HELP! konijn EC

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
love_animals

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-01-15

HELP! konijn EC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 04:29

Hallo

Vorige week woensdag ben ik met mijn nijn naar de DA geweest voor zijn voortand en hieruit bleek dat hij waarschijnlijk de ziekte e.cuniculi heeft ik had hierover wel eens gelezen maar wist niet dat het zoon gemene verschrikkelijke ziekte was de Da nam het zekere voor het onzekere en gaf me medicatie mee panacur 1x per dag 0.5 ml en metacam 2x per dag 1ml
Sinds donderdag ben ik gestopt met geven van de metacam zoals de da gezegt had 1 week metacam en 4 weken panacur alleen nu heb ik gezien dat mijn nijn last heb van zijn evenwicht en dat het net lijkt of die dronken is en dat die dit gekregen heeft toen ik stopte met de metacam.
Ik weet niet wat ik heg beste kan doen de da kan ik pas maandag weer bellen en op internet staat dat je panacur 0.8 ml per lichaams kg 2x daags moet geven en dat onderdoseren ten zwaarste word afgeraden, ook staat er dat metacam een broodnodige oontstekingremmer is bij ec en dat dit per konijn verschil hoelang deze gegeven moet worden.

Ik wwil meteen de dosering gaan verhogen want tijd is je grootste vijand bij deze parasiet wat denken jullie ervan ik wil mijn nijntje echt niet verliezen |(

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: HELP! konijn EC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 04:46

ik zou toch morgen direct de dierenarts bellen. Er is altijd een weekend arts bereikbaar. Een konijn dat 'dronken' lijkt is in mijn ogen wel een spoed geval.
Zelf de medicatie aanpassen zonder overleg met een dierenarts, zou ik niet doen.

love_animals

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 10:55

MirandaDvG schreef:
ik zou toch morgen direct de dierenarts bellen. Er is altijd een weekend arts bereikbaar. Een konijn dat 'dronken' lijkt is in mijn ogen wel een spoed geval.
Zelf de medicatie aanpassen zonder overleg met een dierenarts, zou ik niet doen.

Ik zou het proberen maar op da sites staat dat het met deze medicatie niet zoveel uitmaakt panacur word maanden gegeven

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: HELP! konijn EC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:32

Ik zou het spoednummer bellen, misschien is telefonisch advies voldoende.
Voor de rest zou ik je diertje even wegen, als je dat niet al gedaan hebt. Dan kan je meteen uitrekenen of je voldoende medicatie geeft. Met konijnen heb ik zelf geen ervaring met wat die kunnen wegen en hoe je die het beste kan wegen, voor mijn woestijnratten gebruik ik altijd een keukenweegschaal (mandje op de keukenweegschaal, diertje daar in)

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: HELP! konijn EC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:46

Met panacur kan je inderdaad niet snel overdoseren. Toch zou ik voor overleg even de kliniek in Utrecht bellen. Zij zijn enorm kundig en vinden het geen probleem om telefonisch advies te geven.

Veel sterkte, na anderhalve week keihard vechten inclusief opname bij de da, hebben wij onze dennis moeten laten gaan

love_animals

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-01-15

Re: HELP! konijn EC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 05:20

Vorige week de da gebeld en de dosis is verhoogd naar 0.5ml 2x per dag en 1ml metacam 1x per dag maar het lijkt alleen maar slechter te gaan koppie staat nu echt scheef en vandaag ook meerdere malen omgevallen weet me echt geen raad op het moment maarja je moet toch doorzetten eten doet die nog wel maar al wel iets minder:( had op internet gelezen dat het kon zijn dat de ec nu aan het afsterven is en dat de symptomen dan even vergeren ik hoop het want ik wil mijn konijn echt niet kwijt :'(

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:05

Jeetje wat klinkt dat naar ;( sterkte!

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: HELP! konijn EC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:21

Houdt moed, ik ken konijnen die het gehad hebben en zo’n evenwichtsproblemen vertoonde dat ze zelfs meerdere uren per dag op hun rug lagen.. deze hebben met een hoge dosering panacur(2 wkn), Metacam en critical care er weer bovenop gekregen. Hierna nog doorgegaan in een lagere dosering panacur voor een week of 3 meen ik.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:41

[BB] konijn met E.cuniculi

Ik heb er ook een gehad met cuniculi
Heb panacur voor in elk geval een maand gegeven,ik had wel een hogere dosering,maar dat zal aan het gewicht van het konijn liggen denk ik
Kijk anders ook even in mijn topic voor tips?