Niet monogame relaties op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:48

Ik vind de mogelijkheid tot erkenning van het kind door de vader wel relevant. In het belang van het kind. Maar aan de andere kant: het hoeft niet. Het is nog steeds geen verplichting.

Ik zoek liever naar mogelijkheden dan dat ik kijk naar de beperkingen. Grijs is een goede kleur. :)

En ja ik ben het met je eens: de staat heeft niets te maken met de keuze in samenlevingsvorm. Maar ik heb liever een "dit is een standaard mogelijkheid maar als je het anders wilt, dan is dat ook goed maar moet je het zelf regelen". En ik zie geboden mogelijkheden hierin. Anders krijg je standaard ellelange teksten; en, indien, als, maar, of, wat een tangconstructies. :+ Want ook alle indirect betrokken (wet)teksten zullen moeten worden aangepast. Dan zie je straks door alle mogelijkheden het bos niet meer.

Mijn beeld van het huwelijk is gekleurd.
Ik heb er namelijk helemaal niets mee. Dus lastig om mij te verplaatsen in mensen die het huwelijk en "de wet" hierin als zwart-wit zien. Dan trouw je toch niet? Het is niet verplicht :D en ik zie genoeg grijs om toch vorm te geven aan een gewenste samenlevingsvorm (in Nederland).

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd


Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 22:23

Idd snorlex. Wat als en indien, wat dan nog eens veranderlijk is, kan je niet wettelijk regelen. Dan kies je voor het alternatief, namelijk niet huwen en alles onderling regelen. Dat dit meer interpretatie toelaat is duidelijk, met de voor- en nadelen wanneer het misloopt. Maar wetten vastleggen die geheid voer worden voor procedureveldslagen en daardoor wetswijzigingen om de haverklap is ook geen optie. Wettelijk kader is net daarom iets dat min of meer vastligt, als je dat kader wil zit je er aan vast en als je een andere regeling wil staat het vrij dat te doen.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:38

Waarbij ik overigens wel voorstander ben van het afstemmen van het wettelijk kader rond het huwelijk of de rechtspraak op maatschappelijke evoluties. Ik vind het bv goed dat overspel op zich geen grond voor echtscheiding meer is en ook de partij die overspel pleegt niet meer een label van schuldige wordt aangemeten (in België dus, geen idee hoe het zit in Nederland). Maar wetgeving is een gevolg van evoluties en wetten staan niet op zichzelf. Als je de wetgeving rond het huwelijk helemaal wil omgooien zal hetzelfde moeten gebeuren met het erfrecht, wat weer invloed zal hebben op het eigendomsrecht en zo ben je vertrokken voor het herschrijven van bijna een half wetboek. Terwijl de optie niet huwen dus al bestaat en er in onderlinge toestemming regelingen te maken zijn voor quasi elk probleem dat zich stelt. Wetgeving volgt maatschappelijke evoluties, als je dan zegt dat je maatschappelijke druk of stigma's ervaart rond de manier waarop je je leven inricht, kan je toch niet verwachten dat het maatschappelijk kader zich daar aan aanpast, wetgeving komt altijd achterna, anders is er geen rechtstaat, geen maatschappelijke gedragenheid van het wettelijk kader. Lastig ivm veranderingen en minderheden, maar wel realiteit.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:48

Even voor de goede orde; degenen die níet in een poly relatie zijn vinden dat er geen sociale druk is op poly relaties. Zijn het daarover oneens met iemand met 30 jaar poly ervaringen.

Of jullie het daar nu mee eens zijn of niet, kustlief staat onder grote druk van haar familie en kennissen over haar relatie met mij. De grote hypocrisie tolereeert niet dat ze de lusten geniet zonder de lasten.
Haar ex en diens familie kunnen er ook niet mee omgaan; willen niet begrijpen dat zijn herhaalde overspel in het geheel niet hetzelfde is als haar relatie met mij.

Niet de eerste keer dit. Mijn vorige duurzame poly relatie liep hier ook op spaak. Zij kon de druk van haar familie niet meer aan. Was echt heel sneu en ze heeft er nog steeds leed van. Ze geeft komend weekeinde een concert en hoewel ik daar heel graag heen zou gaan, blijf ik weg omdat ze er volstrekt van streek door zou raken.
We houden nog steeds van elkaar doch de druk van familie en ´vrienden´ staat haar welzijn in de weg. Omdat ik van haar hou, wil ik haar welzijn en blijf ik dus weg.

Diezelfde sociale druk maakt het deze beide liefde onmogelijk dat ze hier bij ons op de boerderij zouden wonen. Daarmee stappen ze gelijk buiten hun eigen sociale kring.
Dat is wellicht niet zo´n thema als je 20 of 25 bent, maar met 45 - 55 is het een groot ding.

Ik heb het in drie decennia poly als een serieues discriminerend nadeel ervaren dat er slecht één model erkend is.
De niet polys hier kunnen daarvan binden dat het geen probleem is doch zien evenmin het idiote van wel zogenamend vrij zijn in keuze doch niet echt.
Het setje van ene man en twee vrouwen die een samenlevingscontract officieel wist te krijgen waren zelfs aanleiding voor kamervragen. Er werd serieus om wetsvervolging gevraagd aan de minister van justitie!! en inderdaad is het in strijd met de letter van de wet om áls in huwelijk met meer dan één partner samen te leven.

Om poly te leven heb je een dikke huid nodig en moet je accepteren dat je door de grote meerderheid niet geaccepteerd wordt, als hun zekerheden bedreigend ervaren wordt.
Dat is waarom veel het geheim houden voor hun kinderen, familie en ´vrienden´.

We gaan wat dit betreft een ´leuke´ tijd te gemoet met de feestdagen. Door de wol geverfd gaat berglief met zoon naar haar familie en ga ik niet mee. Kustlief is nog niet door die wol geverfd en heeft me uitgenodigd om die dagen bij haar familie te besteden.*
Deja vu; deed vorige lief ook. Kon de golf aan directe en indirecte social druk niet aan.
* De zus van haar ex is met haar broer getrouwd en zo zijn er nog een paar familieverstrengelingen met belaste standpunten.

www.homocaballus.net

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:14

Maar dat is net het hele punt HC, je kan geen wetten herschrijven voor een minderheid, ik vind het ook jammer voor jou en je liefdes, maar je kan geen wetten maken voor dingen die niet de norm zijn. Je kan niet een wet maken die in elke situatie geschikt is als er zoveel variaties op hetzelfde thema mogelijk zijn. Wetgeving die voorloopt op wat de maatschappij als normaal of ok ziet is gewoon onmogelijk, hoe kan zoiets ooit een stemming over een wetswijziging door komen? Als de grote meerderheid er niet achter staat zoals je zelf zegt is dat toch geen realistische verwachting? Dat staat los van mijn mening, los van dat ik er niks verkeerd in zie dat mensen in volledig vrijheid wel voor zo'n model zouden willen kiezen. Maar je ziet toch ook hoe dat ook de deur verder kan open zetten voor misbruiken. bv mensen die met verschillende vrouwen huwen om hen in de sexindustrie te gebruiken wordt wel stukken makkelijker, je kan de vrouwen overal ter wereld gaan ronselen met beloftes en met een huwelijk als extra troef en extra complexiteit tijdens en achteraf. Een extreem, maar wel relevant voorbeeld.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:42

Wat betreft de wet is het gewoon een kwestie van de invullende regeltjes overboord gooien, registreren wat individuen overkomen, en dan kan het wel degelijk.
Kan trouwens nu blijkbaar ook al hoor: Wettelijk erkende poly huwelijken uit een ander land, worden in NL ook gewoon overgenomen. Inclusief gezinshereniging.

Wat die meerderheid betreft... De meerderheid is níet ze leefden lang en gelukkig gehuwd. Voor de meerderheid werkt het níet. Voor jou/jullie ook niet.
Dat willen en wetens als droom niet realistisch programmeren is imo crimineel.

Het is imo net als godsdienst-onderwijs; álle mogelijkheden dienen als gelijkwaardig meegegeven te worden.

Jouw ´argument´ mbt sexuleel exploitatie vind ik onzinnig. Of dat nu anders is. Imo is dat juist veel minder een probleem als het vrijer zou zijn, sex niet zo´n waardevol product zou zijn.
Het sexclusieve model programmeert dit juist.

www.homocaballus.net

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:49

Huertecilla schreef:
Even voor de goede orde; degenen die níet in een poly relatie zijn vinden dat er geen sociale druk is op poly relaties. Zijn het daarover oneens met iemand met 30 jaar poly ervaringen.

Ik heb het in drie decennia poly als een serieues discriminerend nadeel ervaren dat er slecht één model erkend is.
De niet polys hier kunnen daarvan binden dat het geen probleem is doch zien evenmin het idiote van wel zogenamend vrij zijn in keuze doch niet echt.


Doe je oogkleppen eens af?

Volgens mij ontkent niemand dat sociale druk betreffende polyrelaties bestaat. Ik vind die mensen kortzichtig. Mensen moeten niet zo oordelen over andere mensen.

Ik hecht geen waarde aan het huwelijk dus zie niet in waarom polys zich belemmerd voelen door het "wettelijk huwelijk". Daarbuiten zie ik namelijk genoeg mogelijkheden (en dus vrije keuze). Maar nogmaals: ik hecht geen waarde aan het huwelijk. Of ik nu mono of poly georiënteerd zou zijn.

Oh en monogamie werkt voor sommige mensen wél. Accepteer dat nu eens. Ik accepteer jou toch ook?

Ik ben nu heel gelukkig in mijn mono relatie, misschien kom ik ooit in een situatie waarbij poly beter aansluit. Dikke prima. Maar nu ben ik volstrekt gelukkig monogaam.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 14-12-17 11:57, in het totaal 2 keer bewerkt

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:55

Kom toch even uit mijn meeleeshoek vandaan;

HC, ik kan me voorstellen dat die druk er zeker is, maar denk je niet dat we allemaal met sociale druk moeten dealen, ieder op geheel eigen wijze?

Mijn opa en oma vinden het geen fijn idee dat ik een Duitse vriend heb, maar dat is vervelend voor hen maar iets waar ik weiger me druk om te maken.

De meeste mensen in mijn leefomgeving (Afrika dus) hebben het nog elke dag moeilijk met de verschillen tussen zwart en wit. En dat gaat zover dat veel mixed couples hun relatie nooit openbaar maken omdat het hun grote problemen oplevert die hen hun baan en familie relatie's kunnen kosten. Die mensen "kunnen" dus ook niet samen over straat, laat staan dat ze ooit veilig kunnen samen wonen of trouwen.

Homoseksueel zijn is hier overigens ook nog steeds illegaal en kan je gerust een gevangenis straf opleveren.

Hoeveel mensen hebben nog steeds problemen omdat ze een verschillende afkomst, geloof, huidskleur of simpelweg andere bedragen op de bank rekening hebben en mensen hen hierom veroordelen?

Het probleem ligt imo dan ook bij de tolerantie van de mens, maar zeker niet alleen bij de tolerantie van al dan niet poly amoreuze stellen.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:02

Snorlex schreef:
Ik hecht geen waarde aan het huwelijk dus zie niet in waarom polys zich belemmerd voelen door het "wettelijk huwelijk". Daarbuiten zie ik namelijk genoeg mogelijkheden (en dus vrije keuze). Maar nogmaals: ik hecht geen waarde aan het huwelijk.


Omdat jíj geen waarde aan het huwelijk hecht ís dat de norm?
Ik hecht er ook geen waarde aan; het hoge % vreemdgaan toont aan dat de waarde wat de gedragsregels betreft nihil ís.

