijn inziens mijn verhaal door een aantal ietwat verkeerd opgevat.

Ter verduidelijking:
Ik heb een nu bijna 5 jarige ruin. Het opleiden is in alle rust gebeurd. Paard heeft alle tijd gekregen, veel rust tussendoor. (w.o weidegang) Paard heeft bij mij meer dan een goede stal. Paard heeft bloedonderzoek gehad was super in orde!

Toch kan ik wat met jullie antwoorden, dank daarvoor. Maar ik kan me niet in alles vinden...........

Ik weet door jarenlange ervaring met paarden dat, ieder paard anders is, de een pakt het sneller op dan de ander, is volwassener. Het in de groei zijn, al deze dingen spelen mee..

Ik heb mijn springpaard ervaring laten opdoen op vreemd terrein, veel van huis, zodat ze het gewoon gaan vinden en tussen de andere paarden leren lopen....en door het vele doen gaan ze zich beter gedragen. Dit kan alleen door het te oefenen... Daarom spring ik juist de lage BB wedstrijdjes, wordt het sterker van, krijgt ervaring. oefening! Ook maar 1 rondje op een dag, paard moet er plezier in houden...

Alleen heb ik het fenomeen, dat mijn paard met regelmaat alleen op het eind van het parcours bevriest, nog nooit eerder meegemaakt, vandaar dat ik de vraag stelde....
Laatst bijgewerkt door Funlive op 16-12-17 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:32

Het paard bevriest omdat de druk te hoog wordt. Het paard is duidelijk niet toe aan het gevraagde. Met veel aanmoediging doet het paard tot zekere hoogte wat gevraagd wordt,maar als het teveel wordt slaat het paard dicht, bevriest.

Het paard moet duidelijk een grote stap terug maken in training. En wellicht is het paard helemaal niet geschikt voor de sport. Net als dat niet ieder mens een geboren sporter is, zijn paarden dat ook niet allemaal. Ze komen bewegen, dat zeker, maar niet allemaal functioneren ze bij hogere druk.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:42

Bevriezen zit in het rijtje : flight, fight, freeze, faint. Paard kan dus mentaal het werk niet aan, gelukkig voor jouw dat hij niet blind gaat rennen of agressief wordt, maar dat maakt het waarom een stukje lastiger. Om een of andere reden mist dit paard zelfvertrouwen en plezier in het werk. Aan jouw de uitdaging om te vinden waarom en het er in te brengen. Helaas is daar via internet advies over geven een heel lastige, en zeker met een binnenvetter die weinig signalen geeft. Als die beginnen te "schreeuwen" zoals dit paard nu doet, dan ben je al erg ver heen.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:46

Pfffff ik vind je post niet fijn. Jong dier is niet hoed voorwaarts krijgt gelijk zweep en sporen te verduren. Moet veel beleefd daar duidelijk weinig plezier aan en veel stress.

Ik zou hem uit de sport halen en hem pauze geven en van het voorjaar beginnen met rijden en dan vooral buiten en geen wedstrijden alleen maar relax en plezier en even geen druk.

Verder kijken naar voer en idd hoe hij gehouden word en bloedonderzoek is geen overbodige luxe. Zadel nakijken lijf nakijken. Kortom grote checkup van paard en tuig. En pauze

fohadie
Berichten: 4296
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:54

Dit paard is 4. VIER!! En al een half jaar druk met springparcoursen. Normaliter wordt een paard niet voor zijn 3e jaar ingereden en zelfs 3 jaar vinden veel mensen nog jong. Arm paard, wordt met sporen (weet je eigenlijk wel waar sporen voor dienen? Niet om je paard voorwaarts mee te prikken!) En zweep naar voren gestouwd. Is het wel eens bij je opgekomen dat je wel heel erg veel vraagt voor een paard wat nog niet eens volledig is uitgegroeit?

Ik ga mee met mijn voorgangers: een hele flinke stap terug. Eerst netjes inrijden dat het tempo altijd goed zit. Zorgen dat het paard het ook leuk blijft vinden, en rustig aan stapje voor stapje. Regelmatig een parcours springen is misschien veell te veel voor hem.

Als je stap 1 en 2 goed voorelkaar hebt, zal ik rustig eens een parcourtje springen, maar niet een half jaar lang!

Funlive
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-12-17

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 23:00

Ik heb de reacties gelezen. Mijn inziens mijn verhaal door een aantal ietwat verkeerd opgevat.

Ter verduidelijking:
Ik heb een nu bijna 5 jarige ruin. Het opleiden is in alle rust gebeurd. Paard heeft alle tijd gekregen, veel rust tussendoor. (w.o weidegang) Paard heeft bij mij meer dan een goede stal. Paard heeft bloedonderzoek gehad was super in orde!

Toch kan ik wat met jullie antwoorden, dank daarvoor. Maar ik kan me niet in alles vinden...........

Ik weet door jarenlange ervaring met paarden dat, ieder paard anders is, de een pakt het sneller op dan de ander, is volwassener. Het in de groei zijn, al deze dingen spelen mee..

Ik heb mijn springpaard ervaring laten opdoen op vreemd terrein, veel van huis, zodat ze het gewoon gaan vinden en tussen de andere paarden leren lopen....en door het vele doen gaan ze zich beter gedragen. Dit kan alleen door het te oefenen... Daarom spring ik juist de lage BB wedstrijdjes, wordt het sterker van, krijgt ervaring. oefening! Ook maar 1 rondje op een dag, paard moet er plezier in houden...

Alleen heb ik het fenomeen, dat mijn paard met regelmaat alleen op het eind van het parcours bevriest, nog nooit eerder meegemaakt, vandaar dat ik de vraag stelde....
Meld dit bericht
Laatst bijgewerkt door Funlive op 0 min geleden, in het totaal 1 keer bewerkt

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:12

Ik denk dat je duidelijk genoeg bent hoor, en dat het niet nodig is om jezelf te kopiëren.

Ook ik ga mee met mijn voorgangers. Als je paard dit gedrag vertoont heb je ergens een afslag gemist. Zaak dus om deze op te zoeken en dus een flinke stap terug te doen. Even geen wedstrijden rijden, misschien zelfs even helemaal niet rijden. Sommige paarden hebben nu eenmaal veel meer tijd nodig om iets te verwerken. En sommigen kunnen bepaalde zaken gewoon niet verwerken, hoe je het ook aanpakt, die zijn niet geschikt voor hetgeen je van ze vraagt. Jammer, maar helaas.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:18

En ergens heeft dit paard een andere conclusie getrokken uit je trainingen dan jij bedoelde.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:27

Toch is dit geen gedrag van een paard wat zich goed voelt. Dus je paard heeft de training anders ervaren. Paard is er nog niet aan toe. Zoals eerder gezegd bevriezen is soort paniek. Dus dier vind het niet fijn. Dus of niet geschikt of nog niet geschikt

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:42

Funlive schreef:
Ik heb de reacties gelezen. Mijn inziens mijn verhaal door een aantal ietwat verkeerd opgevat.

Ter verduidelijking:
Ik heb een nu bijna 5 jarige ruin. Het opleiden is in alle rust gebeurd. Paard heeft alle tijd gekregen, veel rust tussendoor. (w.o weidegang) Paard heeft bij mij meer dan een goede stal. Paard heeft bloedonderzoek gehad was super in orde!

Toch kan ik wat met jullie antwoorden, dank daarvoor. Maar ik kan me niet in alles vinden...........

Ik weet door jarenlange ervaring met paarden dat, ieder paard anders is, de een pakt het sneller op dan de ander, is volwassener. Het in de groei zijn, al deze dingen spelen mee..

Ik heb mijn springpaard ervaring laten opdoen op vreemd terrein, veel van huis, zodat ze het gewoon gaan vinden en tussen de andere paarden leren lopen....en door het vele doen gaan ze zich beter gedragen. Dit kan alleen door het te oefenen... Daarom spring ik juist de lage BB wedstrijdjes, wordt het sterker van, krijgt ervaring. oefening! Ook maar 1 rondje op een dag, paard moet er plezier in houden...

Alleen heb ik het fenomeen, dat mijn paard met regelmaat alleen op het eind van het parcours bevriest, nog nooit eerder meegemaakt, vandaar dat ik de vraag stelde....
Meld dit bericht
Laatst bijgewerkt door Funlive op 0 min geleden, in het totaal 1 keer bewerkt



Het paard verteld je iets, hij.zij praat, hij vind er iets van. Hij ervaart het anders dan hij. Hij bevriest namelijk niet zonder reden.
Kijk, luister naar het paard en idd een stap terug lijkt me heel raadzaam in dit geval.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 00:10

Bijna 5 is nog altijd 4.
Een puppy nog in mijn ogen.Dat je in het begin sporen en zweep heb moeten gebruiken om hem voorwaarts te houden had al belletjes moeten laten rinkelen.
Dat het bloedonderzoek goed is wil niet zeggen dat het paard verder niks mankeert of mentaal of lichamelijk.

Lughnassadh

Berichten: 1804
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 00:22

Ik heb eigenlijk niks aan bovenstaande reacties toe te voegen. Ik kan je kan je dan ook niet anders adviseren dan te luisteren naar wat je paard je aangeeft.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 00:42

Pfoeh. 4, jong dier.. op werk hebben we genoeg jonge beesten lopen.. onze 4 jarige springt nog niet eens...hij is deze week zelfs pas voor het eerst mee gegaan op de wagen.. is een I’tje en dus bijna 5.

Denk eens goed na TS. Denk je niet dat je paardje teveel gedaan heeft in een kortetijd? Is hij niet overbelast? Je zegt het zelf.. hij was niet voorwaarts.. sporen en zweep erbij en toen was het “opgelost” maarja wat doe je dan nu? Nu kan je niks meer gebruiken om m voorwaarts te krijgen. Ga ‘ns terug naar de basis.. voorwaarts zonder sporen en zweep. Dan weer verder kijken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 00:48

Móet het paard per se springwedstrijden lopen?
Is het mogelijk om te accepteren dat dit paard daar niet geschikt voor is, of ga je net zo lang door met sporen en zwepen of andere dwangmethodes zoeken tot hij knakt en weer 'braaf' meewerkt?
En hoe lang moet je doorgaan met hem met sporen en zwepen belagen tot je de conclusie trekt dat hij het echt niet kan, mentaal of lichamelijk?

Gewoon even een voorbeeldje: een instructrice had een jong talentvol dressuurpaard van veulen af aan. Tijdens het inrijden protesteerde hij steeds bij het in de houding rijden. Die protesten werden steeds feller en dus werd de instructrice steeds grover, net als in jouw eigen verhaal met veel zweep en spoor om hem vooruit te slaan en schoppen en gezaag om hem toch rond te krijgen en te houden. Er werd lichamelijk onderzoek gedaan maar er kwam niets uit het bloed en of het kreupelheidsonderzoek en dus was dat voor de instructrice een vrijbrief om nog veel hardhandiger met het paard om te gaan, 'want hij had geen reden om te klagen'. Na anderhalf jaar het paard in elkaar geslagen te hebben met als enige resultaat dat hij steeds heftiger en gevaarlijker werd begon hij steeds slechter te lopen en heeft ze het paard toch maar volledig op de foto gezet. Toen bleek hij een beschadiging aan de nekwervels te hebben en atactisch te zijn. Het paard kón dus niet netjes afbuigen of aan de teugel lopen, al helemaal niet met extra druk op de teugels.
Het paard is toen afgevloeid naar een leerlinge die hem toen als recreatiepaard gebruikte en wel met die instabiliteit kon leven.
Het paard is na anderhalf jaar lang zes dagen per week helse trainingssessies dus gelukkig goed terecht gekomen, maar kun je leven met de mogelijkheid dat je achteraf gezien anderhalf jaar lang een lichamelijk of geestelijk gehandicapt paard mishandeld hebt?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 00:52

Ik wil hier graag een verhaaltje aan toevoegen over een paard die hetzelfde deed, alleen betrof dit een 15-jarige draver. Het was een paard die, net als alle andere dravers, al jong de baan op moest en flink moest presteren, alleen in tegenstelling tot de meeste andere dravers trok deze draver het mentaal niet. Dit uitte zich in eerste instantie in bevriezen op de renbaan maar later ook instorten. Hij is uiteindelijk de sport uit gegaan en bij een boertje terecht gekomen waar ik hem (als 15-jarige) was gaan verzorgen. Paard is er nooit meer bovenop gekomen, stond overal doodsangsten voor uit, het spreekwoordelijke grassprietje dat de verkeerde kant op stond kon je letterlijk nemen bij dit paard en was reden tot blinde paniek. Hij sloeg nooit op hol, bevroor alleen, heel naar. Nu is het bij jouw paard natuurlijk niet zo ver en wellicht is het probleem wat genuanceerder (wellicht pijn door overbelasting oid? Dat sprong nr zoveel ineens wat doet knappen ofzo) maar ik gok zo dat mijn voorgangers maar zo gelijk kunnen hebben.

Ps: BMHP, wat bedoel je precies? Hoe zie je dat?

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 01:06

Nou Nou, mag het een tikkie minder. Geestelijk en lichamelijk gehandicapt paard mishandeld....

Soms zijn jonge dieren niet voorwaarts en heb je in het beleerproces de zweep Nodig, dat is iets anders dan ze verrot slaan.

Hulde hier voor iedereen die alleen maar vrolijk doorlopende, huppelende, van zichzelf werkende dieren beleerd hebben. Soms zitten er gewoon zwaar flegmatieke tussen.

En niet elk flegmatiek paard mankeert wat.

Ik denk echter Wel, dat dit soort dieren. Of ze nou flegmatiek zijn, of niet tegen de wedstrijden kunnen( want het gebeurd alleen op wedstrijd denk Ik? Dus dan zou ik het eerder in de druk zoeken dan in iets anders) nu niet geschikt zijn voor de sport.