Oriëntatie hengstenkeuze voor mijn NMPRS merries.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Oriëntatie hengstenkeuze voor mijn NMPRS merries.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 11:28

Stiekem ben ik mij wat aan het oriënteren in eventuele toekomstige kandidaten om mijn lieve merries mee op date te laten gaan. Zowie en Kelly kocht ik als jaarlingen en de dames worden volgende jaar 5. Mijn inziens een mooie leeftijd voor een eerste dekking. Sky wordt volgend jaar 11. Ik heb over Sky en Faith nog mijn twijfels.Mijn merries zijn opgenomen in het NMPRS stamboek en veterinair goedgekeurd.


Zowie ( Sebastopol's Zoiets) Valk Welsh/NMPRS 94 cm

Afbeelding

Afbeelding



Kelly (SSM Walkers Grace Kelly) Bruin sabino NMPRS 94 cm

Afbeelding

Afbeelding


Sky (J.S Shameless Vanilla Sky) Zilverappelbont AMHA 85 cm

Afbeelding


Faith (Merel) zwart/ smokey black? valk NMPRS 80/82 cm

Afbeelding

Verkoopfilmpje bij de vorige eigenaar.
https://www.youtube.com/watch?v=rJOmq_xaJu8



Afbeelding

Kleur is voor mij niet belangrijk.De veulens zijn in de eerste instantie niet voor de verkoop maar om aan te houden. Ik wil graag groter fokken als de merries, dus niet kleiner en vooral luxer qua type. Dit vind ik zeker belangrijk bij Kelly, Sky en Faith. Bij deze 3 dames mag ook zeker de draf verbeterd worden. Zowie is voor mij eigenlijk al bijna perfect, sterke beweger en mooi luxe. Hier zou ik dan ook niet op willen inleveren.
Hengsten op het dwerg gen getest hebben mijn voorkeur. Ik ben huiverig voor knie problemen dus een goed en sterk achterbeen vind ik ook erg belangrijk.Geen krabbelaar dus en geen patella problemen in de nakomelingen.
Nog niets is zeker en misschien slaan we nog wel een jaar over. Ik wil me eerst goed verdiepen en oriënteren. Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen.


NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Oriëntatie hengstenkeuze voor mijn NMPRS merries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:37

Lekker naar de hk gaan volgend jaar, en gaan kijken wat je zoal zoekt in een hengst..
Qua groter heb je best veel keus tegenwoordig, ook omdat je nu die amerikaanse shets heb zoals regal enz..

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:39

Ik vind zowie een hele mooie merrie!

Ik ga je topic volgen gezien ik komend jaar ook 2 nmprs merries wil laten dekken.

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:00

Zelf heb ik twee goedgekeurde hengsten, beide eerste premie maar ja... ze zijn te klein met hun 80 en 85cm. Ik fok dan ook de minimaat minipaarden. :o

Maar inderdaad zoals ze het al gezegd hebben, bij het NMPRS heb je keuze genoeg in de grotere minipaarden dus je zal zeker een geschikte hengst vinden. Ga je in april kijken naar de hengstenkeuring? Ik ben er aanwezig met mijn valkje Spirit die voor de tweede maal moet gaan.

Laureas Stables!
AMHA/NMPRS champagne minipaarden fokker

✨ Ontdek de wereld van Amerikaanse minipaarden bij Laureas Stables! Waar "Moon" en "Shine" schitteren - ga snel naar onze website voor een dosis mini-magie! ✨

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Oriëntatie hengstenkeuze voor mijn NMPRS merries.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 12:09

Bedankt dames voor de reacties. Om even een misverstand uit de wereld te helpen ;-) Ik ga natuurlijk geen grote maat NMPRS op Faith zetten. Het is haar eerste veulentje en ze is heel smal, ik wil daarbij natuurlijk geen risico's nemen.
Dus ook de minimaat fokkers zijn welkom om te reageren :-)

Ik ga zeker naar de HK, ben er al regelmatig geweest. Echter ik denk dat niet iedereen naar de HK komt met zijn GGK hengst dus ben benieuwd naar andere meningen en visies. Misschien zijn er nog wel een aantal pareltjes verstopt die ik nog niet ken.

@RSDICBS Heb je een foto van jouw merries? Spannend hoor! Heb jij al een keus gemaakt of een hengst in gedachten?


smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Oriëntatie hengstenkeuze voor mijn NMPRS merries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:18

Kijk eens bij Huub & Tina, H&T stables. Misschien hebben zij iets moois voor je?

Those we love don’t go away, maar wat mis ik haar ons Kwinneke. 24.05.2007 - 13.07.2023

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

Anoniem

Re: Oriëntatie hengstenkeuze voor mijn NMPRS merries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:25

Als ik puur naar de bouw kijk, zou ik met geen van allen fokken.
Zowie is aardig overbouwd en ze heeft een lang achterbeen.
Kelly heeft een aparte boeg, halsaanzet is te laag en voorbeen te kort. Ze is ook neerwaarts gebouwd.
Faith heeft een onvoordelige rechte rug met een te kort/stijl kruis.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Oriëntatie hengstenkeuze voor mijn NMPRS merries.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 14:52

Zowie was op de standfoto 2 jaar, dus nog lekker in de groei.
Wat bedoel je met een aparte boeg bij Kelly?
Bedankt voor je reactie. Gelukkig hoeven wij het niet eens te zijn met elkaar.

Anoniem

Re: Oriëntatie hengstenkeuze voor mijn NMPRS merries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:14

Ah dat verklaard het overbouwde. vooral op de 1e foto van Kelly zie je dat de boeg erg diagonaal staat ipv vertikaal.
en waarom ik dit typ? Omdat ik vind dat er veel teveel wordt gefokt, dus ik denk dat het goed is om kritisch te zijn waarom je fokt en met welke dieren.

stal_HD
Berichten: 3088
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:48

Rebecca leuk je zoektocht.
Helaas zijn mijn mannen aan de kleine kant. Al sta je er ook voor open zie ik. Ik heb kid en straks als het goed is ook indi. Voor je twee grote merries zou Kid leuk zijn denk ik. En voor de twee kleintjes indi.

Kid is superster en moet in 2019 voor de laatste keer. Indi komt komende hk naar Bunschoten.

Kijk maar op mijn site voor meer info. En vragen mag je me altijd, dat weet je.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 13:58

Hey mathila, Kid staat inderdaad ook op mijn lijstje bedankt!
Indy moet nog naar de Hk toch? Uiteraad volg ik mee op fb

stal_HD
Berichten: 3088
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:24

Ja indi komt dit jaar voor het eerst. Zeer spannend.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Oriëntatie hengstenkeuze voor mijn NMPRS merries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:15

Zowie mag je zo komen brengen hoor! Helemaal mijn smaak haha. Ik zou gewoon lekker op de HK gaan kijken. De hengsten van "nu" vind je daar echt wel. En zeker ook in de kleine en grote maat. Ik ben er met Harley als hij verder geen gekke fratsen meer gaat uit halen en ik denk dat ik Vici ook mee neem.
Dus als de catalogus online komt uitprinten en aanstrepen wat jij denkt dat interessant is en kun je gelijk een praatje met de eigenaar maken. :) spreek mij dan ook even aan dan heb ik een gezicht bij je naam :P

stal_HD
Berichten: 3088
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 09:08

Een super tip rowan. echter moet je dan niet teveel kletsen. Anders mis je een aantal. Hihi

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 01:39

mooie merries heb je Rebecca, ik denk dat bij Sky bijvoorbeeld mijn Yuma wel goed zou passen, Yuma is een ruime beweger en heeft een geweldig lief karakter , hij is 87 cm. op de schoft gemeten, hij heeft bij het NMPRS een 1A premie behaald , liep zelfs mee in de kampioensring, maar daar werd de concurrentie te groot :D
Yuma heeft geen gebreken, is kerngezond, en is negatief getest op alle vier dwerggenen.
Yuma gaat in 2018 naar de NMPRS keuring voor zijn levensgoedkeuring :)
Afbeelding

Sprinkle kindness around like confetti <3

linda2008

Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Oriëntatie hengstenkeuze voor mijn NMPRS merries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:21

ik ga dit jaar ook met pen en papier op de tribune zitten :)) hihi dat is niet alleen super leuk, maar ook onwijs leerzaam :j

Zowie vind ik trouwens ook een prachtige merrie! Enige wat ik kan zeggen; laat je vooral niet adviseren over een bepaalde hengst door de hengsthouder zelf. Veel hengsthouders hebben nogal de neiging om ten alle tijden hun eigen hengst aan te prijzen, terwijl dat misschien niet de beste combi is (of niet jouw orignele idee). Sommige kunnen zelfs enorm manipulatief zijn, dus wees daarvoor op je hoede ;)

adviezen van andere aannemen over 4 totaal verschillende merries is sowieso eigenlijk niet te doen... Ervaren fokkers zullen je ongetwijfeld kunnen helpen. Maar dan zul je per merrie specifieker moeten zijn in wat je zoekt, wat je wilt verbeteren enzovoort want nu is het verhaal enorm algemeen. (wat je ongetwijfeld bewust hebt gedaan).
Wat ik wel kan meegeven;

Er is ook een minipaarden-database; https://ministalliondatabase-eu.weebly.com/
alleen hier staan LANGGG niet alle hengsten op maar het is een beginnetje.

Ook de facebookpagina van "EEC Mini Stallion Show" zou ik in de gaten blijven houden, zij zijn bezig met het organiseren van een minipaarden-hengstenshow.

en de facebookpagina "miniatuurpaard dekhengsten" worden vaak in het voorjaar weer veel hengsten op aangeboden.

stal_HD
Berichten: 3088
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:30

Vind ik ook hoor linda. Mijn advies zal dan ook zijn: kijk wat je zelf wilt verbeteren en kijk vooral of de hengst je aanspreekt. En je merrie kan verbeteren wat je zelf graag ziet. Ik heb ook veel het idee dat er achter je rug om veel afgekraakt wordt. Om welke reden dan ook.
Je meot je goed bewust zijn wat je zelf wilt. Je kunt raad aannemen en oerwegen, maar beslissen doe je altijd zelf.
Gewoon lekker de hengsten in het echt bekijken eventueel ook thuis bij de hengstenhouder. Dan zijn ze pas echt henzelf.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:03

idd, gaan kijken op de hengstenkeuring is de beste manier om een keus te maken, dan zie je ze ook bewegen en hoe ze echt zijn, een dier moet je ook qua karakter aanspreken vind ik
maar hengstenhouders zijn nogal eens erg positief over hun eigen dier :) , maar maak lekker je eigen keus, en ga je gevoel na :j

Sprinkle kindness around like confetti <3

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Oriëntatie hengstenkeuze voor mijn NMPRS merries.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 21:08

Dankjewel dames! Ik begrijp dat elke hengstenhouder zijn eigen hengst promoot.
Ik houd ook van onderbouwde adviezen. En heb natuurlijk al wel mijn voorkeuren, maar dat is smaak. Ik vind het nog moeilijk om precies te zien wat welke merrie nodig heeft in hengstenkeuze om ze te verbeteren. Tuurlijk met daarbij de visie van het stamboek in het oog.
Ik ken echt wel de minpunten van mijn merries maar hoe kom ik er nu achter welke hengst dit echt verbeterd. Ik vind het moeilijk om nageslacht te vinden zodat je de kwaliteit kan zien die een hengst vererft.
Maar we hebben alle tijd om een weloverwogen keuze te maken en ik ga zeker met pen en papier naar de HK

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:32

vaak kun je bij het secretariaat wel een catalogus kopen, handig , daar staan alle dieren in, maar ook met nummer en eigenaar en adres en telefoonnummer van eigenaar, makkelijk :D

Sprinkle kindness around like confetti <3

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Oriëntatie hengstenkeuze voor mijn NMPRS merries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:15

Online de catalogus uitprinten en dan beetje uitpluizen wie welke hengst is al op internet een beetje. Ik zal mijn hengsten niet zo snel aanprijzen bij iemand, meestal vragen ze er zelf om. Een hengst heeft meestal niet zoveel nakomelingen behalve de stempel hengsten zoals mon cherie en darko bijvoorbeeld dus blijft moeilijk in dit wereldje, is ook wel een van de redenen dat mijn hengst nu 7 merries drachtig heeft omdat ik gewoon wil weten wat hij doorfokt en het geen slechte hengst is zo kunnen we straks wel zeggen wat hij verbeterd en wat niet.
Maar ga eens kijken wat je wil verbeteren en welke hengsten dit zelf al beter hebben dan kom je al een heel eind :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers