Hengstenkeuze merrie Sir Donnerhall X Maraschino X Rokoko

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Hengstenkeuze merrie Sir Donnerhall X Maraschino X Rokoko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 13:26

Beste mede bokkers, ik heb recent dit paard gekocht voor de fok. Zelf heb ik al wat hengsten op mijn lijstje, maar er zitten hier een heleboel mensen met gedegen kennis en die kunnen mij absoluut nog tips / adviezen geven.

Haar afstamming vind je hier:

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1964656

Sport predicaat aangevraagd evenals D-OC. Staat helaas wegens een niet te genezen blessure stil.
Sterke punten:
- schitterend hoofd
- heel mooi voorbeen
- veel schwung / veer
- veel elastiek
- mooie hals en halsvorm
- kurkdroge benen
- kan een zeer goede sprong maken ook
- heel erg goed te sluiten en veel talent voor de (zeer) verzamelde gangen

zwakke(re) punten:
- is een vierkant gebouwd paard, kort in de rug wat iets meer lengte zou kunnen gebruiken
- maat (meet 1.63/ 1.64m)
- achterbeen gebruik is ok, maar mag sterker
- staat net niet sabelbenig achter, maar mag geen hengst op die dit vererft.
- ouderwets plat kruis (moeder is van 1997 en oma van 1983)
- sensibel paard, geen paard voor een doorsnee ruiter.

Ze heeft haar hoefbeen gebroken, maar is daar te laat voor behandeld. Ze loopt nagenoeg 100% maar soms zie je een onregelmatige pas dus wordt niet meer ingezet als rijpaard.

Heb 2 filmpjes beschikbaar:

Onder het zadel ergens vorig jaar.
https://youtu.be/sqR4ODtLMII
los afgelopen weekend in ontspannen draf (dus niet staart op de rug en rennen):
https://youtu.be/kGepyc7m4uc

foto's:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn eigen lijstje (zeer kort) bestaat nu uit:

- Hometown
- Glamourdale
- Toto Jr.

Merrie heeft nog nooit een veulen gehad, ik wil dus graag met vers sperma insemineren. Liever niet teveel invloed vanuit Jazz.

Ik kan een stand foto aankomend weekend maken als ze naar stal komt.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hengstenkeuze merrie Sir Donnerhall X Maraschino X Rokoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:35

Ik zou vooral ook focussen op het achterbeen, vind dat nu niet om over naar huis te schrijven. Leuk paard , niet zo heel veel mis mee. Grappig , die foto van de middendraf , die is dus echt niet zoals het hoort. Dit vind ik dus echt een voorbeeld van voorbenen langs de oren en achter doen niks. Dus vandaar mijn opmerking over de achterhand. En ook mag dat achterbeen een stuk sneller. Heel veel succes er mee, welke hengst je ook neemt, ik hoop dat er een mooi veulen komt.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Elisa2

Berichten: 37047
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:37

Ik ben benieuwd naar een goede standfoto, op de filmpjes lijkt ze niet heel opwaarts te bewegen en valt me op dat vooral het pijpbeen van de sprong naar de kogel erg lang is bij het achterbeen.

Hometown zou ik niet kiezen ivbm dat de hengst zelf ook zeer sensibel is. Bij Toto krijg je lijnenteelt op Donnerhall en dat kan nadelig zijn wbt de bouw van het achterbeen. Glamourdale is wellicht wel interessant maar met Negro bloed houd je wel kans op een plat kruis. Wat ik niet perse nadelig vind trouwens.

Ik zou in ieder geval voor een hengst gaan die opwaarts beweegt, ik wacht even op een standfoto en denk ondertussen even met je mee.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 13:49

bigone schreef:
Ik zou vooral ook focussen op het achterbeen, vind dat nu niet om over naar huis te schrijven. Leuk paard , niet zo heel veel mis mee. Grappig , die foto van de middendraf , die is dus echt niet zoals het hoort. Dit vind ik dus echt een voorbeeld van voorbenen langs de oren en achter doen niks. Dus vandaar mijn opmerking over de achterhand. En ook mag dat achterbeen een stuk sneller. Heel veel succes er mee, welke hengst je ook neemt, ik hoop dat er een mooi veulen komt.


Klopt daarom heb ik ook die foto erbij gezet. Achterbeen is zeker een verbeterpunt.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 13:54

Elisa2 schreef:
Ik ben benieuwd naar een goede standfoto, op de filmpjes lijkt ze niet heel opwaarts te bewegen en valt me op dat vooral het pijpbeen van de sprong naar de kogel erg lang is bij het achterbeen.

Hometown zou ik niet kiezen ivbm dat de hengst zelf ook zeer sensibel is. Bij Toto krijg je lijnenteelt op Donnerhall en dat kan nadelig zijn wbt de bouw van het achterbeen. Glamourdale is wellicht wel interessant maar met Negro bloed houd je wel kans op een plat kruis. Wat ik niet perse nadelig vind trouwens.

Ik zou in ieder geval voor een hengst gaan die opwaarts beweegt, ik wacht even op een standfoto en denk ondertussen even met je mee.


Standfoto kan ik helaas pas op zijn vroegst zaterdag maken.
Wat betreft het kruis, dat is inderdaad niet heel nadelig, ik zou er niet een hengst echt op laten staan.

Hometown had ik wel juist gekozen vanwege zijn achterbeen gebruik en kracht wat de merrie duidelijk mist zoals Bigone ook al schreef. Al sluit ze er wel erg fijn op. Je bent overigens niet de eerste die iets zegt over het sensibele karakter van Hometown. Het is dan echt afwegen wat dan belangrijker is, een paard wat echt duidelijk het achterbeen gaat verbeteren met de kans dat een amateur niet boven blijft of een bravere hengst en dan weer inboeten op het achterbeen. OF en dat zou het mooiste zijn een brave verervende hengst MET goed achterbeen. ;)

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Elisa2

Berichten: 37047
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze merrie Sir Donnerhall X Maraschino X Rokoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:57

Nou het karakter is het belangrijkste, een achterbeen is te trainen maar een perfect paard waar je niks mee kunt daar heb je niks aan.

Er zijn ook zat brave hengsten met een goed achterbeen..ik denk in jouw geval dat vooral een correct gebouwd achterbeen belangrijk is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Hengstenkeuze merrie Sir Donnerhall X Maraschino X Rokoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:33

Hier ook een Sir Donnerhall merrie die niet bepaald een koel dier is. Volgens mij komt dit van Sandro Hit voor. Ze heeft een half zus waar ook Sandro Hit in zit en bepaalde trekken komen overeen.

Zoek een hengst die een koel karakter vererft met de punten die hij moet verbeteren op de merrie. Zoek een hengst in waar nog Rubinstein I bloed goed in verankerd zit. Die hengst stond bekend om zijn erg meewerkende en rustige karakters.

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:42

Hee wat leuk Mer! Mooi type om te zien maar ik zou zeker meer beweging en meer zelfhouding willen zien.
Ik zie dat goede voorbeen en dat talent voor verzameling eigenlijk nog niet zo maar misschien was dit even een momentopname. Ik ben niet meer zo thuis in de huidige hengstenstapel maar ik zou zeker een hengst zoeken met een opwaartse beweging, veel draagkracht en meer schoudervrijheid. En maat inderdaad.
Op zich heb je keuze genoeg qua bloedvoering want deze is prachtig vrij van Jazz, Ferro, Flemmingh en Krack bloed.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Hengstenkeuze merrie Sir Donnerhall X Maraschino X Rokoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:18

ik ken de oma, Rocky en opa Marachino
Beide springen gefokt, beide mooie duitse lijnen.
Rocky/Rocket was een goede springer (nooit uitgebracht) met goede technieken. Absoluut geen ouderwets model.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:40

Wat leuk Mer! Mijn lievelingshengst is Sir Donnerhall <3 <3

Denk dat Toto heel mooi zou passen qua model en karakter.

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:08

ik heb foto's erbij gezocht, wist niet of je die al had/kende.

Maraschino
Afbeelding
Rokoko
Afbeelding

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:14

Dat zijn mooie modellen en inderdaad helemaal niet ouderwets. Ik zag dat ze ook best wat volbloed voerde. Ik vind het model en type erg mooi. Daar heb ik niet zoveel op aan te merken behalve de maat. Kan je niet de Desperado kant op?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Hengstenkeuze merrie Sir Donnerhall X Maraschino X Rokoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:49

het ouderwetse model zie je mi eerder bij KWPN paarden (gelderse invloeden van ooit), niet bij de duitsers, tenminste niet in de lijnen die ik 'ken'

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 21:09

Desperado is ook wel een gave hengst. Op zich ben ik niet persé op zoek naar Ferro vrij bloed, ben alleen huiverig voor het Jazz bloed wat betreft het karakter. Overigens is ze wel onwijs lief in de omgang, ze knuffelt graag ze is alleen scherp met rijden, maar niet gevaarlijk of wat dan ook. En het veulen mag dus ook echt wel wat karakter hebben en pit. Dus ik zoek geen "Harrie de slome" hengst voor erbij. Ik zou het veulen ook wel graag voor de sport houden / verkopen / laten rijden / wellicht zelf rijden. Ik wil wel voor de sport fokken. Maar het doel is niet de nieuwe Totilas (natuurlijk altijd mooi meegenomen) want dat wil op zich iedereen, maar ik wil geen helikopter waar slechts 5 % mee kan rijden. Ik wil een paard voor de 25% :D

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 21:10

Alane schreef:
ik ken de oma, Rocky en opa Marachino
Beide springen gefokt, beide mooie duitse lijnen.
Rocky/Rocket was een goede springer (nooit uitgebracht) met goede technieken. Absoluut geen ouderwets model.


wat onwijs leuk zeg, gaaf, mocht je nog foto's hebben van Rocky of meer weten mag dat ook via PB. Leuk dat je die foto's erbij doet, maakt het allemaal toch wat leuker!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:11

Ik weet niet wat Desperado aan karakters geeft eigenlijk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 21:13

Suzanne F. schreef:
Ik weet niet wat Desperado aan karakters geeft eigenlijk.


Ik ook niet, maar hij is wel commercieel.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:22

Wil je alleen via het KWPN dekken of mag het ook een Duitse hengst zijn?

Zelf heb ik een merrie gehad van Laureus. Prachtige merrie die goed in elkaar zat qua exterieur, geweldig kon bewegen én een topkarakter! Zijn zoon Like a Diamond is misschien ook een optie.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:34

ik heb helaas geen foto's van ze, en de fokker is een paar jaar geleden overleden.
Hij was toen niet zo tevreden over de nafok van Rocket, en heeft haar later weggedaan.
Ik geloof dat er nog ergens een halfbroer van je paard haar moeder is/was met als vader Pep.
Fokker was helemaal weg van Maraschino en zijn nafok.
Maraschino was een brave hengst, springen, is later uitgebracht door een zoon van de eigenaar, die was toen 14 of 15, op latere leeftijd is Maraschino geruind en (dacht door een blessure toen helemaal uit de sport terug getrokken.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Hengstenkeuze merrie Sir Donnerhall X Maraschino X Rokoko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 00:09

@Suffie: de merrie heeft een oldenburger papier, maar ik ben absoluut niet stamboek gebonden, uiteraard moet het wel een gekeurde hengst zijn bij een erkend stamboek.

Alane: wel heel leuk om zo wat meer over de geschiedenis te weten te komen van mijn merrie.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 01:32

hanoveraan Callaho's Benicio
heeft maat
is braaf
mijn dochter is een fan van hem
vos met hoge witte benen
stamboom je stopt er wel meer romadour bloed in maar mi niet verkeerd. Rokoko heeft als vader Romadour II als ook de moeder van Bellisimo.


Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

lisch

Berichten: 4648
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: Hengstenkeuze merrie Sir Donnerhall X Maraschino X Rokoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:00

Het advies is benicio te gebruiken op een merrie met genoeg maat... en of hij het ab zou verbeteren? Mooie hengst wel hoor daar niet van.

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:04

Alane schreef:
hanoveraan Callaho's Benicio
heeft maat
is braaf
mijn dochter is een fan van hem
vos met hoge witte benen
stamboom je stopt er wel meer romadour bloed in maar mi niet verkeerd. Rokoko heeft als vader Romadour II als ook de moeder van Bellisimo.

[ Video ]


Interessante keuze...zou wel is leuk kunnen passen. Wat dat Romadour bloed betreft zou ik me niet teveel zorgen maken... Persoonlijk zou ik weg blijven uit de huidige KWPN dressuurhengsten.....maar dat is mijn menig, ieder zijn ding zeg ik dan maar.

Zelf vind ik Franziskus ook een goede optie, zeker als je werkwilligheid wil doorfokken.

http://hengststation-holkenbrink.de/por ... ranziskus/

Succes.

Het paard en het schone woord brengt louter kunst en gratie voort.
( Willy Mullens )

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Hengstenkeuze merrie Sir Donnerhall X Maraschino X Rokoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:36

ging niet zo zeer om zorgen te maken maar soms wil men niet meer hetzelfde bloed inbrengen.
R lijn is een favo lijn vwb sportpaarden.
als ook Pik Bube bloed in de moeder lijn.

Of de vader van Benicio...

Estobar NRW ook op oude bloedlijnen en vooral sportpaarden is ook interessant echter is niet iedereen positief over het achterbeen wat hij zou vererven.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Hengstenkeuze merrie Sir Donnerhall X Maraschino X Rokoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:45

Fahrenheit geeft ze ook koel en erg werkwillig. Ik sta nog steeds verbaasd te kijken hoe goed die 3-jarige Fahrenheit uit een van onze fokproducten het doet onder een 17-jarige waarvan het haar eerste eigen paard is. Maat is ook geen probleem bij deze.

http://gestuet-tannenhof.com/de/hengste/fahrenheit-gt/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers