Contractverlenging en ziek zijn

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Contractverlenging en ziek zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 18:51

Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag. Stel je hebt een fase B contract via een uitzendbureau. Je contract loopt per 1-1-2018 af en je bent ziek geworden in oktober. Helaas weet je niet wanneer je beter wordt, maar er is tegen je gezegd dat je in principe wordt verlengd. In een mail staat zwart op wit dat jij ook verlengd zou kunnen worden, maar dat het aan je ziekteverloop ligt. Het team waarin je werkt heeft wel allemaal verlenging gekregen. Hoe zit dit juridisch gezien?

thriam

Berichten: 86
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Contractverlenging en ziek zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:59

Volgens mij moeten ze je een maand voor einddatum contract melden of ze door willen of niet,... zo te lezen hebben ze de toezegging gedaan dus daar zitten ze dan aan vast.
Maar wat scheelt eraan als ik mag vragen?

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Contractverlenging en ziek zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:02

Ze hadden voor 1-12-2017 moeten melden dat je contract niet verlengt word is dit niet gedaan word je contract hoe dan ook (stilzwijgend) verlengd

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:24

Gentlegiant schreef:
Ze hadden voor 1-12-2017 moeten melden dat je contract niet verlengt word is dit niet gedaan word je contract hoe dan ook (stilzwijgend) verlengd

Dat is onjuist!

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ereenkomst

Ze kunnen dus opzeggen tot 1 januari.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Contractverlenging en ziek zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:32

Maar als TS sinds Oktober ziek is en ze hebben de mogelijkheid om niet te verlengen, dan zou het bedrijf toch gek zijn als ze dit wel deden?

Ik weet alleen niet hoe dit precies zit in combinatie met ziekte. Of het mag.

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:45

KimD schreef:
Maar als TS sinds Oktober ziek is en ze hebben de mogelijkheid om niet te verlengen, dan zou het bedrijf toch gek zijn als ze dit wel deden?

Ik weet alleen niet hoe dit precies zit in combinatie met ziekte. Of het mag.

Je mag niet ontslaan vanwege ziekte. Niet verlengen is niet ontslaan, dus dat mag wel.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Contractverlenging en ziek zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:46

je mag idd niet ontslaan wegens ziekte,hoe het concreet zit in nl weet ik ook niet,maar als je contract gewoon ten einde loopt en je bent al ruime tijd ziek,dan zal geen enkel bedrijf verlengen,als dat wettelijk gezien niet verplicht is(vooral via interim dan).
Logisch ergens ook.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:50

In principe zit je nu dus in de ziektewet, vervelend dat je ziek bent en nog vervelender dat je niet weet wanneer je beter bent. Om hoeveel uren gaat het, is het een bijbaan/hoofdinkomsten?? Afhankelijk van het feit of je het geld heel hard nodig hebt je misschien er niet al te druk om maken en zorgen dat je weer beter gaat worden.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Contractverlenging en ziek zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:51

idd,heb je zicht op wanneer je terug kan gaan werken?
want als je werkgever tevreden is/was,en hij weet dat je bv binnen een kleine tijd terug herbegint,is het natuurlijk een stuk eenvoudiger dan dat je nog maanden ziek thuis zit natuurlijk....

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Contractverlenging en ziek zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:56

Hij hoeft je contract niet te verlengen.
Als het goed is ga je dan ziek uit dienst en neemt het UWV de ziektewet over.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:10

Lolacabana schreef:
KimD schreef:
Maar als TS sinds Oktober ziek is en ze hebben de mogelijkheid om niet te verlengen, dan zou het bedrijf toch gek zijn als ze dit wel deden?

Ik weet alleen niet hoe dit precies zit in combinatie met ziekte. Of het mag.

Je mag niet ontslaan vanwege ziekte. Niet verlengen is niet ontslaan, dus dat mag wel.


Ah! Ja, dat klinkt logisch. :)*

furious

Berichten: 7109
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:18

Lolacabana schreef:
Gentlegiant schreef:
Ze hadden voor 1-12-2017 moeten melden dat je contract niet verlengt word is dit niet gedaan word je contract hoe dan ook (stilzwijgend) verlengd

Dat is onjuist!

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ereenkomst

Ze kunnen dus opzeggen tot 1 januari.


Geld dit ook voor fase b?

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Contractverlenging en ziek zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 18:04

Om wat vragen te beantwoorden:

Het gaat om 36 uur per week. Het contract loopt af, maar als team is iedereen verlengd. Er is alleen nu gezegd dat ze eerst willen weten hoe snel er weer gewerkt kan worden voordat het contract verlengd gaat worden.

