Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-17 12:05

Ik smeer niks want mijn ervaring is dat het sneller en harder geneest zonder iets te smeren..

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2


nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:43

Dan is mijn ervaring tegenovergestelde. Het geneest sneller met smeren (vet houden) dan niet.

United Force (Negro x Clavecimbel) PSG/ wedstrijd pensioen
HUEGRO(Negro x Flemmingh) L [RIJ-ITP] Huegro (Negro x Flemmingh) opleiden
Kaatje zadelmak (Florencio x Flemmingh)
Monte Carlo (Everdale x Tango) & Milano (George Clooney x Gribaldi)

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 13:37

Mijn vorige pony kreeg ook snel wondjes! Ik heb toen de cavallo gel bit guards gekocht. Het zijn vaste bitringen die een stuk 'mee' in de mond zitten. Nadien nooit meer wondjes gehad, zelfs niet na een hele tornooidag. De bitschijven kosten ongeveer 20 euro.

Afbeelding

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-17 20:15

Ik heb ondertussen de oplossing gevonden.

Het bleek iets medisch te zijn, mijn paard heeft den scheve kaak en vanuit daar komt de totale scheefheid.

Ik heb zijn mondhoeken laten laseren en tot nu toe geen problemen meer

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:51

Wat fijn dat je de oplossing gevonden hebt!! Succes en veel rijplezier weer samen.

Als het de bedoeling was dat andere bepalen hoe jij hoort te leven......dan was je geboren met een afstandbediening.

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:54

Na eindelijk een topic te hebben gevonden met mensen die hetzelfde probleem hebben. Ik heb een merrie ZZ Z niveau. Inmiddels 9 jaar in mijn bezit. Super fijn paard met een hele fijne mond. Kan soms wel wat loperig worden maar nooit echt sterk.

Nu ben ik al 1 jaar aan het tobben met 1 kapotte mondhoek aan de rechterkant en dan ook helemaal aan de binnenkant. Het gevalletje lip tussen het tussenstukje.

Eerste instantie steeds vrij gegeven om te helen weer rijden na paar dagen weer open en dat is aantal maanden zo gegaan. Toen bitfitter laten komen om mijn S&T aan te meten een dit probleem ook voorgelegd. Zij super netjes mijn hoofdstel en bitten aangemeten waar ik super blij mee was. Maar ze bleef open gaan.. Uiteindelijk 2 maanden geleden laten laseren. Totaal 4x gelaserd. Was mooi genezen rustig weer opgebouwd. Maar toen ik weer geheel op bitje ging rijden ging het weer open.

Bitfitter weer aangesproken. Super lief heel schema gemaakt en 2 bitten gegeven waar ik afwisselde mee mocht gaan rijden. Dit is de trust flexi soft watertrens en de Neue schule Tranz. Op de trust blijft ze mooi dicht. Maar hier is ze niet fijn op te rijden laat staan een zzz proef. Op de neu schule liopt ze geweldig maar gaat dan weer open. Iemand nog opties?

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:41

snissje schreef:
Na eindelijk een topic te hebben gevonden met mensen die hetzelfde probleem hebben. Ik heb een merrie ZZ Z niveau. Inmiddels 9 jaar in mijn bezit. Super fijn paard met een hele fijne mond. Kan soms wel wat loperig worden maar nooit echt sterk.

Nu ben ik al 1 jaar aan het tobben met 1 kapotte mondhoek aan de rechterkant en dan ook helemaal aan de binnenkant. Het gevalletje lip tussen het tussenstukje.

Eerste instantie steeds vrij gegeven om te helen weer rijden na paar dagen weer open en dat is aantal maanden zo gegaan. Toen bitfitter laten komen om mijn S&T aan te meten een dit probleem ook voorgelegd. Zij super netjes mijn hoofdstel en bitten aangemeten waar ik super blij mee was. Maar ze bleef open gaan.. Uiteindelijk 2 maanden geleden laten laseren. Totaal 4x gelaserd. Was mooi genezen rustig weer opgebouwd. Maar toen ik weer geheel op bitje ging rijden ging het weer open.

Bitfitter weer aangesproken. Super lief heel schema gemaakt en 2 bitten gegeven waar ik afwisselde mee mocht gaan rijden. Dit is de trust flexi soft watertrens en de Neue schule Tranz. Op de trust blijft ze mooi dicht. Maar hier is ze niet fijn op te rijden laat staan een zzz proef. Op de neu schule liopt ze geweldig maar gaat dan weer open. Iemand nog opties?


Ik heb zelf hele goede ervaringen met de Sprenger Flex control. Heb ook een paard gekend wat op alles open ging en ongebroken trenzen niet fijn vond. verder alles geprobeerd. De Flex control is het enige bit waar hij dicht op bleef én fijn op te rijden was!

Probeer in ieder geval bitten met schakels te vermijden. Niet alleen door het notenkrakereffect wat voor druk op de mondhoeken zorgt. Maar ook vanwege de schakels die de mondhoeken kunnen raken!

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:56

snissje schreef:
Na eindelijk een topic te hebben gevonden met mensen die hetzelfde probleem hebben. Ik heb een merrie ZZ Z niveau. Inmiddels 9 jaar in mijn bezit. Super fijn paard met een hele fijne mond. Kan soms wel wat loperig worden maar nooit echt sterk.

Nu ben ik al 1 jaar aan het tobben met 1 kapotte mondhoek aan de rechterkant en dan ook helemaal aan de binnenkant. Het gevalletje lip tussen het tussenstukje.

Eerste instantie steeds vrij gegeven om te helen weer rijden na paar dagen weer open en dat is aantal maanden zo gegaan. Toen bitfitter laten komen om mijn S&T aan te meten een dit probleem ook voorgelegd. Zij super netjes mijn hoofdstel en bitten aangemeten waar ik super blij mee was. Maar ze bleef open gaan.. Uiteindelijk 2 maanden geleden laten laseren. Totaal 4x gelaserd. Was mooi genezen rustig weer opgebouwd. Maar toen ik weer geheel op bitje ging rijden ging het weer open.

Bitfitter weer aangesproken. Super lief heel schema gemaakt en 2 bitten gegeven waar ik afwisselde mee mocht gaan rijden. Dit is de trust flexi soft watertrens en de Neue schule Tranz. Op de trust blijft ze mooi dicht. Maar hier is ze niet fijn op te rijden laat staan een zzz proef. Op de neu schule liopt ze geweldig maar gaat dan weer open. Iemand nog opties?


Ja!
Ik had hetzelfde, heb nu Sealtex bitbandage om het midden van het bit, zodat het vel niet meer tussen t tussenstukje kan komen.

Ik heb het ca 8 cm breed, maar je kunt het bit ook helemaal inwikkelen.

Mijn paard zn mond blijft nu heel **\O/**

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:20

Ja ik heb dus na het laseren tijd op de trust flexi gereden maar probleem met ongebroken bitten is dat je na langer gebruik irritatie en beschadigingen op de lagen kan krijgen. Dit is extreem pijnlijk en niet zichtbaar van buitenaf.

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:22

[/quote]

Ja!
Ik had hetzelfde, heb nu Sealtex bitbandage om het midden van het bit, zodat het vel niet meer tussen t tussenstukje kan komen.

Ik heb het ca 8 cm breed, maar je kunt het bit ook helemaal inwikkelen.

Mijn paard zn mond blijft nu heel **\O/**[/quote]

Ik heb wel al gehad om het hele bit. Maar dit werkte niet. Om alleen middenstukje ga ik nog even proberen Thnkx!

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 23:17

snissje schreef:
Na eindelijk een topic te hebben gevonden met mensen die hetzelfde probleem hebben. Ik heb een merrie ZZ Z niveau. Inmiddels 9 jaar in mijn bezit. Super fijn paard met een hele fijne mond. Kan soms wel wat loperig worden maar nooit echt sterk.

Nu ben ik al 1 jaar aan het tobben met 1 kapotte mondhoek aan de rechterkant en dan ook helemaal aan de binnenkant. Het gevalletje lip tussen het tussenstukje.

Eerste instantie steeds vrij gegeven om te helen weer rijden na paar dagen weer open en dat is aantal maanden zo gegaan. Toen bitfitter laten komen om mijn S&T aan te meten een dit probleem ook voorgelegd. Zij super netjes mijn hoofdstel en bitten aangemeten waar ik super blij mee was. Maar ze bleef open gaan.. Uiteindelijk 2 maanden geleden laten laseren. Totaal 4x gelaserd. Was mooi genezen rustig weer opgebouwd. Maar toen ik weer geheel op bitje ging rijden ging het weer open.

Bitfitter weer aangesproken. Super lief heel schema gemaakt en 2 bitten gegeven waar ik afwisselde mee mocht gaan rijden. Dit is de trust flexi soft watertrens en de Neue schule Tranz. Op de trust blijft ze mooi dicht. Maar hier is ze niet fijn op te rijden laat staan een zzz proef. Op de neu schule liopt ze geweldig maar gaat dan weer open. Iemand nog opties?

Wat voor maat is je bit?
Waarschijnlijk is een smaller bit en een d op bus trens beter. Dit ligt stabieler in de mond. Ook zou ik eens proberen op een enkel gebroken. Of misschien wel een ongebroken maar je gaf al aan dat ze daar niet fijn op loopt.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 23:56

De Neue schule is een 12,7. Enkelgebroken loopt ze ook echt nket fijn op en krijgt ze ook plekjes van maar dan aan de buitenkant? Misschien omsat dat een notenkraker effect heeft.. D of bus zou idd ook nog een optie zijn maar die zijn moeilijk te vinden in de dikte van de Neue schule.. ze heeft maar een klein mondje dus ik wil ook geen dik bit hebben.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 00:44

snissje schreef:
Ja ik heb dus na het laseren tijd op de trust flexi gereden maar probleem met ongebroken bitten is dat je na langer gebruik irritatie en beschadigingen op de lagen kan krijgen. Dit is extreem pijnlijk en niet zichtbaar van buitenaf.


Waardoor zou dat komen dan? Klinkt mij heel onlogisch.

Bij mijn paard ontstonden velletjes in de mondhoeken door het materiaal vh bit. Verder rijdt ik nu standaard met een iets te breed bit, anders komt er toch weer irritatie, ondanks dat het een bustrens is.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 01:11

Is dat de reden dat ze niet lekker loopt op de trust flex? Die zijn toch al 20 mm. Misschien zou dat nog een optie zijn. Dunne kunststof ongebroken.

Overigens zijn bus-trensjes er wel in 14 mm. Ik heb zelf een french-link variant voor mijn gevoelige type. Goedkoop bitje. Wissel die af met mijn 13 mm kimblewick.
Maar Sprenger heeft er 1 in D trens. Metalab heeft er 1 in bus, daarnaast ook een ongebroken bu die zo dun is. Stubben heeft ook een dunne bus, dubbel gebroken. Stubben heeft ook gold wings die is vooral fijn bij wondjes aan de buitenkant.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 01:15

Bitloos. Echt waar.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 02:05

In de zzz?

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 06:18

Ik weet niet of js dit al. Geprobeerd hebt, maar rijd zelf ook met een trust bit (ongebroken).

Ik heb het bit via een bitfitter en heb met 3 verschillende gereden.
De flexibele, had ik geen begrenzing meer mee.
De normale, die heb ik gekocht en loopt ze fijn mee.
En die met Tongboog, horen ze lichter van voor van te worden, maar die van mij dook direct op de voorhand.

Die laatste 2 waren niet flexibel.

Mijn ervaring is dus, dat het per trustbit nog wel wil verschillen hoe ze erop lopen.. Misschien ook even uitproberen?
Al is dit bit natuurlijk niet echt te combineren met stang&trens.

Mijn andere paard rijd ik met een hulstrens van harrys horse. Kosten geen drol, hebben een klein/smal tussenstukje, bit is zelf ook erg dun en door de huls aan de buitenkant komwn de mondhoeken er niet tussen maar heb je wel de werking van een watertrens.
Ze zijn alleen minder. Buigbaar als normale watertrens door de Huls, maar hier zelf geen problemen mee.

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 08:02

Mijn oplossing:

Laseren (6x)
Terug enkel gebroken bitje en doorzetten tot hij fijn wordt! Ook tijdens rommelen tong.

Training helemaal terug naar simpel. Heb 2 maanden alleen maar rechtuit gereden zodat het gelaserde gedeelte nog mooier kon genezen.

NIKS erop smeren want dan wordt het zacht

Ik ben bij de tandarts geweest en die heeft litteken weefsel gevonden bij zijn voortanden. Hij moet een klap voor zijn kaak gehad hebben en vanuit daar is er ook scheefheid. Dit zal nooit 100 procent meer goedkomen maar wel te verlichten door rechtgerichtheid te streven.

Grootste probleem lag hem in het dubbelgebroken bitje want die schoof steeds in zijn wang. Flexcontrole droogde zijn mond heel erg uit. Op Eem flexibel stangetje van rubber ook een droge mond.

En wat ik nu ook doe.. als ik naar buiten ga bitloos.. toch weer een extra dag zonder bit zodat het een dagje heeft om te helen

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:22

Mijn pony liep zijn mond ook kapot aan de binnenzijde van de mond (1,5 jaar geleden). Toen meestal op een dubbelgebroken omdat die daar het fijnste op liep. Gebit volledig nagekeken en verzorgd, maar dat hielp niet. Dus meer bitloos en anders de Rambo met het bit ook aan de neusriem om de mond te ontzien.
Een Danger bit (die niet kniekt) scheelde wel, maar toch liep die nog zijn mond wel kapot. Veel geprobeerd qua bitjes, maar niets hielp echt.
Door omstandigheden ben ik hem vorig jaar zelf gaan rijden. En nu laatst is hij weer nagekeken en helemaal niets te zien in de mond, zag er keurig uit. Mogelijk toch door verschil in rijden.
Wat ikzelf een fijn bit vind is wat wel gebroken is, maar niet kan knieken. De Trust heeft er ook eentje bijv. wel enkelgebroken. https://www.divoza.com/nl/trust-jointed-locked-bustrens

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:52

Die locked is een hele fijne. Valt wel klein.

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:21

Ik ben nu idd in de uitprobeer fase eerst wat ik nu ga proberen is alleen middenstuk tapen met latex.

Overigens zou ik zo een zzz proef bitloos kunnen rijden maar het mag alleen niet helaas. Ze loopt bitloos harstikke fijn dua dit doen wel ook met regelmaat als afwisseling.

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:24

Tessebes schreef:
snissje schreef:
Ja ik heb dus na het laseren tijd op de trust flexi gereden maar probleem met ongebroken bitten is dat je na langer gebruik irritatie en beschadigingen op de lagen kan krijgen. Dit is extreem pijnlijk en niet zichtbaar van buitenaf.


Waardoor zou dat komen dan? Klinkt mij heel onlogisch.

Bij mijn paard ontstonden velletjes in de mondhoeken door het materiaal vh bit. Verder rijdt ik nu standaard met een iets te breed bit, anders komt er toch weer irritatie, ondanks dat het een bustrens is.


Dit komt omdat dit bit bij inwerking direct op de lagen inwerking geeft. Komt druk link en rechts buiten en door de flexibiliteit gaan middenstuk “omhoog” waardoor er nauwelijks druk komt op de tong. Als je hier dus te lang en te vaak mee rijden kan je beschadigingen krijgen op de lagen. En gevaarlijke hiervan is dat je dit van buitenaf niet ziet maar uiteindelijk wel botwoekering etc gaat krijgen. Voor tijdelijke oplossing zijn het hele fijne bitjes of om mee af te wisselen!

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:40

Hoe is jullie ervaring met myler?

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:30

snissje schreef:
Hoe is jullie ervaring met myler?

Ik. Ook geen fijne bitten voor mijn paard. Eerst dacht ik van wel, maar ze blijft kauwen, gewoon tong links, tong rechts, over het bit enz. Geen verzet, maar men wil het ook niet zien in een proef. Zowel level 1 als 2. Ik had de dunne. Paard loopt nog steeds het beste op een 23 mm enkelgebroken bustrens. Hoe dikker het bit hoe beter. Of nog beter bitloos.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 09:21

Nibbit schreef:
snissje schreef:
Na eindelijk een topic te hebben gevonden met mensen die hetzelfde probleem hebben. Ik heb een merrie ZZ Z niveau. Inmiddels 9 jaar in mijn bezit. Super fijn paard met een hele fijne mond. Kan soms wel wat loperig worden maar nooit echt sterk.

Nu ben ik al 1 jaar aan het tobben met 1 kapotte mondhoek aan de rechterkant en dan ook helemaal aan de binnenkant. Het gevalletje lip tussen het tussenstukje.

Eerste instantie steeds vrij gegeven om te helen weer rijden na paar dagen weer open en dat is aantal maanden zo gegaan. Toen bitfitter laten komen om mijn S&T aan te meten een dit probleem ook voorgelegd. Zij super netjes mijn hoofdstel en bitten aangemeten waar ik super blij mee was. Maar ze bleef open gaan.. Uiteindelijk 2 maanden geleden laten laseren. Totaal 4x gelaserd. Was mooi genezen rustig weer opgebouwd. Maar toen ik weer geheel op bitje ging rijden ging het weer open.

Bitfitter weer aangesproken. Super lief heel schema gemaakt en 2 bitten gegeven waar ik afwisselde mee mocht gaan rijden. Dit is de trust flexi soft watertrens en de Neue schule Tranz. Op de trust blijft ze mooi dicht. Maar hier is ze niet fijn op te rijden laat staan een zzz proef. Op de neu schule liopt ze geweldig maar gaat dan weer open. Iemand nog opties?


Ja!
Ik had hetzelfde, heb nu Sealtex bitbandage om het midden van het bit, zodat het vel niet meer tussen t tussenstukje kan komen.

Ik heb het ca 8 cm breed, maar je kunt het bit ook helemaal inwikkelen.

Mijn paard zn mond blijft nu heel **\O/**


Dit heb ik geprobeerd maar het werkt dus niet :( Dan ga ik toch twijfelen of het wel het probleem is dat de lip er tussen gaat. Want dat zo niet moeten kunnen met de bitbandage en toch qas ze weer open..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers