Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 15:16

Dan gooi je hem een uurtje later in de wei, ook goed. Dit bedoel ik met dat zwart wit schetsen. Als je paard van 8-17 naar buiten gaat is het hetzelfde als 24/7 naar buiten. Nonsens.
Ik zeg ook niet dat je goed bezig bent als je je paard 16 uur per dag naar buiten gooit onder slechte omstandigheden. Waarom dat extreme gedoe? :') Het enige wat ik zeg is dat ik het persoonlijk te weinig vind om een paard 3 uur per dag zijn benen te laten strekken. Zal ik jou van 08:00 tot 05:00 in mijn badkamer zetten en je dan die overige 3 uur naar buiten laten gaan?
Ik heb je ook niet over tussenwegen gehoord.

Overigens, ik heb aan degene die geen keuze hebben ook een reactie gegeven. Moet je even goed het topic doorlezen.



elenaMM77 schreef:
Lieshorses schreef:
Ik zal dan beginnen met dat ik mij niet heb verbaast om minstens 15 uur maar dat ik het simpelweg mij zelf afvroeg. Dan bouwen er reacties op van mensen die hun dier 20 tot 23 uur per dag op stal hebben staan en dan ga ik mijzelf zeker verbazen ja. Er blijft geen 24/7 met schuilstal over. Vraag me af hoe je daar bij komt?
Ik snap ook niet zo goed waarom je mijn mening telkens zo zwart wit moet schetsen, alsof er niks anders bestaat dan 23 uur op stal óf 24/7 buiten. Er zijn nog tussenwegen. Het hoeft niet óf in de drek met mok te zijn óf 3 uur 'kwaliteit' zoals je dat zegt.

Maar ik heb nu al langer het idee dat je zelf denkt te bepalen wat mijn mening is en hoe ik hier over denk. Knap.


Die 24/7 schuilstal blijft over als je meer dan 15 momenteel zou buitenstaan (de grens die je in je topic noemde) immers van 8-17 buiten is maar 9 uur 24-9 =15.. beide tijdstippen is het momenteel donker.. Vandaar dat ik dus zeg.. meer dan 15 uur buiten op dit moment, is in de praktijk 24/7 buiten. Er zijn maar weinig pensionhouders die in het duister de dieren naar binnen of buiten zetten..

Ik zeg ook dat er genoeg tussenwegen zijn.. Maar ik verbaas mij er dus over dat je je meer verbaast over het aantal uren dat paarden buiten staan, dan over de kwaliteit van de uren dat ze buiten staan. Immers iemand die hier gewoon zou zeggen, mijn paarden staan 16 uur buiten per dag.. is in het kader van het topic dus eigenlijk 'goed bezig'. terwijl de omstandigheden slecht kunnen zijn, of het paard in erbarmelijke staat kan zijn..

ik voel mij persoonlijk niet aangevallen, mijn paard staat 7 uur per dag buiten.. en dat valt slechts binnen het openingpost verhaal.. maar ik verbaas mij er wel over dat weinig uren buiten verbazingwekkend is.. terwijl de omstandigheden onbekend zijn.. De mensen die hier hun paarden maar een paar uurtjes buiten hebben, geven daar ook een goede reden bij.. Maar daar ga je dan verder niet op in?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:21

pien_2010 schreef:
Elena is hij zo afgevallen doordat hij altijd buiten stond? Want hij ziet er toch uit :oo

V.b.: Onze paarden mochten in oktober op een volle wei. Dit om te voorkomen dat ze eikels gingen eten. 'Nachts de hooiruif open (zelfde reden). Tot mijn verbazing waren ze helemaal niet blij. Elke dag gaven ze aan dat ze linksaf wilden (hun normale kale!! wei, 1,5 HA) en niet rechtsaf naar de volle wei 2,5 HA (waar we van hooien één keer per jaar en waar de paarden zelden of nooit op staan). Soms moest ik echt praten als brugman om ze te overtuigen dat we toch echt naar de volle wei gingen. In onze mensen ogen is dit een vooruitgang, maar de paarden gaan voor de gewoonte (denk ik). Na paar weken was de normale wei weer wat bijgekomen en werd de hooi wei wat leger, dus ze toen over gezet (tot hun grote vreugde) zodat we weer hooi kunnen sparen.



Ja, en was echt nog veel erger.. ik propte er per dag meer dan 18 kilo ruwvoer in over drie rondes verspreid (had een zelf grote baal ingekocht), 1.5 kilo muesli 2x daags en een dikke 3-5 liter slobber met extra olie.. bloed laten prikken op tekorten maar niets.. dierenarts vond m zelfs niet 'te mager'.. stelde doodleuk dat het wel nooit een vetklep zou worden.. En dat laatste is ook zo.. Dit was puur door het buitenstaan en mede doordat het land niet 'groot' was.. was een stuk weide van een dikke 150 bij 40 meter, om het land goed te houden, in drie brokken verdeeld plus een stuk waarop de schuilstal stond (30 bij 40 meter ongeveer). Juist eigenlijk omdat hij zijn benen er niet voldoende op kon strekken kreeg hij ook nog eens extra bewegingsdrang..

nu staat hij bij een boer... ze vliegen in volle galop tot achter in het land s ochtends (en af en toe tussen door hun gekke momenten waarbij ze flink aan de kletter gaan).. en grazen gedurende dag meer naar voren toe. de kudde staat wijd verspreid eigenlijk weinig klitvorming.. en s avonds staat het hele spul klaar bij het hek om naar binnen te komen. Hij ziet er nu zelfs mollig uit (zal morgen wel even een foto nemen, heb geen recente).

Ik kon toen wel janken om alle comentaren die ik kreeg. Iedere keer weer dacht men dat ik mijn dier niet voldoende voerde (lachen, want het was een pensionstal met voer inclusief.. dus hij kreeg sowieso zijn normale pensionportie).. Gelukkig begonnen mensen voor mij in de bres te springen en anderen te informeren. Want vaak begint het praatje achter je rug om.. 'heb je die pony niet gezien.. pfff'.. Maar dan werd er gelukkig duidelijk gemaakt dat hij als een bootwerker vrat, meer dan menig groot paard daar. En dan nog stonden ze af en toe op je vingers mee te kijken omdat ze t niet geloofden :')
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 10-12-17 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:23

Ergens in dit topic reageerde iemand met de stelling 'als ik mijn paard X uur op stal zou moeten zetten, dan zou ik geen paard willen'.
Mijn vraag is: wat doe je dan als je een paard hebt dat niet meer 24/7 buiten kan en plotseling wel zoveel uur per dag op stal moet? Bijvoorbeeld omdat de 24/7 buitenplek ermee stopt, deze niet goed genoeg blijkt voor je paard of omdat je paard er niet mee overweg kan?
Als je een heel erg kritisch paard hebt en geen enkele 24/7 buitenstal in jouw ruime omgeving voldoet aan wat hij/zij nodig heeft om gezond te kunnen leven, wat doe je dan met al je principes?

Ik ben zelf ook voorstander van 24/7 buiten, maar mijn zesjarige ziet er nu hij 4 maanden 15/16u/dag binnen staat beter uit dan de afgelopen 3 jaar dat hij op 2 verschillende stallen 24/7 buiten stond. En verder is hij vrijwel onverkoopbaar. Als voor jou het op stal houden een onmogelijke drempel is, wat doe je dan met hem? Toch maar verkopen in de hoop dat iemand anders wel die gedroomde 24/7 buitenplek voor hem kan vinden? Of toch maar gewoon laten inslapen?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:27

Lieshorses schreef:
Dan gooi je hem een uurtje later in de wei, ook goed. Dit bedoel ik met dat zwart wit schetsen. Als je paard van 8-17 naar buiten gaat is het hetzelfde als 24/7 naar buiten. Nonsens.
Ik zeg ook niet dat je goed bezig bent als je je paard 16 uur per dag naar buiten gooit onder slechte omstandigheden. Waarom dat extreme gedoe? :') Het enige wat ik zeg is dat ik het persoonlijk te weinig vind om een paard 3 uur per dag zijn benen te laten strekken. Zal ik jou van 08:00 tot 05:00 in mijn badkamer zetten en je dan die overige 3 uur naar buiten laten gaan?
Ik heb je ook niet over tussenwegen gehoord.

Overigens, ik heb aan degene die geen keuze hebben ook een reactie gegeven. Moet je even goed het topic doorlezen.


ik stel het zwart wit en extreem, omdat je dat zelf immers ook doet, precies andersom. en dat probeer ik je duidelijk te maken.

Citaat:
Het enige wat ik zeg is dat ik het persoonlijk te weinig vind om een paard 3 uur per dag zijn benen te laten strekken. Zal ik jou van 08:00 tot 05:00 in mijn badkamer zetten en je dan die overige 3 uur naar buiten laten gaan?


er zijn genoeg situaties waarin dit een veel betere optie is dan het alternatief, waarbij ze meer uren per dag buiten komen. En er zijn paarden die het er goed op doen, niet ideaal absoluut niet.. maar je weet niet of het alternatief misschien nog slechter is. En je weet ook niet wat de kwaliteit van beweging is die ze wel krijgen.

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:29

Lieshorses schreef:
Ik zeg ook niet dat je goed bezig bent als je je paard 16 uur per dag naar buiten gooit onder slechte omstandigheden. Waarom dat extreme gedoe?
Weet je Lieshorses, vaak zijn de paarden gestalt zoals het uitkomt bij de eigenaar. Zelfs onder zeer extreme omstandigheden zijn onze paarden buiten (kunnen de inloopstal in). Het kan niet anders. Helaas heb ik geen koeienstal of zo, waar ik ze met liefde af en toe zou instoppen als het zo enorm te keer gaat.
Zo ook met mensen die hun paarden meer op stal hebben staan. Als je in een nat gedeelte woont van NL heb je weinig keuze. Ons paard heeft vroeger ook wel eens mok gehad daar de paddocks veel en veels te nat waren. Dus toen stond hij erg veel op stal. Wij hadden een fijne meedenkende pensionhouder die ook wel zag dat dit paard daar niet goed tegen kon. Dus mocht hij dubbele tijd (met vriendinnetje) in de paddock (→ maar 4 uur) , zette hij hem met alle jonge paarden in de stapdraf molen en dat paar keer per dag en reden wij hem 's avonds. Hierdoor bleef hij goed tussen zijn oren want als hij in stal stond zag hij tegenover zich zijn vriendin en die twee hinnikte wat af.
Wat ik daarmee wil schrijven is dat het vaak niet zwart of wit is en dus afhankelijk van de situatie. Wel valt mij op, dat ik zelf het erger vindt als het hondenweer is dan de paarden. Zij gaan vaak niet eens de stal in, draaien hun kont in de regen en laten de wind en regen over zich heen gaan. Als het echt bar en boos is, gooi ik alles open. Mocht er iets omwaaien kunnen ze weg, of ik laat ze op de wei zodat ze de ruimte hebben.
Ook als het hier echt stevig vriest, slapen de paarden gewoon op de grond. Dat zie ik aan de twee ronde plekken die dan niet bevroren zijn. Als ik aan hun buik voel hebben ze daar een enorme wintervacht. Dus ik denk dat zij het niet voelen. Met dit slechte weer poets ik ze niet, zodat ze de volle profijt hebben van hun vet in de vachten en de paarden zonder dekens op voelen altijd als warme broodjes uit de oven. Maar ik heb hier een heel pakhuis aan dekens en zodra een het nodig heeft gaan ze gelijk op. Maar het gaat zonder erg goed, dus ik laat het zo.

Wat fijn Elena dat het met jouw paard nu goed gaat. Wat een hoop voer kreeg hij en dan zo mager. Stress doet veel! Fijn dat je de goede manier van houden hebt gevonden.

De onze krijgen weliswaar 's nachts onbeperkt hooi, maar overdag alleen een handje muesli. Ze hebben wel een emmer (altijd) waar ze mineralen en vitamine uit kunnen likken. Met die emmer doen ze 4 tot 5 weken. Ze zijn nog steeds te vet, maar zijn wel een beetje af aan het vallen (was hard nodig), maar dat is in de natuur ook dat ze voor de herfst te vet zijn en dan weer wat dunner uit de winter komen. Dus zolang het goed gaat voer ik niet meer bij. Maar ik heb zo nodig eten zat hoor }> .

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:52

24/7 buiten met schuilmogelijkheid en onbeperkt ruwvoer. Op een andere manier zou ik mijn paard ook niet willen houden :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:54

Volgens mij ging dit topic over mensen die hun paard 15+ uur op stal hebben staan.

Marloes__ schreef:
24/7 buiten met schuilmogelijkheid en onbeperkt ruwvoer. Op een andere manier zou ik mijn paard ook niet willen houden :).


Interessante opmerking. Wat doe je dan als dit niet meer mogelijk is, ook niet op andere plekken?

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:57

xyzutu2 schreef:
Volgens mij ging dit topic over mensen die hun paard 15+ uur op stal hebben staan.

Marloes__ schreef:
24/7 buiten met schuilmogelijkheid en onbeperkt ruwvoer. Op een andere manier zou ik mijn paard ook niet willen houden :).


Interessante opmerking. Wat doe je dan als dit niet meer mogelijk is, ook niet op andere plekken?


Tja, wat als de aarde morgen ophoudt met bestaan? Wie dan leeft wie dan zorgt toch?..

Anoniem

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:01

Behalve dan dat jij jouw post in een topic plaatst over mensen die hun paard wel 15+ uur binnen hebben staan. Plaats jij in een topic over wat er zal gebeuren als de aarde straks vergaat dan ook de opmerking 'I don't care, ik zit nu lekker voor de tv'?

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:40

hier ook alle pony's 24/7 buiten. Zomer en winter. Tenzij het land heel erg nat is dan moeten ze naar binnen........
Heb 2 jaar geleden een pony gekocht die maar drie uurtjes per dag eruit kwam. Toen wij hem kochten werd ook uitdrukkelijk erbij gezegd dat hij niet langer dan 3 uurtjes in de wei kon!
Hij heeft hier een week alleen 's nachts op stal gestaan, ook puur om te wennen.........
Daarna het land op. Als we hem nu binnen zetten breekt hij de boel af! Hij vind het maar niks op stal.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:43

DreamGuide schreef:
Ik wil toch wel graag even reageren op Moos99, niet omdat ik de behoefte voel om iemand om te praten tot een andere mening, maar wel omdat er iets wordt gesuggereerd waar ik wat duidelijkheid over wil geven.

Je lijkt te suggereren dat paarden niet gelukkig worden van veel op stal staan. Desondanks zie ik toch zeker een significant verschil in de blik, houding en emotie van mijn paard als ik haar naar haar stalletje breng. Dit heeft niet alleen 's winters met de paddocks te maken. Als zij in de zeikregen op het weiland staat wil ze ook graag naar binnen, met of zonder voer, zand of gras, ze vind het gewoon niet fijn om in de regen buiten te staan.

Daarnaast heeft het niet alleen met het winterseizoen te maken, 's zomers heb ik haar zo'n 10 uur overdag op een enorm weiland staan, in groepsverband. Het gaat hier om een hele fijne groep van jong tot middelbare paarden die het heel fijn hebben met elkaar, er is dus geen sprake van ruzie of opjaag gedrag. Desondanks is mijn paard blij als ik om 5 uur 's middags naar het weiland loop om haar naar haar stalletje te brengen. Met haar oortjes erop loopt ze tevreden met me mee naar de stal. De volgende ochtend heeft ze ook geen haast om weer naar buiten te gaan, ze kachelt gewoon braaf mee naar het gras.

Dus dit paard is ongelukkig, en heeft geen paardwaardig bestaan?

Toevallig kwam ik gisteren op stal, stond ze buiten in het zeikweer, schuilend voor de regen, haar billetjes naar de harde wind gedraaid, een doffe blik in haar ogen en haar gehele houding zag er ontevreden uit. Zodra ik haar binnen haal knapt ze op, oortjes er op en een attente, tevreden blik in haar ogen.


Zoals ik al zei: ik wil geen discussie/ruzie hiermee aanwakkeren, of zeggen dat op stal staan beter is dan 24/7 buiten. Maar ik ben wel van mening dat men naar het individuele paard en zijn/haar behoeftes moet kijken in plaats van botweg te stellen dat paarden niet gelukkig zijn in stal en de hele dag buiten moeten staan.


Volgens mij zijn er een paar dingen al naar voren gekomen in mijn post. Ten eerste geef je dus zelf aan dat jouw paard eigenlijk al best veel naar buiten gaat, dus vind het niet helemaal toepasselijk bij wat ik zeg. Ik vind het bizar als paarden 20+ uur per dag op stal staan en alleen beweging krijgen door middel van rijden. Dat vind ik dus paardonwaardig. Ik vind een paard die op stal komt niet per definitie een slechte situatie. Verder geef ik ook aan dat ik heel goed begrijp dat sommige paarden sjago worden van buiten staan. Velen hebben geen schuilmogelijkheid, staan in de modder, hebben geen voer tot hun beschikking etc. Je moet wel de juiste omstandigheden kunnen bieden aan je paard. Mijn paarden kunnen altijd naar binnen als zij dat willen.

Verder vind ik het toch altijd knap dat zoveel paarden zoveel last hebben van slecht weer. Ik zeg niet dat ik het niet geloof, ik vind het alleen raar. Paarden zijn paarden, die zijn echt wat harder dan een regen buitje. Natuurlijk zie je wel dat paarden worden geschoren en een dunne vacht hebben, en zoveel binnen worden gehouden in de winter dat ze helemaal geen weerstand opbouwen tegen wat kou en niets gewend zijn. Ik geloof dus sterk dat de paarden die bij ieder regen buitje meteen naar binnen willen niet hun hele leven al veel buiten gewend zijn. Een paard is van nature bestendig tegen alle weersomstandigheden mits zij de mogelijkheid hebben uit de wind of regen te staan (in het wild zoeken ze ook beschutting). Een deken kan daarin ook wonderen doen als het paard zo ver sport is gefokt.

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:25

Moos99 schreef:
Verder vind ik het toch altijd knap dat zoveel paarden zoveel last hebben van slecht weer. Ik zeg niet dat ik het niet geloof, ik vind het alleen raar.


Voor mij is duidelijk dat paarden hun voor- en afkeuren hebben als het om weer gaat.
Mijn merrie heeft een hekel aan koud regenachtig weer en van hele harde wind wordt ze hieper de piep en wat angstig.
Mijn ruin daarentegen heeft een hekel aan heel heet weer. Mijn merrie geniet daar enorm van. Als het weer te koud is, gaat hij in zijn stalletje staan en "that is it".

De vraag is voor mij meer, in hoeverre is het eigenlijk belangrijk als paarden ergens een hekel aan hebben? Voordat ik heel Bokt over me heen krijg ga ik mijn vraag uitleggen. Een paard is een paard en het weer is het weer, vind ik. Ik vind ook niet alles super tof in het leven.

Alleen als de mussen hier van het dak vallen, dan zie ik dat mijn ruin gezondheidsproblemen van krijg als ik hem niet uit de zon en de dazen haal. Dus halen we beiden naar huis, spuiten flink de stal boven, in en voor zodat de dazen wegblijven en het koel blijft. De ervaring leert dat hij dan goed kan omgaan met de hitte zonder last te krijgen van zijn nieren. Dus goede interventie. 's Nachts gaan ze weer de wei op en de merrie blijft lekker buiten staan overdag in de hitte (weigert de stal en staat soms met haar hoofd binnen en de rest er uit) en heeft nergens last van. Ook prima.

Maar tja ze zijn natuurlijk niet van suikergoed. De merrie houdt niet van (koude) regen, maar ze krijgt er niets van. Oortjes staan minder rechtop en ze weigert om in de stal te staan en ik ken haar zo goed en zie 's ochtends dat ze blij is dat ze naar de wei mag, maar ondanks dat is ze toch wat sjagerijnig zoals vandaag met het prut weer. In mijn optiek "pech gehad", want dat is ook het leven dat we zaken niet fijn vinden. Jammer dan. Soms vraag ik me dan af, gaan we ook niet te zacht met onze paarden om of vermenselijken we ze niet te veel.

Begrijp me goed, toen de merrie in het verleden in NL aankwam en het zo verschrikkelijk koud had in de winter (niet gewend natuurlijk als je uit het zuiden komt), heb ik er gelijk een deken over heen gegooid. Daar knapte ze enorm van op en haar verkoudheid was gelijk over. Nu zijn beiden gezond en hou ik ze in de gaten maar laat het zo. De merrie is ook een stuk dikker inmiddels want ze is gewoon heel tevreden met hoe we hier wonen en is dus voller als toen indertijd in NL.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:45

Mijn paarden staan momenteel (als het weer het toelaat, voorlopig nog geen schuilmogelijkheid op de weide) buiten van 07u30 tot ongeveer 18u30 (in de zomer van 07u30 - 21u00), daarmee staan ze nu dus 13u per dag op stal. Best lang, als ik er zo over nadenk.
Gelukkig delen ze een lekker ruime en open (waar je best eens in kunt draven vind mijn Fjord!) ze staan ook lekker samen op stal en hebben dus wel lekker contact met elkaar! En ik heb de indruk dat ze dat zelf prima vinden zo, gaan beide vlot mee naar binnen (alletwee los van de weide af) kleintje zelfs gegarandeerd in draf!

Het is wel de bedoeling dat ze na de winter een schuilstal + verhard stukje krijgen in de weide, zodat ze meer buiten kunnen (ook bij slecht weer), maar 's nachts gaan ze toch gewoon binnen, vind ik een fijner idee...

Foto van de stal voor het beeld (niet echt heel duidelijk, maar het geeft wel een idee denk ik?)
Afbeelding

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:50

pien_2010 schreef:
Wat ik daarmee wil schrijven is dat het vaak niet zwart of wit is en dus afhankelijk van de situatie.

Precies, het is eigenlijk nooit zwart of wit, maar grijs in vele gedaanten. In principe hoeft niemand over andermans situatie te oordelen. De een vindt op stal zielig en iemand anders vindt bepaalde buitensituaties juist weer tenenkrommend. Zo heeft iedereen wel een eigen voorkeur en daar hoeft iemand anders geen waardeoordeel over te geven.

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:05

Mijn paard stond midden in de zomer 24/7 buiten, maar midden in de winter maar 4 uur buiten. Natuurlijk is dat te weinig, maar er was voor ons ook geen keus en het grootste gedeelte van het jaar was het ook langer.
Ik denk dat 90% van de paarden de 15 uur per dag op stal wel haalt, het zou natuurlijk anders moeten..

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:07

s_v schreef:
Mijn paarden staan momenteel (als het weer het toelaat, voorlopig nog geen schuilmogelijkheid op de weide) buiten van 07u30 tot ongeveer 18u30 (in de zomer van 07u30 - 21u00), daarmee staan ze nu dus 13u per dag op stal. Best lang, als ik er zo over nadenk.
Gelukkig delen ze een lekker ruime en open (waar je best eens in kunt draven vind mijn Fjord!) ze staan ook lekker samen op stal en hebben dus wel lekker contact met elkaar! En ik heb de indruk dat ze dat zelf prima vinden zo, gaan beide vlot mee naar binnen (alletwee los van de weide af) kleintje zelfs gegarandeerd in draf!

Het is wel de bedoeling dat ze na de winter een schuilstal + verhard stukje krijgen in de weide, zodat ze meer buiten kunnen (ook bij slecht weer), maar 's nachts gaan ze toch gewoon binnen, vind ik een fijner idee...

Foto van de stal voor het beeld (niet echt heel duidelijk, maar het geeft wel een idee denk ik?)
[ [url=m/EK88wD.jpg]Afbeelding[/url] ]


Denk dat jouw paarden een heel prima leventje hebben hoor :D gezellig samen in een stal waar ze nog in kunnen rond bewegen en prima uren op de stal. Ik denk dat ik het alleen staan ook vaak sneu vind aan paarden die altijd op stal staan.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:10

Ik meende dat de vraag was, wie houdt zijn paarden binnen. Maar iedereen komt hier nu posten met: mijn paard staat 24/7 buiten. Open dan een topic met: wie houdt zijn paarden ook 24/7 buiten?

Bovendien vraag ik mij af met welk doel TS deze vraag stelt, als nu duidelijk wordt dat zij niet tot deze groep behoort.

Soms zie ik hier dingen gebeuren waarvan ik denk: gelukkig hoeft Bokt zich niet over op te winden....er is hier heel wat werk te verzetten op gebied van paard vriendelijkheid. Geloof mij, daar is binnen gestald staan een luxe leventje bij. Het is maar net door welke bril je het bekijkt.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:27

Moos99 schreef:
s_v schreef:
Mijn paarden staan momenteel (als het weer het toelaat, voorlopig nog geen schuilmogelijkheid op de weide) buiten van 07u30 tot ongeveer 18u30 (in de zomer van 07u30 - 21u00), daarmee staan ze nu dus 13u per dag op stal. Best lang, als ik er zo over nadenk.
Gelukkig delen ze een lekker ruime en open (waar je best eens in kunt draven vind mijn Fjord!) ze staan ook lekker samen op stal en hebben dus wel lekker contact met elkaar! En ik heb de indruk dat ze dat zelf prima vinden zo, gaan beide vlot mee naar binnen (alletwee los van de weide af) kleintje zelfs gegarandeerd in draf!

Het is wel de bedoeling dat ze na de winter een schuilstal + verhard stukje krijgen in de weide, zodat ze meer buiten kunnen (ook bij slecht weer), maar 's nachts gaan ze toch gewoon binnen, vind ik een fijner idee...

Foto van de stal voor het beeld (niet echt heel duidelijk, maar het geeft wel een idee denk ik?)
[ [url=m/EK88wD.jpg]Afbeelding[/url] ]


Denk dat jouw paarden een heel prima leventje hebben hoor :D gezellig samen in een stal waar ze nog in kunnen rond bewegen en prima uren op de stal. Ik denk dat ik het alleen staan ook vaak sneu vind aan paarden die altijd op stal staan.


Klopt, ze hebben het gezellig met z'n tweetjes <3 ! Samen in de stal vinden ze heerlijk, voorheen was de stal opgedeeld met een hek in het midden ertussen, omdat Jules anders Vlekjes eten op at :Y) . Maar ze stonden zo vaak aan het hek bij elkaar, dat ze nu gewoon lekker altijd samen staan. Ze kennen elkaar ondertussen ook wat beter & Vlekje bijt (letterlijk) iets meer van zich af op gebied van eten, dus imo gaat het prima zo.

Als ze buiten staan, rennen ze overigens ook bijna nooit op de weide (heb uitzicht over de weide vanuit de woonkamer, dus kan ze mooi in de gaten houden :) ). Op een uitzondering na, staan ze gewoon met hun neusjes naar beneden te grazen...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:33

In de winter stal ik 15u/dag of meer.

Ik kom om 7u op stal aan. Ofwel leg ik een bult hooi op de paddock en zet ik paard buiten voor die dag, ofwel gaat ie ff de stal uit terwijl ik uitmest en de slowfeeder vul.
Bij een buitendagje haalt de stalbaas hem tussen 16 en 18u weer naar binnen. Sowieso voorzie ik 15 tot 20kg kwalitatief hooi/dag met 750gr tot 2kg krachtvoer/dag. Krachtvoer is afhankelijk hoeveel hij in het werk staat.

Hoewel hij een waterdicht gevoerd dek op heeft en niet geschoren is, gaat mijn paard dus niet elke dag buiten. Hij geeft overduidelijk aan wanneer hij het niet fijn vindt. Daarbij is er 0,0 schuilmogelijkheid op de paddock en is het kleigrond. Dat verandert dus gigantisch snel in een vreselijke blubberzooi. Hij staakt letterlijk aan de toegang van de paddock, gaat roepen als ik vertrek, ijsbeert aan het draad en staat als een zielige hoop te wachten tot ie binnen mag.

Let wel, dit is enkel in deze periode. Zolang de modder niet dieper is dan 5cm gaat het prima. Maar bij regen/felle wind en blubber? Nee, doe ik 'm echt geen plezier mee. Een winterzonnetje met bevroren bodem of gewoon ietwat droog weer en droge bodem wel. Van maart tot september/oktober staat ie 24/7 op de weide met schuilhok. En ook daar zie je prima dat hij steeds modderplekken vermijdt en zelfs in de zomer bij de minste spat regen de stal in rent :))

Mijn andere 2 staan wel 24/7 buiten met schuilhok. Die trekken zich niks aan van modder en gedoe :)

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:38

Momenteel staat de mijne sinds oktober tot en met ongeveer april meer dan 15u binnen. Hier mogen ze met het natte weer al sinds oktober de weides niet meer op dus staan ze op paddocks. Dat vind ik jammer.
Vanaf goed weer in de lente en bijna gedurende de hele zomer mogen ze gelukkig wel 24/7 buiten op de weides.

Vanaf 9u tot 17u staat de kudde op de paddock. Samen met zo'n 8kg hooi per paard, 's avonds in hun box krijgen ze de rest van het hooi. Sommige dagen mogen(/willen! :') ) de paarden niet op de paddocks (te nat) en dan staan de meeste paarden de hele dag binnen. Deze maand zijn er al 3 zo'n dagen geweest, in november maar 2 dagen. Paardlief kan er gelukkig wel tegen, maar toch zet ik hem dan toch enkele uurtjes buiten, ook al is dat in de gietende regen (hij heeft een prima regendeken met hals). Maar 90% van de tijd staat hij dan aan het hek te wachten tot hij weer naar binnen mag, zeker als hij alleen staat. In zijn stal ligt nu een liksteen en dat in combinatie met het hooi geeft hem bezigheden genoeg 's avonds als hij terug op stal is.

Mijn paard zit wel lekker in zijn vel, ook al staat hij nu meer dan 15u per dag binnen en op ongelukkige dagen langer. Hij is geen opgekropt stressballetje of dergelijke en de extra menselijke aandacht die hij krijgt op stal vindt hij gelukkig erg fijn. Soms ga ik 's avonds lekker bij hem op stal zitten terwijl ik een boek lees of op mijn telefoon zit. Dan verhuist hij zijn hooi van de ene hoek naar mijn hoek en komt hij gezellig bij mij eten.

Het liefste zou ik hem 24/7 op de weide willen hebben met een kudde + ruime schuilstal of een optie hebben dat de paarden samen gestald staan zodat ze overdag toch nog gewoon lekker in kudde staan en contacten kunnen maken met hun soortgenoten, ook al staan ze binnen. De paddock paradise en HIT actief (schrijf ik het juist?) vind ik erg aantrekkelijk klinken. Alleen jammer genoeg geen bij ons in de buurt!
Allemaal dromen voor later.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:57

Op mijn pensionstalling kan alles,24\7 buiten,of s'nachts op stal,net wat je wilt.Met stal is duurder dan zonder stal,en dat is dan de reden dat er soms voor 24\7 buiten wordt gekozen,omdat dat gewoon veel goedkoper is.In de zomer is dat dan ook wel leuk,maar met dit weer is het voor de luxere types toch niet zo geschikt.Ieder paard is anders,je kunt ze niet allemaal op dezelfde manier verzorgen.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:28

anjali schreef:
Op mijn pensionstalling kan alles,24\7 buiten,of s'nachts op stal,net wat je wilt.Met stal is duurder dan zonder stal,en dat is dan de reden dat er soms voor 24\7 buiten wordt gekozen,omdat dat gewoon veel goedkoper is.In de zomer is dat dan ook wel leuk,maar met dit weer is het voor de luxere types toch niet zo geschikt.Ieder paard is anders,je kunt ze niet allemaal op dezelfde manier verzorgen.

Waarom is dit voor de luxere types niet geschikt? Mijn kruising arabier KWPN doet het prima buiten. Of bedoelde je de luxere types mensen? Heb mijn andere paard vroeger binnen gehad in de winter, daar merk ik heel veel verschil in. Ze zit veel beter in haar vel als ze kan kiezen binnen of buiten :j voor mij nooit meer op stal in de winter, vind dat ophokken slecht voor het welzijn.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:31

Helaas hier ook veel binnen, in de winter dan. 66 paarden met 6 paddocks dus ze kunnen helaas weinig naar buiten.. In de zomer staat mn dametje heel de dag buiten! :D

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:34

Het is winter, sta in randstad, helaas staan ze hier nu op stal... Heb niets tegen 24/7 buiten, maar kan hier niet. Ik verlang weer naar het voorjaar... de paarden ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:37

@ Eight: Het is jouw invulling dat zij met luxere types de arabier-achtigen bedoelt, dat staat daar namelijk niet. :)
Het is jouw keuze om vervolgens te chargeren met 'luxere types mensen' en 'ophokken'.

Mijn paard heeft altijd buiten gelopen, ook een jaar in een natuurgebied, maar is door zijn rugprobleem een paard dat niet tegen gladheid/uitglijden/langdurig in de regen/kou staan kan. Tegen dat laatste helpt een dek ook deels, maar hij is pas echt opgeknapt toen hij een eigen stal kreeg. Een groepsloopstal durfde hij niet in. Ik zie hem dus wel als zo'n luxe type, ondanks dat hij geen arabier-kruising of hoog in het bloed staande KWPNer is.
Het mooiste zou zijn als hij in de winter 's nachts in een stal met open toegang naar een prive-paddock kon staan, maar dat is het super-de-luxe type. :D

Ik ben trouwens al wel aan het nadenken over het voorjaar. Op deze stal is namelijk het hele jaar door de keuze tussen 24/7 buiten op de grote wei, 's nachts binnen en overdag op een paddock of 's nachts binnen en overdag op de grote wei. 24/7 op de grote wei klinkt ideaal, maar met 24/7 op het gras kun je ze volgens mij op een gegeven moment omrollen, dus hoewel dat psychisch hemels is is dat lichamelijk weer niet heel erg handig. Wat zijn jullie keuzes voor de warmere helft van het jaar?