Tapijt als ondergrond bij modder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:04

Als je geen mengsel aarde/zand wil, dan zal je de stukken tapijt daar tussen moeten leggen als wegendoek/antiworteldoek. Maar haal wel de modder weg voordat je iets gaat leggen, anders heb je erg vervelende, zachte plekken in je uitloop en die los je eigenlijk enkel op door alles weer op te graven.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 05:54

kvulden schreef:
Bij Apeldoorn


Ik ben op zoek naar stukken van 4x4 ongeveer.. heb je enig idee vd maat?
Gaat het hier om gebruikte stukken?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:11

Als het gras mooi vlak is zonder hompen/gaten dan zou ik het kleed direct op het gras leggen en daar de laag zand overheen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:37

De stukken die ik geb liggen komen veelal uit slaapkamers. Uk heb ze niet gemeten. Maar 4x4 lijkt ne een grote slaapkamer.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:09

kvulden schreef:
De stukken die ik geb liggen komen veelal uit slaapkamers. Uk heb ze niet gemeten. Maar 4x4 lijkt ne een grote slaapkamer.


Dan heb ik zeker interesse! Wil je me pben?

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 00:47

Hier hield tapijt echt niet.
Nergens last van modder, niet in de weides, niet in de paddocks, niet in de piste... Behalve de 30m2 voor de stallen die de uitloop naar de paddocks langs de ene kant en de toegang tot de weides langs de andere zijde is.
Ik ergerde me er vorige winter ontiegelijk aan en heb nu vlak voor begin van de herfst vrij genomen op het werk en de ganse 30m2 ondet handen genomen.

Eerst volledig bedekt met gronddoeken (anti-worteldoeken) verankerd in de grond per halve meter en vervolgens rond de ganse 30m2 meter een afboording geplaatst van een 10cm hoog en deze opgevuld met kiezels die speciaal afgerond zijn om het prettig beloopbaar te maken en toch belastingssterk te houden.

De paarden lopen er graag op, de afboording houdt de kiezels mooi samen op het stuk waar ik ze hebben wou en de modder is verleden tijd.
Het water loopt mooi weg tussen de kiezels en de modder wordt onder de doeken gehouden.

Het was een flink werkje om 2 bigbags van elk 1100kg kiezelstenen met de hand via emmertjes te verslepen en uit te strooien in mijn uppie maar echt wel een genot achteraf.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:23

@Little_Gift: ik begrijp dus dat dit stukje net ligt en nog niet is volgelopen met wat ze onder hun hoeven meenemen...
Laten we eens zien hoe dit er over 5 jaar bij ligt ;)

Ook tapijt heeft zijn onderhoud nodig en als er veel modder over heen gelopen wordt zal dit er ook afgehaald moeten worden. Maar ook de ondergrond is erg belangrijk voor een goed resultaat.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:34

Ik ben benieuwd hoe dat grind zich gaat houden. Het is een van de ondergronden die ik overweeg voor een stukje PP, maar zie tot nu toe teveel beren op de weg. Misschien (hopelijk) heb jij een positieve ervaring en durf ik het dan wel aan.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:46

Ik weet wel dat de buren ooit een grindbak hebben gehad op hun PP en die was na een jaar al dusdanig volgelopen met zand dat hij geen nut meer had.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:48

Zelf heb ik ooit een stuk met lavagrind gehad. Daar zie je nu ook niets meer van, maar het paddockdeel waar het onder ligt is wel sneller droog dan de andere stukken (lavagrind is poreus en neemt dus vocht op).

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:18

Ik ben ervan overtuigd dat dit zich houden zal. Er is ook niet voor niks eeb dubbele laag anti-worteldoek onder gelegd om vermenging met de bodem/ondergrond uit te sluiten en zal het ook jaarlijks gekeerd/geschud worden indien nodig. Je hebt veel soorten grindzde kleine steentjes of idd dolomiet vormen uiteindelijk een koek en klittrn samen. Dit grind is eigenlijk kiezel en dus allemaal losse steentjes die geen klitvorming kennen.

