Tips om een studio in te richten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Tips om een studio in te richten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 23:46

Om precies te zijn 6 bij 4 meter. OK. Dat is dus al niet veel, maar ik zit nu al te dubben hoe ik in vredesnaam zo'n kleine ruimte moet inrichten met een bank, salontafel, kasten, bed, pc meubel...

Eind van 2018 ga ik al verhuizen naar die kleine ruimte in een nieuwe flat.

Tot op heden: I'm stumped... %)


Afbeelding

Oja er zit in een aparte ruimte ook een sanitaire ruimte met WC en douche.

Tatjanaa

Berichten: 2985
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:53

Moet je hier ook in koken? Of is het puur woon/slaap/werkkamer?

Je zou kunnen denken aan een slaapbank of een uitschuifblad van de Ikea (Hemnes). Dan combineer je je bank met je bed. Tevens goed nadenken over een PC meubel. Heb je dit echt nodig of ik een iets langere tafel voldoende om en PC op kwijt te kunnen en aan te eten (wegdraaien beeldscherm en muis+toetsenbord weg leggen).

Edit: waar zitten de ramen, deur en verwarming? Heb je rechte muren of ook scheve muren?
Ik heb toen ik van mijn grote (32m2) kamer naar mijn 18m2 kamer ging Floorplanner gebruikt om een beeld te krijgen hoe groot alles is en hoe het staat
Laatst bijgewerkt door Tatjanaa op 07-12-17 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:55

Ik zou eens bij Ikea binnenlopen. Die hebben heel veel voorbeeldruimtes die ook piepklein zijn, daar kun je vast goede ideeen opdoen. Verder zou ik persoonlijk een pcmeubel echt zonde van mijn ruimte vinden. Gebruik een laptop, veel makkelijker wat dat betreft.
Wat een vriendin van me heeft gedaan vind ik ook erg praktisch, zij heeft de ruimte onder haar hoogslaper (kleine 2 persoons) dicht gemaakt en omgebouwd tot inloop kledingkast. Dan hoef je geen extra kasten meer te plaatsen.

Anoniem

Re: Tips om een studio in te richten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 00:00

Een slaapbank zou ik persoonlijk niet doen als je ergens echt lange tijd op moet slapen. Zelfs de duurdere modellen (en die zijn vaak flink aan de prijs) liggen nooit zo goed als een echt bed en dan heb ik het echt over een grotere investering dan een goed bed.

Zo'n kleine ruimte is super lastig maar het is zeker wel te doen. Wat Goof noemt is al heel slim, inderdaad een hoogslaper nemen en daaronder een kastruimte bouwen zodat je dat kan samenvoegen. Je eettafel en plek voor je pc kan prima hetzelfde zijn, als je een uitschuiftafel neemt kan je hem normaal gebruiken als bureau en uitschuiven als er mensen komen eten. Is een bankje echt noodzakelijk? Anders kan je natuurlijk zo'n klein bankje van de Ikea kopen, die tweezits. Die doen het erg goed bij studenten in ieder geval.

Er is wel wat van zo'n ruimte te maken, maar het is wel krap en ik zou er rekening mee houden dat je sowieso wel ergens op moet inleveren. Je kan niet én een bed, en een bank, en een grote eettafel, en een bureautje voor je pc en een salontafel kwijt in zo'n kleine ruimte. Als je geen hoogslaper wil zou je wel kunnen denken aan zo'n uitschuifbed, die is normaal eenpersoons en uit te schuiven naar tweepersoons.

vaxie

Berichten: 285
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tips om een studio in te richten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 00:16

Ik woon zelf in en studio van 30m2 waarvan 2/3 mijn woon-slaapkamer en 1/3 keuken. Ik heb geen salontafel, omdat het dan al snel vol staat. Ik heb een groot 2 persoonsbed, een bank, een tv (op een ladekastje), een kast, kledingrekken en een zitstoel. Verder heb ik zo'n vierkant IKEA tafeltje staan die ik kan gebruiken als 'salontafel' als vrienden wat komen drinken. Het voordeel is wel dat mijn tafel en stoelen in mijn keuken staan, dus die hoef ik niet kwijt in dezelfde ruimte.

Ik zou zeggen 'less is more' omdat de ruimte anders snel vol is. Leuke dingen aan de muur maakt het wel snel gezelliger! Ik vond het inrichten ook echt heel lastig, heb er lang over na moeten denken.

Wat emmaa_ zegt: bureau en eettafel wordt denk ik wel lastig inderdaad. Ik heb voor en redelijke eettafel gekozen met 2 stoelen en 2 krukjes die ik eronder kan schuiven, zodat ik de tafel tegen de muur kan schuiven.

Zo'n 'bed als bank' van IKEA heb ik in mijn oud kamer gehad, maar dat vond ik niks. Door het dikke matras gleed ik zo van de bank af, dat zat niet heel fijn.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Tips om een studio in te richten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 00:21

Waar zitten de ramen, deuren en stopcontacten? Zit je keuken ook in een andere ruimte?

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 00:27

Tatjanaa schreef:
Moet je hier ook in koken? Of is het puur woon/slaap/werkkamer?

Ja, alles in één (langwerpige) ruimte. Als in een rechthoek. Ramen zijn van voren (dus op het plaatje in het noorden) en de deur linksonder (plaatje: zuiden)

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tips om een studio in te richten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 07:07

Ik had vroeger ook een hoogslaper, met daar onder mijn bureau. Ideaal :j
Je kan het zelfs prima in de zithoek verwerken.
Afbeelding
Even googlen op loft bed ideas

NorwayFjord

Berichten: 3148
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 08:14

Oeh dat zou ik ook pittig vinden, ik heb hetzelfde maar dan nog een blokje aan de onderkant eraan vast waar m’n keukenblokje in staat, ik heb een L vorm zeg maar. Kan vanmiddag als ik hier een beetje heb opgeruimd ( :+ ) wel foto’s maken van hoe ik het heb? Het is niet heel spannend en ook nog steeds niet helemaal klaar maar dan heb je een beetje een idee :) Ik heb wel echt een 2 persoonsbed staan, maar een hoogslaper lijkt me bij jou dan idd handiger omdat je ook je keuken nog ergens kwijt moet. Qua salontafel, ik heb geen grote tafel maar gewoon 3 kleine ronde tafeltjes, soort krukjes. Super handig! Ik zal vanmiddag nog even foto’s plaatsen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 08:54

Ik heb ook zo klein gewoond. En dan had ik nog geen eens zo'n mooie rechthoek maar bij mij was er nog een hap uit door een inbouwkast, en de badkamer. Ik had 1 deel van de kamer als slaapgedeelte. Daar stond mijn bed en het computermeubel. Ik had een gewoon 1 persoonsbed staan. Andere kant salontafeltje, bank en tv meubel. Verder had ik geen grote kasten omdat ik (dat was dan wel handig) 2 inbouwkasten had. Ik had wel 2 lage boekenkasten en 1 hoog cd meubel. Het past allemaal prima, maar ruim is het niet. Je zou een room divider kunnen gebruiken: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categ ... oom/11465/ om het slaap en zitgedeelte een beetje af te schermen van elkaar. Heb je ook gelijk wat extra bergruimte.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Tips om een studio in te richten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:00

Ik woon ook in een studio, 28 m2. Inclusief keukentje, douche en toilet. Toen ik voor het eerst binnenkwam en alles nog leeg was voelde ik mij erg verdrietig, zo klein. Gelukkig voelde het al snel anders toen ik het ging inrichten! Er past meer in dan je denkt hoor!

Ik heb in 1 hoek het bed en aan de voetkant van het bed staat mijn bank, als je daar op zit zie je het bed niet. Zo heb ik een heel klein beetje twee delen.
Als ik nu weer zou kiezen koos ik misschien voor een hoogslaper.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:17

Ha al lekker bezig met vooruit denken. Ben je al beetje gewend aan het idee van verhuizen dadelijk?

Op zich is het een best aardige ruimte. Ik heb kleiner gehad zelfs.

Aantal vragen, wil je een een of tweepersoonsbed hebben. Heb je maten van zowel je bank, tafel als buro en je kasten?

Als je een eettafel neemt die je meteen als buro kunt gebruiken voor je pc. Eventueel een salontafel als je die wilt met opberg mogelijkheid eronder voor bv je spelletjes, pennen, bekers, je tekenspullen en ander kleiner spul. Ik woon ook niet echt ruim nu en ben erg blij met mijn salontafel met twee grote lades en plek voor boeken en tijdschriften eronder. Als tafel zou je er een kunnen nemen die groter en kleiner te maken is, krijg je visite of wil je tekenen maak je hem groter.

Verder meet al je spullen op knip zowel je kamer as je spullen uit papier en ga ermee schuiven. Dat gaat vaak gemakkelijker dan met een pc ook.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:37

Ik heb ook een studio, 27m2 inclusief keuken en badkamer. Ik heb een hoogslaper (140x200cm) erin, met mijn kleding- en schoenenkast eronder. Verder heb ik een uitklapbaar eettafeltje aan de muur hangen met klapstoeltjes erbij, een klein bureau, kallax kast en een tweezitsbankje.
In de badkamer heb ik planken aan de muur waar nog badspulletjes op passen en de handdoeken.

Ik heb het even getekend:

Afbeelding

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:45

Ik woon inmiddels alweer 7 jaar in een studio.
Gang en badkamer niet mee gerekend is het 6 meter lang x 3.5 breed (ongeveer).
Mijn tip, zorg voor lichte kleur meubels en muren en meubels met veel opbergruimte.
In het begin probeerde ik ook alles een beetje op te delen in kamertjes, door middel van een kast ertussen enzo.
Daar ben ik nu mee gestopt, ik heb 1 grote ruimte ervan gemaakt en het komt nu veel groter over dan van tevoren.
Ik heb gewoon een 2 persoons bed, een grote kledingkast, een eettafeltje en zelfs een redelijke ren voor mijn konijnen.

Afbeelding
Afbeelding

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Re: Tips om een studio in te richten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:26


Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Tips om een studio in te richten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 01:59

Jaa de tip van Kim vooral. Ik woon ook erg klein (wel een aparte mini slaapkamer) en mijn domste aankoop is bij het verhuizen een heerlijk groot bed geweest waarvan de randen ongeveer 20cm boven de vloer hangen. 2*1.8m zeer kostbare opslagruimte down the drain..

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Tips om een studio in te richten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 02:09

Ik ben afgelopen weekend naar een studiootje verhuisd. Ik heb gekozen voor een 1 persoons halfhoogslaper, daaronder komt nog een kledingrek die ik er onderuit kan trekken.
Ik heb een Ikea Körp stoel en een Ikea Stenstorp eetbar met 2 in hoogte verstelbare barkrukken. Die kunnen dus ook dienen als extra zitplekken.
De Stenstorp heeft een zitgedeelte aan de ene kant en opberggedeelte aan de andere kant.

Ik heb nog wat ingebouwde vakkenkasten (vandaar dat een echte hoogslaper ook niet paste). Ik heb daarnaast nog een ruimte met wc en douche en een soort van bijkeukentje. Daar staat mijn prullenbak en koelkast en wat schoonmaakspul.
Wassen doe ik elders.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 02:12

Ik had in mn studio een ikea friheten hoekbank die je kon uitschuiven tot 2 persoonsbed.. en ben een beroerde slaper op een slecht bed maar dit viel me alles mee! Heb je dus gewoon een bed en bank in 1 en hij lag ook prima :j

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Tips om een studio in te richten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:51

Ik heb een jaar in een studio gewoond, daar had ik een bed in een soort bank model. Met wat kussens en een leuk plaid leek het een bank, maar het was een echt bed. Verder had ik geen salontafel, maar een bijzettafel die ook een krukje was. Ook had ik een kist/tafeltje. Verder alleen een bureau/eettafel en kledingkast. Boven mijn deur was ook nog een kast, maar daar kon je alleen met een ladder bij.

Nu woon ik in oppervlakte maar iets groter, maar wel met een aparte slaapkamer. En ik heb gelukkig 5 keukenkastjes en een grote inbouwkast waar veel zooi in kan. Mijn kist/tafeltje heb ik nog steeds in gebruik en heeft gezelschap gekregen van een tweede exemplaar. Nu heb ik geen bureau meer, maar zet ik mijn laptop op de keukentafel. Ik heb een uitklapbare keukentafel. Ben ik alleen dan is die ingeschoven en heb ik veel loopruimte. Krijg ik eters, dan schuif ik het middendeel uit en kan je er met 4 personen aan eten. Al moeten de 2e en 3e persoon wel op tuinstoelen zitten.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Tips om een studio in te richten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:59

Op youtube staan heel veel leuke tiny house filmpjes. Je verbaast je echt over de vindingrijke ideeen i.v.m. ruimte indeling. Misschien leuk om daar naar te kijken. Natuurlijk niet alles is dan kant en klaar te koop dus het ligt er een beetje aan hoeveel moeite je wilt doen, maar een beetje inspiratie is nooit weggegooit natuurlijk. :)

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Tips om een studio in te richten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 21:44

Heb al wat nuttige tips gespot! Bedankt, Bokt. Keep 'em coming! :D

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:46


KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:55

Hier ook nog vergelijkings foto’s van hoe het bij mij eerst ingericht was voor ik lichte meubels had en alles nog in hokjes probeerde te verdelen.
Was ook gezellig vond ik, maar het komt nu wel veel ruimtelijker over. En toen had ik ook veel minder opbergruimte dan nu.
Ook stond er nog geen konijnenren.

Afbeelding
Afbeelding

Wat ook nog handig is, mijn tv meubel zijn eigenlijk 2 kasten met ieder 3 lades. Geeft veel meer opbergruimte dan een gewoon tv meubel.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Tips om een studio in te richten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 22:10

Hoe ik nu nog leef...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

linnnde

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:22

Hoe ik nu leef op ong 20m2, zat hier er net in dus nog heeeuu netjes haha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding