Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 16:43

Ik vraag me af of er nog mensen zijn die hun paard 15 uur of meer per dag op stal hebben staan. En of die mensen ook iets hebben tegen het 24/7 buiten lopen. En waarom dan?

Puur uit nieuwsgierigheid hoor :P Maar ik vroeg me dit nogal af.

JM :#


danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:45

20 upd op stal, niks tegen 24/7 buiten.

Granoek
Blogger

Berichten: 10464
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:46

Het eerste deel van jouw zin wilt niet per se te maken hebben met het tweede deel.
Dat mensen hun paard 15u op stal hebben wilt niet per se zeggen dat ze 'tegen' 24u per dag buiten zijn.
Sommigen hebben geen keuze.

De mijne staan wel altijd buiten

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 16:49

Vandaar dat ik 'en of' ik vraag me af of zij dat hebben. :)

JM :#

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 16:50

En heb jij dan geen keuze of kies je hier zelf bewust voor?

danzzz schreef:
20 upd op stal, niks tegen 24/7 buiten.

JM :#

Granoek
Blogger

Berichten: 10464
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:51

Lieshorses schreef:
Vandaar dat ik 'en of' ik vraag me af of zij dat hebben. :)

Excuus, verkeerd gelezen!

Indi_Vito

Berichten: 2740
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:51

mijn paarden zouden niet 24/7 kunnen aangezien ze intensief gereden worden en dus teveel zouden zweten om buiten te kunnen staan, ze staan ongeveer 15 uur op stal inderdaad ligt ook aan het weer en hoe vroeg het al licht/donker is. dan langer en of korter, in de zomer staan ze wel 24/7 buiten maar met heel slecht weer ook wel eens binnen.

M_ontana
Berichten: 1279
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:52

Die van mij staat 20 upd op stal, maar die vind in de wei staan echt verschrikkelijk. Na een tijdje gaat hij alleen nog maar voor de opening staan dripselen. Op stal staan vind hij heerlijk.


danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:52

Lieshorses schreef:
En heb jij dan geen keuze of kies je hier zelf bewust voor?

danzzz schreef:
20 upd op stal, niks tegen 24/7 buiten.

bewust, ik heb de mogelijkheid ook niet, maar al zou ik de mogelijkheid wel hebben zou ik het ook niet anders doen.

JudithGigi

Berichten: 4160
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:52

Hier ongeveer 4-6 uur per dag buiten, afhankelijk van het weer. Puur omdat er geen ander alternatief is...
Mocht ik ooit de mogelijkheid hebben om paarden thuis te houden, dan komen ze minimaal 12 uur buiten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:54

Lieshorses schreef:
Ik vraag me af of er nog mensen zijn die hun paard 15 uur of meer per dag op stal hebben staan. En of die mensen ook iets hebben tegen het 24/7 buiten lopen. En waarom dan?

Puur uit nieuwsgierigheid hoor :P Maar ik vroeg me dit nogal af.


Ik heb helemaal niets tegen 24/7 buiten, zo heeft mijn paard ook bijna altijd gestaan tot deze herfst bleek dat hij als ranglaag paard in de 24/7 buiten situatie te weinig voer pakte en ook te weinig voer kreeg. Nu staat hij op een stal waar hij lente/zomer/herfst 24/7 buiten kan staan en 's winters ook. Ik heb er echter voor gekozen om hem 's winters 's nachts wel op stal te laten zetten omdat het weiland van de buitengroep een grote modderpartij is en hun schuilstal vrij klein is waardoor hij dus nooit naar binnen zou durven als er al een paar paarden staan, laat staan er zou durven slapen.
Nu is de situatie dus voor de winter 8 uur op de wei zolang er geen mok ontstaat, dus dat is 16 uur op stal, en ik kom zelf elke dag als hij al op stal is gezet zodat hij dan nog 1,5 uur uit zijn box komt met mij om te trainen, grazen enz.

Nog steeds is 24/7 buiten wel mijn ideaal, maar met een onderdanig paard zijn de voorwaarden dan wel heel erg strict, anders krijgen we een herhaling van de ellende van de afgelopen jaren. De paden moeten dus minimaal 4-5m breed zijn, er moet echt 24/7 hooi zijn op verschillende punten en de paddocks moeten ook behoorlijk groot zijn met maar weinig paard zodat hij niet continu alert hoeft te zijn.
Als aan die voorwaarden niet voldaan wordt dan gaat de mijne het waarschijnlijk toch weer moeilijk krijgen, zowel qua bespiering/gewicht als qua stress.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 16:59

xyzutu, ik snap dat volkomen hoor. Had hetzelfde gedaan. Mijn paardjes stonden altijd 24/7 buiten. Had de mogelijkheid tot dichte vaste stal wel fijn gevonden maar heb wel liever 24/7 buiten dan 20 uur per dag in een hokje om zo maar even te zeggen. Paardjes hadden wel een schuilstal natuurlijk.

Ik vraag me af danzzz, waarom zou je ze dan niet meer buiten laten als je de mogelijkheid ervoor zou hebben? :)

JM :#

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:59

Ik zou de mijne graag meer buiten gunnen maar ze willen met dit weer niet, ze staan gewoon graag op stal. Ze willen enkel in de wei en niet zo graag in de paddock dus zodra het waait of regent staan ze alweer voor het hek. Scheelt dat ik grote open stallen heb dus daar kunnen ze prima contact hebben en royaal liggen, draaien, etc. Hopelijk van de zomer wel 24/7 buiten.

tinker_sally

Berichten: 1456
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:00

Nu in de winter met de korte dagen staan ze afhankelijk van het weer 7 uur buiten per dag. Dus 17 uur op stal.
Met heel slecht weer langer.

Gelukkig heb ik een uitloop aan haar stalletje en staat de deur nooit dicht.

Wel blijven ze als het weer langer licht wordt ook langer buiten en zomers 24/7.

Gypsy's goud rinkelt en glittert niet. Het glanst in de zon en hinnikt in het donker.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:00

mijn paard stond eerder 24/7 buiten, maar staat nu toch wat langer in stal omdat hij er toch niet zo goed tegen kan, en er eigenlijk ook niet veel plezier aan lijkt te beleven om alleen maar buiten te staan(stond altijd te drammen om naar binnen te gaan). verder heb ik niks tegen 24/7 buiten staan. alleen 24/7 in de stal vind ik wat minder, ze moeten wel wat vrij kunnen bewegen

~Riding is the best solution to any problem~

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:01

Lieshorses schreef:
Ik vraag me af danzzz, waarom zou je ze dan niet meer buiten laten als je de mogelijkheid ervoor zou hebben? :)

omdat ik dat niet wil, en omdat de paarden daar ook geen behoefte aan hebben. Ze doen het goed zoals het gaat, zijn vrolijk, sociaal, werken hard. Ik zie er de meerwaarde niet van in.

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:03

Hier per dag zo'n uur of 5 buiten en dat vindt die van mij ook meer dan genoeg met dit rampzalige weer. We wonen in de Randstad en dan is die 5 uur buiten in de winter echt al pure luxe.
Dus met 5 uur per dag buiten staan ze 19 uur per dag binnen :7
Vanaf april t/m meestal november staat hij zo'n 24/7 buiten zodra het ook maar even kan.
Meer buiten in de winter is hier zonder goed gedraineerde paddocks onmogelijk dan zakken ze echt weg in de modder -O-

Nix tegen 24/7 buiten dus, was het maar zo'n feest. Maar in de winter dan wel met schuilstal, 24/7 ruwvoer en een droge plek om te staan als ze niet in de schuilstal staan anders vind ik het altijd maar een triest gebeuren.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 08-12-17 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Ladygiroc

Berichten: 5063
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:03

wordt een stil topic gok ik.
Mijn pony staat minimaal 15 uur per dag binnen. Madame wandelt door de stroomdraden heen als ze het zat is buiten. Andere omheining is misschien een optie maar waarom zou ik ze dwingen om buiten te staan als ze zelf naar binnen wil. In de zomer staan ze wel 24-7 buiten :)

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:04

Dat is hier zo, ik heb niks tegen 24/7 buiten maar hier gaat dat gewoonweg niet. Paarden zijn gezond, veel hooi, goeie paddock (met slowfeeder) en hun dagelijkse activiteiten houden hen goed in balans. Van mei tot oktober gaan ze op de wei maar ook dat doe ik niet meer 24/7. Dat heb ik met mijn pony vroeger gedaan omdat de bodem en de grootte van de weide dat toen toeliet. Maar ik sta nu op een pensionstal waar ze gewoon op stal moeten snachts en dat vind ik ook prima. En om eerlijk te zijn zie ik totaal geen verschil in de gemoedstoestand met mijn paarden nu en mijn pony die vroeger heel de zomer 24/7 buiten stond. Mijn paarden stonden vroeger op een stal waar het hele jaar weidegang was en nu is dat niet zo, maar zoals ik al zei zie ik eigenlijk geen verschil. Ze zijn niet onhandelbaar, depressief en hebben geen typische stalkwaaltjes (rotstraal, stalbenen, etc...) of stalondeugden.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 17:04

Maar hoe zit het dan met rennen/paard kunnen zijn?

danzzz schreef:
Lieshorses schreef:
Ik vraag me af danzzz, waarom zou je ze dan niet meer buiten laten als je de mogelijkheid ervoor zou hebben? :)

omdat ik dat niet wil, en omdat de paarden daar ook geen behoefte aan hebben. Ze doen het goed zoals het gaat, zijn vrolijk, sociaal, werken hard. Ik zie er de meerwaarde niet van in.

JM :#

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:05

Die van mij staat nu meer binnen als ik dat graag zie. Dat is 1 van de redenen dat ik ga verhuizen over 3 weken.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

EmptyWords

Berichten: 10487
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:08

hier van 9 tot 19 buiten ongeveer, soms wat langer, soms wat korter. Dus ik kom gemiddeld wel aan de 15 uur buiten.

Rennen kunnen ze prima in de tijd dat ze buiten staan. binnen lekker eten, opdrogen en tukken. Paard komt zelfs zijn stal niet uit als hij s' avonds niet hoeft, ook niet als ik lok met eten.

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:09

Zomers altijd 24/7, paarden vinden dit fijn en ik ook.
Nu in de winter staan ze in een zand paddock met onbeperkt ruwvoer maar ze staan zo`n 6 uur buiten. Hebben geen schuilmogelijkheid maar wel dekens. Zijn altijd erg blij als ik ze in de avond ophaal. :D

Ik zou ze wel langer buiten doen als het weer het toelaat maar nu het in de avond zo vroeg donker is heb ik ze liever daarvoor binnen.

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:11

Mijn paard staat momenteel ongeveer 18 uur per dag "op stal". Ze kan zelf kiezen maar staat overdag veel in de deuropening naar buiten te kijken en s'nachts parkeert ze zichzelf op stal.

Voor de duidelijkheid: ze kan dus 24/7 naar buiten. Het is een kleine, stabiele kudde van 5 sportpaarden en 3 bejaarden die binnen, buiten en onder een overkapping kunnen staan. En op alle drie plekken kunnen ze eten, maar schijnbaar staat ze liever in hun stal.

En ik weet dat ze zoveel op stal staat omdat ik regelmatig camerabeelden terug kijk om het gedrag van de kudde te analyseren.

We saw brilliance when the world was asleep

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:11

Die van mij staat ergens tussen 15 en 20 uur op stal. Vroeger stond ze 10 uur per dag op stal, maar ze is nu een stuk gelukkiger! Ik heb gewoon een verwend stalpaardje denk ik. :o

's zomers staat ze wel overdag de hele dag op het land, dus dan staat ze wel minder uur op stal.


Ik heb niks tegen 24/7 buiten, zolang de paarden wel beschutting hebben tegen weer en wind, en ik vind persoonlijk paarden die met 0 graden in de regen staan zonder regendekentje wel een beetje zielig. Maarja, dat is puur mijn mening.

Verder vind ik het vooral belangrijk om te doen waar je paard blij van wordt: sommige paarden zijn liever veel buiten, anderen staan liever meer op stal.

Edit: ik zie nu het bericht hierboven, mijn paard staat nu 's winters in een paddock in uren verspreid over de dag. Die paddocks zijn niet erg groot, dus om aan de ren en 'dol' behoefte te voldoen gaan wij wekelijks lekker uitrazen in het bos, genieten!
Laatst bijgewerkt door DreamGuide op 08-12-17 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, TinkerTreas, YandexBot en 31 bezoekers