Van lava is trouwens geweten dat dat niet zou houden. Veel te lage belastingsgraad en brokkelt/verpulverd.
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 24-10-17 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:20

De tijd zal het leren ;)

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:04

Hee, interessant dit!

Wij hebben een grote inloopstal, stuk verharding ervoor, en daaraan een ruime paddock (voor de nacht; overdag staan ze op de wei). Hier lopen twee paarden op, haflinger en fries. Nu is de paddock voor de helft prima droog, maar het stuk naast de verharding tot het droge stuk is gigantische blubber! De pony's banjeren er vrolijk doorheen, maar heel fijn vinden we het zelf niet. Het is geen blubber waar je tot je knieën in weg zakt, dus geen kleigrond o.i.d., maar wel gewoon blubber.
Heeft het dan zin om over deze modderbende een tapijt te leggen? Om het stuk van de verharding tot het drogere stuk te overbruggen?

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:06

Edit; we willen de paddock volgend jaar ophogen met wit zand, maar voor nu, ter overbrugging van deze onwijs natte dagen, zou het fijn zijn om iets te proberen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:33

Als de ondergrond niet recht is dan zal het tapijt erg bobbelig gaan liggen. Maar je hebt wel veel minder last van de modder.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:10

Hm dat maakt op zich niet uit. Ze rennen overdag op de wei regelmatig, maar 's avonds op de paddock staan ze heel rustig samen.

Goh ik ga dit zeker eens proberen! Eens even sites als Gratisaftehalen.nl enzo afspeuren. Maakt het nog uit hoe groot / dik / zwaar de tapijten zijn?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:57

Geen wol, maar kunststof. Wol rot te snel weg.
Geen hoogpool en geen foam achterkant.
Hoe beter de kwaliteit des te langer blijft het goed.

TanteFlavie

Berichten: 779
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:05

Natuurlijke stoffen zijn binnen het jaar weg, daar vind je niets van terug, de kunststoftapijten gaan nu het tweede jaar mee. Doen nog steeds hun werk. Die liggen aan het hooirek en de weg ernaartoe.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:05

Kleed nummer 1 ligt sinds vandaag! Ben heel benieuwd. M'n ouders hebben ook nog twee kleden liggen, dus als het bevalt komen die er ook bij.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:47

Ik heb twee tapijten over de ingang van mijn bak gelegd waar het erg blubberig (zand) was. Ligt nu een week, maar is absoluut een vooruitgang! Als alles droog is maar opnieuw (en dan vlak) neerleggen. :)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:40

ohee, was nog vergeten te vergeten te vragen hoe het met jouw tapijt is Lante!
mooi dat het werkt

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:44

Tot nu toe ben ik erg tevreden! Super uitvinding! In het voorjaar maar even vlak leggen. :-)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:43

Amalarab schreef:
ohee, was nog vergeten te vergeten te vragen hoe het met jouw tapijt is Lante!
mooi dat het werkt

-vergeten

ik ben ook zeer tevreden over het tapijt in de stal!

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:57

Kun je tapijt ook neerleggen als de modder er al is? Momenteel is het zo afschuwelijk, vreselijk nat dat de weilanden die eerst droog bleven nu ook nat zijn. Rondom het hooi was het altijd wel wat modderig, maar het is nou echt te nat. Voor volgende winter willen we kijken naar permanentere oplossingen, maar zou voor de resterende duur van de winter tapijt nog een optie zijn voor rond het hooi? Het is dus wel modderig/hobbelig etc.

TanteFlavie

Berichten: 779
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:04

Ik heb vandaag nog enkele tapijten bijgelegd (gisteren gekregen). Die gaan gewoon "hobbeliger" liggen, maar... ze trappen niet meer tot over hun enkels in de drap.
Als het droog is, dan zal ik ze wel "beter" leggen, maar ze doen nu hun werk al!