Hoeveel suiker zit er in een voederbiet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Hoeveel suiker zit er in een voederbiet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 13:43

Beste Bokkers, wat ik me afvraag is wat is de suikergehalte van een voederbiet ? Ook weet ik dat een voederbiet veel water bevat. Wie kan mij vertellen over de suikergehalte van de voederbiet ? Ik hoor het graag.
.


Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Hoeveel suiker zit er in een voederbiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:49


.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoeveel suiker zit er in een voederbiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:51

Ik heb het laatst helemaal uitgerekent en het kwam op ong 6% neer, vergelijkbaar met gewone brok.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 13:54

troi schreef:
Ik heb het laatst helemaal uitgerekent en het kwam op ong 6% neer, vergelijkbaar met gewone brok.


Dat valt dan nog wel mee. Ik had gedacht dat het veel meer was. Dank je wel.

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoeveel suiker zit er in een voederbiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:55

Suikerbiet bevat wel veel meer suiker trouwens,

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 13:55


8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoeveel suiker zit er in een voederbiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:10

Volgens mij zit er nog behoorlijk veel suiker in voederbieten. Minder dan in suikerbieten, maar in álle soorten bieten zit vrij veel suiker.
Bietenpulp is een afvalproduct van de suikerindustrie, en daar is de grootste hoeveelheid suiker aan onttrokken. Daardoor is bietenpulp voor zover ik weet lager in suikers dan voederbieten.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:16

8nnemiek schreef:
Volgens mij zit er nog behoorlijk veel suiker in voederbieten. Minder dan in suikerbieten, maar in álle soorten bieten zit vrij veel suiker.
Bietenpulp is een afvalproduct van de suikerindustrie, en daar is de grootste hoeveelheid suiker aan onttrokken. Daardoor is bietenpulp voor zover ik weet lager in suikers dan voederbieten.


Nope, bietenpulp zit ook rond de 5/6%. Het komt uit de suikerbieten industrie en is dus veel lager in vergelijk met suikerbieten, niet lager in vergelijk met voederbieten,

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:23

Voederbieten proeven best wel heel zoet :9 , dus ik denk dat er toch wel iets meer dan 6% suiker inzit.
Die rode '' tonnetjes '' zoals wij ze hier noemen, zijn in elk geval zoeter dan die langwerpige witte exemplaren.
Suikerbieten is natuurlijk de hoofdvogel :+
Maar aan mij heb je niks want ik heb nooit een suikergehalte laten meten :')

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:28

Mijn berekening van destijds:

Naar aanleiding van de discussie over voederbieten heb ik de suikergehaltes van voederbieten berekend. Hiervoor is een wetenschappelijk rapport van de faculteit diergeneeskunde van de universiteit Utrecht als basis genomen (te vinden op: edepot.wur.nl/34036 )

Voederbieten bestaan per kilo voor 128gr tot 155gr uit droge stof. De rest is water. Van die droge stof is 50% suiker (enkelvoudige suiker dus geen zetmeel). Dat wil zeggen dat er per kilo biet 64 tot 78 gram suiker in zit, dus dat is 6.4% tot 7.8% suiker.

Laten we vergelijken met een normale basisbrok. Voor het gemak kies ik de pavo Basic+. Daar zit 7% enkelvoudige suiker in. In die biet zit dus evenveel enkelvoudige suiker.

over de suikergehaltes van suikerbieten. Dat is nog flink hoger, tussen de 15-20% van het oogstgewicht ( https://www.kwsbenelux.nl/aw/Kweeken23/ ... alte/~xry/) .

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:28


Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Rocamor

Berichten: 10825
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Hoeveel suiker zit er in een voederbiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:02


Rockes <3

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:12


Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:13

8nnemiek schreef:
In deze tabel staat dat bietenpulp 30 gram suiker per kg droge stof bevat (dus zo'n 3%), maar voederbieten bevatten 575 gram suiker per kg droge stof (dus 57%):
http://www.lcvvzw.be/wp-content/uploads ... ntsoen.pdf



Dat komt toch ong overeen met mijn bron? Die gaf 50% aan.

@rocamor, dat gaat over suikerbiet en niet over voederbiet.

Rocamor

Berichten: 10825
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:47

CarinaR schreef:
Rocamor schreef:
Volgens https://www.suikerunie.nl/De-wereld-van ... Natuurlijk bestaat een biet voor ca 80% uit water en ca 20% uit suiker

Een suikerbiet of een voederbiet zit wel verschil in he.


0800-bel-uw-opticien.

Ik ben in de bonen, ik las suikerbiet. :o

Rockes <3

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:10

troi schreef:
8nnemiek schreef:
In deze tabel staat dat bietenpulp 30 gram suiker per kg droge stof bevat (dus zo'n 3%), maar voederbieten bevatten 575 gram suiker per kg droge stof (dus 57%):
http://www.lcvvzw.be/wp-content/uploads ... ntsoen.pdf



Dat komt toch ong overeen met mijn bron? Die gaf 50% aan.

@rocamor, dat gaat over suikerbiet en niet over voederbiet.


8nnemiek heeft volgens mij idd de zelfde bron, maar een rekenfoutje gemaakt. +/- 50% van de droge stof bevat suiker, alleen bestaat een biet niet uit alleen maar droge stof. Dus als jouw bron klopt Troi, dat 128 tot 155 gram per kilo biet droge stof is, dan is idd 6,4 tot 7,8 % suiker per kilo biet.
En volgens de bron van 8nnemiek is het dan 7.4 tot 8.9. Iets hoger, maar nog steeds niet heel hoog.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.


8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoeveel suiker zit er in een voederbiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 19:56

Per kg droge stof inderdaad :j Het gaat bij het voeren meestal om de voedingswaarde per kg droge stof, die schijnt voor bietenpulp en voederbieten ongeveer hetzelfde te zijn, op de suiker na. Bietenpulp voer je ook niet droog natuurlijk, dat week je in water, dus zakt de hoeveelheid suiker in bietenpulp ook weer na het weken.
Ik heb verder niks uitgerekend, dus ook geen rekenfoutjes gemaakt volgens mij haha. Dat laat ik aan anderen over :+

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Hoeveel suiker zit er in een voederbiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 20:16

Haha geen rekenfout dan, maar een verkeerde beredenering.
Want jij zegt dat er per kilo droge stof 575 gram suiker zit. Dus dat er 57% suiker in voederbiet zit. Alleen vroeg ts niet hoeveel suiker er in de droge stof zit, maar hoeveel suiker er in voederbiet zit.
Dus als je een kilo voerbiet hebt, dan is ongeveer 128 tot 155 gram daarvan droge stof. En dáárvan is ongeveer 50% suiker.
Dus per 1 kilo voederbiet is 6.4 tot 7.8% suiker.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 09:17

Dank je wel dames voor al jullie reacties. De linken die jullie mij ook geven ga ik zeker lezen. Over de droge stof van een voederbieten daar heb ik niet bij stil gestaan , maar dat zit er echt wel in. Ik weet ook dat erin de suikerbiet veel meer suiker in zit dan in een voederbieten maar dat wist ik al.
En ja ook in een voederbieten zit suiker in, het lijkt wel veel maar toch valt het wel mee. Vroeger toen ik nog op de landbouw school zat kregen we ook de berekeningen over voederbieten. Nu wist ik dat niet meer. :o

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:45

ierusju schreef:
Haha geen rekenfout dan, maar een verkeerde beredenering.
Want jij zegt dat er per kilo droge stof 575 gram suiker zit. Dus dat er 57% suiker in voederbiet zit. Alleen vroeg ts niet hoeveel suiker er in de droge stof zit, maar hoeveel suiker er in voederbiet zit.
Dus als je een kilo voerbiet hebt, dan is ongeveer 128 tot 155 gram daarvan droge stof. En dáárvan is ongeveer 50% suiker.
Dus per 1 kilo voederbiet is 6.4 tot 7.8% suiker.

Die 57% bedoelde ik ook in de droge stof. Dat wordt idd minder in de complete voederbiet. Maar dan kun je het niet meer vergelijken met de droge bietenpulp. Of je moet de bietenpulp ook weer aanlengen met hetzelfde percentage water als wat in een voederbiet zit en dan opnieuw de suiker berekenen. Dan kun je ze wel weer vergelijken, en zal de (geweekte) bietenpulp veel lager in suiker zitten.
Beetje lastig uitgelegd misschien, ik hoop dat het nog te volgen is :Y)

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Briiet, Piekosjj en 76 bezoekers