Gedragsdeskundige voor paard met kudde probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Gedragsdeskundige voor paard met kudde probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 12:19

Mijn paard “misdraagt” zich in de kudde.
Pensionhouder zet hem nu apart omdat hij niet te handhaven is in de kudde.
Gedragingen die niet gewenst zijn:
- jagen
- dekens scheuren van andere paarden
- bijten
- dekken
- eigend merries toe

Het is een ruin van 10 jaar. Bij de vorige eigenaar op pensionstal 5 jaar gestaan. Daar stonden alle paarden apart.

In de omgang en onder het zadel braaf. Kan met hem alleen op pad. Voor mij mijn droompaard.

Is getest door DA of hij Klophengst is: dit is volledig uitgesloten.

Is er een gedragsdeskundige die verstand heeft van dit gedrag en ons kan helpen hoe ermee om te gaan? Hoe het aan te pakken?

Kent iemand zo’n persoon?


troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Gedragsdeskundige voor paard met kudde probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 17:06

Ik ken wel mensen met paarden met vergelijkbare problemen. Die waren alleen in een ruinenkudde te handhaven helaas..

Anoniem

Re: Gedragsdeskundige voor paard met kudde probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:57

klinkt als typisch paardengedrag..

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:10

Als een paard een tijd alleen heeft gestaan is het vaak wel erg moeilijk voor ze om weer in een groep te functioneren.
zou dat stapje voor stapje weer gaan introduceren.
Eventueel tijdelijk apart met 1 rustige ruin waar hij een band mee kan vormen en dan pas wer introduceren bij de andere paarden.

Soms is in een ruinengroepje dan wel beter :j
Of in een groep merries zetten die al wat ouder zijn, en dan hij als enige ruin.
Dan hoeft hij ook niet te knokken om zich een harempje toe te eigenen.

Ik vind het wat macho hengstengedrag ( ook al zijn ze ruin)
en vaak is het ook uit onzekerheid.omdat hij zijn plek in de groep niet duidelijk weet.

Een stabiele rustige groep met erg veel ruimte geeft dan vaak toch wel na verloop van tijd rust.

Pasgeleden ook een ruin gehad met soortgelijk gedrag,behalve het dekentrekken dan.
Heeft een tiijd apart gestaan met 2 merries,maar pas toen er enkele paarden verhuisd zijn en hij van een groep van 9 naar een groep van 6 ging met ruinen en merries die absoluut geen zin in gedoe hebben was hij erg rustig .
en was het jagen ook compleet voorbij.
Wel wat lichte voernijd maar dit was makkelijk opgelost met onbeperkt voor en meerdere voerplekken.

Maar in welke omgeving zoek je een gedragsdeskundige?


SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Gedragsdeskundige voor paard met kudde probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 21:22

Omgeving Friesland.

Denk dat de verhuizing en de directe introductie in een relatief grote kudde teveel stress heeft gegeven.

Hij heeft even met een merrie in een paddock gestaan, ze staan niet meer in de wei. Dit is twee weken denk ik goed gegaan, maar ook dit is volgens de pensionhouder weer mis: dekens bijten en jagen.

Gevoelsmatig denk ik aan een zeer rustige opbouw met veel ruimte. Dus zeker niet in een paddock.

Eerst met een draadje ertussen, dan een paard erbij. En daarna weer een paard erbij etc.

Maar zou fijn zijn om eens te kunnen overleggen met iemand die er “verstand” van heeft.

Ellepel, klopt het is machogedrag. Merrie worden allemaal spontaan hengstig is zijn buurt. Jouw idee over die opbouw spreekt me aan. Maar het is even de vraag of dat bij zijn huidige plek mogelijk is. Denk dat de pensionhouder liever niet al die sub groepjes wil.

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:48

Is er ook voldoende eten op de paddocks aanwezig?

Dat hengstig worden doen ze bij ons ook als er een nieuw paard komt
Dat vind ik op zoch wel normaal gedrag,doen ze zelfs nog als er een nieuwe merrie komt :+
Maar is wel fijn als je een meedenkende pensionhouder hebt die ook je paard wil helpen.

Misschien kun je viaTinley een gedragstherapeut vinden,.?
in ferwert zit deze
http://hwjvanoosten.nl/beleren/

SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Gedragsdeskundige voor paard met kudde probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 22:58

Er is geen eten in de paddock. Verveling slaat toe denk ik.

Bedankt voor je tips. Ik ga daar ook even kijken.

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Gedragsdeskundige voor paard met kudde probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 23:03

Heel herkenbaar.

Geplaatst in een ruinengroep en nooit meer dit gedrag vertoont.

