Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 21:25

Bokt.nl / Equnews
Overige

Afbeelding
Jeroen Dubbeldam. Foto: Richard Juilliart /FEI


In een opiniestuk heeft dierethicus Willem Vermaat zich uitgelaten over de paardensport. De Nederlander is van mening dat paarden het beste gebaat zijn bij een einde aan de sport en een fokverbod. Vermaat vergelijkt in zijn redevoering de paardensport met de wielersport.

“Wielrenners met een kapotte fiets, gaan op een nieuwe fiets rijden. In de paardensport werken ruiters volgens hetzelfde principe. Paarden die niet meer bruikbaar zijn, worden afgemaakt”, aldus Willem Vermaat.

De kern van het probleem is, volgens Willem Vermaat, dat paarden als instrument worden gebruikt. Het beste is volgens hem een verbod op fokken. “Paarden zijn volledig overgeleverd aan de wil van de mens. Hun eigen wil wordt onderdrukt. Het is een illusie om te denken dat paarden vrijwillig en met plezier bereden worden”, benadrukt Willem Vermaat in zijn opiniestuk.

Vermaat haalt sterk uit naar de sport en spaart daarbij zeker topruiters als Jeroen Dubbeldam, toppaarden als Zenith en verder nog het Springpaarden Fonds Nederland niet.

Klik hier voor het opiniestuk

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:29

Ik ben het deels met hem eens. Een stop op 'sporten' met paarden voor prijzengeld zou ik prima vinden, net als veeeeel strengere regels over wat er niet door de beugel kan qua paardrijden. Ik krijg spontaan pijn in de bek en rug bij veel foto's hier op bokt. XD Meer kijken naar het welzijn en welbevinden van de dieren waar we mee werken zou geen slecht iets zijn, een nieuwe stap in de paardenwereld.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

cobiie

Berichten: 7298
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:30

Hij kan ook gelijk het fokken van honden, katten etc verbieden, er zit tussen zijn ideeën geen verschil tussen die dierensoorten en paarden.

[o]

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:32

Waarom er niet meer gefokt mag worden snap ik ook niet echt idd. Ja, er worden doelbewust gedrochten gefokt, maar om dat nou als reden te nemen dat de hele fokkerij weg moet...

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:33

Normaal heb ik wel respect voor de mening van een ander, maar hier heb ik toch wel moeite mee..

Wat vind ik dit een onzin.. Mensen die een paard enkel als gebruiksartikel zien, gooien er echt geen sloten geld in aan coaching, (medische) begeleiding, harnachement etc.
Ja wat zijn ze toch allemaal slecht voor hun paarden.. Klapjes voor Jeroentje hoor.. :Y)

Tuurlijk wordt er wel eens gerukt of geplukt en daar ben ik het zelf ook zeer zeker niet mee eens.. Maar over het algemeen doen we allemaal (ook wij "paardenklootjesvolk") ons uiterste best om onze paarden een zo goed mogelijk leven te geven..

<3 Sneakers <3

Christiene
Berichten: 7714
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:52

sorry hoor maar wat een onzin. dan kan je zoveel verbieden...

paarden gaan gewoon na de dierenarts als ze "kapot "zijn

The end

Daphne__
Berichten: 12450
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:56

Hebben mijn kapotte fietsen even geluk, die staan op de wei. Maargoed, dat zijn wel 2 driewielers en een kinderfiets... Dat is misschien anders dan het type fiets wat je neemt als je echt serieus wilt fietsen :j

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 23:11

Wat een onzin. Onze hond kiest er ook niet voor om heel de dag bij ons op de bank te hangen..
Wel zou het goed zijn strengere regels m.b.t. welzijn en wedstrijden in te voeren.

En ja er zullen zeer zeker mensen zijn die het ene paard wat even niet goed functioneert inruilen voor een ander exemplaar. Al denk ik dat de meeste (recreatieve) ruiters toch een paard kopen om deze zo lang mogelijk te houden.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 00:04

Ik vind het vrij duidelijk dat deze man geen idee heeft waar hij het over heeft. Dan zou ik eerder eens gaan kijken naar honden fokkerij etc als hij graag z’n mening wil geven. (Heb m overigens wel eens ontmoet omdat mijn studie verbonden is met het copernicus instituut)

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 00:07

Rotte appels zitten overal tussen ook in de paardensport maar alles over een kam scheren dan ben je niet goed bezig of je hebt er geen verstand van of tijd over

Gillmore (Sorento / Graham) paard van mij dochter Anouk (M2)en nu Z1 startrechtig
Cantodea (Calvino Z) sinds 13 mei mama van Nielson (van Dallas VDL)en nu drachtig van Nia domo"s Bolero
Na jaren weer wedstrijden rijden weer B+10 en ja hoor L startrechtig
Kayliegh onze nieuwe ster (Ampere/Sorento)
Lilly onze eigenwijze shetlander 100% van Anouk!
Zorba, Yfke, Gio uit het oog maar niet uit het hart <3
Figo en Cain vriendjes samen in de hemel rip

Christiene
Berichten: 7714
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 00:17

yfkelover schreef:
Rotte appels zitten overal tussen ook in de paardensport maar alles over een kam scheren dan ben je niet goed bezig of je hebt er geen verstand van of tijd over

Inderdaad

The end

Showjumper

Berichten: 763
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 00:30

Tijd voor een fokverbod op mensen, wij zijn zelf de 'kern van het probleem'..elk probleem. :Y)

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 00:57

Ik kan niet veel waarde hechten aan deze zelfbenoemde dier ethicus.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 01:34

Nieuwsredactie schreef:
Bokt.nl / Equnews
Overige

[ [url=m/Qqho0D.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jeroen Dubbeldam. Foto: Richard Juilliart /FEI


In een opiniestuk heeft dierethicus Willem Vermaat zich uitgelaten over de paardensport. De Nederlander is van mening dat paarden het beste gebaat zijn bij een einde aan de sport en een fokverbod. Vermaat vergelijkt in zijn redevoering de paardensport met de wielersport.

“Wielrenners met een kapotte fiets, gaan op een nieuwe fiets rijden. In de paardensport werken ruiters volgens hetzelfde principe. Paarden die niet meer bruikbaar zijn, worden afgemaakt”, aldus Willem Vermaat.

De kern van het probleem is, volgens Willem Vermaat, dat paarden als instrument worden gebruikt. Het beste is volgens hem een verbod op fokken. “Paarden zijn volledig overgeleverd aan de wil van de mens. Hun eigen wil wordt onderdrukt. Het is een illusie om te denken dat paarden vrijwillig en met plezier bereden worden”, benadrukt Willem Vermaat in zijn opiniestuk.

Vermaat haalt sterk uit naar de sport en spaart daarbij zeker topruiters als Jeroen Dubbeldam, toppaarden als Zenith en verder nog het Springpaarden Fonds Nederland niet.

Klik hier voor het opiniestuk



Ik ben volledig overgeleverd aan de wil van de overheid en mijn baas.mijn eigen wil wordt onderdrukt. Het is een illusie dat ik elke dag vrijwillig en met plezier naar mijn werk ga..

En zonder gekheid. Hij is geen diereticus. Dat heeft ie zelf bedacht.
Aandachtsgek noemen ze dat ook wel.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 01:46

ik ben wel zo blij dat we tegenwoordig onze paarden zo goed kunnen afstellen en programeren dat ze alles braaf doen wat we willen. Scheelt zo veel als ze geen eigen mening meer hebben :).
Natuurlijk worden paarden wel eens verder gedreven dan zou moeten, maar als er 1 teamsport is waarbij beiden partijen met plezier en vrijwillig moeten meewerken om 1.60 op te eten..

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 02:12

gekvanfleur schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Bokt.nl / Equnews
Overige

[ [url=m/Qqho0D.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jeroen Dubbeldam. Foto: Richard Juilliart /FEI


In een opiniestuk heeft dierethicus Willem Vermaat zich uitgelaten over de paardensport. De Nederlander is van mening dat paarden het beste gebaat zijn bij een einde aan de sport en een fokverbod. Vermaat vergelijkt in zijn redevoering de paardensport met de wielersport.

“Wielrenners met een kapotte fiets, gaan op een nieuwe fiets rijden. In de paardensport werken ruiters volgens hetzelfde principe. Paarden die niet meer bruikbaar zijn, worden afgemaakt”, aldus Willem Vermaat.

De kern van het probleem is, volgens Willem Vermaat, dat paarden als instrument worden gebruikt. Het beste is volgens hem een verbod op fokken. “Paarden zijn volledig overgeleverd aan de wil van de mens. Hun eigen wil wordt onderdrukt. Het is een illusie om te denken dat paarden vrijwillig en met plezier bereden worden”, benadrukt Willem Vermaat in zijn opiniestuk.

Vermaat haalt sterk uit naar de sport en spaart daarbij zeker topruiters als Jeroen Dubbeldam, toppaarden als Zenith en verder nog het Springpaarden Fonds Nederland niet.

Klik hier voor het opiniestuk



Ik ben volledig overgeleverd aan de wil van de overheid en mijn baas.mijn eigen wil wordt onderdrukt. Het is een illusie dat ik elke dag vrijwillig en met plezier naar mijn werk ga..

En zonder gekheid. Hij is geen diereticus. Dat heeft ie zelf bedacht.
Aandachtsgek noemen ze dat ook wel.



Dit _/-\o_

Ik denk dat wij minder eigenwil hebben als menig paard.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 02:22

julius_juut schreef:
Ik ben het deels met hem eens. Een stop op 'sporten' met paarden voor prijzengeld zou ik prima vinden, net als veeeeel strengere regels over wat er niet door de beugel kan qua paardrijden. Ik krijg spontaan pijn in de bek en rug bij veel foto's hier op bokt. XD Meer kijken naar het welzijn en welbevinden van de dieren waar we mee werken zou geen slecht iets zijn, een nieuwe stap in de paardenwereld.


Als ik ergens een 'stop' op zou zetten zijn het juist die recreatieruiters die geen flauw idee wat ze aan het doen zijn...
Had het er vanmiddag nog over met mijn instructeur, over aan het been zijn. Je kunt hem beter even flink duidelijk maken dat 'ie gewoon moet reageren, dan moet je soms 1 keer flink optreden maar is het daarna klaar. Kun je weer vriendelijk rijden ipv het te laten 'gaan' en elke keer moet schoppen om een reactie te krijgen.
Sorry voor de rare bewoording, het is laat :Y)

Boras
Berichten: 9945
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 02:46

Nou, ik zou in een volgend leven liever niet terugkeren als paard.

Gekvanfleur, je wilt toch niet werkelijk als het om vrije wil gaat, jouw situatie vergelijken met die van een paard? Je plakt er wel het woordje gekheid achter, maar schrijft het toch maar.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 03:44

vraag ik me af wat hij eet.... biefstukje, plakje ham onder zijn gebakken ei... en die dieren dan?
schoenen, leren tasje en portemonnee...

en als die meent dat paarden in het wild een vrij partnerkeuze hebben zou toch echt een verder moeten kijken dan het ene artikeltje wat gaat over een vermoeden en onzekerheden over het ontbreken van iets.

jammer is dat die gast eigenlijk al weer te veel aandacht krijgt en teveel mensen zijn geneuzel hebben gelezen, waaronder ik.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Onali

Berichten: 18431
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 03:57

Seventeen schreef:
Als ik ergens een 'stop' op zou zetten zijn het juist die recreatieruiters die geen flauw idee wat ze aan het doen zijn...
Had het er vanmiddag nog over met mijn instructeur, over aan het been zijn. Je kunt hem beter even flink duidelijk maken dat 'ie gewoon moet reageren, dan moet je soms 1 keer flink optreden maar is het daarna klaar. Kun je weer vriendelijk rijden ipv het te laten 'gaan' en elke keer moet schoppen om een reactie te krijgen.
Sorry voor de rare bewoording, het is laat :Y)



Heb je stukje even aangepast ;)

Deze meneer moet eens een andere hobby/ baan gaan zoeken.

Black is the colour of my true love's hair

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 07:21

Showjumper schreef:
Tijd voor een fokverbod op mensen, wij zijn zelf de 'kern van het probleem'..elk probleem. :Y)


Exact! _/-\o_

Overal waar geld over de rug van dieren wordt verdiend gaat het soms mis. Of dat nu de paardensport is of iets anders.


BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:13

smurffie schreef:
ik ben wel zo blij dat we tegenwoordig onze paarden zo goed kunnen afstellen en programeren dat ze alles braaf doen wat we willen. Scheelt zo veel als ze geen eigen mening meer hebben :).

Dat zal de reden zijn waarom de helft van Bokt zijn paard vol magnesium giet.
Om de "scherpe kantjes eraf te halen" :+ .

il faut d'abord durer

Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:34

Ergens begrijp ik hem wel. Hij gaat voor ietwat extreme "middelen" maar de paardensport is ook gewoon doof en blind over het algemeen. :)

Of afschaffen de oplossing is, nee, dat denk ik dan weer niet. Maar er zou IMO wel geïnvesteerd moeten worden (niet met geld maar met energie en tijd) in meer paardenwelzijn. Want ja, eerlijk? Ik zie ook heel veel dat paarden gewoon als fietsen behandeld worden. En ja, er gaat veel geld om in de sport, maar het zijn levende wezens... :\ Je kan de manier waarop men in de sport met paarden om gaat niet goed blijven lullen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Achterom
Berichten: 23021
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:35

En toch... waarom zou iemand "ergens verstand van" moeten hebben om het te begrijpen? Natuurlijk wordt een paard in de sport wel als gebruiksartikel gezien. Natuurlijk wordt het goed verzorgd als er eens een pijntje is, maar als het stuk is, wordt het vaak nog eerst even opgelapt totdat het definitief is, en wordt het afgedankt.
Als we dat nou gewoon eens zouden erkennen. Gewoon eerlijk toegeven: ja, in de sport is een paard een gebruiksartikel wat weliswaar goed verzorgd wordt, maar afgedankt als het stuk is. Of als de ruiter denkt dat het paard niet meer past bij zijn of haar ambities (nog los van of het paard daadwerkelijk de beperkende factor is, maar goed).

De reden dat zo'n zelfbenoemde dierethicus kan scoren met zo'n artikel zijn wij zelf... als wij zelfs eens kritisch in de spiegel durfden te kijken, dan had deze man geen podium meer.

Anna79

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:41

Moet je ook geen vlees meer eten, melk meer drinken en eieren eten, die dieren hebben daar ook niet voor gekozen... Ben benieuwd hoe meneer daar over denkt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, beert, MyWishMax en 97 bezoekers