Branden Californië verwoesten schuren en doden paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

Branden Californië verwoesten schuren en doden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 18:15

*Bokt.nl / Daily Racing Form
Overige

Afbeelding
San Luis Rey Downs. Foto: Google Maps


Meerdere stallen zijn vernietigd en een nog onbekend aantal paarden zijn overleden doordat de branden in Californië zich ontzettend snel verspreiden en afgelopen donderdag over het complex van San Luis Rey Downs trainingscentrum in San Diego raasden.
San Luis Rey Downs is een trainingscentrum waar meerdere stallen van verschillende trainers gehuisvest zijn.

Trainer Scott Hansen zei dat in zijn stallen, die 30 paarden huisvesten, er tenminste tien zijn overleden. Hansen was bij Los Alamitos voor races afgelopen donderdag en kwam in contact met een personeelslid die zei dat een groot aantal van de paarden losgelaten waren uit hun stallen en op het terrein liepen om weg te kunnen komen van de brand.

"Ik weet niet hoe groot de schade is," zei Hansen. "Ik weet dat ik paarden ben kwijtgeraakt. Ik had er 30, mijn werknemer zei dat er in ieder geval tien het niet hebben gehaald. Dat is een gok. Ze lieten de stalroosters vallen om de paarden uit de stallen te krijgen. De palmbomen boven de stal vlogen in brand. De hel brak erg snel los."

Hansen zegt dat de meeste van zijn paarden niet geïdentificeerd konden worden. Later in de middag kregen paardentrailers toegang tot het terrein. De loslopende paarden werden zo snel mogelijk gevangen en naar de Del Mar racebaan vervoerd.

David Jerkens, een secretaris bij Del Mar, zei dat rond 17.00 uur ongeveer 35 paarden van San Luis Rey Downs op hun terrein waren, ze kwamen met paardentrailers van alle formaten die regelmatig arriveerden. "We kijken later wel naar de identificatie" zei hij. "Het belangrijkste is nu om ze op een trailer naar Del Mar te krijgen."

Austin Nakatine, wiens moeder Michele Dollase trainster is bij San Luis Rey Downs, en trainer Sam Scolamieri zeiden dat meerdere stallen verloren waren gegaan op het terrein dat meer dan 400 paarden huisvest. "Het vuur heeft ongeveer 75% van San Luis Rey Downs vernietigd," zei Nakatani. "Er zijn doden. Het is niet goed."
In een sms zei Scolamieri dat de stallen aan de lagere kant van het terrein zo goed als weg zijn.

Het was niet direct duidelijk hoeveel paarden zijn omgekomen. Terwijl het vuur naderde, zijn tal van paarden losgelaten uit hun stallen, voornamelijk op de binnenring van de racebaan, om ze uit de schuren te halen.

Keith Brackpool, voorzitter van Santa Anita die San Luis Rey Downs bezit, zei dat het stalpersoneel geen andere keuze had dan de paarden los te laten. "Dit kwam uit het niets," zei Brackpool over het vuur. "Ze moesten de paarden uit de stallen halen."

Nakatini zei dat er 4 brandweerwagens op het terrein waren in een poging om andere gebouwen te redden; zoals schuren en slaapzalen. Eerder in de middag werden er al paarden geevacueerd naar het Del Mar Horse Park en de Del Mar racebaan. Dit moest gestaakt worden op het moment dat de Sheriff Department alle transporten in en uit het gebied verbande vanwege de snel bewegende branden.

Televisieopnamen laten een kudde van rond de 50 paarden zien die vrij rondlopen, voornamelijk op de binnenring van de racebaan, aldus Jerkens. Later in de middag lieten de beelden zien hoe enkele bussen en trailers het terrein verlaten en hoe stalpersoneel de paarden probeerden te vangen vanaf de binnenring.

Steve Rothblum, die nauw samenwerkt met trainer Doug O'Neill, zei dat ze van hun stal 6 tot 15 paarden van het terrein kregen voor de ban van de Sheriff. "We hadden al vrachtwagens klaarstaan maar ze mochten er niet in," zei Rothblum. "We hebben er een hoop losgelaten op de binnenring van de trainingsbaan."
Rothblum en O'Neill reisden later in de middag naar San Luis Rey Downs vanuit Los Angeles.

Rothblum was in contact met assistent trainer Leandro Mora, die op het terrein van San Luis Rey Downs aanwezig was en zei dat het vuur in een beangstigend snel tempo de regio inkwam. "Hij zei dat het leek op het einde van de wereld," zei Rothblum.

Santa Anita officials stuurden vrachtwagens en trailers naar San Luis Rey Downs om de evacuatie te helpen maar er was bezorgdheid dat deze het terrein niet zouden halen volgens Jim Cassidy, president van de California Thoroughbred Trainers Association.

Het vuur begon ten oosten van San Luis Rey Downs en verspreidde zich razendsnel naar het westen volgens lokale media. Er waren aanhoudende winden van meer dan 32 km/u in zuid Californie die donderdag. Dit maakte het erg moeilijk voor de brandweer om de vuurzee onder controle te krijgen. Er zijn enorme branden geweest in de Los Angeles en Ventura provincies die in 48 uur tijd meer dan 120.000 hectare grond hebben verwoest en niet onder controle te krijgen waren.

Aan het begin van de middag afgelopen donderdag, wakkerde het vuur aan in de buurt van de kruising van de Interstate 15 en California Highway 76, ongeveer 6,5 kilometer noordoosten van het training centrum. Vanwege de winden bewoog deze brand erg snel.
In een bericht op Twitter liet de San Diego Public Affairs Bureau weten dat Cal Fire samen met lokale militaire operaties aan het werk was om helikopters in te zetten als hulp tegen het blussen van de brand.

Een gebied direct ten noorden van het trainingscentrum was bevolen om te evacueren voor 14.00 uur. Om 14.30 uur, was highway 76 dicht in beide richtingen. Deze snelweg ligt een paar honderd meter van het trainingscentrum.

Del Mar heeft in het verleden al vaker paarden gehuisvest vanwege branden in de omgeving, zo ook in de herfst van 2007 toen vergelijkbare omstandigheden er ook voor zorgde dat meerdere stallen in de omgeving hun paarden moesten evacueren naar de faciliteit.

Hier vind je een filmpje van het San Luis Rey Downs centrum afgelopen donderdag. Let op, de video kan als schokkend worden ervaren.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.



_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Branden Californië verwoest schuren en dood paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:29

Ik heb het vannacht live kunnen mee volgen via fb, wat een hel moet dat zijn...
Wel een dikke pluim voor het kalm blijven van al het volk dat daar in stond voor de paarden.
Inderdaad de optie van alle paarden los te laten was het beste.

Ben benieuwd wat de schade is :(

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Branden Californië verwoest schuren en dood paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:00

Allemachtig, wat een beelden.

Zoveel dieren en je hoort ook steeds dat het best hard waait.

Je ziet de paniek, paarden die duidelijk twijfelen of ze hun stal wel uit willen.
Gelukkig horen ze buiten al veel paarden en zijn de stallen vrij open opgezet.

En die mensen daar, wat een helden, worden in de paniek gewoon ondersteboven gelopen, kloppen het stof af en gaan weer door.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Branden Californië verwoest schuren en dood paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:18

Ik heb ook een deel live gevolgd maar wat een hel. Letterlijk. Verschrikkelijk.
Diepe respect voor de mensen daar, goeie keuzes en door blijven gaan.


Koper

Berichten: 30227
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:57

Schokkend? Er zijn toch geen smeulende karkassen in beeld? Dat filmpje vind ik juist prachtig. Die Mexicaan is daar die paarden aan het redden, hij roept tegen de paarden dat ze zichzelf in veiligheid moeten brengen en wacht zelfs bij één paard tot hij het naar buiten ziet gaan. Zo'n koelbloedige, vastberaden, liefdevolle aanpak. Dat is wat een paard op zo'n moment nodig heeft. Heel veel mensen zouden hiervan kunnen leren.

En natuurlijk is het vreselijk wat er gebeurt. Maar dit filmpje geeft voor mij juist een menselijkheid die ontroert.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Branden Californië verwoesten schuren en doden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:27

Verschrikkelijk wat daar gebeurt! Hoe zou het daar nu zijn?

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Branden Californië verwoesten schuren en doden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 23:34

Ik zag het filmpje gister... ik zat echt met samen geknepen billen van Ow ren weg ga de goeie kant op niet naar het vuur... ik hoop dat alle paarden zich zelf in veiligheid hebben gebracht... en dat die 10 een 10 blijven..

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 23:46

Laatste bericht wat ik heb gelezen is dat er zeker 35 paarden het niet gehaald hebben. Lagen een aantal op de baan, vermoedelijk overmand door de rook. Vreselijk...

Edit: 46 ;(

Star <3 † 12-3-2018
Target :+: † 18-9-2012

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Branden Californië verwoesten schuren en doden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 09:13

Ik zag het filmpje gisteren en vond het al heftig om te zien..afschuwelijk dat 46 het niet gehaald hebben. Ik heb diep respect voor de mensen die met gevaar voor hun eigen leven de paarden los laten en doen wat ze nog kunnen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Branden Californië verwoesten schuren en doden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:58

Er zijn ook mensen bij een andere stal die zelf weggegaan zijn en de paarden niet alleen aan hun lot hebben overgelaten maar er waren ook nog sloten op de staldeuren zodat redders die aankwamen niet veel konden doen.
Op Facebook worden zowel aangevallen alsverdedigd.

Heel veel oproepen gezien voor transport en hulp, ook veel aanbiedingen. In zulke tijden is iedereen solidair.

Tja, het blijven bizarre omtandigheden. Hier in Portugal hebben we ook jaarlijks te maken met branden en er zijn dit jaar ook veel paarden losgelaten (en een deel nog zoek, een ander deel gevonden en nog geen eigenaar opgespoord) en/of verbrand, terwijl er ook aan alle kanten hulpgroepen zijn opgezet voor transport en aan de hand meennemen van paarden. Maar sommige gebieden zijn gewoon slecht te bereiken.
Het is iets dat me elke zomer weer bezig houdt.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: Branden Californië verwoesten schuren en doden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:40

Afgrijselijk!

KNHS ZAL DE KOSTEN OP DE LEDEN VERHALEN wij zwijgt stemt toe dus WEES SLIM—> https://petities.nl/petitions/wij-wille ... ?locale=nl

Sinterklaas & Zwarte Piet zijn onderdeel van de Nederlandse cultuur. En nee ik ben geen racist. Racisme staat compleet los van dit oer-Hollandse feest.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:07

Koper schreef:
Schokkend? Er zijn toch geen smeulende karkassen in beeld? Dat filmpje vind ik juist prachtig. Die Mexicaan is daar die paarden aan het redden, hij roept tegen de paarden dat ze zichzelf in veiligheid moeten brengen en wacht zelfs bij één paard tot hij het naar buiten ziet gaan. Zo'n koelbloedige, vastberaden, liefdevolle aanpak. Dat is wat een paard op zo'n moment nodig heeft. Heel veel mensen zouden hiervan kunnen leren.

En natuurlijk is het vreselijk wat er gebeurt. Maar dit filmpje geeft voor mij juist een menselijkheid die ontroert.


Zeker schokkend ja, heb geen beelden van verbrande paarden nodig om dit schokkend te vinden. De enorme impact op alles en iedereen.

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:33

Ik heb het filmpje niet afgekeken je proeft de angst en de spanning in het geheel en als ik kijk denk ik het zal jou of je paarden maar overkomen. Je ziet de angst in de dieren die in die boxen staan en worden losgelaten. Arme dieren weten ook echt niet wat ze moeten doen. Wat een drama, al die rook :oo |( heel veel sterkte aan alle betrokkenen.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Branden Californië verwoesten schuren en doden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:45

Het inademen van rook kan ook nog veel schade geven.

Het kan ook later nog een reden voor inslapen zijn.

Heel erg dat veel paarden het niet gehaald hebben, maar wat hebben ze er nog veel kunnen redden.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Branden Californië verwoesten schuren en doden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:49

pff wat een vreselijke beelden.

wat een angst zullen die paarden hebben gehad

Be your best self

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Branden Californië verwoesten schuren en doden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:44

Ik heb die video donderdag al gezien, en was inderdaad wel een beetje heftig maar wat die man doet voor de paarden, zelf de rook weer in gaan en ze helpen dat ze toch nog een kans hebben... respect hoor!

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Branden Californië verwoesten schuren en doden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:47

https://www.cbsnews.com/news/horses-die ... e-tujunga/

Dit gaat over de ranch waar 29 paarden zijn omgekomen omdat ze hun stallen niet uit konden, omdat er hangsloten!!! aan hun stallen hingen.. Dan ben je toch een achterlijke, als je weet dat er al 1 dag word geëvacueerd en je dan toch er voor kiest lekker naar je bed te gaan, om er snachts achter te komen dat je stal in de fik staat. De enige die de sleutel had was de staleigenaar die op dat moment lag te slapen. Spijt me zeer maar ik hoop dat deze persoon vervolgd gaat worden, weet dat de dierenbescherming daar ook al lucht van de zaak heeft gekregen.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, barrbara, Talindos en 52 bezoekers