De samenleving echter hecht er heel veel waarde aan. Dat ontkennen is oogkleppen ophebben.
Jij ontkent dat blijkbaar niet dus +:)+
Ik vind de mensen die druk leggen op poly relaties niet kortzichtig. Ze zijn gewoon een product van de opvoeding in onze samenleving.

@iriscope; je hebt gelijk doch maakt dit het goed?
Daarbij gáát deze draad over poly, niet over ander ´anders´.

www.homocaballus.net

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:35

Dat maakt het zeker niet goed, ben ik met je eens.
Ik denk alleen dat mensen met een andere kijk op de liefde/relaties dan de " standaard man-vrouw monogame relatie" al snel roepen dat ze anders aangekeken worden en daarin vergeten dat er ook genoeg mensen zijn die hun leven wel leven volgens wat de "maatschappij goedkeurt" en dat er ook bij hen redenen gezocht worden om ze af te keuren.

Mijn punt; Er is altijd wel een reden om aangekeken te worden door mensen die je veroordelen. Hoe je hiermee om gaat heeft niets te maken met wat jij gelooft of waar jij voor staat, maar alles te maken met hoe jij er zelf mee om gaat. Neem dus die verantwoording en schuif het niet af op het in dit geval poly zijn.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:47

Iriscope schreef:
Dat maakt het zeker niet goed, ben ik met je eens.
Ik denk alleen dat mensen met een andere kijk op de liefde/relaties dan de " standaard man-vrouw monogame relatie" al snel roepen dat ze anders aangekeken worden en daarin vergeten dat er ook genoeg mensen zijn die hun leven wel leven volgens wat de "maatschappij goedkeurt" en dat er ook bij hen redenen gezocht worden om ze af te keuren.

Mijn punt; Er is altijd wel een reden om aangekeken te worden door mensen die je veroordelen. Hoe je hiermee om gaat heeft niets te maken met wat jij gelooft of waar jij voor staat, maar alles te maken met hoe jij er zelf mee om gaat. Neem dus die verantwoording en schuif het niet af op het in dit geval poly zijn.


Afschuiven???
Ik leef al meer dan 30 jaar poly en accepteer de consequenties. Blijft dat ik die druk, nota bene door in meerderheid vreemdgaanders, hypocriet vind.
Blijft dat het moeilijk is om te zien hoe je lief eronder leidt. Blijft dat noch ik nock dat lief dit doet doch haar omgeving en dat is het gevolg van de hokjesgeest-opvoeding.
Dat is de werkelijkheid mbt poly.
Dat er over van alles, van Islam tot met over Zwarte Piet, gezeverd wordt is geen argument. Poly is inderdaad ook ´gewoon maar´ een schophoekje.

Nogmaals, ik ben/leef zo en accepteer de consequenties maar op nota bene een draad over poly niet kunnen delen dat dit een schophoekje is???
Geeft aan dat het een schophoekje is en wel een erg makkelijk schophoekje omdat het zo van de, door staat en religie ondersteunde, norm afwijkt.

www.homocaballus.net

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:57

Natuurlijk zijn er consequenties aan alles, ik krijg alleen door vele van jouw berichten de bijsmaak dat we er allemaal speciaal begrip voor moeten creeeren, maar er is weinig begrip terug vanuit, in dit geval, jouw kant, voor de mensen die er anders over denken.

Iedereen begrijpt dat er andere dingen bij een poly relatie komen kijken en ik vind het erg knap dat je zo kunt leven en met die problemen om kunt gaan. Maar waarom komt het op mij over alsof jouw keus de enige juiste is en jouw problemen belangrijker zijn dan anderen?

Ik wil dit geen persoonlijke aanval maken, maar hoop dat dit misschien meer een eye opener is om te kijken naar de toon van je berichten, zodat ik de volgende keer meer naar de inhoud van je berichten kan kijken, dan afgeschrikt te worden door jouw houding t.o.v. mensen die niet zo in het leven staan als jij.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:04

Je moet de vreemde gezichten eens zien als ik mijn mening verkondig- dat het toch prima is om open relaties te hebben? Of meerdere relaties tegelijk? Als je de ander er maar niet mee kwetst.


Wat voor geaardheid, met hoeveel mensen je wat dan ook wilt doen, in welke vorm van relatie- wat een onzin!

'maar het is tegennatuurlijk' (wordt vaak nog gezegd wanneer men denkt dat ik daarvoor ontvankelijk ben)

het gaat om liefde, in al haar facetten en invulling. Is dat tegennatuurlijk?

Wat maakt het uit met hoeveel mensen je een vorm van liefde deelt?

Voor veel mensen maakt het helaas (te) veel uit. Jammer. Dat geeft zo'n nutteloze druk en zo'n stigma waar het niet hoeft te zijn.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:09

De toon van de berichten en dat het rationeel onzinnig is te verwachten dat er een wet komt voor elke individuele keuze. Het huwelijk is een optie, nog steeds (maar in veel mindere mate) een norm, maar ik ken niemand meer die scheef bekeken wordt in mijn omgeving omdat die niet huwt. Het is zelfs voornamelijk verworden tot een keuze die vanuit rationeel standpunt, vnl rond eigendom en erfenis, gemaakt wordt. Die keuze niet maken en een ander systeem kiezen kan perfect en heel veel mensen doen dat ook.
En vreemdgaan heeft niet noodzakelijk met huwelijk te maken, er wordt evenzeer vreemgegaan tussen niet-gehuwden, dus waarom dan zo verlangen naar en schoppen op het huwelijk (en de daarmee samenhangende keuze voor monogamie) in 1 adem?

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:21

Ik zal mijn vraag nogmaals herhalen. Waarom zo de nadruk op vreemdgaan in monogame relaties?

Ik heb 5 monogame relaties gehad. Variërend van 1 tot 7 jaar in duur. Geen van die zijn ontbonden door vreemdgaan, maar door het niet (meer) bij elkaar passen. Iets dat ook in poly relaties neem ik aan tot een einde van de relatie kan leiden.

Niet alle huwelijken die stranden, stranden door vreemdgaan. Daarnaast is mijn mening dat vreemdgaan meestal een uiting van een ander onderliggend probleem.

Ik denk dat maar een heel klein percentage van scheidingen kan worden voorkomen als men zich meer/makkelijker kan uiten in een poly-vorm. Dat gezegd hebbend, vind ik ook weer dat als zoiets niet bespreekbaar is binnen een huwelijk/relatie of dat het gesprek voor beide partners niet tot conclusie leidt waar beide partners zich in kunnen vinden. Deze twee personen dus ook niet (meer) bij elkaar passen. Als dan één van de partners besluit om vreemd te gaan, is dus het vreemdgaan niet de oorzaak van de scheiding.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:44

khirshanta schreef:
Je moet de vreemde gezichten eens zien als ik mijn mening verkondig- dat het toch prima is om open relaties te hebben? Of meerdere relaties tegelijk? Als je de ander er maar niet mee kwetst.


Wat voor geaardheid, met hoeveel mensen je wat dan ook wilt doen, in welke vorm van relatie- wat een onzin!

'maar het is tegennatuurlijk' (wordt vaak nog gezegd wanneer men denkt dat ik daarvoor ontvankelijk ben)

het gaat om liefde, in al haar facetten en invulling. Is dat tegennatuurlijk?

Wat maakt het uit met hoeveel mensen je een vorm van liefde deelt?

Voor veel mensen maakt het helaas (te) veel uit. Jammer. Dat geeft zo'n nutteloze druk en zo'n stigma waar het niet hoeft te zijn.



Inderdaad; vreemde gezichten, veroodeling, ´tegennatuurlijk´**, sprongen naar conclusie op non-basis. Voor veel mensen, de meeste in mijn eerst hand-ervaring als poly, maakt het veel uit terwijl het hen helemaal niet betreft!! Angstagressie wellicht? of afgunst? of??
Twee opmerkingen die ik het meeste hóór* zijn verwijten over van twee walletjes eten en wel de lusten en niet de lasten hebben. Liefde is helemaal geen onderwerp.

@Callisto; schoppen naar vreemdgaan en huwelijk? Over niet-huwelijken en vreemdgaan is gewoon minder en minder heldere info.
Ik merk slechts op, daarbíj dat ik het +:)+ vind voor wie het wel werkt, dat het voor veel niet werkt en het imo 8)7 is dat er niet meer invullingen gelijkwaardig mogelijk zijn.
Dat nota bene terwijl poly huwelijken van buíten wel degelijk wettellijk erkend worden.
Ik zie echt niet waarom poly huwelijken niet erkend zouden kunnen worden. Daar zijn alleen morele motieven voor en die worden zo DUS, via rechtsongelijkheid, opgelegd aan iedereen.
Jij vindt dat goed, ik vind dat fout.

* Over wat er achter onze ruggen wordt opgemerkt is echt niet voor te stellen. Soms horen we daar wat direct van wanneer er teveel gedronken is. Het gezegde ´hoe de waard is´ is zó van toepassing. Opvallend verschijnsel trouwens is dat noch ik noch geen van mijn lieven teveel drinkt.

** de ethnografische atlas toont aan dat juist de flexibiliteit van Homo sapiens in deze dé kritische succesfactor in onze evolutie is.

@Chawi;
Citaat:
Dat gezegd hebbend, vind ik ook weer dat als zoiets niet bespreekbaar is binnen een huwelijk/relatie of dat het gesprek voor beide partners niet tot conclusie leidt waar beide partners zich in kunnen vinden. Deze twee personen dus ook niet (meer) bij elkaar passen. Als dan één van de partners besluit om vreemd te gaan, is dus het vreemdgaan niet de oorzaak van de scheiding.


Helemaal goed verwoord imo.
Dat betrof ook het verhaal van de dame wat ik weergaf.
Verder is het door de aangenomen hogere moraal van het sexclusief monogame model bepaald niet zo laagdrempelig bespreekbaar. Daar zijn hier op Bokt meer dan voldoende ´als mijn man* dat zou willen kan hij gelijk oprotten´ voorbeelden van.

* op Bokt zitten nu eenmaal veel meer vrouwen. Bij mannen is het precies zo.

www.homocaballus.net

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:14

"Ik zie echt niet waarom poly huwelijken niet erkend zouden kunnen worden. Daar zijn alleen morele motieven voor en die worden zo DUS, via rechtsongelijkheid, opgelegd aan iedereen."
Huwen is niet verplicht dus wordt er niks opgelegd aan iedereen, jij kiest! Elke invulling is gelijkwaardig, het huwelijk is 1 mogelijkheid tot samenwonen/samenleven en ik hoor geen kreten over eender wat dat ik nooit gehuwd ben. Als het probleem is dat jij de huidige moraal niet ok vindt kan ik dat van één kant begrijpen, maar je kan de moraal van een minderheid niet opleggen aan de rest.


Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:40

Callisto04 schreef:
Als het probleem is dat jij de huidige moraal niet ok vindt kan ik dat van één kant begrijpen, maar je kan de moraal van een minderheid niet opleggen aan de rest.


Euh, meer huwelijksmodellen toestaan legt niets op aan degenen die het huidige huwelijksmodel willen. Andersom echter sluit een ieder uit die niet in dat ene model past. Legt dus niet-huwen op.

NOGmaals; poly huwelijken uit een land met een andere cultuur worden wél gewoon erkend:
1. legt dat jou iets op?
2. waarom kan dat niet voor mensen uit de eigen cultuur?

www.homocaballus.net

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:10

Snel zoeken levert op dat dat in België niet van toepassing is:

Iedere casus zal in concreto beoordeeld moeten worden. Bij de beoordeling van deze onverenigbaarheid wordt in het bijzonder rekening gehouden met:
de mate waarin het geval met de Belgische rechtsorde is verbonden en
de ernst van de gevolgen die de toepassing van dat buitenlands recht zou meebrengen (artikel 21 Wetboek IPR). Zo wordt in geval van bigamie de tweede huwelijksakte niet erkend wegens strijdigheid met de openbare orde.

Nogmaals, het huwelijk is een contract, een samenlevingscontract is dat ook, net zoals wettelijk samenwonend zijn een bepaalde vorm van contract is. Daarnaast nog zoooooooveel mogelijkheden om via notaris alles onderling te regelen. Waarom heb jij per se een huwelijk nodig? Als een gewijzigde moraal het zou toelaten (naast alle andere redenen die het quasi onmogelijk maken maar soit) om meerdere soorten huwelijken zoals jij het graag zou willen toe te laten, zou hét huwelijk (hetgeen nu dus als huwelijk bekeken worden) niet meer gezien worden als DE norm (wat nu ook al niet meer zo is, maar bon) en zou het dus niet nodig zijn er een wettelijk kader voor te hebben om niet beschimpt etc te worden (zoals jij het dan omschrijft haha). Je haalt oorzaak en gevolg door mekaar wat mij betreft.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:27

Ook in Belgie kan een buitenlands poly huwelijk erkend worden.

Dit legt niets op aan wie een sexclusief monogaam huwelijk wil.

Het in het algemeen niet toestaan van een poly huwelijk legt wel degelijk het niet huwen op aan poly levenden.

Ik kan het via wel dergelijke samenlevingscontracten defacto ontstaan van een parallelle samenleving geen openbare orde vinden en vind het hoogst hypocriete openbare zeden.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:57

Nog goede voornemens op poly gebied?

www.homocaballus.net

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:35

Toevallig dat dit topic bovenkomt. Mijn moeder date momenteel een andere man naast mijn vader, ik blijf het best wel vreemd vinden en mijn ooms ook, die maken daar telkens grappen over :D
En ik ben zelf verliefd op een man die al een relatie heeft met een man, stiekem wil ik ze allebei wel, maar dat moet maar niet...

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:43

Gucci_ schreef:
En ik ben zelf verliefd op een man die al een relatie heeft met een man, stiekem wil ik ze allebei wel, maar dat moet maar niet...


Waarom niet?
Gewoon zeggen. Wel tegen beíden tegelijk want anders speel je met vuur.
Stel ze staan er open voor én ze blijken in de praktijk inderdaad allebei leuk.
Nee heb je al.

Als je alleen leeft hebben je kennissen wat te mauwen, helemaal vrouwen want je bent bedrijgend.
Heb je een partner dan is daar wat mis mee, een verkeerde keuze en bron voor gezeur.
Leef je met twee dan is dat vast ook niet in de haak net als alles maar heb jij wel mooi *\%/*

Wat jouw moeder betreft; als de betrokkenen het zo afspreken dan zijn die ooms de grap.

Gá ervoor!!!

www.homocaballus.net

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:52

Ja ga ervoor! Ook mijn goede voornemen.

Maar ik vind zoveel mensen leuk, dat is ook niet altijd handig. :')

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:40

Hier wonen veel Christenen (ikzelf ook trouwens, maar niet supergelovig ofzo), voor hen is het heel raar en nog steeds voor heel veel mensen denk ik. Zoiets zou ik nooit aan mijn vriendin durven te vertellen. Maar wel handig twee mannen, kun je dubbel zoveel kinderen krijgen :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Arlette1991, Domi_94, Kimmej, Lizzy__87, LWDaisy, nimbletje, Nouki_poek, Nustice, Sanne_com, veerledec, VuurVleugels, xJolijn en 126 bezoekers