Springzadel. Ik zie de bomen het bos niet meer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
laetitia98

Berichten: 558
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Ergens in een gat

Springzadel. Ik zie de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 22:49

Hoi medebokker.

Ik ben de afgelopen dagen (lees weken :Y) ) erg druk geweest met de jacht op een goed springzadel.
Ik ben sinds juli begonnen met eventing en heb het klassieke springen weer opgepakt en dit vinden we beide zo leuk en gaat zo goed dat ik volgend jaar wil beginnen met bb en misschien wel B wedstrijden.

Nu heb ik een vrij simpel veelzijdigheid zadel wat voorderest prima ligt en zit, maar is al erg oud en heeft dus een vrij harde zit en kussens. En ik merk dat ik wat meer steun zoek bij mijn knieën, ook mede omdat mijn paard meestal net doet ofdat ze op tv is, maar ze heeft zo veel power. We werken hard aan de controle en regelmaat en tempo en ook aan mijn zit.

Maar nu we steeds serieuzer beginnen te worden en het ook leuke hoogtes worden vindt ik het zo langzamerhand tijd worden voor een springzadel waar we voorlopig mee vooruit kunnen.

Ik heb al zo veel springzadels bekeken dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik dacht namelijk dat ik voor ongeveer €1000 - €1500 wel een leuk zadel kon kopen (2ehands mag ook) maar niets is minder waar. Alles is 2000-3000+ wat een beetje in de richting komt wat ik zoek.

Ik zoek namelijk een zadel met naar voorgerichte zweetbladeren met veel knie wrong zodat ik daar voldoende steun uit kan halen. (nu schiet ik soms met mijn knie over de wrong en lig ik half op mijn paards nek --> ik geef nogsteeds de zwaartekracht de schuld :') )

Ik heb naar de merken:

Prestige, Kieffer, Rossner, Kingsley en nog veel meer merken gezocht, maar mocht een bokker de goude tip hebben voor een zadelmaker die veel keus heeft in springzadel of een merk en model wat binnen mijn plaatje valt zou dit echt top zijn :j


Afbeelding
Dit is even een voorbeeldje van de kieffer london. Heeft zover ik kan zien veel wrong en een stevige zit. Maar buiten budget

Ondertussen is het weer een lang verhaal geworden sorry :')

2 Feet move your body.. 4 feet move your soul.. :D Gambola D.C Y;( Geisha <3


kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Re: Springzadel. Ik zie de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 22:59

Ik heb zelf een prestige roma jump, heel fijn met flinke wrongen, maar buiten jouw budget wat je aangeeft. Mogelijk kun je daar iets tweedehands van vinden?
Ik heb ook een paard waar ik die wrongen regelmatig voor nodig heb en ben daarom heel blij met dit zadel

Carpe Diem!
Dag lief meisje, dag Bonnie, ik zal je nooit vergeten |( :evaw:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2010075&lr=625905287#unread

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:00

Voor veel tweedehands zou ik eens kijken bij Het Gareel, gewoon een belletje doen met je 'eisen' en dan kijken zij wanneer je een keer op de route zou passen. Voor 1000-1500 kun je echt wel een fijn springzadel kopen hoor, ook van die merken die je zoekt.
Kingsley zou ik niet doen, dat is net zoiets als Hulsebos, dat zijn dressuurzadels en dat moeten het ook blijven :P

Een naar voorgerichte wrong kun je ook anders oppakken en kijken of het zweetblad naar voren geplaatst kan worden, dan krijg je dus een +2 of +4 zadel, dit is alleen met nieuwe zadels te doen maar zullen vast ook wel zadels tweedehands verkrijgen te zijn met naar vorengeplaatst zweetblad.

Wil je iets nieuws voor dat budget wordt het moeilijk inderdaad, mijn advies is daarom ook naar een tweedehands zadel te kijken, krijg je veel meer kwaliteit voor terug.

Anoniem

Re: Springzadel. Ik zie de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:04

Wil je per se leer?

Zo niet, al eens een tekna geprobeerd?

JumpingRider

Berichten: 2070
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:05

Ik had bij de pony's ook een zadel waar ik steeds problemen had met mijn knieën.
Toen heb ik een Prestige Roma Jump gekocht. Voor mij het perfecte zadel. Zit ook heel erg lekker! Heb het nu al een aantal jaar en ik ben er nog steeds ontzettend blij mee!
Ligt iets boven je budget, volgens mij kost die iets van 1800 euro.

Afbeelding Afbeelding

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Springzadel. Ik zie de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:13

Ik heb om steviger te zitten de passier marcus ehning gekocht (alweer een jaar of 8 geleden denk ik). Dit zadel heeft goede wrongen zowel voor als achter, een fijne halfdiepe zit en zit voor mij als een huis. Als ik een keer toch niet lekker mee kom dan duwen de wrongen me gewoon weer op mijn plek.

Zadel heeft al op verschillende paarden gelegen en ligt altijd goed

Alleen echt geen idee wat dit zadel tegenwoordig kost

Getup

Berichten: 8247
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:16

Reed altijd op n BR Jos Lansink ( bestaat die nog :+ ). Was een erg fijn zadel. Of Kentaur

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Springzadel. Ik zie de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:18

Hulsebos easy jumper heeft ook veel wrong zowel voor als achter!

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

Saaams

Berichten: 13258
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Springzadel. Ik zie de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:27

Hier ook de prestige roma jump gehad. Deze 2e hands zgan voor €1200 gekocht dacht ik.

Laerkens Beauty

laetitia98

Berichten: 558
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Ergens in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 23:31

Er komen al goede opties binnen inderdaad. Nieuw gaat voor mijn budget denk ik ook niet lukken, want ik wel kwaliteit. Maar je kan een zadel toch niet op de bonnefooi kopen? Bijv via marktplaats ofzo... Vind het heel erg moeilijk om te zien van een plaatje hoe de wrongen en zweetbladen zijn. Ook zie ik vaak plaatjes van een model zadel en dan zie ik hem weer op een ander plaatje (zelfde model etc.) maar dan ziet de wrong er weer heel anders uit :\

Edit: hebben jullie anders foto's van jullie zadels te paard?
Laatst bijgewerkt door laetitia98 op 13-12-17 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

2 Feet move your body.. 4 feet move your soul.. :D Gambola D.C Y;( Geisha <3

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:33

Ik volg wil ook een springzadel aanschaffen.

Maarre kleine opmerking op je zin:
Als de kussens hard zijn moet je ze laten opvullen door de zadelmaker, dat wil namelijk zeggen dat de wol/vulling hard geworden is en langdurig niet meer vervangen geweest is.

Leef en laat leven.

dieseltje09

Berichten: 1854
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:40

Ik zou gaan kijken naar een kentaur als ik jou was mocht je nieuw willen, vriendin heeft de Naxos en die voldoet helemaal aan jou eisen! Andere optie is de kentaur eventer daar liggen de wrongen op het zweetblad. Bij beide modellen kan je ook dikkere/grotere wrongen bestellen en een diepere zit mocht je willen!

2e hands is zeker een optie, aantal prestige modellen die aan je voorkeur voldoen maar zal lastig worden daar aan te komen, de markt voor 2e hands springzadels is niet zo groot dus veel zadelmakers hebben geen lading op voorrad liggen zoals wel gebeurt met dressuurzadels

Op naar nieuwe avonturen ❤️

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Re: Springzadel. Ik zie de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:53

Kijk is naar een chamberlain zadel. Ik heb een 2de handse en die zitten mega zacht en passen bijna op elk paard. Ook is mijn ervaring dat de kwaliteit heel erg goed is. Die van mij is z'n 12 jaar oud nu en heeft al 3 eigenaren gehad en ziet er nog uit als nieuw!

xhaflinger
Berichten: 202
Geregistreerd: 09-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:53

xhaflinger schreef:
Kijk is naar een chamberlain zadel. Ik heb een 2de handse en die zitten mega zacht en passen bijna op elk paard. Ook is mijn ervaring dat de kwaliteit heel erg goed is. Die van mij is z'n 12 jaar oud nu en heeft al 3 eigenaren gehad en ziet er nog uit als nieuw!



Owja en een voordeel die heb je als je goed zoekt ook nog 2de hands rond de 500 a 1000 euro en nieuw zijn er ook al +-1500 euro. Zo heb je bijvoorbeeld deze :https://www.hetgareel.nl/chamberlain-karina-stp-spring.html

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Springzadel. Ik zie de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 08:03

Mocht je willen kan ik zondag een foto maken van mijn zadel zonder ruiter op mijn paard

Hieronder in elk geval vast een voorbeeld van wat ik met mijn paard doe en waarbij mijn zadel me prima helpt
Afbeelding

laetitia98

Berichten: 558
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Ergens in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 09:24

Dankje :)

Ik kan wel wat opties vinden maar alles is bruin en wil het liefst gewoon zwart :x anders moet ik weer bijpassend hoofstel borstuig etc kopen :=

Edit: joki ik zag in je profiel dat je altijd bij rob jansen lest haha les ik ook al maanddn bij super grappig (er zullen vast nog veel meer mensen bij hem lessen maar toch :') )

2 Feet move your body.. 4 feet move your soul.. :D Gambola D.C Y;( Geisha <3

Saaams

Berichten: 13258
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:48

Kieffer norbert koof heeft ook wrongen op het zadel.

Prestige roma jump
Afbeelding

Ik heb nu de tribal eventing. Maar deze is ruim boven je budget.

Afbeelding

Laerkens Beauty

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:03

Afbeelding
Afbeelding

Misschien niet de mooiste foto's maar zo ligt mn prestige Roma jump. Ik heb hem bij het gareel gekocht en heb denk ik wel 15 zadels geprobeerd, maar dit was het enige zadel waar ik me prettig bij voelde als paardlief weer eens de dolle 5 minuten krijgt. Oh en paardlief vond dit ook het enige fijne zadel, bij de rest begon ze te rodeo'en :')

Carpe Diem!
Dag lief meisje, dag Bonnie, ik zal je nooit vergeten |( :evaw:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2010075&lr=625905287#unread

paljaslaura

Berichten: 2741
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Springzadel. Ik zie de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:12

Roma Jump heeft niet extra naar voren zweetbladen. Ik kan namelijk soms mijn benen niet helemaal lekker kwijt in dat zadel :P
Zou idd naar eventing type van Kentaur kijken!

CaKa

Berichten: 331
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Springzadel. Ik zie de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:15

Ik heb altijd eventing gereden en gesprongen met een BR Jos Lansink! Heerlijk zadel, met veel steun. Hij staat nu sinds deze week op Bokt Markt, omdat ik helaas door een blessure bij bijzelf niet meer kan springen. Maar... hij gaat met pijn in mijn hart weg, zo blij was ik altijd met dit zadel :-).

Z2 dressuur ; M springen ; L SGW

Goldie

Berichten: 10448
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:18

Ik heb een Seabis zadel, ben er zelf erg tevreden over :)
http://www.seabis.de/produkte/
Deze zadels zijn er in verschillende prijsklasses en modellen, in nederland zijn er verschillende zadelpassers die deze zadels verkopen volgens mij :)

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

benthevigox

Berichten: 65
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Well limburg

Re: Springzadel. Ik zie de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:40

https://www.divoza.com/nl/arturo-fortunato-springzadel
dit zadel lijkt mij erg fijn. heb er voor de rest geen ervaringen mee. maar dacht misschien wat voor jou?
ikzelf heb een stubben portos springzadel gereden. niet extra naar voren gesneden maar wel fijne kniewrongen. wel wat duurder maar er staan op dit moment verschillende op marktplaats.

I am who i truly am, when i'm in the saddle <3


Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:03

Goldie schreef:
Ik heb een Seabis zadel, ben er zelf erg tevreden over :)
http://www.seabis.de/produkte/
Deze zadels zijn er in verschillende prijsklasses en modellen, in nederland zijn er verschillende zadelpassers die deze zadels verkopen volgens mij :)


Seabis wilde ik ook aanraden! Heb ze zelf mogen testen en zijn voor de prijs echt wel fijne zadeltjes.

Getup

Berichten: 8247
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Springzadel. Ik zie de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:17

De BR is er gewoon in het zwart :-)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:45

Kentaur ook geen optie? Die zadels zijn er wel in jouw prijsklasse, ook nieuw :j . En anders een zadelmaker laten komen die ook 2e hands verkoopt. Beste is om er mee proef te rijden, en ook een sprongetje mee te pakken dan.

Wij hebben trouwens ook de Roma Jump, erg tevreden mee.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers