Horse boarding / Skijoring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Horsie84
Berichten: 546
Geregistreerd: 11-11-16

Horse boarding / Skijoring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 12:27

Naar aanleiding van een vriendin die samen met haar vriend aan het trainen is voor horse boarding/skijoring en oudere topics daarover hier een nieuw topic.


Ik heb namelijk de vraag hoe het hanarchement is.
Er komt namelijk veel voorbij met dubbele lijnen en enkele lijnen.
Over de enkele lijn heb ik een vraag. Met dubbele lijn zie ik dat het paard met de borsttrekt net als voor de wagen.
Met de enkele lijn is het anders voor zover ik het er uit kan halen.
Het valt mij namelijk op dat de boarder voort getrokken word via het middelpunt aan de achterkant van het zadel.
Zo ziet het er uit op de filmpjes.
Vraag: klopt dit?
Het zadel word op de plek gehouden door een voor tuig/ borst tuig.

Nu lijkt het mij niet echt prettig voor het paard.
Het lijkt mij dat er best wat gewicht/kracht komt te staan op het zadel omdat die de boarder trekt.

Nu dacht ik bij het mennen heb je niet voor niets de strengen en het borsttuig waar de kracht/gewicht op komt te staan.
De borst waar het paard mee trekt.
Vraag: heeft iemand al bedacht een type borsttuig van het mennen te gebruiken om de boarder mee te trekken?
En het zadel te gebruiken als geleider voor de lijnen naar de boarder.

Ik snap dat het middelpunt aan de achterkant van het zadel perfect is.
Een enkele lijn op het hoogste punt waardoor boarder alle kanten op kan. De ruiter en het paard die geen last hebben van strengen.

Maar als je een borsttuig hebt en dan bv type "haan" van het gareeltuig (mooiste de platte van het franse gareel? Moet natuurlijk wel aangepast worden etc)
, en je hebt links en rechts een lijn aan de "haan" die je via het zadel bv tussen zweetbladen of in het midden onderlangs het zadel laat lopen via bv ringetjes naar het middelpunt aan de achterkant van het zadel waar de twee lijnen èèn lijn worden.

Dan trekt het paard met de borst en dat lijkt mij veel comfortabeler en het zadel heeft ook niet te lijden.

Op een aantal filmpjes zie ik ruiter met een tuigje om die na het parcours aan een touwtje trekken en de enkele lijn is dan los.
Goede veiligheid als je valt van je paard of de boarder is gevallen.

Iemand ervaring hier mee?
Ik ben heel erg benieuwd en ik ben ook benieuwd of er al regels en richtlijnen zijn voor deze sport. Ik denk dat het nog wel veel bekender gaat worden.
Laatst bijgewerkt door Horsie84 op 27-11-17 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt


Horsie84
Berichten: 546
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 12:53

Ondertussen deze gevonden
https://m.kramer.nl/Skijoring-All-Year- ... =NYDUG-G9R

Ongeveer wat ik idd bedoel.
Alleen zouden de "strengen" van twee naar 1 moeten gaan achterop het zadel.
En toch zou ik het borsttuig van frans gareel ombouwen... vanwege drukpunten/kantelen/trekkracht

renatemh
Berichten: 77
Geregistreerd: 26-07-11
Woonplaats: EMMER-COMPASCUUM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:34

Al bij deze Bokt topic gekeken (dan voor horseboarding, maar misschien daar wat meer info ophalen)?
[ITP] Dutch Horseboarding

Horsie84
Berichten: 546
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Horse boarding / Skijoring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 22:21

Die heb ik nog niet gelezen geloof ik.

Maar horseboarding/skijoring....
In elk geval achter een paard, met een ruiter, hangen op skies, board met wielen of snowboard.... daar gaat het om....

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Horse boarding / Skijoring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:43

Misschien kun je bokker Mar_jolijn een berichtje doen, zij heeft afgelopen jaar meegedaan aan het EK Horseboarden :)

Hee nieuwsgierig aagje!

Horsie84
Berichten: 546
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Horse boarding / Skijoring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 15:36

Ondertussen heb ik haar een pb gestuurd. Ik hoop dat ze hier wil reageren.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:53

Ik doe dat als er sneeuw ligt met mijn paard. Ik gebruik 2 varianten: die van alleen de menner. Dan heb je geen ruiter nodig en kan ik het alleen doen. Ik heb dan een gewoon tuig zonder broek. Ik verleng de strengen met een longeerlijn. Als je achenbach kunt mennen kun je 1 handig sturen en de andere hand hou je de strengen vast. Werkt echt perfect.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De andere variant is voor iemand die niet kan mennen. Dan gaat er een ruiter op. Je legt dan alleen een borsttuig op en laat de skier de verlengde strengen vasthouden.
Met een braaf paard kan ook iemand die niet kan skiën het leren. Je hoeft immers geen paard onder controle te houden.

Afbeelding


Dit was afgelopen winter (de rest van 2010, helaas hebben we niet elke winter sneeuw):
Afbeelding

Hier zie je misschien hoe ik de boel verlengd heb:
Afbeelding

Mijn paard is heel braaf en ik heb haar geleerd om haar gewoon alleen in te kunnen spannen. Helaas nu al paar jaar geen wagen meer, maar het tuig blijft voor dit. En ja, ze loopt er zo weer in weg hoor.

Enne, NK en EK? Hoe kan ik mij aanmelden? Ik zie dat wel zitten. :D

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Horsie84
Berichten: 546
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Horse boarding / Skijoring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 21:00

Je gebruikt dan een dubbele lijn?

Wel eens met een enkele geprobeerd?

Horsie84
Berichten: 546
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Horse boarding / Skijoring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 21:03

Afbeelding

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:50

Horsie84 schreef:
Je gebruikt dan een dubbele lijn?

Wel eens met een enkele geprobeerd?

Ik gebruik gewone strengen. Gewoon mentuig. Gaat goed zoals je ziet. Ben er al in 2010 mee begonnen.

Maar waar koop je zon board? Die wil ik ook.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Horse boarding / Skijoring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:58

Ik kwam toevallig dit topic tegen en was wel benieuwd hoe dit nu precies werkt. Zit er nu echt een enkele lijn vanaf het zadel naar de boarder?
Ik wakeboard achter een speedboot, er komt als ik ga hangen best veel spanning op touw en boot, lijkt me erg onprettig om dit allemaal aan je zadel te hebben en denk dat je je paard hierdoor veel meer uit onbalans haalt als met een dubbele lijn zoals met mennen. Maar dat is dan wel standpunt van een leek O:)

Diana (Oscar X Paddox)
B+13, L1+21, L2+20, M1+11

Horsie84
Berichten: 546
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Horse boarding / Skijoring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 07:27

Dat denk ik dus ook Alice13.

Heel gaaf germie! Ook dat je het alleen kunt :-)
Waar je zo'n board kunt verkrijgen weet ik niet. Ik denk dat daar wel iets over staat in een oud topic over dit onderwerp.

Ja precies via de strengen, maar als je als boarder meer heen en weer wilt gaan op snelheid dan heb je de enkele lijn vanaf hoogste punt paard nodig.
Vandaar dat je dat vaak ziet denk ik.
Nu ben ik aan het bedenken hoe dat kan met de functie van het borsttuig zodat het voor het paard prettiger is.


YoRien

Berichten: 267
Geregistreerd: 12-05-11
Woonplaats: Ede

Re: Horse boarding / Skijoring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 08:49

Als je horseboarden met ruiter wilt doen kun je eens contact opnemen met HorseboardingNL. Kijk eens op hun Facebookpagina.

Als je ook interesse hebt zonder ruiter, houd dan mijn pagina in de gaten (Dutch Horseboarding). Ik ben een tuig aan het ontwikkelen met een ervaren tuigmaker. Er zit weer schot in de zaak. Binnnekort gaan we de eerste versie uitproberen. Als we helemaal tevreden zijn over het tuig, wordt het in productie genomen.

Intrinzen-inspired trainen met ijslanders Vinur, Sámur en Bliki
https://www.hetbospaard.nl

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:47

Ik wil graag zo'n board op wielen, waar koop je die? Of zijn er ook goede skates te koop? Ik heb offroad skates gehad op luchtbanden maar die bandjes waren steeds leeg.

Tuig heb ik al, ik mis alleen het board. Skis heb ik ook, maar helaas weinig sneeuw hier
op goede offroad skates zou i khet nog liever doen. Een ruiter pik je natuurlijk snel op. Ik ga er zelf wel achter hangen als er een ruiter te paard moet :D
En uiteraard is zonder ruiter de meest makkelijke manier. :D

zodra ik een board of skates heb mogen jullie langskomen om het te proberen. :D Of er moet sneeuw liggen :D

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Horsie84
Berichten: 546
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 11:57

YoRien schreef:
Als je horseboarden met ruiter wilt doen kun je eens contact opnemen met HorseboardingNL. Kijk eens op hun Facebookpagina.

Als je ook interesse hebt zonder ruiter, houd dan mijn pagina in de gaten (Dutch Horseboarding). Ik ben een tuig aan het ontwikkelen met een ervaren tuigmaker. Er zit weer schot in de zaak. Binnnekort gaan we de eerste versie uitproberen. Als we helemaal tevreden zijn over het tuig, wordt het in productie genomen.


Ben je ook een tuig aan het ontwikkelen voor boarden met ruiter en enkele lijn?
Die enkele lijn zit nml voor zover ik zie overal bevestigd aan achterkant zadel.
Lijkt me totaal niet fijn voor paard.

Wat als je nou iets ontwikkeld wat ik uitleg in mijn openingspost....

YoRien

Berichten: 267
Geregistreerd: 12-05-11
Woonplaats: Ede

Re: Horse boarding / Skijoring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:19

Nee, ik doe het echt voor het Horseboarden zonder ruiter.
Met ruiter werken ze met speciale pads onder het zadel. Horseboarding NL kan je daar meer over vertellen.

Intrinzen-inspired trainen met ijslanders Vinur, Sámur en Bliki
https://www.hetbospaard.nl

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Horse boarding / Skijoring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:09

Maar waar koop je nu zo'n board? Of hoe maak je die?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Horsie84
Berichten: 546
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Horse boarding / Skijoring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 10:38

Aha oké ik ben zeer benieuwd!

YoRien

Berichten: 267
Geregistreerd: 12-05-11
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:06

germie schreef:
Maar waar koop je nu zo'n board? Of hoe maak je die?


Zoek maar eens op mountainboard. Genoeg plekken waar je dat kunt kopen. Op mijn Facebook pagina staat ook ergens een bericht met info over deze boards.

Intrinzen-inspired trainen met ijslanders Vinur, Sámur en Bliki
https://www.hetbospaard.nl

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Horse boarding / Skijoring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:56

Ik ben al een tijdje geïnteresseerd in deze sport. Ik denk dat het financieel voor mij ook aantrekkelijker is dan een nieuwe sulky. Sowieso heb ik twee werkwillige Shetlanders. En de jongste is zeer leergierig. Uitrijmogelijkheden genoeg. En ook nog eens goed voor je balans en houding. :D

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Horse boarding / Skijoring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 17:03

Ik kom dan toch weer uit op de Powerslide offroad skates. Die heb ik hier liggen, maar de bandjes zijn continu lek of leeg. Hebben anderen daar geen last van?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Horse boarding / Skijoring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:41

Ik heb mijn skates eens van zolder gehaald. Ik heb de eerste generatie offroad skates, dus die zijn zeker 10 jaar oud als het niet meer is. Omdat ik nu duik heb ik materiaal om de ventielen te vervangen en dat heb ik dus gedaan en vervolgens via een duikfles heb ik ze opgepompt. Er moet 90psi in, een 6.5-7 bar. Dat lukt niet (vaag, want ik haal 24 liter 200 bar via een eerste trap naar 9.5 bar en dan zou je verwachten dat je 9.5 bar in de bandjes kunt krijgen want de hoeveelheid gas in de 24 liter op 200 bar is 'oneindig'.). Ik kom op 55psi (4 bar). Maar goed, dat is meer dan ik er altijd met een handpomp inkreeg.
Dus nu moet eerst het zout van de weg zijn ,dan kan ik het wel eens proberen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

racinggirl
Berichten: 1283
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Re: Horse boarding / Skijoring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:21

Ik volg. Leuk topic

Dreams don’t work unless YOU do!

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:24

Ah topic gevonden, met wat vertraging! excuses.

Ik begin even met antwoorden op de makkelijke vraag u de het safety system van de ruiter: ja we gebruiken een gordel die de ruiter draagt, die gekoppeld is aan de sluiting van de lijn waar de boarder aan hangt aan het zadel. Mocht de ruiter dan vallen; schiet de combinatie los en is ook de lijn van de boarder los. Doe je dat niet wappert er een lijn met een groot en zwaar handvat achter het paard aan. Levensgevaarlijk. Altijd een safety systeem gebruiken alsjeblieft. Ik ben nooit gevallen met horseboarden maar heb wel gezien hoe een ander viel, gewoon oepsie paard maakte een gekke sprong tijdens parcours over een pion. Paard schrok weer van de ruiter die viel en sprintte door de baan, dan ben je blij dat de lijn losraakt en niet het hele parcours mee achter zich aan sleept of zich om de benen wikkeld. Die lijn is ook nog vrij scherp. Wij boarden niet meer zonder.

Horseboarders gebruiken inderdaad diverse borsttuigen zodat de paarden meer vanuit de boeg kunnen trekken en minder vanuit de rug. Maar echt succesvol is dat nog niet gebleken.Ik bedoel, het helpt hoor, maar nog niet genoeg. We zijn allemaal aan het zoeken naar producten die beter zijn dan wat we nu hebben. Innovatie is altijd goed! Het is inderdaad zo dat je je paard in het begin wat uit balans trekt. Net als in het begin met springen weet het paard even niet goed hoe het werkt, hoe hij zijn lijf moet gebruiken en waar zijn balans naartoe moet. maar ik heb gemerkt hoe snel ook een paard inspeelt op de krachten die uitgeoefend worden in bochten, mits de bodem het toelaat gaan ze hun hoeven schuiner plaatsen, blijven ze lager bij de grond of spannen ze de bilspieren extra aan om op te vangen. Slechts een paar voorbeelden. Hij moet hier ook sterk in worden. Ook wij als ruiters worden handiger met de druk verdelen: 'Tegen' leunen en meedraaien. Het zadel stabiel houden. De boarders hebben ook een groot aandeel en zullen altijd proberen zware druk te vermijden, ook om zelf valpartijen te vermijden kun je beter niet in het diepste punt van je bocht aan de lijn gaan hangen, dan val je.

Dressuurmatig probeer ik mijn paard heel goed vanuit achter te laten dragen wanneer ik rij en dus ook vanuit achter te trekken met de schoft gelift, maar dat is zeker nog een werkpuntje. Verder is het boarden zoals wij het doen niet iets wat je dagelijks kan doen. De dubbele lijnen dan weer wel, want dat is vergelijkbaar met het trekken van een kar/koets. Daar is de meeste druk op de boeg. Voor ons is dat onmogelijk, de boarder moet van links naar rechts kunnen vliegen en soms zelfs naast het paard komen, ook kunnen er sprongetjes genomen worden door alleen het paard of alleen de boarder. Dus dubbele lijnen is geen optie. Afijn tot nu toe blijft het zo dat alle systemen niet voldoen aan het weghalen van druk van de rug. Iedereen rijdt met een bepaald borsttuig (de een met brede band, de ander met westerntuig, een ander weer met half mentuig, waar een ander met voortuig etc) maar buiten dat zijn de meningen verdeeld maar de feiten hetzelfde: de druk komt nog steeds grotendeels op de rug, omdat daar het bevestigingspunt van de boarder zit. Kan ie nog zo mooi uit zn boeg trekken, maar die zit lager dan de rug waardoor de geleidende riemen altijd naar boven lopen en je dus hoe dan ook neerwaartse druk krijgt op de rug, sommigen systemen meer op de schoft, andere achter het zadel bij T18-L1, andere op het zadel zelf. Andere (dekjes) trekken sneller scheef en hangen tegen de wervelkolom en hebben nog steeds dezelfde neerwaartse druk.

Voor mij persoonlijk is de optie van tuig aan het zadel momenteel de meest prettige, want ik voel goed wat er met het zadel gebeurt en hierop kan ik anticiperen. Bovendien heb ik een extra drukverdelende prolitepad onder mijn zadel. En controleer ik al-tijd na het rijden of de haren nog glad op de rug liggen en het zadel dus niet heeft liggen wrikken.

Mijn eigen paard is niet erg blessuregevoelig, of laat Ik dat anders zeggen: laat niet snel iets merken dus hij staat onder controle en wanneer nodig onder behnadeling bij mijn dierenarts. Nathan Wiggers. Hij is ook chiropractor en heeft zijn wervelkolom vlak voor het EK uitgebreid nagekeken. Enkel achter zijn oren bij de eerste halswervel was hij wat verminderd bewegelijk. Bespiering en huid was helemaal in orde. Hij heeft ook buigproeven gedaan en daar had hij een bemerking op rechtsvoor, in de kliniek Raaphorst (want daar ben ik direct heen gegaan ivm gezondheid die voor alles gaat) bleek daar een beurse plek in de hoef te zitten. Gewoon gestoten. Kortom: paard staat onder scherpe controle. Zadel ook want ik ben zadelmaker en mijn oudcollega en ik hebben na het seizoen het zadel nagekeken ivm schuiven vulling of twisten boom maar alles is in orde.

Jouw idee van de 2 lijnen naar 1 maken is 1 van de geteste mogelijkheden maar helaas bleek daar alle druk op 1 klein punt te komen, daar waar t 2 lijnen 1 werden en neerwaartse druk op dat punt werd uitgoefend. Oja en de 'haan' brak bij zijwaartse druk. Tot nu toe zijn het dek en harnachement aan het zadel (we gebruiken een speciaal tuigje) het minst vervelend.

Ik vind het een goede en slimme vraag TS maar ik kan je er geen eenduidig antwoord op geven. Alleen mijn (redelijk onderbouwde) mening, Sorry.

Oja regels en richtlijnen bij officiële wedstrijden liggen muurvast, via horseboarding international (grondlegger van de wedstrijdsport). Wanneer iemand zelf iets organiseert natuurlijk niet, met als bij onderlinge dressuurwedstrijden. Maar pas heel erg op voor aansprakelijkheid en veiligheid!

http://www.horseboardingshowteam.nl en zoek op facebook of instagram naar Horseboarding Showteam http://www.facebook.com/horseboarding Voor meer info over gave demo's, clinics, wedstrijden en nog veel meer!

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Horse boarding / Skijoring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:24

en hoe geef ik me op voor een wedstrijd? Ik regel wel een ruiter dan. Ik ga er zelf achter hangen. Of zijn er nooit wedstrijden in het noorden? Dan moet ik zelf organiseren? ;)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ViveChopin07 en 73 bezoekers