Mening gevraagd: opfok of thuis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
naomiBe
Berichten: 31
Geregistreerd: 16-11-17

Mening gevraagd: opfok of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 23:15

Hallo,

Mijn D-ponyveulen is nu 4 maand en we twijfelen om ze in de opfok te zetten met 4 paardenveulens ofwel ze bij ons thuis te laten waar ze na het spenen bij haar moeder en 2 oudere merries (12 en 14 jaar) blijft staan. Wat lijkt jullie het beste? Op beide plaatsen mag ze buiten, ook s'winters.

Groetjes,

Naomi


Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Mening gevraagd: opfok of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:18

Als je er een veulen bij koopt of leent is het thuis ook prima, vind persoonlijk wel dat ze een leeftijdgenootje moeten hebben.
Mooie is dan dat ze door de oudere paarden opgevoed worden.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Mening gevraagd: opfok of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:28

Heeft de opfok oudere paarden ertussen lopen? Dan zou ik dat kiezen. En anders idd leeftijdsgenootje zoeken (misschien iemand in dezelfde situatie als jou) en thuis houden :)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Mening gevraagd: opfok of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:36

Ik ben geen voorstander van een "puber" tussen andere pubers te gooien, dus ik zou eerder opteren voor thuis. Heb hier ook altijd de jonkies thuis gehouden, soms ook zonder leeftijdgenootjes, en die zijn zowel fysiek als mentaal prima opgegroeid. De jongste heeft zelfs bijna niet anders gekend dan gepensioneerde paarden, en is er zeker niet ongelukkig door geworden, eerder zelfzekerder, dapperder en verstandiger, want die oudjes schrikken niet snel meer ergens van, en dat vertrouwen neemt ie dan over.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Mening gevraagd: opfok of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:45

Ik wou achteraf dat ik mijn merrie thuis had gehouden waar ik meer toezicht had, want ze is er niet beter op geworden daar en daar pluk ik nu jaren later nog altijd de vruchten van. Ik zou dus voor het beste plekje gaan waar je zelf oog op je paardje kunt houden.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:46

Maakt niet uit wat je doet als er maar tenminste 1 leeftijdsgenootje bij is.

1 veulen alleen tussen oudere paarden is echt niks. Dan zou ik hem/haar naar de stal met andere veulens verhuizen. Zou wel fijn zijn als het een echte opfokstal of fokker(met ervaring) is.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Mening gevraagd: opfok of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 09:58

Ik zou er een leuk veulen bij kopen, een kleintje kost geen drol in jaargetijde, en hem lekker thuis houden.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:12

Ik kan niet zeggen wat jij moet doen maar
Ik heb mijn 6 maanden oude veulen 2 jaar geleden thuis gehouden. Het is zo’n ontzettend lief en aanhankelijk paard geworden. Kon alles al vroeg oefenen en we hebben al een hele fijne band samen. Kan ook alles zelf regelen qua voer en hem zelf in de gaten houden 4x per dag.

Hij stond samen met een merrie van 12 (had ook een hengstveulen gehad en heeft hem goed opgevoed) en 2 shetjes van toen 2 en nu 4.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:53

Hier een die met vijf maanden naar de opfok is gegaan en het eerste jaar in een gemengd koppeltje heeft gelopen (3 veulens, een tweejarige, een vijf jarige en een oude merrie). Daarna nog twee jaar buitendijks aan het wad in een groot hengstenkoppel gelopen van 30 leeftijdsgenoten op steeds stukken van 20 ha of 30 ha ongeveer. (in de winter +/- 4 maanden in de loopstal in groepjes van 6)

Ik had het niet anders gewild. Heb nu een super leergierig, netjes opgevoegd en sociaal paard.

Daantjuh88

Berichten: 1730
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Mening gevraagd: opfok of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:08

Ik heb nu 3 jonge paarden op stal. Onze eerste hengst heeft vanaf spenen een jaar in de opfok gestaan en staat nu samen met een shetlander, die 2 hebben de grootste lol samen en doordat we ze aan huis hebben netjes opgevoed.

De 2 merries die het jaar erop zijn geboren hebben we altijd thuis gehad, die staan samen met merrie en ruin in de groep. Gaan netjes elke avond mee naar binnen aan het touwtje en kunnen we zelf onbeperkt voeren!

Zowel opfok als thuis gaat prima, als je thuis voldoende grond hebt kunnen ze prima thuis lopen. Beweging is het belangrijkste voor die jonge beesten en voldoende eten!

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:19

Als je niet de mogelijkheid hebt om er een leeftijdsgenoot bij te zetten dan absoluut de opfok. Heb je die wel en je hebt genoeg grond en kennis dan kun je hem prima thuis houden.

In de opfok bouwen ze een goede weerstand op, ze leren sociaal zijn en het omgaan met andere paarden en het is gewoon fijn om ze met andere leeftijdsgenoten te laten lopen. Lekker spelen en jong laten zijn.

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Mening gevraagd: opfok of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:26

Als je ze thuis kunt houden is dat veel beter.In een opfok loopt je veulen meer risico op blessures etc.Ik zou dat alleen doen als het thuis echt niet gaat.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:29

anjali schreef:
Als je ze thuis kunt houden is dat veel beter.In een opfok loopt je veulen meer risico op blessures etc.Ik zou dat alleen doen als het thuis echt niet gaat.


Thuis kunnen ze ook verkeerd liggen of een klap krijgen. Als je voor dat soort dingen bang bent moet je geen paarden houden. :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:31

De gup hier is thuis op gegroeid met een paard van toen 8 en de rest allen +16. De pony en ze 8 jarige waren speelvogels en toen ze twee was is er een 3 jarige bij gekomen maar ze bleef bij de pony van 20 plakken. Ik ken geen socialer dier dan die merrie. Die kan je letterlijk overal neer zetten. :)
En haar vertrouwen in haar mens is onvoorwaardelijk. :) andere mensen was een paar dagen wennen. Ze stonden af gelegen en de merrie is onlangs verhuisd. Ze was niet bang trouwens, meer zo van 'wat kom jij hier doen' maar die spanning kan ook van de verhuis geweest zijn want smid en DA en vrienden vond ze op weide juist erg leuk. Dus ik durf gokken dat het meer de vreemde omgeving was dan de vreemde mensen die haar wat afwachtend maakte. Maar dag 2 was ze weer helemaal haar impulsieve zelf. :')
Wanneer er nog eentje komt zou ik het zo weer zo doen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

naomiBe
Berichten: 31
Geregistreerd: 16-11-17

Re: Mening gevraagd: opfok of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 13:31

Ik maak me ook wat zorgen over de combinatie met paardenveulens. Het is niet de bedoeling dat ze "gepest" ofzo zou worden.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:36

naomiBe schreef:
Ik maak me ook wat zorgen over de combinatie met paardenveulens. Het is niet de bedoeling dat ze "gepest" ofzo zou worden.


In de opfokgroep van mijn jaarling (paard) staat ook een haflinger jaarling en dat gaat super goed!

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Mening gevraagd: opfok of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:41

Ik heb ze altijd thuis gehad.
Mijn jongste merrie vanaf haar 6 mnd bij een toen 3 jarige merrie, 24/7 buiten.
Vanaf haar 3 jaar is ze dan terug bij haar moeder gekomen in een gemengde (wisselende) groep, leeftijd daar vanaf 1-25+.
Nu staat ze samen met haar moeder en nog een trekpaard van haar leeftijd in een mini-kudde, uiteraard nog 24/7 buiten.

Mijn nu 3 jarige pre is als jaarling bij mij gekomen, en staat bij de D-pony en haflinger van een vriendin.
De Dpony was toen 7, (nu 9 dacht ik) maar is een heel speels en actief dier. De haf is iets ouder en mag de opvoeder spelen.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Mening gevraagd: opfok of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:54

IN de opfok komen ze ook tussen allerlei groottes in, voorlopig nog zeker twee maanden bij mams laten en dan met een maatje erbij mooi bij de merries in. Merries stoppen vaak met spelen wanneer ze puppy af zijn dus een speelmakker is zeker aan te raden. En wat je aan opfok kosten uitspaart kun je een leuk veulen kopen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Mening gevraagd: opfok of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 13:56

Zelf toen de jonkies 1 jaar waren heb ik ze samen in het land gegooid thuis. Puur omdat ze ook achterstand hadden en ik ze graag in het oog wou hebben en veel mensen contact. Soms liepen ze ook samen met 2 oudere paarden.

Jonge hengstveulen van mijn zus loopt ook in een gemengde groep van hengsten en dat gaat super goed. Accepteren elkaar en zijn gewoon jonge paarden samen.

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:03

Ze hebben meer aan oudere paarden dan leeftijdgenoten. Dat bij elkaar op laten groeien is uit praktische overweging onstaan voor de fokkers, niet uit oogpunt van de veulens. In een normale kudde hebben ze ook gewoon te maken met volwassen dieren die ze leren zich aan de regels te houden en zoeken ze contact met een vast vriendje, maar gaan ze niet als hele ploeg met elkaar om, apart van de ouders.
Zeker die hele kleintjes zou ik (eerst)liever bij volwassen paarden hebben.

Opfok is leuk voor pubers (1-3 jaar).

Overigens is het handig om een veulen goed handmak te maken en aan een lijn te leren staan en lopen eventueel ook een paar rondjes als in longeren (niet om ze te laten werken maar om ze te leren om je heen te gaan), en hoeven op te nemen enzo. Daar heb je later veel profijt van. Alles dat ze in het eerste jaar leren, vergeten ze niet meer.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

pinto_1

Berichten: 2551
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:28

Ik heb mijn veulen ook thuis gelaten ipv de opfok. En dat er een leeftijdsgenootje bij moet vind ik niet perse waar. Ik had twee shetveulens van dezelfde leeftijd erbij lopen, maar die speelden alleen maar met elkaar. Mijn (paard)veulen speelde juist met de 19 jarige haflinger ruin die erbij liep. :D

strooigoed

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:32

pinto_1 schreef:
Ik heb mijn veulen ook thuis gelaten ipv de opfok. En dat er een leeftijdsgenootje bij moet vind ik niet perse waar. Ik had twee shetveulens van dezelfde leeftijd erbij lopen, maar die speelden alleen maar met elkaar. Mijn (paard)veulen speelde juist met de 19 jarige haflinger ruin die erbij liep. :D

Is ook zo hoor, je kunt er helemaal niet vanuit gaan dat veulens van dezelfde leeftijd persee elkaar leuk vinden. Ze zoeken hun vriendjes niet op leeftijd uit.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Mening gevraagd: opfok of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:34

Leeftijd van het maatje maakt ook niets uit, als het maar een ruin is. Wat betreft opfok van hengsten, op een gegeven ogenblik word er serieus gespeelt met soms hele vervelende gevolgen. Plaatjes van steigerende hengsten is leuk maar soms knallen ze zo hard tegen elkaar dat ernstige ataxie en dus de dood op ze wacht.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Mening gevraagd: opfok of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:31

Ik denk ook dat ze meer leren als ze bij de eigenaar thuis staan en behalve met paarden ook contact met mensen hebben.Anders komen ze als ze 3 zijn in feite als een wild paard uit de opfok,en dan moet je helemaal bij het begin beginnen.Net ald die Tinkers die uit een Iers natuurgebied komen en helemaal geen (door mensen gewenste) manieren hebben.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Mening gevraagd: opfok of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 18:33

Maar in een goede opfok komen de paarden ook in handen.

Mijn jaarling is super mak en alle andere paarden daar ook. :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: meniekske, Priscilla27, Room_Soesje en 64 bezoekers