Beoordeel je paard op stand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Suzy_H

Berichten: 25
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 01:05

Poeh lastig maar wel heel erg leerzaam. Ik ga een voorzichtige poging doen.

Immanuela29, hartstikke leuk paard en ziet er voor haar 23 super uit. Ik zie een hoge schoft en een knikje voor de schoft, maar verder zie ik weinig opmerkelijke dingen. Ze lijkt misschien iets gestrekt te staan (voor en achter) maar dat kan ook aan de foto liggen. Klopt het als ik zeg dat de schouder wat steil is? Ik vind dat altijd moeilijk om te zien.

FemkeVH, ook al zo'n mooi paard. Ik vind de voorhoeven wat plat en misschien iets ongelijk (maar waarschijnlijk zie ik dat niet goed door de foto). Mooie fijne benen maar de voorbenen lijken wat ondergeschoven. Spanjaarden zijn geloof ik vaak laatbloeiers dus dat kan verklaren waarom ik hem voor zijn 6 jaar wat arm bespierd vind. Helaas kan ik zijn hoofd en hals niet zo goed zien. Ik vind het sowieso een erg leuk paard om te zien.

Dan mijn eigen 15 jaar oude merrie. Half NRPS en half pinto. Ze beweegt momenteel niet zo veel, dus ik hoop dat jullie daar doorheen kunnen kijken:

Afbeelding

Afbeelding


Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:46

Oei, lastig dit. Ik ben ook maar een leek in het beoordelen van stand, maar heb mijn best gedaan! :o
Jodi93
Mooi edel en sprekend hoofdje. Zo ver ik kan zien een iets zware hoofd-hals verbinding. Hals is iets kort en komt diep uit de voorhand, maar niet te diep. Hals eerder horizontaal dan verticaal. De rug is iets strak, en het kruis is redelijk kort en plat. Verder lijkt ze iets neerwaarts gebouwd, achterhand had van mij wel wat ‘voller’ gemogen, maar over het algemeen een mooie merrie om te zien.
immanuela29
De rug is iets lang, en volgens mij zie ik een klein knikje/deukje in de lendenen. De hals is vrij lang en smal, en komt vrij hoog uit het borst (vooral op de 2e foto). Ook is dat deukje boven de schoft vrij diep. Kruis is kort en vrij recht. Ze is vrij neerwaarts gebouwd. Hals zit er horizontaal op, maar dat is iets wat er vaak ingefokt wordt bij springpaarden. Voor de rest ziet ze er nog goed uit voor 23 jaar!
Naomivl
Is het een kruising warmbloed (of iets van een fries?) x trekpaard? Vind de hals vrij ‘luxe’ voor een vol trekpaard en de hoofdhals aanzet vrij licht. Verder is de rug vrij kort en is het paard erg op de voorhand/neerwaarts gebouwd. Verder een vrij rond maar niet heel lang kruis.
FemkeVH
Nog erg jeugdig paard. Hals komt hoog uit de voorhand en is lang en sierlijk. Lichte hoofd-hals verbinding. Rug is iets strak, en het kruis is vrij plat. Voorbeen lijkt iets kort en paard is neerwaarts gebouwd. Verder nog kaal bespierd, maar de leeftijd verklaart dit.
Suzy_H
Leuk dier! Mooi getekend en geeft een jeugdige opdruk. Hoofdje is mooi edel en ogen staan er sprekend in. Nek is vrij kort en komt hoog uit de voorhand. Lijkt wel wat overbouwd, maar dat kan ook door de foto komen, of doordat het pinto bloed voert. Hoofd-hals aanzet is vrij zwaar.

Ik zal vanmiddag even een duidelijke foto proberen te maken van mijn fries. :D

Vladimir (v. Optimist, Mv. Burggraaf)~verkocht
Sjouke fan 't Zand (Tije 401 x Jakob 302)
Ball Alley Boy, aka Baileys

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:11

Suzy_h
Ik deel de mening dat paard overbouwde lijkt maar op de 2e foto is dat niet of nauwelijks en als je naar de eerste foto de schoft het hoogste punt kijkt valt het ook daar wel mee. Echter lijkt de rug wel wat gedaald doordat het hoofd omhoog is en daardoor vertekend het extra. Ook de vlekken vind ik het lastig maken om te beoordelen. De hals lijkt kort maar ook daar loopt een vlek overheen. Kan het zijn dat de voor hoeven iets ongelijk zijn?

FemkeVH
Ik vind het een reus lijken zo op de foto hihi. Maar goed de beoordeling. Hij lijkt dus hoogbenig maar mist wel de opwaartse bouw. Ook de croupe vind ik wat kort aandoen en het paard mist in zijn geheel nog bespiering. Op de eerste foto staat het paard onderstandig.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

FemkeVH

Berichten: 101
Geregistreerd: 08-04-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:12

lailapri schreef:
FemkeVH
Ik vind het een reus lijken zo op de foto hihi. Maar goed de beoordeling. Hij lijkt dus hoogbenig maar mist wel de opwaartse bouw. Ook de croupe vind ik wat kort aandoen en het paard mist in zijn geheel nog bespiering. Op de eerste foto staat het paard onderstandig.


