Paard uit modder gered in Lunteren

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Paard uit modder gered in Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 20:53

Equnews
Ongeval

Afbeelding

In Lunteren is dinsdag een paard op spectaculaire wijze uit de modder gered. Het paard kwam in de modder terecht en kon er zelf niet meer uitkomen. Het dier was niet langer in staat zichzelf overeind te houden en kwam op zijn zijkant terecht.

Door een grootscheepse reddingsactie van de brandweer kon het paard gered worden.

Op Facebook plaatste de brandweer een aantal foto’s. Daarop is te zien hoe het paard uiteindelijk op een brancard kon worden getakeld en vervolgens weer op eigen benen kon staan.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Spaansepony
Berichten: 979
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:57

:(:) Maar we willen ze vooral 24/7 buiten huisvesten...

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:00

Spaansepony schreef:
:(:) Maar we willen ze vooral 24/7 buiten huisvesten...

Paard kan ook de hele nacht vastliggen in de stal............

mirim

Berichten: 4387
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Paard uit modder gered in Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:11

Vast liggen in de stal is ook heel haar, maar dan lijdt hij in ieder geval niet zo snel aan onderkoeling...
Ik weet van de omstandigheden van dit paard niets af, maar als het zo nat is dat ze niet meer fatsoenlijk kunnen lopen en zelfs vast komen te liggen in de prut is een stal zo gek nog niet.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Paard uit modder gered in Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:14

Arm beest :(:) een paard in de modder betekend toch niet gelijk dat dit een 24/7 verhaal is >;) is het zo zwart wit?

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:22

mirim schreef:
Vast liggen in de stal is ook heel haar, maar dan lijdt hij in ieder geval niet zo snel aan onderkoeling...
Ik weet van de omstandigheden van dit paard niets af, maar als het zo nat is dat ze niet meer fatsoenlijk kunnen lopen en zelfs vast komen te liggen in de prut is een stal zo gek nog niet.



Daar heb ik niks aan toe te voegen, wat naar voor het paard (en eigenaresse) gelukkig is alles goed gekomen.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Arianaaaa
Berichten: 533
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: In a galaxy far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:25

Spaansepony schreef:
:(:) Maar we willen ze vooral 24/7 buiten huisvesten...


Wauw. Waar slaat dat nou weer op :+

Gelukkig hebben ze het paard kunnen helpen
Laatst bijgewerkt door Arianaaaa op 14-12-17 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:25

Gelukkig dat ze het paard hebben kunnen helpen! Echte helden hoor, die hulpverleners!

pien_2010

Berichten: 42816
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:28

Spaansepony schreef:
:(:) Maar we willen ze vooral 24/7 buiten huisvesten...


Wat een rare reactie is dit. Ken jij dan alle feiten en omstandigheden van dit geval dat je dit zo negatief neer zet?

Sneu voor paard. Hopelijk houdt hij er niets aan over.

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paard uit modder gered in Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:43

Hij ligt ook op het erf, je zou eerder zeggen dat hij in een put o.i.d ligt.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

moorcats

Berichten: 353
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zaandam

Re: Paard uit modder gered in Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:31

Goed dat ze hem hebben los kunnen krijgen, maar was het echt nodig om op zijn been te gaan staan? Misschien om trappen te voorkomen, maar het lijkt me wel pijnlijk en dat terwijl hij het al moeilijk genoeg had :(

Onali

Berichten: 18381
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 06:31

Spaansepony schreef:
:(:) Maar we willen ze vooral 24/7 buiten huisvesten...


Er is verder niks bekend over deze pony, dus ga fijn ergens anders speculeren.

Raar verhaal, beestje ligt echt half weggezonken en inderdaad die brandweerman die op het boven/ dijbeen staat.

-O-

Black is the colour of my true love's hair


gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paard uit modder gered in Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 09:06

Ik geloof niet dat die brandweerman met zijn volle gewicht op de achterbil van het paard staat.Ik denk om te voorkomen dat het paard gaat schoppen,dan kan hij het been naar beneden drukken met zijn voet.

FB Groep Second Chance.

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard uit modder gered in Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 09:18

Paarden die onmachtig zijn om op te staan, werken zichzelf steeds verder het zand in. Doordat ze proberen te staan elke keer woelen ze de grond compleet om. Dit kan een greppel zijn waar het paard in ligt maar ook gewoon op het zand wat zo'n bende is geworden omdat het al lang probeert op te staan. Daar kun je bij de foto niets van zeggen. Het kan lijken of het paard het op geeft maar op elk moment dat het zich daar kans toe ziet of weer energie voor heeft kan het weer tekeer gaan om in de benen te komen en dat is altijd onverwacht. Vandaar w.s dat been op het been. Met de handen vasthouden gaat ook niet helaas. Nare situaties maar zo te zien is hulp op tijd gekomen gelukkig. Maar kan iedereen overkomen in stal en in het land. Zeker met een wat ouder paard wat moeilijk op kan staan.

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:31

Spaansepony schreef:
:(:) Maar we willen ze vooral 24/7 buiten huisvesten...


Zou mijn opmerking geweest kunnen zijn, dacht ik ook gelijk. Wat de meeste hier als "ideaal en als must" wordt zien is ons landje en klimaat nu eenmaal niet voor geschikt.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard uit modder gered in Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:43

Helemaal mee eens. De grond in heel de omgeving is momenteel verzadigd en niet geschikt om dieren op buiten te houden.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Danielleeee_
Berichten: 3167
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:51

Spaansepony schreef:
:(:) Maar we willen ze vooral 24/7 buiten huisvesten...

Lijkt me niet dat een paard denkt: 'Ik sta 24/7 buiten, laat ik nu in de modder gaan liggen.'

Paard had net zo goed een uur per dag buiten kunnen komen, dan kan hij ook in de modder komen hoor.

*pum*

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:08

Danielleeee_ schreef:
Spaansepony schreef:
:(:) Maar we willen ze vooral 24/7 buiten huisvesten...

Lijkt me niet dat een paard denkt: 'Ik sta 24/7 buiten, laat ik nu in de modder gaan liggen.'

Paard had net zo goed een uur per dag buiten kunnen komen, dan kan hij ook in de modder komen hoor.


En hoe is de modder ontstaan dan, is geen gewone situatie ineens ontstaan????

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Paard uit modder gered in Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:16

Misschien was het bij het hek van de wei, vaak is de doorgang vrij modderig door de paarden die erin en eruit gaan, ook al staan ze maar 5 uurtjes buiten, bij wijze van. Mijne rolt erg graag op zijn favoriete plekje in de ingang omdat het daar zo lekker vies is, en het wordt steeds erger! Kan zomaar dat het na een nacht heel veel regenen modderiger was dan daarvoor en toen eigenlijk niet geschikt was om in te liggen, maarja... als dat nou net z’n lievelings plek was...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Ninx

Berichten: 14563
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:26

speurneusc schreef:
Spaansepony schreef:
:(:) Maar we willen ze vooral 24/7 buiten huisvesten...


Zou mijn opmerking geweest kunnen zijn, dacht ik ook gelijk. Wat de meeste hier als "ideaal en als must" wordt zien is ons landje en klimaat nu eenmaal niet voor geschikt.


Eh, er is zoiets als drainage, zand, bestrating.... alles kan geschikt gemaakt worden voor zoveel mogelijk buitenlucht en beweging en dus optimale gezondheid.

pien_2010

Berichten: 42816
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:42

Bizar vind ik al die aannames en gedachten en eigenlijk onfris om via zo'n trieste gebeurtenis hier gelijk te gaan halen als het gaat om discussie wel of niet 24 uur buiten stallen.

Misschien staat het paard wel 23 uur binnen, is te enthousiast naar buiten gerend, door de draad gevlogen en kwam bij de buren op het terrein terecht op het stuk waar de tractor een enorme modder ravage heeft gemaakt want laat dat nu net toevallig de in - en uit gang zijn die niet bestraat is :Y) en dat is natuurlijk net zo'n flauwe kul verhaal.
Het leven shits sometimes, hoe goed je ook voor je dier zorgt. Dit soort veronderstellingen zijn er alleen maar om eigen gelijk te halen en om het gevoel hoog te houden dat dit ons vooral niet kan gebeuren. Dus de eigenaar die geconfronteerd is met dit verdriet krijgt ook nog eens een schop na in dit topic van mensen die er niet bij waren en niet op de hoogte zijn van alle feiten en omstandigheden. Zal die blij mee zijn.

violafan
Berichten: 153
Geregistreerd: 11-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:45

buiten is idd fijn en goed, maar niet ten koste van alles. een paard heeft een schone droge plek nodig in mijn optiek. Belgie is nog niet zo gek dat ze stalling willen verplichten.

pien_2010

Berichten: 42816
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:57

violafan schreef:
buiten is idd fijn en goed, maar niet ten koste van alles. een paard heeft een schone droge plek nodig in mijn optiek. Belgie is nog niet zo gek dat ze stalling willen verplichten.


Helemaal mee eens maar daar gaat het niet om in dit topic. Dat is het enige wat ik met mijn post wil zeggen.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:58

gelukkig is alles goed afgelopen!

Leef: neem en geef!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34480
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:04

Lijkt mij vreselijk om je paard zo aan te treffen. Gelukkig is hij er goed uit gekomen. Het is ook wel erg nat overal hier in de buurt. Eerst veel regen, toen de sneeuw (belachelijk veel gevallen hier in de regio) en daarna nog meer regen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: christaerik, DogWords, DotBot, Jinthe2, Majabeestje, Noblesse_, Tazzey en 19 bezoekers