Kat met klitten

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mand

Berichten: 3156
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Kat met klitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 13:34

Hoi!
Nu het steeds kouder begint te worden en de wintervachten nog dikker worden lopen wij tegen een probleem aan met onze kat Theo. Hij krijgt namelijk klitten in zijn vacht op de achterkant. Wij hebben geen idee hoe dit kan, want onze andere kat heeft er geen last van. Nou moet ik zeggen dat onze andere kat haar haarstructuur ook wel veel gladder is. Ook laat onze andere kat (Emshi) zich wel kammen, en Theo niet. Theo is niet perse schuw, maar soms ziet hij echt spoken en rent hij keihard weg. Daarom is het ook moeilijk om hem te borstelen, hij vind dit ook niet fijn. Onze katten zitten alleen binnen.

Heeft iemand tips hoe dit verholpen/opgelost kan worden? Ik en mijn moeder hopen dat het zo opgelost kan worden, voordat we contact opnemen met eventueel een dierenarts.

Korter.


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33723
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kat met klitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:35

Af en toe naar een trimsalon? Of toch goed in de houdgreep houden en martelen. :')

Macs

Berichten: 7606
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:36

Naar een goede trimmer brengen misschien? Die kammen niet alleen maar weten ook raad met lastige dieren. En anders toch knippen of in het ergste geval onder narcose brengen. Succes!! :)

Maks :+:

Mand

Berichten: 3156
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Kat met klitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 13:41

Hij is een korthaar, dus een trimsalon lijkt mij misschien iets te veel van het goeie. De klitten zitten ook echt alleen achterop, boven zijn billen het stukje bij zijn staart zegmaar. Hij lijkt er trouwens zelf geen last van te hebben.

Korter.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8162
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:55

Is het niet oud haar? Onze kort haar heeft daar last van, die likt zichzelf niet genoeg en komt dus niet van het haar af waardoor t gaat klitten.
Hier is de oplossing toch in een houdgreep en kammen

Mand

Berichten: 3156
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Kat met klitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 14:07

Dat kan het best zijn misschien! Ja ik denk dat houdgreep het toch echt gaat worden, vind dat wel een beetje sneu :(:)

Korter.

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Kat met klitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:35


Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:30

Het klinkt als een katerstaart. Dat is een vettige plek en de vacht gaat daar ophopen , de huid kan schilferig worden. Die anti klit waar Silka het over heeft helpt. Maar als het eenmaal ontklit is, kan je er ook talkpoeder op strooien (geurloos, aaien met poeder op je hand kan ook) welk je dan weer uitkamt. Van borstelen word het alleen maar vetter en ik denk dat de plek juist vet is.
Is het alleen oud haar , dan kan je in de toekomst ook zo'n handschoen met rubber noppen gebruiken om te aaien. Het losse haar blijft dan op het rubber zitten.

dierenfan
Berichten: 9546
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Kat met klitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:00

Ik zou er gewoon de kam achter zetten. Meestal overwegend oud en dus dood haar wat blijft hangen in het goede haar. Borstel er achter en hup weg ermee. Ik moet ook wel eens iets minder leuks door staan. Het is zo gebeurd en achteraf valt het alles mee. Eventueel proberen terwijl je iets enorm lekkers voert ;)

ikkedus
Berichten: 3228
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Kat met klitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:07

Mijn oude kater heeft dit ook. Hij bleek artrose in zijn rug te hebben en had daar pijn aan. Hij kon er dus niet meer bij.
Hij krijgt nu dagelijks een paar ml loxicom ( pijnstiller) en nu gaat het weer prima.

[o]

pluisbeer

Berichten: 952
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Kat met klitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:17

Een goedkope dierentondeuse kopen, bijv. van de lidl en dan scheren waar nodig. Die beviel mij erg goed voor de katten, die vnl klitten onder de buik en broek hadden. Ben je er een hele tijd vanaf. Klitten doen wel zeer hoor, die trekken aan de huid.

cissy

Berichten: 19795
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Kat met klitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:57

Poeskie kan er gewoon niet meer zo goed bij om zichzelf te verzorgen. Dan zul je hem moeten helpen. Voorzichtig kammen en zeker niet trekken want het is zeer pijnlijk en je kunt de huid hoed beschadigen als je de klit eruit trekt. 1 iemand poes vasthouden en de ander zachtjes kammen.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Kat met klitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:09

Wij hebben een langharige kat en af en toe moeten we hem toch even martelen. Omdat hij zo enorm is moeten we hem met 2 man in de houdgreep waarvan 1 hem snoepjes blijft voeren en nog een ander persoon hem bostelt. Meestal houden mijn vader & ik hem vast terwijl ik hem tegelijkertijd snoepjes voer en mijn moeder borstelt hem

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Kat met klitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:20

Mijn moeder heeft een noorse boskat die ook regelmatig klitten heeft. Ik scheer hem met mijn paarden tondeuse. Vind hij prima, terwijl hij met kammen of borstelen echt uit zijn dak gaat. Dat doet pijn, en met scheren kan ik onder de klit scheren en dat werkt duidelijk beter.

Mizora

Berichten: 18059
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 06:42

Sheehan schreef:
Hij is een korthaar, dus een trimsalon lijkt mij misschien iets te veel van het goeie. De klitten zitten ook echt alleen achterop, boven zijn billen het stukje bij zijn staart zegmaar. Hij lijkt er trouwens zelf geen last van te hebben.


Ook kortharige katten, net als kortharige honden met een dikke vacht, hebben baat bij een trimbeurt. Er is meer mogelijk dan alleen maar scheren namelijk. En een goede kattensalon weet dat ook. Ook weet in Achterberg/Rhenen er één waar ik mijn kat(en hond) volledig zonder twijfel zou achter laten.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Mand

Berichten: 3156
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Kat met klitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 13:22

Thanks voor de tips! Ik heb hem gister lekker geknuffeld, en toen zonder dat hij het echt door had een dikke klit er uit geknipt. Dit vond het niet zo erg gelukkig, dus we gaan proberen dit door te zetten tot het weg is. Ook houden we het scheren/trimmen in gedachte.

Korter.


Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:25

Hier hetzelfde probleem, ook een HTK, maar mijn mannetje is best wat corpulent, en kan zijn achterhand niet goed wassen..
Hij werd zo ongeveer Bob Marley qua klitten, en heb hem afgelopen maandag bij een DA laten scheren door een trimster. Omdat Vladimir nogal panisch is voor een DA gekozen, zodat er verdoofd kan worden, mits mogelijk.
Heb nu een hele blije (kale) kat, die zonder verdoving is geschoren.. heb veel tips gekregen om het zelf te doen, maar ben zo blij met deze beslissing. Dit gaat je niet zelf lukken.

Afbeelding

Es war schön.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 5 bezoekers