Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:55

danzzz schreef:



wat ik weet van die contrijen is dat alle warmbloedige dieren de hoger gelegen plekken opzoeken tijdens de koude momenten van de dag..
de link die je stuurde geeft een niet bestaande pagina, kan dus niet nalezen wat je bedoelt..

valt mij verder gewoon op bij de paarden met hoger percentage arabisch bloed dat die kouwelijker zijn in de winter en minder winterhard.

die van mij is kruising volbloed (weet niet in hoeverre pa natuurlijk was doorgefokt), en ik heb het altijd aan het hoge percentage arabisch geweten, te meer omdat dat overeen kwam mijn ervaring met andere paarden met hoger percentage..


elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:00

danzzz schreef:
Mizora schreef:
Waar Arabieren oorspronkelijk vandaan komen is het een hele droge kou, geen sneeuw, vaak weinig wind en dus niet langdurig koud. In Nederland waait het vaak stevig, vaak is het rond het vriespunt met daar dus nattigheid bij waardoor je een heel ander soort isolatie nodig hebt dan een stilstaande vrieskou. Als het eenmaal onder nul blijft en niet te hard waait, zie je vaak dat best een hoop paarden wel weer redelijk tegen de kou kunnen, hoewel ze wel veel harder stoken. Ze kregen in dat soort landen ook vaak granen met (dierlijk) vet te eten. Gewoon om ze op gewicht te houden.

Ik heb van de week ergens een onderzoek van pavo gelezen over wat ijslanders op ijsland gevoerd werden. En wat bleek daaruit? Ze krijgen veel energierijker voer dan in Nederland te eten, zowel 's zomers (voedingsrijk gras) als 's winters (voedingsrijk voordroog), maar ze moeten zo hard stoken om zichzelf warm te houden dat ze alsnog slank de winter uit komen. Of er krachtvoer bijgevoerd werd gemiddeld gesproken herinner ik me niet.

is zeker waar, hier is het een hele andere kou! Hier is het guur, dat is het daar niet. Bedankt voor de toelichting


hier ook thx.. nooit daaraan gedacht inderdaad.. wist wel van de koude nachten.. maar nooit gedacht dat het een verschillende koude is. weer wat bijgeleerd.


Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 22:51

Voor iedereen die gelijk beweert dat ik dit doe om een 'lolletje' te halen en wrede mensen te verkondigen. Bij deze inderdaad de reden waarom in dit topic heb geopend. Als je geen inhoudelijke informatie hebt toe te voegen en alleen kan zeiken omdat ik in een ander topic mijn mening geef denk ik dat je hier ook niet echt iets te zoeken hebt...



Gini schreef:
Zuchini schreef:
Ik heb een paar pagina's geleden al gevraagd wat de motieven van TS zijn om dit topic te openen, maar geen antwoord gekregen.


Lieshorses schreef:
Ik heb dit topic inderdaad geopend omdat ik benieuwd was naar degene die hun paard langer op stal hebben. Ik vind het ook interessant dat sommige juist wel hun paard 24/7 buiten hebben, maar het voegt niet echt iets toe.

JM :#

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:36

Lisa, hoe staat jouw paard er momenteel bij? Heeft het bij jullie ook zo gesneeuwd en kunnen ze nog buiten?

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:44

Mijn paard staat van 07:30 tot 16:30 buiten in de paddock.
Dat is 9 uur buiten dus ja 15 uur binnen. Maar daarvan rijdt ze ook nog een uur.

De shetlander staat wel altijd buiten, kan ook naar binnen, maar blijft vaak buiten staan.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:48

Een paard dat in de wintertijd overdag naar buiten gaat staat al snel 15 uur binnen.
Misschien niet ideaal, maar je voorzieningen voor langer buiten moeten toch echt wel goed zijn met flinke kou, regen, sneeuw e.d. Ander doe je ze er volgens mij ook niet echt een plezier mee.

Een goed gedraineerde ruime paddock met onbeperkt ruwvoer en een fijne ruime schuilstal zijn natuurlijk perfect, maar ik denk dat dat door de meeste mensen niet te realiseren is.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:59

Pipodipo schreef:
Lisa, hoe staat jouw paard er momenteel bij? Heeft het bij jullie ook zo gesneeuwd en kunnen ze nog buiten?


Hier heeft het gisteren behoorlijk gesneeuwd, maar we hebben besloten ze toch naar buiten te doen omdat ze van het weekend ook al een dag binnen zijn gebleven en ze gisteren maar heel even buiten zijn geweest ivm de heftige sneeuwval. Ze zijn rond 08:00 naar buiten gegaan, en als het zo blijft qua weer en het niet opnieuw gaat sneeuwen blijven ze tot ongeveer 17:00 buiten.

Edit: typfoutje

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:31

Thanks Lisa_WB, lekker dat ze weer naar buiten konden vandaag.

LIeshorses, hoe staat jouw paard er momenteel bij??

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:51

Die van mij staan in de winter ook wel 15 uur op stal. Ze gaan in de ochtend en middag een paar uur de paddock in. Met slecht weer, zoals gisterenmiddag met die sneeuwstorm staan ze ook binnen. Ik doe ze echt geen plezier om ze dan buiten te zetten. In de stromende regen of storm staan ze liever ook niet buiten. Mijn shet is net een weermannetje. Die wil met goed weer buiten en met slecht weer echt naar binnen. Met goed weer loopt hij in de zomer al om 6.00 te roepen en met slecht weer staat hij te gillen en te rennen voor het hek. Dus bloed zegt niks over hun persoonlijke behoeftes. Mijn warmbloed wil bijvoorbeeld naar binnen zodra hij het te warm vind op de wei en komt dan vragen om naar binnen te mogen. De shet wil weer naar binnen bij koud weer. Omdat ik ze aan huis heb staan en veel thuis ben kan ik ze binnen en buiten zetten naar behoefte.

Ik heb niks tegen 24/7 buiten mits het niet ten koste gaat van het welzijn van het dier. Dan bedoel ik niet buiten tot hun enkels in de blubber, niet in de kokende zon zonder schuilmogelijkheden en niet op obesitas 24/7 buiten-pensions. Ik was vorig jaar naar een clinic op een hele grote pensionstal waar de paarden 24/7 op een volle vette wei stonden. Op geen enkele uitzondering na, hadden de paarden daar obesitas. De dierenarts kwam daar om de haverklap ivm hoefbevangenheid en andere obesitas gerelateerde problemen.

Waar ik wel moeite mee heb, is dat aanhangers van 24/7 buiten mensen die hun paard 15 uur op stal hebben staan, afschilderen als dierenbeulen. Van het natuurlijke paard is door onze fokdoelen niet zo veel meer over. We selecteren op doelen en prestatie. Dit vond ik wel een mooi artikeltje.
http://www.horses.nl/opinie/09-10-23-pr ... alistisch/

Ik ben dus meer een voorstander van kijken naar de behoeftes van een individueel paard. Carl Hester vind ik hier een mooi voorbeeld van. Die kijkt naar de persoonlijke behoeftes van het individuele paard. Nip Tuck verblijft het liefst s'nachts ook op de wei en dat doet Carl dan ook. Valegro gaat bv alleen in de middag op de wei. Niet elk paard kan zonder ijzer en niet elk paard vind het leuk om 24 uur per dag buiten te staan. Ga niet pushen omdat jij vind dat een paard 24 uur buiten moet zijn. Mijn idee van paarden houden is dat je zo veel mogelijk kijkt naar de behoeften van een paard. Die behoeften kunnen voor ieder paard anders zijn, veranderen en groeien.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:00

ik vraag mij ook af hoe mensen het doen die dus in drassiger gebied wonen als de vorst diep in de grond slaat en je dus een mijnenveld krijgt rondom de stalingang/weideingang/voeder/waterplek.

met name dus de kleinere vochtigere landjes.. want dan kun je rondom de stal wel betegelen, maar zijn jullie niet ontzettend benauwd voor de pezen van je paard als ze over het mijnenveld van stijf bevroren hoefafdrukken moeten lopen.. nu valt dat op dit moment mee denk ik, omdat het niet zwaar geregend heeft voor de vorst.. maar vorig jaar (wij zaten nog op een redelijk droog stuk land), was het zelfs bij ons helemaal mis.. direct de paarden ook verhuisd/naar binnen gehaald.. een verkeerde stap zou verdriet kunnen brengen.

claudiadvx

Berichten: 2798
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:01

Momenteel zo'n 4a5 uur buiten. Voorheen was dit zo'n 11 uur. Maar moeten verhuizen door omstandigheden
Had het liever op de 11 uur gehouden. Maar helaas

- Bread may feed my body, but my horse feeds my soul ♥

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:10

elenaMM77 schreef:
ik vraag mij ook af hoe mensen het doen die dus in drassiger gebied wonen als de vorst diep in de grond slaat en je dus een mijnenveld krijgt rondom de stalingang/weideingang/voeder/waterplek.


Dat is dus een grote uitdaging!! Het land (oude zeeklei) is hier in de winter niet te gebruiken. Dat staat nu zelfs deels onder water en je kan er bijna op schaatsen.
Je moet dus voor een goed gedraineerde paddock zorgen (drainage, puin, stierenzand en all weather tuft) zodat ze in de natte maanden toch naar buiten kunnen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:18

damian23 schreef:
elenaMM77 schreef:
ik vraag mij ook af hoe mensen het doen die dus in drassiger gebied wonen als de vorst diep in de grond slaat en je dus een mijnenveld krijgt rondom de stalingang/weideingang/voeder/waterplek.


Dat is dus een grote uitdaging!! Het land (oude zeeklei) is hier in de winter niet te gebruiken. Dat staat nu zelfs deels onder water en je kan er bijna op schaatsen.
Je moet dus voor een goed gedraineerde paddock zorgen (drainage, puin, stierenzand en all weather tuft) zodat ze in de natte maanden toch naar buiten kunnen.


maar dan staan ze dus op paddock.. dat is voor de mensen die hun paarden 'kort' buiten hebben staan prima denk ik.. maar als ze er meer dan 15 uur per dag op zouden staan, dan trappen ze ook zon paddock aan gort toch? dan heb je ook daar het probleem dat er diepe bevroren afdrukken ontstaan?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:23

Neehoor elena, dat valt mee.
Wat je kunt doen is de dag voor het vriest de paddock slapen of aanharken. Die nacht sluit je de paarden op op de bestrating. De volgende ochtend kun je ze dan weer op de egaal opgevroren paddock laten.

Wel moet ik toegeven, ja het kost al gauw een paar honderd euro zand en dan nog wat ander materiaal. Maar zelf vind ik dat ik dat verplicht ben.

lideli

Berichten: 2434
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:29

Mijn pony staat 24/7 buiten. Hij heeft een weiland en stal met daaromheen tegels tot zijn beschikking. Ik heb zondag en gisteren met verbazing naar hem staan kijken. Hoeveel het ook sneeuwde, hij stond buiten, terwijl hij zo de stal in kon lopen.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:29

Maar dan zet je de paarden een hele koude nacht buiten op bestrating?
Of kunnen ze ook naar binnen een inloopstal in?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:32

De bodem blijft prima, ook als ze er de hele dag in staan. Vlak voordat het echt gaat vriezen moet je wel even slepen, zoals Gypsy ook aangeeft. Dan bevriest de bodem wel maar de bodem is wel vlak.

De bodem was wel duur ivm alle materialen, maar een goede bodem is hier gewoon noodzakelijk. Ik wil niet dat ze in de blubber staan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:32

Nouvel schreef:
Maar dan zet je de paarden een hele koude nacht buiten op bestrating?
Of kunnen ze ook naar binnen een inloopstal in?


Nee dan kunnen ze ook de inloop stal in.

Logische manier om zoiets aan te leggen is dus inloop stal, dan bestrating omdat dat altijd droog is. Daar bied je ook voer en water aan. Dan nog een stuk zandpaddock wat je indien nodig (extreme weersomstandigheden) af kunt sluiten.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:35

Oké ik snap ‘m!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:36

Hier hebben de paarden de keuze (inloopstal van 14 meter lang) maar die hebben de afgelopen dagen zeker meer dan 15 uur binnen gestaan :') Die komen er met neerslag écht niet uit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:45

xApple schreef:
Hier hebben de paarden de keuze (inloopstal van 14 meter lang) maar die hebben de afgelopen dagen zeker meer dan 15 uur binnen gestaan :') Die komen er met neerslag écht niet uit.


Hihi herkenbaar.
Er heerst nogal eens het beeld van bibberende paarden in de modder.
Maar bij mij is het dus ook zo dat ze soms heel wat uren binnen staan.

Eentje wil constant buiten blijven de andere bleef constant binnen en eentje wisselde het af.


Afbeelding

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:50

Haha hij kijkt ook echt zo naar buiten; Uhh nee :n

Zo trof ik ze vanmorgen aan;
(Wij wonen trouwens ook op kleigrond. Het kan dus wel ;) )

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xApple op 12-12-17 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:53

elenaMM77 schreef:
ik vraag mij ook af hoe mensen het doen die dus in drassiger gebied wonen als de vorst diep in de grond slaat en je dus een mijnenveld krijgt rondom de stalingang/weideingang/voeder/waterplek.

Wij hebben een 2de ingang aan de weide. Die ingang wordt nu niet gebruikt. Het mijnenveld situeert zich vooral net aan de normale ingang, de rest van de weide blijft doenbaar. Wanneer het echt vriest sluiten we de normale ingang af en zetten we de 2de ingang open. Dan kunnen ze veiig naar de wei.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:55

Haha het advies van rijskwaterstaat was dan ook om niet de weg op te gaan als het niet nodig was. :+
Wat heerlijk liggen daar zeg.

Ik snap dus zeker de keuze om je paard met dit weer niet zonder schuilgelenheid buiten te zetten. Dat is ook in mijn ogen geen goede verzorging.

Goudlokje1
Berichten: 1225
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:57

Onze paarden staan aan huis, maar komen met deze sneeuw ook maar een paar uurtjes buiten.. Na een uurtje zijn ze het ook wel weer zat in die kou :Y)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Akshay, joyce83, karinmanon en 35 bezoekers