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:47

Tinley gedragsdeskundige met verstand van kuddegedrag meldt zich. Het is niet natuurlijk om veel ruinen en merries samen te zetten, dan loop je altijd het risico op strijd tussen de ruinen. In de natuur is er 1 hengst in de kudde, en leeft de rest van de volwassen mannen in aparte groepen buiten de kudde. Wij hebben zelf merries en ruinen in aparte kuddes juist om schade te voorkomen. Mijn ervaring is dat bijna elke gezonde volwassen ruin dekt als hij mag van een merrie, en hij kan daarmee flink schade aanrichten, zowel met dekken als met de bijbehorende knokpartijtjes met ruinen eromheen. Jouw ruin heeft ook nog eens de pech dat hij heel lang alleen heeft gestaan en is daardoor letterlijk totaal overprikkeld van al dat vrouwelijk schoon om zich heen. Voorkomen is beter dan genezen, ga niet door met proberen je paard in die grote kudde te zetten maar praat met je staleigenaar om een apart, klein en rustig (prikkelarm) ruinengroepje voor je ruin te maken, bijvoorbeeld met 1 of 2 oudere rustige ruinen.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:20

SunnyHorse schreef:
Er is geen eten in de paddock. Verveling slaat toe denk ik.

Bedankt voor je tips. Ik ga daar ook even kijken.

Sowieso is dat al vragen om (medische) problemen. Heb je de mogelijkheid om hem samen met een andere ruin buiten te zetten incl ruwvoer? Dan is je probleem opgelost lijkt me. Hele dagen zonder ruwvoer en met stress(zowel jouw paard als de kuddegenootjes) levert je 100 procent zeker maagzweren op en geloof me, dat wil je niet.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Gedragsdeskundige voor paard met kudde probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:33

Kun je eerst uitsluiten of het karakter van jouw paard de oorzaak is van zijn gedrag of dat het wellicht de omstandigheden zijn die de oorzaak zijn van zijn gedrag?

Hierboven lees ik al dat je paard geen ruwvoer krijgt in de paddock.

- Hoe lang staan de paarden in de paddock?
- Hoe groot is de paddock?
- Hoeveel paarden staan in deze paddock?
- Is het verder wel een stabiele kudde, gedraagt de groep zich als kudde of als een bij elkaar gezet zooitje ongeregeld?

Als alle bovenstaande factoren niet kloppen, dan is het feit dat jouw ruin zich misdraagt alleen maar het gevolg van een hele hoop oorzaken. Dat kan je je paard niet kwalijk nemen.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:40

Wij hebben ook twee van die alleen staan.. zelfs bij elkaar in word het een te ruw spel.
Eigenaar s mee eens.

Met draad ertussen heb ik ze naast rustige paarden staan.

Een heeft tijd in een groep gestaan elders maar dat bleef fout gaan, het moet wel passen en op den duur rust geven bij zo'n groep. Daarom staat ie hier, hier kunnen ze ook alleen op stal.

Een andere jaagt zelfs paarden door het draad.. staat met een merrie dat gaat goed maar een erbij word een jacht partij.

Het is een beetje puzzel en soms, ik snap de pensionhouder ook wel dat er beperkingen zijn.

The end

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Gedragsdeskundige voor paard met kudde probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:02

Een gemengde groep lukt inderdaad niet altijd. Aangezien jouw ruin ook dekt, lijkt het me beter hem niet meer bij de merries te zetten. (daar zullen de merrie eigenaren namelijk niet blij van worden, en terecht natuurlijk)

Met ruinen zou wel moeten lukken. Het gaat natuurlijk altijd makkelijker als er genoeg te doen is. Zomers in een wei met veel gras gaat dan ook meestal een stuk makkelijker dan 's winters op de paddock. Als er helemaal geen voer of andere afleiding geboden wordt dan gaan de ruinen zich uiteraard met elkaar vermaken.

Misschien kun je voor nu een klein groepje realiseren met nog 1 of 2 andere ruinen? Als je andere pensionklanten kunt vinden die dat willen proberen?

SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 13:51

Diana, Dankje! Kleine ruinen-groep is je advies. Dat van die overprikkeling herken ik: hij lijkt dan “los geslagen”.

Nelleke, in de zomer stonden ze in een giga groot weiland. Eerst in twee gesplitste kuddes: een groep grote grazers die veel gras kunnen hebben en een kudde die wat korter / minder gras nodig hebben. Kuddes zijn dan zo’n 12 paarden per kudde denk ik (gemengd). 24/7 buiten.

Het paard is daar begin sept in terecht gekomen. Bij aankomst direct in de kudde. (Niet wennen met een draadje ertussen bijv.)

Na zo’n twee a drie weken zijn deze twee kuddes samen gevoegd naar 1 grote kudde. 24/7 buiten.

Vervolgens na zo’n 2 a 3 weken zijn ze savonds naar binnen gegaan. Nog wel het land op. 8:30 naar buiten, 17:00 naar binnen (zoiets denk ik)

En toen vrij snel de paddock in (weiland te nat). Er zijn meerdere paddocks. Maar stonden eerst met grote groep in 1 paddock, van ongeveer 8:30 tot 11:30. Dit ging sowieso niet: teveel paarden op een kluitjes en mijn ruin rennend en klierend er doorheen. Geen eten in de paddock.

