Jaja - van gup naar prok, ster en zadelmak

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Jaja - van gup naar prok, ster en zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:45

Ik word altijd erg vrolijk van de leuke jaren die iedereen gehad heeft met zijn/haar paarden.
Zelf heb ik ook een heel tof jaar achter de rug, namelijk het ophalen van mijn veulen (die al 3 jaar geen veulen meer is) en haar voorbereiden op het 'echte' paardenleven. *\o/*
Vorig jaar april hebben wij haar rondom laten keuren en is zij PROK verklaard, fijn begin. Ook had zij als veulen een eerste premie behaald maar door haar A register mocht ze niet verder naar Ermelo.

[***] is een 3,5 jarige merrie van de hengst [***] (oldenburger). Aan moederskant zit [naam], maar bekijk haar papier vooral zelf. :)
Stamboom van [***].

Halverwege februari hebben wij haar opgehaald uit de opfok en naar stal gebracht. Zo zag ze er toen nog uit. Een echte baby met dikke vacht.
Ze liep keurig de trailer op en we waren onderweg. Ook het uitladen en op een stal zetten deed ze braaf, maar vond ze nog erg spannend.
Afbeelding


Op de nieuwe stal zijn we heel langzaam aan begonnen met het nieuwe leven. Voor het eerst een soort van longeren, het was allemaal wat. Maar 1 ding wat mij zeker niet tegenviel is hoe ze liep! Dit is hetzelfde paardje wat ik 3 jaar geleden als veulentje zag lopen... <3


Lekker rustig aan, eerst met halster en touw en toen dat eenmaal goed ging met hoofdstel.
Afbeelding


Hoop nieuwe dingen ontdekken, zo ook voor het eerst een deken op. Haar gezichtsuitdrukking spreekt hier echt boekdelen. :') Maar gelukkig na een paar keer op en af doen ging het steeds makkelijker en kreeg ze een ander dekentje op.
Afbeelding


Eigenlijk ging alles heel snel, heel goed. Rustig aan voor het eerst met een singeltje, toen dat goed ging met een bijzetje.
Afbeelding


Ondertussen groeide het vertrouwen met de dag en kon ik eigenlijk lezen en schrijven met haar.
Afbeelding


Na verloop van tijd maakte de singel plaats voor het zadel, maar ook dit maakte geen indruk op haar.
Zoals altijd probeerde ze echt heel erg haar best te doen en te begrijpen wat er van haar gevraagd werd.
Afbeelding


Dus de volgende stap werd gezet! Het hangen, zitten en stappen, wederom geen beangstigende reacties, doordat we alles zo rustig aan doen en stapje voor stapje op haar tempo verder gingen.
Afbeelding


En ook de daarop volgende stap werd gemaakt. *\o/*
Een keer of 5 erop gezeten en toen even rust gegeven, ze deed alles zo braaf dat er geen nood aan de man was.
Afbeelding


Even een soort tussenfoto van hoe ze er toen uitzag. Als je deze plaatst tegenover hoe we haar hadden opgehaald.... Knapperd! Maar nog lang niet waar ze zijn moest.
Afbeelding


Hierna zijn wij van stal veranderd, ik ben van mening dat een jong paard lekker de hele dag op het land mag lopen en daar ook de juiste ruimte voor moet hebben. Op de vorige stal was het land echt postzegel formaat en bij elk bokje of geintje werden ze binnen gehaald. -O-

Ze stond heerlijk de hele dag op het land met een vriendinnetje en had een hele tijd vrij op alle indrukken te verwerken. Maar na enkele heerlijke weken vrij gingen wij ons toch echt rustig aan voorbereiden op de stamboekopname in de Midden-Beemster.


Ondertussen was ze ook weer lekker in de bespiering gegroeid en werd ze steeds meer een 'paard'. Het baby paardje ging er af en maakte plaats voor een echt diva.. :')
Afbeelding


Toen was de dag daar zelf... Mijn eerste klaar gemaakte merrie en dan ook nog eens mijn eigen merrie.
Iets met mijn paard is de leukste... Maar goed, we hadden geen verwachtingen want sommige dingen zijn niet te voorspellen.

Afbeelding

Afbeelding



Video is het kijken zeker waard!

En jawel! Ze werd ster met 75/75, wat ben ik trots! Mijn register A merrie doet het toch maar eventjes... <3
Haar fokkers kwamen helemaal uit Zeeland om te kijken en gelukkig ook niet voor niets!

Afbeelding


Hierna heeft ze eigenlijk tot het einde van het weideseizoen vrij gehad, wat betekende van vroeg tot laat op het land en lekker dutten in stal.

Maar aan alles komt een einde en zo ook helaas aan het heerlijke weideseizoen.
Tijd om weer aan het werk te gaan! Na een paar keer gelongeerd te hebben, er maar weer op gekropen.
Gelukkig was ze nog altijd dat heerlijk brave maar voorwaartse paard als voor de verhuizing!


We werken nu vooral aan het langer maken van de hals en het sturen. Het is nou eenmaal een groene merrie en ik kan niet alles in 1 keer voor elkaar hebben. Wij hebben haar dan ook nooit met 1 hulpteugel gereden. :)

Afbeelding

Afbeelding


En nu wisselen we het rijden met het longeren af en doen we ongeveer 3 a 4 keer per week 'iets'.
Het stoom afblazen is nog altijd een hot topic bij [***], af en toe even lekker extra door de baan zonder aanleiding. :')
Klikje

Maar vooral gezellig samen tutten, middagdutjes doen en avond wandelingen zijn onze favoriet.
Wandelen...

Middagdutjes. <3 :brr:



In 2018 hopen ik dat we misschien met het outdoor seizoen eens aan start kunnen komen, maar ik heb vooral geen haast! Deze knappe dame komt er wel en ik zet er vooral geen druk op om te presteren.

Bedankt voor het kijken en ik hoop dat jullie net zo een leuk jaar achter de rug hebben! **\O/**

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Jaja - van gup naar prok, ster en zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:56

Jeeetje wat een rete gaaf dier!! <3
Heel veel plezier met haar. Geweldige naam ook :D

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:59

Wat een knapperd zeg! Ook mooi om te zien hoe die jonge paarden bij trekken als ze langzaamaan in het werk worden gezet :)

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Jaja - van gup naar prok, ster en zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:19

Gave merrie! <3

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Jaja - van gup naar prok, ster en zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:52

Wauw, wat een knappe merrie! <3
En een heel leuk overzicht! Veel geluk en plezier met haar.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Jaja - van gup naar prok, ster en zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:34

Wat een gaaf dier!!
Mooi om te zien hoe ze veranderd is!

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Jaja - van gup naar prok, ster en zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:47

Wat heb je het traject fijn opgezet bij haar!
Super toffe merrie met een briljante naam! Veel plezier samen in 2018!

margaret18

Berichten: 193
Geregistreerd: 14-06-15
Woonplaats: Spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:54

Ha Bobbie, wat een leuk overzicht van jullie ontwikkelingen. Dat gaat helemaal lukken komend outdoor seizoen hoor!!

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Re: Jaja - van gup naar prok, ster en zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:47

Leuke merrie! Supermooie opgedroogd ook!
Stond ze bij de Breukelenhof?

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:49

Op naar nog vele mooie jaren Bob <3

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Jaja - van gup naar prok, ster en zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:11

Wat een geweldig stoer beest! Ik hoop dat je nog veel van haar gaat posten :j

_enna_

Berichten: 587
Geregistreerd: 20-11-07

Re: Jaja - van gup naar prok, ster en zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 08:40

Mooi hoor! Leuk die jonge paarden, groeien zo vlot! :j

Anoniem

Re: Jaja - van gup naar prok, ster en zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 08:56

Bedankt allemaal, super leuk!

[***] komt van haar fokkers naam, die heet JanJaap -> Ja Ja... :')
Ze heeft inderdaad bij Breukelenhof gestaan, zij was samen met haar haflinger vriendinnetje de eerste die toen nog in de noodstallen stond.
Ik zal proberen volgend jaar misschien een soort update topic te openen maar pin mij er niet op vast, ze kunnen nogal hard hier zijn..

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 09:26

Hee, ik zie een bekende kop op uitgelicht! Wat gaan jullie lekker samen Bobbie, jullie zijn nu al een mooi team!

Wat is ze veranderd in een jaar tijd zeg <3

Elitedeux

Berichten: 690
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:42

Gave merrie! En je ziet echt duidelijk de verandering, van een puppy naar een knappe dame :)

_nathalia_

Berichten: 301
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: In Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:32

Een hele mooie merrie.
Mooi om die ontwikkeling te zien <3

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:41

[quote="bobje26"]Bedankt allemaal, super leuk!


Ze heeft inderdaad bij Breukelenhof gestaan, zij was samen met haar haflinger vriendinnetje de eerste die toen nog in de noodstallen stond.
quote]


dan heeft ze bij mijn nu 2 jarige merrie in de groep gestaan, ik dacht haar al te herkennen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:51

marrianne schreef:
...

dan heeft ze bij mijn nu 2 jarige merrie in de groep gestaan, ik dacht haar al te herkennen :)
[/quote]

Oh wat grappig! Welke merrie is/was van jou? Hoe gaat het met jullie?

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: Jaja - van gup naar prok, ster en zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:10

prachtige merrie!

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:27


Anoniem

Re: Jaja - van gup naar prok, ster en zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:08

Het zegt mij zo 1, 2, 3 niks, sorry. :)