Zware menstruatie en medicijnen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zon101

Berichten: 62
Geregistreerd: 11-07-17

Zware menstruatie en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 19:30

Wie gebruikt er medicatie voor de menstruatie? En wat gebruik je? :)

De eerste drie dagen kan ik namelijk niet zonder Ubuprofen. Ben benieuwd wat nog meer kan helpen. Ik vloei de eerste drie dagen veel met ook veel stolsels. (Het lijkt dan wel net een slachthuis in de wc!) -O-

Vooraf gaand heb ik PMS klachten als pijnlijke borsten met een soort harde schrijven erin, hoofdpijn, kortdurende stekende pijn aan één kant van de eileider ect..

Tips/adviezen?

Ik kan helaas niet tegen de pil want dan ben ik mijzelf niet. Dan voel ik mij heel afgevlakt.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Zware menstruatie en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:34

Natuurlijk zijn er heel veel verschillende pil soorten. Zelf slik ik dus een pil die mannelijke hormonen blokkeert het hele jaar door, dit in combinatie met een medicijn die het prolactine gehalte verlaagt en een medicijn tegen een trage schildklier. Dit allemaal na een bezoekje aan de gynaecoloog endocrinoloog.

Raad je dus eigenlijk ook aan om te stoppen met symptoombestrijding en eens langs de gynaecoloog te gaan.

Ballard_L

Berichten: 2493
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:35

Ah bah, wat vervelend! Ik gebruik Aleve Feminax. Is bij mij het enige wat werkt. Paracetamol of ibuprofen helpt niet...daar komt de pijn weer doorheen :(

Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:35

Hier ook. Ik slik veel ibuprofen de eerste 2 3 dagen. Maar de ene pil is de andere niet. De eerste pil die ik slikte werd ik erg depressief van. Ik had daarna een gesprek met de huisarts gehad en heeft mij een andere voorgeschreven. Deze werkte wel goed. Ik slik 3 maanden door, dan word ik maar 3 a 4 keer per jaar ongesteld. Dat schild een hoop ( ook met ibuprofen gebruik, want dat is echt slecht voor je) ik ben net weer overgestapt omdat ik na een poosje ( 2 trips) alweer doorbraken had.

Zon101

Berichten: 62
Geregistreerd: 11-07-17

Re: Zware menstruatie en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 19:39

Welke pil gebruik je?

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:40

Zonder pil heb ik hetzelfde wat jij zegt.. hele heftige menstruatie met veel stolsels. Met pil heb ik nog wel wat stolsels maar wel heeel veel minder.
Voor mij is het zonder pil ook echt niet te doen want dan lek ik zo om het uur om. ‘S nachts is ook niet te doen want wordt midden in de nacht wakker in een letterlijk bloedbad :\
Dus zit ik sinds mn 15e al aan de pil.
Je hebt veel verschillende pillen, is een andere proberen geen optie? Of prikpil?
Of anders Mirena spiraaltje?

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:42

Ik bleek vleesbomen te hebben. Helaas vergroeid met de baarmoederwand, dus ze konden niet weggehaald worden. Vaak kan dat echter wel en dan ben je van het hele gedoe af. Dus ik zou zeker langs de gynaecoloog gaan.

Zon101

Berichten: 62
Geregistreerd: 11-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 19:43

De Yasmin heeft tien jaar goed gewerkt tot ik ineens hartkloppingen kreeg ect. Toen de Nuvaring, kreeg ik een pijnlijk been van en moest ik stoppen. Daarna de Lovette en Microgynon geprobeerd. Daar kreeg ik depressieve gevoelens van terwijl ik super positief ben van mijzelf. De prikpil zit ik wel aan te denken alleen als het niet werkt zit je wel drie maand met de bijwerkingen. ;)

Ja misschien wel handig om eens een afspraak te maken bij een Gynaecoloog.

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:46

Ik herken jouw probleem in mijzelf. Vroeger heb ik de pil geslikt maar ik voelde me daar ook wat afgevlakt bij en niet lekker in mijn vel. Ermee gestopt en lange tijd Ibuprofen genomen. Momenteel ben ik erg tevreden met Perdofemina.
Het beste gebruik je die de dag nét voor je je maandstonden krijgt. Dan werkt hij het beste (bij mij toch). De pijn is lichter en de dag erna kan je 's ochtends of wanneer je pijn begint te krijgen ook nog een pilletje nemen en dan valt het goed mee.
Toch vergeet ik hem soms en dan neem ik 2 pilletjes in 1x als ik echt niet uit mijn bed kan komen van de pijn. Een uurtje later is alle pijn weg en de rest van de dag heb ik er geen last meer van.

Anoniem

Re: Zware menstruatie en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:49

Ik heb ook een erg pijnlijke menstruatie en gebruik naproxen (zelfde als Aleve Feminax maar dan niet zo onbetaalbaar). Probeer het wel een beetje onder controle te houden want constant aan de pijnstillers vind ik ook niet ideaal, maar ik heb gewoon dagen dat ik zonder mijn bed niet uit kom en dan helpt naproxen echt goed.

soloro

Berichten: 2303
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:56

Zon101 schreef:
De Yasmin heeft tien jaar goed gewerkt tot ik ineens hartkloppingen kreeg ect. Toen de Nuvaring, kreeg ik een pijnlijk been van en moest ik stoppen. Daarna de Lovette en Microgynon geprobeerd. Daar kreeg ik depressieve gevoelens van terwijl ik super positief ben van mijzelf. De prikpil zit ik wel aan te denken alleen als het niet werkt zit je wel drie maand met de bijwerkingen. ;)

Ja misschien wel handig om eens een afspraak te maken bij een Gynaecoloog.


En de implanon? Die kunnen ze er zo weer uithalen mocht je daar erge bijwerkingen van krijgen. Ik gebruik zelf de prikpil, wat een verademing *\o/* Van 2 weken per maand vreselijke pijn naar (bijna) nooit meer pijn, ben zo blij daarmee *\o/*

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:07

Ik gebruik de eerste 3 dagen naproxen. :)

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:16

De pil doorslikken net zo lang tot het echt doorbreekt, dan is het echt appeltje eitje bij mij. Anders is het ook een hel.

Ibuprofen (oplosspul of liquid caps) helpt wel goed en snel maar geeft bij mij teveel maagklachten.
Naproxen (en dan niet die aleve feminax onzin maar gewone aleve/naproxen in hogere dosering) werkt bij veel mensen ook goed, maar daar word ik zo high als een toeter van (schijnt een of andere zeldzame bijwerking te zijn :+ ) dus dat doen we ook maar niet. En toen bleef er voor mij weinig over :+

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Zware menstruatie en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:20

Al eens laten checken op endometriose? Lijkt me eerlijk gezegd de eerste stap.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:24

Ik heb de tip om naar een goede gynaecoloog te gaan. Laat alles goed checken. Zorg er voor dat je zeker weet dat je 100% in orde bent. Niet om bang te maken maar bij mijn vriendin heeft een of andere flapdrol haar jaren lang steeds stickertje pms opgeplakt en haar verschillende pilen voorgeschreven die niet werkten. Pms dat bleek ze helaas niet te hebben. Ze word gelukkig nu wel goed geholpen maar ze is wss nu wel verminderd/niet vruchtbaar. Dat zijn we nu helaas allemaal aan het uitvogelen.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:24

Ik slik de eerste 2 a 3 dagen een paar keer paracetamol. Meestal 2 tegelijk omdat 1 niet werkt dan.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:29

Ik heb de PMS met kruiden/ supplementen aangepakt en de pijn bij het loskomen van de menstruatie met gymnastiek/ spierversterkende oefeningen.

Het feit dat ibuprofen werkt wil zeggen dat je 'te hoog zit' in de eicosanoiden - dat is doorgaans met voeding/ supplementen bij te sturen. (Oa veel omega 3 olie, weinig omega 6 olie.)
(Of het genoeg is, werken met voedsel zal de ervaring moeten leren, maar dan heb je een richting: minder ontstekings bevorderend voedsel.)
Uiteraard: consulteer een deskundige.
Dwz een gyn is geen luxe, maar ook weet hebben van voedsel en supplementen is een vak!


PS.: "perdofemina" - te vertalen als: "de vrouw(elijkheid) verliezen of verwoesten - ik zou principieel weigeren om iets te slikken dat zo'n naam draagt. %)
"Wrijf het er maar in", als je al pijn hebt! :r
Laat de commercie maar betere namen verzinnen!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-12-17 20:57, in het totaal 3 keer bewerkt

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Zware menstruatie en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:45

Met deze klachten zou ik zeker eens gaan buurten bij een gynaecoloog. Als er dan niks aan de hand blijkt, kan je altijd nog nadenken over andere vormen van anticonceptie dan de pil die je al gehad hebt. Gewoon uitproberen totdat je iets vindt waar je wel goed op reageert.

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Re: Zware menstruatie en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:51

Naproxen hielp bij mij altijd goed voor menstruatiepijn.
Nu ik een mirenaspiraaltje heb, heb ik eigenlijk vrijwel geen klachten meer. Qua bloedingen is het ook heel erg verminderd!

Misschien is het inderdaad slim om is een afspraak te maken bij de gynaecoloog en ook daar is de opties bespreken als er niks uit komt.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Zware menstruatie en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:58

Ik ben dus aan de prikpil. Ik swerd zwaar depri van de gewone pil maar slikte m altijd door om maar 2x per jaar ongesteld te worden. Dit omdat ik ook veel pijn had dan. Mn ha kwam zelf met deze oplossing. Wilde t wel proberen en mij bevalt t erg goed. Ik word niet meer ongesteld en ben ook weer mezelf. Kon op een geven moment nergens meer van genieten en dat is ook over, vind t leven weer leuk.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Zware menstruatie en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 23:43

Ik raad je aan om de Mirenaspiraal te nemen

Anoniem

Re: Zware menstruatie en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 23:54

Ik zweer bij de mirena. Voordat ik anticonceptie gebruikte had ik ook afschuwelijke menstruaties, waardoor ik zelfs af en toe flauwviel van de pijn. Eerst was ik aan de pil, talloze pillen geprobeerd. Ik werd er stuk voor stuk hartstikke depressief van, afschuwelijke troep. Toen heb ik een mirena laten plaatsen en... nooit meer last! Geen pijn meer, geen depressie, je hoeft nergens aan te denken... Ik vind 'm geweldig.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Zware menstruatie en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:10

Ik slik daarom al vanaf mijn 12e (nu 39) de pil. En ben gewoon niet meer ongesteld. Heerlijk. Wel eens geprobeerd te stoppen, maar nee, dan was ik weer ziek. Dus ik zou gewoon aan de pil gaan in jouw geval. Is nog goedkoper ook dan maandverband en tampons en ibuprofen. Voor 7 euro heb je een half jaar een merkloze variant, voor 22 euro een merkvariant. Dat moet ik zelf betalen, maar ik ben dus voor 50-60 euro per jaar klaar (omdat je doorslikt heb je niet genoeg aan 6 strips per 6 maanden, maar is het dus 1 strip per 3 weken).
Spiraaltjes e.d. no way voor mij. ook die staafjes in je lijf. Nee, ik ben nu gewoon eigen baas. Ik ben eigenlijk volledig tegen elk medicijngebruik, maar dit zie ik niet als medicijn, maar als redder voor een normaal leven. Zonder was ik 2 weken ongesteld en 1 week niet. En ja, dat was op mijn 20ste nog zo, op mijn 30ste nog, dus dat was mijn cyclus en nu heb ik gewoon geen cyclus en voel me perfect en supergezond.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Zware menstruatie en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:18

Ik heb alleen de eerste dag wat klachten (rugpijn, krampen). Maar gebruik aleve feminax, ibuprofen werkt voor mij ook niet afdoende.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Zware menstruatie en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:39

Aleve feminax is een duur soort naproxen.
En bij naproxen die helpt geldt dat je 'te hoog zit' in prostaglandines. Uiteraard kun je dit 'wegslikken', maar dat is meer een kwestie van de alarmbel uitzetten dan het probleem aanpakken.