Toen is hij in een kleine paddock apart gezet.
Nog steeds 8:30 erin, 11:30 (ongeveer) weer op stal. Geen eten in de paddock.

Pensionhouder heeft wat geprobeerd met af en toe een paard erbij, maar dat ging snel mis met bijten, jagen of dekken. Dus direct gestopt.

Vervolgens heeft hij met een merrie ruin denk ik een aantal keren wel goed/ rustig gestaan. Maar ik begreep inmiddels van de pensionhouder dat dit nu ook gestopt is, omdat het mis ging.

Ik wil absoluut geen schade en toestand veroorzaken bij andere paarden. Dat is zowel voor paard en andere eigenaren niet mijn bedoeling!

Ik wil ook de pensionhouder zo min mogelijk tot last zijn.

Daarom ook opzoek naar oplossing die voor zowel andere paarden als de pensionhouder acceptabel zijn.

Zo’n ruinengroepje:
Starten met 1 ruin, of juist met 2 of 3 anderen? Om zo niet de hele tijd die kudde onrustig te maken met nieuwkomers?

Wennen/ opbouwen met draadje ertussen?

Starten in paddock of juist ruim weiland?
Laatst bijgewerkt door SunnyHorse op 10-12-17 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Gedragsdeskundige voor paard met kudde probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 13:53

Nelleke, lastig te zeggen hoe de kudde zich gedraagd. Volgens mij is het zonder mijn ruin redelijk rustig.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:13

Dus je paard staat 3 uur per dag zonder eten in een (kleine) paddock en de rest vd dag op stal? Of de gehele dag met te veel paarden zonder eten in een paddock en voor de rest op stal?
Je kunt heel moeilijk gaan denken in oplossingen,supplementen en weet ik het wat maar de oplossing is vrij simpel. Samen met 1 andere ruin met eten in de paddock, in de zomer met merrie(dominant) en geen andere ruin of in ruinenkudde.
Ooh en ik zou vanuit het vitaal en gezond houden van je paard eens i.o met je pensionhouder of een andere stal zoeken. Je woont in Friesland zie ik, aanbod genoeg qua paardenwelzijn.

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:11

Citaat:
Daarom ook opzoek naar oplossing die voor zowel andere paarden als de pensionhouder acceptabel zijn.

Zo’n ruinengroepje:
Starten met 1 ruin, of juist met 2 of 3 anderen? Om zo niet de hele tijd die kudde onrustig te maken met nieuwkomers?

Wennen/ opbouwen met draadje ertussen?

Starten in paddock of juist ruim weiland?


Inscharen het liefst met zoveel mogelijk ruimte. Als het tot vechten komt kunnen ze op een paddock nergens heen, onderuit gaan en elkaar compleet slopen. Wij scharen alleen in in grote weides, en als dat niet kan moeten ze helaas apart wachten tot de mogelijkheid daar is, en dat is bij ons rond deze tijd toch echt pas in het voorjaar. Je kunt 2 dingen doen: of je doet het in 1 keer met allemaal tegelijk in een nieuwe wei, of je doet het 1 voor 1 erbij, te beginnen met de makkelijkste ruin, die wat lager in rangorde staat, waarbij je de eventuele anderen er alvast naast kunt zetten met draad gescheiden. Wij gaan eigenlijk altijd voor dat laatste omdat dat naar onze ervaring de minste risico's geeft.

SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 20:37

Wildgirl, ze staan nooit langer dan ruim 3 A 4 uur in de paddock als het weideseizoen voorbij is. Ook in de grote paddock met meer paarden niet.

In de zomer is het wel dik op orde: mooie grote groene weides, 24/7 buiten. (Maargoed, als er geen oplossing komt, wordt dat um ook niet) Nu is het inderdaad weinig buiten. Zoeken naar een andere pensionplek is al eens door mijn hoofd gegaan. Want ik gun het paard absoluut meer buiten. Tegelijk vind ik het ook een grote stap. De verhuizing in september was erg stressvol. De sfeer, de overige faciliteiten zijn fijn. Meer naar buiten in de winter en eten in de paddock zit er denk ik niet in bij deze stal.

Maar je hebt gelijk, ik denk dat de omstandigheden die nodig zijn om het een eerlijke kans te geven, nu weinig voor handen is.

Denk dat ik de mogelijkheid van het vormen van een ruinengroep ga bespreken. En dan starten met 1 ruin, de rest met een draadje ernaast. Liefste op de grote weide. Tot die tijd apart. Ergens denk ik dat de pensionhouder er niet op zit te wachten in al dat “gedoe” en dat kan ik me opzich ook nog wel voorstellen. Maar dan moeten we sowieso opzoek naar een andere plek.

SunnyHorse
Berichten: 1238
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Gedragsdeskundige voor paard met kudde probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-17 20:41

Dankje Dianaw33, ik kan je lijn en advies goed volgen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 51 bezoekers