Ik begrijp dus dat dit gewoon juridisch mag. Het verdient misschien niet de schoonheidsprijs, maar als er niet verlengd wordt dan neemt het UWV het over?

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:19

Lolacabana schreef:
Gentlegiant schreef:
Ze hadden voor 1-12-2017 moeten melden dat je contract niet verlengt word is dit niet gedaan word je contract hoe dan ook (stilzwijgend) verlengd

Dat is onjuist!

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ereenkomst

Ze kunnen dus opzeggen tot 1 januari.

Klopt, maar het is wel een overtreding. En volgens mij zit daar een bedrag aanvalt van €180,- per dag.
Zou dit sowieso even checken met juridisch loket.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:21

lovelys schreef:
Om wat vragen te beantwoorden:

Het gaat om 36 uur per week. Het contract loopt af, maar als team is iedereen verlengd. Er is alleen nu gezegd dat ze eerst willen weten hoe snel er weer gewerkt kan worden voordat het contract verlengd gaat worden.

Ik begrijp dus dat dit gewoon juridisch mag. Het verdient misschien niet de schoonheidsprijs, maar als er niet verlengd wordt dan neemt het UWV het over?

Klopt en die betalen 70% van je laatsverdiende uurloon of het minimumloon (als de 70% onder het minimumloon zou komen).

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:27

bruintje123 schreef:
Hij hoeft je contract niet te verlengen.
Als het goed is ga je dan ziek uit dienst en neemt het UWV de ziektewet over.


Maar check dit wel even of ze dat doen! Ik viel uit met een hernia (nr3) en mijn contract werd ook niet verlengd.

Ik kreeg toen ineens een brief dat ik weer beter was gemeld door de werkgever nadat mijn contract niet was verlengd. Werkgever had mij beter gemeld ipv ziek uit dienst omdat ze bang waren nog aan mij vast te zitten en daar hadden ze geen zin in. Dat ik hierdoor geen ZW uitkering kon krijgen boeide ze niet. Ze zei letterlijk : waarom heb je die nodig dan. Echt.... {:)-:(

Moest ze behoorlijk overtuigen om mij ziek uit dienst te melden wat uiteindelijk wel gelukt is.

Dus let daar even goed op.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:37

Willemiens schreef:
Lolacabana schreef:
Dat is onjuist!

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ereenkomst

Ze kunnen dus opzeggen tot 1 januari.

Klopt, maar het is wel een overtreding. En volgens mij zit daar een bedrag aanvalt van €180,- per dag.
Zou dit sowieso even checken met juridisch loket.

De vergoeding staat toch gewoon genoemd in de link? Bovendien staat daarin de volgende opmerking:
Citaat:
Geeft de werkgever meteen bij de aanvraag van de arbeidsovereenkomst schriftelijk aan dat er geen opvolgend contract is? Ook dan voldoet hij aan de aanzegverplichting.

Het lijkt me handig om even goed te kijken wat in je contract staat TS. Volgens mij is het vrij gebruikelijk om in tijdelijke contracten op te nemen dat het contract van rechtswege eindigt op een bepaalde datum. Ik vermoed dat dat al voldoende is, maar het kan inderdaad nooit kwaad om het juridisch loket even te bellen. Dit soort vragen zijn naar mijn idee niet zo geschikt voor bokt, aangezien de meeste mensen niet precies weten hoe het zit en er maar een slag naar slaan (maar het vervolgens wel als waarheid verkondigen).

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 23:15

bruintje123 schreef:
Hij hoeft je contract niet te verlengen.
Als het goed is ga je dan ziek uit dienst en neemt het UWV de ziektewet over.


Sinds 1 januari 2014 is er nieuwe wetgeving.
Werknemers die ziek uit dienst gaan of binnen 28 dagen na ontslagdatum ziek worden en nog geen WW-uitkering hebben aangevraagd, vallen onder de Ziektewet. Deze uitkering komt tegenwoordig ten laste van de werkgever. Deze kan zich daar wel voor verzekeren.
Omdat deze nawerking een zware belasting is voor werkgevers, willen zij dit voor kleine werkgevers (minder dan 25 wn) weer gaan beperken.

Een ziektewetuitkering is hoger dan de WW-uitkering, dit komt door bepaalde heffingskorting.
Dit wil het nieuwe kabinet gaan repareren/wijzigen, zodat het financieel niet loont om in de ziektewet te blijven.

Als een werkgever te laat aangeeft dat het contract niet verlengd wordt, heeft werknemer recht op een aanzeg-vergoeding, maar het contract hoeft niet alsnog verlengd te worden.