Paradijsjes op hooguit 2000m2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:51

Ik heb even gekeken. Is heel dik rubber van een rol. Op zich vind ik het niet glad, lag ook in hun oude stallen. Maar denk dat we het toch niet doen. Ze moeten er echt overheen de stallen in en schuilen ervoor ook incl mesten en plassen, dus dat risico ga ik niet nemen.
Misschien komen we nog wat anders tegen wat makkelijk mee te nemen is weer.


Beterpaard

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-10-17
Woonplaats: Groene Hart

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:02

Leuk om te zien hoe andere mensen het aanpakken. Ik heb mijn paarden (nu 2, tot voor kort stond er nog een e-pony bij) op circa 1400m2. Ze hebben een schuilstal met verharding, daar voer ik. Daar grenst de paddock/bak aan (waar ze altijd in kunnen) en ik heb nog een stukje gras voor ze. Wellicht komt er volgend jaar nog een stukje gras bij. Ik verwacht dan ongeveer 2000m2 ruimte voor ze te hebben. Op het landje staan ze in de winter niet, zodat ze het niet kapot lopen op onze natte veengrond. Uiteraard zou ik graag meer ruimte voor ze hebben maar ik ben al heel blij met wat ik heb.

Misschien hebben jullie nog tips om te voorkomen dat ze steeds zand uit de paddock op de verharding lopen? Ze lopen best vaak heen en weer en ik merk dat ze er al met al behoorlijk wat uit lopen. Veel werk om weg te scheppen en het hooi gaat er dan ook doorheen. Ik voer expres niet in de paddock om het zand schoon te houden.

http://www.paardgevoelig.nl
https://www.instagram.com/paardgevoelig
https://www.facebook.com/Paardgevoelig-169534196924308

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:33

Mensen hebben weleens een biels ofzo, maar het zand zit aan de hoeven, dus voorkomen wordt echt lastig. Ons stukje bestraat is best groot en hooihuisje staat aantal meters af van waar het zand begint. Wij schuiven het zand terug met een sneeuwschuif en daarna vegen.

De vorige huurders hadden het bestraatte stuk helemaal bedekt met zand en dat was echt smerig. Dat hebben we er dus gehaald en proberen het gewoon bij te houden.

We hebben nu nog 1 ibc vat op de zandpaddock en 1 op het grasweitje. Dan in 2 stallen netten. Helaas rond het hooihuisje en bij de ibc vaten wel veel verlies van hooi. Maar tot nu toe heeft daar nog niks tegen geholpen. Gister hadden ze bijv nog wel hooi, maar te weinig voor 24uur. Toen heb ik niks bijgegeven, dat ze wel goed de resten moesten opeten. Mijn man heeft toen 's avonds pas hooi bijgevoerd. Dat scheelt dan wel een beetje dat ze het vers gevallen hooi nog opeten, dus wat nog niet onder het zand zit ook.

Ik zit te denken dat als je genoeg ruimte hebt, je een rand bielzen zou kunnen plaatsen en dan een meter later weer. Dan valt het meeste zand daar en moet je dat alleen wegvegen.

Beterpaard

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-10-17
Woonplaats: Groene Hart

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:46

Bedankt voor het meedenken! De bak ligt al wel iets lager dan de bestrating en er zit ook een hardhouten plank tussen om het zand "binnen" te houden. Het is idd echt het zand dat in de hoeven zit. Maar wellicht is een 2e rand idd een optie om het zand dan weer meer daar binnen te houden.

http://www.paardgevoelig.nl
https://www.instagram.com/paardgevoelig
https://www.facebook.com/Paardgevoelig-169534196924308

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 21:01

Zo, hier is dan eindelijk mijn update.
Ons plekje hier voor de pony's is nog niet 100% af, maar wel in zoverre dat ze er fatsoenlijk kunnen lopen. De pony's zijn vorig weekend hier naartoe verhuisd.
Het houdt het allemaal goed, het is nog echt prachtig droog. En de pony's zijn blij! Ze racen dagelijks een paar keer een aantal rondjes, vooral mijn jonge speelse ruin gaat plankgas.

Ik zal het eens even goed uitleggen. Hoe groot het precies is weet ik niet, maar ik ben er wel over uit dat dit prima werkt in mijn situatie met mijn pony's.
Ik heb gekozen voor een pad rondom, en in het midden is grasland waar ze af en toe een paar uurtjes op mogen grazen. Ik heb 2 cushies (van de 3 Shetlanders) dus onbeperkt gras is een absolute no-go.
De track bestaat nu uit gras, zand, een stukje verhardig (ex-terras) en houtsnippers voor de schuilstal (=oud tuinhuis).


Afbeelding
Hier het terras (volgelopen met zand, de linker speciekuip, slowfeeder, staat op het verharde deel). Dit terras zal in het voorjaar nog uitgebreid worden tot een behoorlijk verhard stuk. Loopt dan onder de waslijn door (die er nog uit gaat) tot voor aan het draad, zodat de waterbak (=rechter speciekuip) ook op het verharde staat.


Afbeelding
Stukje track. Liggen nog sierkeien en een stuk opsluitband, die gaan er nog uit tzt.


Afbeelding
Schuilstal met houtsnippers ervoor. De schuilstal wordt tzt ook nog vervangen, want deze is redelijk gaar aan het worden. Maar, alles op zijn tijd... Het is meer schuilstal dan ze ooit eerder gehad hebben. Nog nooit eerder dus :D


Afbeelding
De track aan de achterkant, tussen de bomen door. Zwart zand, maar kurkdroog door de bomen die er staan.


Afbeelding
Het grasland in het midden.

Mooiere foto's volgen in het voorjaar nog wel een keer, maar voor nu hebben jullie in elk geval een beeld van hoe het hier geworden is.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:17

Ik vind het een super mooi stukkie!

sumic

Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:36

Prachtig plekje heb je zo!

[o]

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:36

Fijn dat je gekozen hebt voor een track, dat biedt toch altijd meer uitdaging en afwisseling dan eenzelfde oppervlakte in een rechthoek. Straks omheind ook zeg.

koeien op de weg...

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:43

Heel mooi geworden zeg!! Die schuilstal ziet er helemaal niet krakkemikkig uit, maar dat komt wellicht door de mooie laag verf die erop zit :)
Ook fijn dat het allemaal zo netjes droog blijft, ideaal!


Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:42

Wat super gedaan zo Judith :))
Fijn ook dat je een track hebt gemaakt, het ziet er gezellig uit zo voor je paardjes.

Is de mest opruimen bij de houtsnippers te doen? Hoeveel heb je erop gegooid? Het ziet er goed dekkend uit zo :)

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:25

Dat ziet er keurig uit ts. Ga er lekker van genieten.

Ik zou je alleen willen waarschuwen om niet te onderschatten wat weken en maanden van hoefgetrappel met je bodem doet.alles wat nu fijn droog lijkt te blijven zonder paarden kan volgende winter heel anders zijn. Niet dat je volgend jaar ineens met blubber en plassen geconfronteerd wordt.

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 14:59

Er ligt een kuub houtsnippers voor, een laag van zo'n 15 cm dik. Uitmesten daarin is op zich wel te doen, ware het niet dat de jongste ruin heeft bedacht dat je er in kunt graven.. :D

Wat betreft modderig en plassen, dat verwacht ik ook wel. Het is trial en error. Plekken die ik nu vochtig zie worden gaan in het voorjaar aangepakt worden voor volgende winter.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:46

Hee TS, hoe breed is je track? :)

Rock this day like there is no tomorrow

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 15:18

Dat verschilt heel sterk. Op het smalst is hij 2 m breed. Dat is de foto met de sierkeien. Achterin is hij denk ik 3-4m. Niet opgemeten, het kwam daar gewoon mooi uit tussen de bomen.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:23

Dankjewel, ik heb een globale tekening gemaakt van wat ik graag wil, maar ik moet nog over de afmetingen van de (schuil)stal, paddock en breedte van de track nadenken :)

Afbeelding

Ik twijfel ook nog hoe ik de weide zou willen indelen, in 1 geheel of juist in stukken

Rock this day like there is no tomorrow

JudithO

Berichten: 7027
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 16:46

Ik moet zeggen dat 2 m echt maar smal is. 3 m is dan toch beter, maar voor hier is het maar een klein stukje dus voor nu maakt het nog niet veel uit. Mocht het toch te smal blijken dan gooien we nog een laag zand erop om de bodem goed te houden.

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:17

_sharonnn schreef:
Dankjewel, ik heb een globale tekening gemaakt van wat ik graag wil, maar ik moet nog over de afmetingen van de (schuil)stal, paddock en breedte van de track nadenken :)

[ [url=m/Z12zeF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik twijfel ook nog hoe ik de weide zou willen indelen, in 1 geheel of juist in stukken

Paar poorten er in en je kan ze zoveel/weinig van de wei geven als je wil. Let er wel op wat voor jouw het handigste is met overal door moeten, want tussen allemaal draadjes door worstelen met de kruiwagen wordt rap erg vervelend, helemaal als de paden modder zijn (betegel die oversteekjes dus, want modder wordt het uiteindelijk zeker). En moet er ergens nog een trekker in voor mest halen/hooi brengen? Die heeft 4 en tegenwoordig liever 5 meter breedte nodig + genoeg ruimte om te draaien.

Rond je hoeken af, zetten ze elkaar niet klem en de bocht om gaat makkelijker tijdens de gekke 10 minuten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:30

Ah super bedankt voor de tips!

Achter het bovenste ligt nog een stuk land dus wat net zo breed is en iets minder lang, daar is eventueel ook nog weide van te maken, maar dat ligt er even aan :)
Het stuk wat ik plaatste zal het belangrijkste zijn. We zitten hier op de klei dus overige stuk zou puur voor de zomer zijn.

Rock this day like there is no tomorrow

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:04

Leuk gedaan! Inderdaad afwisselender dan een rechthoekige paddock

Wiekenmeisje

Berichten: 241
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 16:40

Zooo, wat zijn een aantal mensen verschrikkelijk onaardig zeg.. Zohe, 2000 m2 is als je het goed indeelt groot. Ze moeten wel altijd hooi krijgen en het gras was er dan is als een lekker hapje.. Mijn hele erf is 3600 m2, de paarden hebben ongeveer 2000 m2 of minder.

Ik heb een hele weg afgelegd, die kun je als het je interessant lijkt lezen op: https://www.kyndarastadir.nl/paddock-paradise/
Daar staat vanaf het moment dat we hier zijn komen wonen en het erf paarden gereed gingen maken erop tot nu. Het begon begin 2015..

Afbeelding

Op dit moment heb ik 6 IJslanders hier staan, dat gaat opzich prima maar omdat ik nu twee jonge hengsten hier heb moeten ze gescheiden staan en dan is het te klein. Gelukkig voor mij en de paarden gaan we aankomend voorjaar verhuizen naar een grotere plek, ook dat is te lezen op mijn site.

Ik rij altijd op het ovaaltje en longeer in de paddock. Als ik dressuur of trail wil oefenen en het is droog genoeg doe ik dat in het weilandje..

Mijn paarden zijn gelukkig, kunnen schuilen, rennen, jeuken en heerlijk eten.. Ik denk dat er genoeg paarden zijn die een minder leven hebben.. Wees als je blieft aardig tegen elkaar, denk eerst eens na. Een groot weiland voor paarden hoeft helemaal niet perse leuk te zijn hoor. Wij hebben straks 3,6 hectare. Ons hele erf wordt dus 10x groter, maar mijn paarden krijgen weer een PP en gaan echt geen groot stuk weiland krijgen hoor.. (Ook dat is te lezen op mijn site)

I'm not bossy, I just have better ideas..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:37

Wiekenmeisje schreef:
Zooo, wat zijn een aantal mensen verschrikkelijk onaardig zeg.. Zohe, 2000 m2 is als je het goed indeelt groot.

Het is klein. Als je het goed indeelt kán het best een leuk plekje zijn voor paarden, maar het blíjft klein. Dat ontkennen en zelfs beweren dat het groot is gewoon absoluut niet realistisch.

koeien op de weg...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:02

Precies, het is niet groot en zal het ook nooit worden.
Dat het beter zal zijn dan veel paarden in de randstad hebben is zeker waar, maar daar word het niet ineens groot van.
Toen wij op zoek gingen naar een huis waren dat toch echt de huizen die wij oversloegen omdat ik dat dus te klein vind.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Wiekenmeisje

Berichten: 241
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Haule

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:28


I'm not bossy, I just have better ideas..

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:29

Ik vind het super functioneel en mooi ingericht, maar wel klein :o . Helemaal nu het stuk ook nog gescheiden is.
Echt mooi dat ze rennen, alleen ik zou het persoonlijk fijn vinden als ze even een stuk vol rechtuit zouden kunnen ipv een rondje.. en ik vind sommige punten best smal.
Ik bedoel het absoluut niet vervelend, want ik heb een screenshot gemaakt ter inspiratie voor een eigen plek, alleen zou ik het dus wel graag groter willen.
Prachtige schuilstal overigens!

Wiekenmeisje

Berichten: 241
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:49

Hoeveel hectare heeft jouwn paard dan om te rennen?

Een rondje op het ovaaltje is 100 meter. Als ze via de paddock gaan 160 meter

I'm not bossy, I just have better ideas..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HappyFlow, Leliesan en 37 bezoekers