Polie en Hercule en hun huisvesting

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Polie en Hercule en hun huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 17:39

Vanochtend heb ik filmpjes gemaakt met als doel om eens te laten zien dat 7 x 24 uur buiten voor de eigenaar en paardjes ook niet alles is. Toen de filmpjes klaar waren en ik ze aan mijn man liet zien, vonden we alle twee dat we toch wel gezellig wonen met de paardjes zo om ons heen.
Vandaar besloten om een "in the picture te maken", aangepast daar het voornamelijk links zijn naar de filmpjes, in plaats van de filmpjes te plaatsen in bestaande discussies topics over manier van stallen.
Ik vind dat er veel wegen zijn die naar Rome lopen en dit is dus geen reclame voor 7x24 uur buiten. Voor ons en onze paarden is dit een fijne manier.

In deze eerdere topics inmiddels al een hele tijd geleden geplaatst hebben jullie al iets kunnen zien van onze twee merens:

[ITP] De merens Polie en Hercule voor het eerst op BOKT

[ITP] Oortjes topic in het mooie Frankrijk

Vanochtend heb ik deze filmpjes gemaakt om jullie te laten delen in ons leven met de paardjes. Onzichtbaar zijn de nachten dat ik wakker lig en ongerust aan mijn paarden denk als het onweert, heel slecht weer is etc. Dat is een groot verschil met stalling in Nederland waar de verantwoordelijkheid bij een ander lag.
Om hier in Frankrijk te gaan wonen is een hele bewuste keuze daar ik al vanaf jongs af aan mijn paarden aan huis heb willen hebben. Een echte penny droom die we uit hebben laten komen hier. In Nederland is grond schaars en dus voor ons te duur, vandaar dat we geëmigreerd zijn naar Frankrijk waar huizen en grond veel goedkoper is als in Nederland.
Rondom ons huis:
https://photos.app.goo.gl/rv6REVw8yBgw4Gh93

Naar de wei:
https://photos.app.goo.gl/BOGhBDgu1T4d2BWj2

Grazen voordat de paarden de kale wei op gaan:
https://photos.app.goo.gl/QQEqYvVwGKftVySK2

Op de wei:
https://photos.app.goo.gl/5y5luW257hZkcp2J2

Kak rapen elke ochtend voor het ontbijt hoort erbij:
https://photos.app.goo.gl/Pwb3jZhSm2SQucOc2

https://photos.app.goo.gl/jp18WjjYTCgy3rJ53

En zo zijn de paarden als ze naar ons huis komen nadat ze paar weken op de wei hebben gestaan. Ze waren al een tijd aan het enthousiast zijn en uitgelaten toen ik te laat alsnog een filmpje maakte:
https://photos.app.goo.gl/dmQOxZIi2Sd4GnRr2

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Polie en Hercule en hun huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:24

Wat leuk dat je een topic geopend hebt. Ik heb even de links naar de oude bokttopics eerst gevolgd. Leuke foto's daarin ook. In het oortjestopic zijn er wel een heel stel afbeeldingen die bij mij niet zichtbaar waren. Ik was verbaasd hun kleur in de zomer te zien. Veel lichter dan dat ik Hercule en Polie in afgelopen november zag. Ik ga de filmpjes kijken.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 18:27

Dat is raar Mo want ik zie ze allemaal, dus dat begrijp Ik niet goed.
In de zomer zijn ze vaak lichter en zelfs rossig soms. Afhankelijk van de zon {:}

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Polie en Hercule en hun huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:31

Ik heb hartelijk gegniffeld om je paddock filmpje pien.
De modderplekken komen me bekend voor die hebben we hier ook op bepaalde punten.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 19:27

Vergeet ik je toch te vertellen dat ik het leuk vind mo dat je jouw reactie achter laat in dit topic. Bij deze dus.
Welkom lizy. Ja dit is geen gelikt ITP maar wel een uit het leven gegrepen topic en ik denk herkenbaar voor velen die paarden aan huis hebben.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Polie en Hercule en hun huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 19:41

Lekkere blubberzooi! Net als bij mij, hoef ik me niet schuldig te voelen naar de paardjes dat we toch niet zijn geemigreerd. Zelfs in Frankrijk dus gewoon modder... Dank je wel dus!

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 21:04

Welkom Josien.
Hahaha := ja, er is blubberzooi, maar dat is wel het kleinste stukje van wat ze tot hun beschikking hebben 's nachts. De wei is hartstikke droog, overal, en de paddock is wel nat en modderig, maar het gras er om heen niet hoor. Daar slapen ze dan ook. Het is echt dat stukje rondom de hooi ruif en de stal waar ze toch het meeste zijn. Dat is bijna niet te voorkomen of je moet het bestraten, maar voor die twee maanden dat het nat is ga ik dat niet doen, want in de zomer slapen ze graag vlak voor de stal in de schaduw. Zo is het altijd wat.
Wij hadden indertijd in Nederland toch wel meer zooi hoor en ook veel dieper.
Wat me wel opvalt hier, is dat nog nooit een paard mok heeft gehad hier. Toen Hercule 's nachts in Nederland op stal stond, in een goed pension, had hij dat toch wel erg vaak. Ik denk dat dit komt omdat we hier alle kakjes goed opruimen dus dat het wel erg schoon is, ook al is er modder.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Polie en Hercule en hun huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:18

Bekend uiterlijk daar. Modder valt me nog mee eigenlijk. Lijkt me geen enkeldiepe zuigende smurrie.

Wei ligt alleen op een andere plek dan ik verwacht had. Niet die tegenover jullie oprit maar op de meer doorgaande weg. Nou ja doorgaand minder stil

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:40

Ziet er goed uit ondanks wat blubber. Ligt een wat bollende wei, niet helemaal vlak, dat scheelt ook al veel. In je oude topics gekeken en daar kan ik enige jaloezie bespeuren bij mezelf. Pot ver drie dat ziet er erg fijn uit! Wat ik me overigens afvraag: kan het niet zo zijn dat nu je merens veel dichter bij hun plek van oorsprong staan, hun dieet hier veel beter bij ze past en je dus geen last meer hebt van mok?

Anoniem

Re: Polie en Hercule en hun huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:50

Zwarte vriendjes <3 het is toch een hele fijne omgeving daar he <3

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 22:14

Welkom Karuna. Je schrijft:
karuna schreef:
Bekend uiterlijk daar. Modder valt me nog mee eigenlijk. Lijkt me geen enkeldiepe zuigende smurrie.
. Dat heb je goed gezien. Het zuigt zeer zeker niet en het is niet diep. Het droogt ook altijd heel snel, ook al hebben we het liever hier echt droog.

karuna schreef:
Wei ligt alleen op een andere plek dan ik verwacht had.
karuna schreef:
Nou ja doorgaand minder stil
De wei ken je hoor volgens mij, en het is daar heel stil en niet ver van huis.

Dag Elbony, wat een leuke reactie. Leuk dat je ook in de oude topics gekeken hebt, want zo ziet het er het meestal uit in het jaar. Nu is het donker en het slechtste weer, grauw en somber vaak. Maar soms ook opeens weer prachtige weken.
elbony schreef:
kan het niet zo zijn dat nu je merens veel dichter bij hun plek van oorsprong staan, hun dieet hier veel beter bij ze past en je dus geen last meer hebt van mok?
Zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Maar zou best wel eens kunnen. Want zoals ik de paarden nu houd, dat is in Nederland onmogelijk. Het gras is veel te rijk, en ook het hooi. Ze hebben hier wel dikke grasbuik, met name Hercule, maar hij heeft nooit een dikke nek of andere tekenen die het risico op hoefbevangenheid doen vermoeden. In Nederland was hij daar zo gevoelig voor. Dus het klopt al als het gaat om het minder rijk zijn van het voedsel, maar je ziet ook aan Hercule dat hij het gewoon enorm naar zijn zin heeft altijd buiten met zijn vrouw op de eerste plaats en zijn mensen op de tweede plaats. Met name Polie in zijn leven heeft heel veel kwaliteit gebracht. Polie is ook voor hem aangeschaft waarbij ik er pas veel later achter kwam dat ik er zelf zo'n leuk paardje aan heb. Had ik totaal niet verwacht.
Op dit filmpje zie je totaal geen reactie van Hercule als ik naar de paarden ga. Normaliter staat hij naast Polie aan de draad en hinnikt hij blij dat ik er ben zodat hij weer naar de wei kan. Dus vanochtend was hij blijkbaar nog niet uitgegeten, maar hij is hier zo open geworden en hinnikt vaak veel en blij. Dat deed hij in Nederland veel minder.
Dus wat jij schrijft zou goed kunnen. Dat dit karige gras en deze manier van buitenleven veel beter voor hem is dan het rijke gras in Nederland waardoor hij strook begrazing moet hebben en dus minder kan lopen en rennen zoals hier. Jouw opmerking heeft me dus aan het denken gezet. Leuk *D

Dag Jans, ja de zwarte vriendjes en de omgeving ken je :)) :))

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:18

elbony schreef:
Ziet er goed uit ondanks wat blubber. Ligt een wat bollende wei, niet helemaal vlak, dat scheelt ook al veel. In je oude topics gekeken en daar kan ik enige jaloezie bespeuren bij mezelf. Pot ver drie dat ziet er erg fijn uit! Wat ik me overigens afvraag: kan het niet zo zijn dat nu je merens veel dichter bij hun plek van oorsprong staan, hun dieet hier veel beter bij ze past en je dus geen last meer hebt van mok?


Dat weet ik wel zeker. De weides zien hier over het algemeen veel gevarieerder en minder rijk dan de weides die ik in Nederland ken. Daarnaast staan deze paarden dus niet meer opgesloten op stal en zijn ze dus meer in beweging. In mijn ervaring helpt dit ook enorm voor de doorbloeding en het gezond houden van de benen.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 22:27

Lizy, in Nederland stonden mijn paarden altijd buiten de laatste jaren met een inloopcontainer, maar die mok was toen al ver over maar ik moest goed uitkijken met hoefbevangenheid. Dus voor de helft ben ik het met je eens.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:41

In één van je filmpjes zag ik ze zich te goed doen aan planten, voordat ze de wei ingingen. Daar kreeg ik die gedachte van "natuurlijk geen mok meer". Hun menu bestaat nu zoals het hoort uit veel meer dan gras alleen. Gras is eigenlijk maar bijzaak. Alle planten, kruiden, bomen en struiken etc. zijn doorgaans helaas in Nederland weggesaneerd. (en dan hebben we nog even niet over het vele gif spuiten tegen (on)kruid). Je hebt daar echt een paardenhemel! En zoals je de verandering in hun interactie met jou beschrijft, had je ze geen groter plezier kunnen doen! :-)

nardxash

Berichten: 4003
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:18

Wat een prachtige plek voor hercule en pollie <3
Ze zien er goed uit beide paardjes.
Heerlijk om weer eens jou paardjes voorbij te zien komen op bokt :j

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Polie en Hercule en hun huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:21

Haha prachtig filmpje! Ziet er top uit daar! :D

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Polie en Hercule en hun huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:23

Pien, wat leuk om een topic van jou tegen te komem!

Wat een heerlijk filmpje!

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 11:01

elbony schreef:
Hun menu bestaat nu zoals het hoort uit veel meer dan gras alleen. Gras is eigenlijk maar bijzaak.
Dat klopt er is veel meer dan gras. Maar ze eten toch wel erg veel gras hoor als ze de kans krijgen.

nardxash schreef:
Heerlijk om weer eens jou paardjes voorbij te zien komen op bokt
:evaw: Zwaai naar Nardxash. Leuk je post!

Maanlicht schreef:
Haha prachtig filmpje! Ziet er top uit daar! :D
Welkom Maanlicht. Dank je wel, we zijn er ook blij mee hoe het er hier uit ziet.

Mri schreef:
Pien, wat leuk om een topic van jou tegen te komem!
Wat een heerlijk filmpje!
:evaw: Zwaai ook naar Mri. Leuk je post en dank je wel!

Vanochtend voor het eerst geconfronteerd met slechte baas zijn voor mijn paardjes :oo . Terwijl paarden op de wei stonden en ik kak aan het ruimen was, zag ik dat ze niet meer genoeg hooi voor komende nacht in de ruif hadden. Wouw, wat stom. Het is zondagochtend en om 12.00 uur moeten we weg. Gelukkig had vriend en buuf gelijk tijd en bracht een grote rol. Dus probleem opgelost. Had hij niet gekund dan had ik ze komende nacht op de grote hooi wei gezet. Hoeft dus gelukkig niet.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:18

Leuk Pien om eens te zien hoe Hercule en Polie wonen! ze zien er goed uit!
En ik maar denken dat het in Frankrijk altijd goed weer is :o? .
Ze hebben in ieder geval de ruimte en kunnen droog staan als ze willen.
En fijn dat ze altijd buiten kunnen, veel gezonder ook, zou ieder paard eigenlijk moeten kunnen!
Hoe is het nu met Polie, gaat de goeie kant op hoor ik je zeggen?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:15

Pien:

Wat heerlijk genieten om je weer es te horen, en je Hercu & Polie te zien bij jullie, krijg er bitje heimwee van :) (maar dat had ik bij je oortjes topic al..)
Herc wordt al wat grijs om zijn neus, en Pol kijkt nog altijd oplettend om haar heen.
Het gaat weer wat beter met haar ?
Rijdt je manneke nog steeds op Herc ?, durft hij dat nog?

Leuk dat je ook stukje van het wereldje om jullie heen laat zien, herken weer dingen en zie dat de caravan er nog steeds staat , met de unieke "douche" :D


Citaat:
Onzichtbaar zijn de nachten dat ik wakker lig en ongerust aan mijn paarden denk als het onweert, heel slecht weer is etc. Dat is een groot verschil met stalling in Nederland waar de verantwoordelijkheid bij een ander lag.

Nou, lig dan misschien niet wakker als het slecht weer is, maar heb genoeg zorgen over de paardjes, ook al staan ze bij een ander goed verzorgt. ;)

Van ons een hartelijke groet, en wellicht kun je camera's es aan je cap vasttapen en ons meenemen op stukje (bekende :)* ) buitenroute straks in het mooie voorjaar ?
Enne: bespeur geen enkel frans accent, hoewel jullie het inmiddels wel vloeiend spreken ?

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 16:52

Hoi Assiebassie, leuk je reactie :)) , hier is het veel mooier weer dan in Nederland, maar het kan ook goed regenen en zelfs erg koud zijn hoor. Alleen knapt het hier veel vaker sneller op. *D
assebassie schreef:
Hoe is het nu met Polie, gaat de goeie kant op hoor ik je zeggen?
Polie is behandeld door de osteopaat en ze is werkelijk stukken beter. Hij verwacht dat we weer kunnen gaan rijden in de zomer maar wellicht nog een behandeling nodig heeft. Dat laatste verwacht ik ook. Ze heeft volgens hem een enorme smak gemaakt want rechts achter been was helemaal uit het lood en daar moet ze goed last van hebben gehad. Zo blij met de komst van die man, want moet een hele goede osteopaat zijn.

Hai Peet, wat leuk je reactie, moet er zo om grinniken.
Peetstap schreef:
je camera's es aan je cap vasttapen
deze filmpjes zijn met de telefoon gemaakt. Ik heb geen camera. Wellicht eens gasten van ons vragen ;)

Peetstap schreef:
Enne: bespeur geen enkel frans accent, hoewel jullie het inmiddels wel vloeiend spreken ?
Gekkie, ik praat met manlief alleen maar Nederlands, dus dat accent zal ik niet krijgen. Wel praat ik veel Frans (en ook Engels) en dat gaat steeds beter en eigenlijk wel goed. Het enige wat ik af en toe heb, en ook in het filmpje, dat je me hoort zeggen: "hoe heet dat ook al weer", dan komt het woord "l'hague" bij me op (dan weet ik wel dat het Frans is) en ben ik het woord "de heg" eventjes kwijt. Dat komt omdat ik buiten manlief 95% een andere taal spreek en dat is meestal Frans. Dat heb ik wel eens met woorden die ik ook in het Nl amper gebruik.
Peetstap schreef:
Herc wordt al wat grijs om zijn neus, en Pol kijkt nog altijd oplettend om haar heen.
:)) goed gezien. Onze mijnheertje is alweer 24 jaar. De tijd vliegt. Ook Hercule staat stil want als we de paarden uit elkaar halen dan begint Polie alsmaar te rennen en te galopperen en dat kunnen we nu net niet hebben met haar genezende blessure. Dus ook voor manlief is het paardrijden eventjes af gelopen. Kom die unieke douche nog maar eens gebruiken }>

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:22

Schitterend!
Viva la France :)

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:39

Oei, arme Polie, ik kan me er alles bij voorstellen, die van mij kan ook zo ontzettend raar doen in de wei, ik hou m'n hart soms vast, 4 benen in de lucht en glijd ze alle kanten op 8)7 , zeker als 't zo glad is met die regen.
Ik hoop dat ze snel weer helemaal beter is!, kun je weer lekker aan de slag, succes!
En ik moet ook altijd opletten hoor dat ze niet te vet wordt, mag maar een paar uur per dag op de wei nu, want er staat nog veel te veel, en ik doe nu niks, dus klopt wel dat ze heel schraal gehouden moeten worden, lijken in die zin ook op shetlanders, worden dik van lucht :+ .
Dus 't gras in Frankrijk is veel beter geschikt voor dit soort paarden dan hierin Nederland.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Polie en Hercule en hun huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:17

ja ik ben het met Lizy en jou eens. In Frankrijk zijn de weides vaak meer prairies, zo wordt het ook hier genoemd. Het woord prairie is dan ook van Franse oorsprong. Het is niet zo mooi strak gras als in NL. Veel minder vet, heel veel andere plantjes erdoorheen en hier op het Franse platteland vinden ze weilanden van een paar hectare normaal. Agrarische grond kost dan ook een drol. Dus de paarden hebben vaak veel meer ruimte dan in NL en ze moeten hier ook wat meer zoeken naar de echte grasjes tussen het onkruid zeg maar. Dat maakt dat het een vrij natuurlijke weidegang is voor een paard. Ze moeten echt lopen om eten bij elkaar te krijgen en dat is precies zoals het op een echte prairie ook gaat. En hoe minder rijk de wei hoe minder kans op bevangenheid.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 11:21

Goed uitgelegd Monique! Ben het er 100% mee eens.

assebassie schreef:
En ik moet ook altijd opletten hoor dat ze niet te vet wordt
Dit is zo'n moeilijk iets. Mijn vriendin die 15 oude paarden verzorgd wilt onze merens niet meer hebben tijdens de vakanties. Veel te moeilijk want zijn te sober. Zij is KWPN-ers gewend die bij haar de oude dag mogen vieren.

assebassie schreef:
Dus 't gras in Frankrijk is veel beter geschikt voor dit soort paarden dan hierin Nederland.
Tout a fait (= inderdaad). In Nederland hebben we ooit op Soerendonk onze vakantie gevierd met de paardjes en toen kregen we een vrij groot stuk land 's nachts (overdag zandpaddock) en dat was natuurlijk land van Staatsbosbeheer waar nooit kunstmest op gedaan was. Daar zag je ook al die plantjes en onze paarden deden het daar ook heel erg goed op en werden ook niet dik die week. (werd ook wel heel veel op gereden toen want we waren op dressuur scholing en daarnaast reden we nog elke dag buitenritten := ).

:D Leuk je post Festerope!!