Zo groot is hij helemaal niet, hij is rond de 1,60m. De foto's eerste foto is iets van onder genomen, daardoor vertekend het beeld iets denk ik :P

Suzy_H

Berichten: 25
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:58

lailapri schreef:
Suzy_h
Ik deel de mening dat paard overbouwde lijkt maar op de 2e foto is dat niet of nauwelijks en als je naar de eerste foto de schoft het hoogste punt kijkt valt het ook daar wel mee. Echter lijkt de rug wel wat gedaald doordat het hoofd omhoog is en daardoor vertekend het extra. Ook de vlekken vind ik het lastig maken om te beoordelen. De hals lijkt kort maar ook daar loopt een vlek overheen. Kan het zijn dat de voor hoeven iets ongelijk zijn?


De rug is inderdaad iets gezonken en dat vertekent het beeld. Zeker samen met die vlekken. Maar de schoft is in real life net zo hoog als de achterhand. Hals is wel iets kort en iets breed, dat is ook waar.

Dat de voorhoeven ongelijk zijn klopt als een bus. Scherp gezien.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 22:34

Dit is niet gebruikelijk, maar ik ben wel heel benieuwd naar jullie mening over dit paard.

Wordt te koop aangeboden voor een behoorlijk bedrag.

*knip*
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 02-12-17 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:41

Volgens mij is het niet helemaal de bedoeling om foto’s te plaatsen zonder medeweten van de eigenaar :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:48

Laurie schreef:
Volgens mij is het niet helemaal de bedoeling om foto’s te plaatsen zonder medeweten van de eigenaar :)


Is dat zo? Excuus dan! Paard wordt openbaar aangeboden, vandaar.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 01:00

Laurie schreef:
Volgens mij is het niet helemaal de bedoeling om foto’s te plaatsen zonder medeweten van de eigenaar :)


Als t paard toch te koop staat op t internet staat ie er toch al op :+

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 01:13

SavannahNx schreef:
Laurie schreef:
Volgens mij is het niet helemaal de bedoeling om foto’s te plaatsen zonder medeweten van de eigenaar :)


Als t paard toch te koop staat op t internet staat ie er toch al op :+


Ja dat dacht ik ook...

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 01:18

Gimme_Spurs, misschien kun je iemand een PB’tje sturen met je vraag?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 01:34

Nou ik was meer in het algemeen benieuwd naar jullie mening. Ik zoek er verder niets achter hoor! Maar het paard viel me gewoon op. Ik heb erg weinig verstand van kwpn'ers, maar de bouw trok mijn aandacht.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 09:03

Wat is de afstamming van dat paard?

Staat voldoende in het rechthoeksmodel, staat voor wat onderstandig en iets hol in de knie, lange koten voor, zou royalere voeten mogen hebben, schouder ligt er mooi in. schoft zou wat hoger mogen zijn, verloop rug, lendene en croupe vind ik wat vreemd eruit zien. Croupe is erg hellend en zou langer moeten zijn. Achterbeen is te recht gesteld.

Het is allemaal iets hoor.....lijkt nu heel heel negatief. Paard oogt heel sympathiek. Zou voor de foto ook net iets anders opgesteld moeten zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:49

Ok ik kan de advertentie zo gauw niet meer vinden... >;)

Maar ik dacht hetzelfde NatasjavE. Ik zit meer in de quarters, dus heb geen verstand van amdere rassen. Maar dit viel me ook op.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31274
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:17

Bespreken van een onbekend paard uit een advertentie/zonder toestemming is inderdaad niet de bedoeling. Misschien was de vraagsteller toch al geholpen met de reactie hierboven :) De foto is nu (ook op verzoek van Gimme_Spurs) verwijderd.

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 329 dgn / Nina x Vaderland 272 dgn (15-4)

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:42

Immanuela29: door de twee foto's die je plaatste kreeg ik gelijk de indruk dat het paard wat moeite heeft met zijn balans. Wat gebeurd er met het diagonale achterbeen als je één van de voorbenen optilt?
Verder denk ik dat dit paard makkelijker galoppeerd dan draaft als je naar de lijn van z'n valse heup naar de zitbeenknobbels kijkt?

Ik vind de foto van Naomi te schuin om te beoordelen.

FemkeVH, knap slank paardje.
Staat nu wat onderstanding en het lijkt inderdaad een beetje alsof het linker hoefje wat steiler is dan het rechter hoefje. Bij het voorbeen valt me op dat het beenbot boven de voorknie in verhouding een stuk langer is dan het onderste beenbot.

Suzy-H: wat een knapperd, helemaal mijn smaak! Overbouwd (of kantelt de bekken niet goed op de foto?
De ronding van haar schouder aan de voorkant valt me zo op, bij de meeste paarden is dat een stuk vlakker zegmaar?

Afbeelding
Dan een foto van mijn lieve kneusje van vandaag. Al 5 maanden uit de running dus lekker onbespierd en met een flinke hooibuik eraan, staan 24/7 buiten dus goed pak haar erop ook. Sinds gisteren een gevuld beentje rechtsachter dus vandaar de klei.

Hij is overbouwd, maar heeft ook moeite met het kantelen van z'n bekken en z'n onder-/bovenlijn kan beter, dan oogt hij al iets minder overbouwd. Verder staat hij graag onderstandig, dit is al verbeterd maar daar hebben we zeker nog een weg te gaan.

Ben benieuwd naar aanvullingen.

De natuur heeft geen haast en toch komt alles voor elkaar!

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:15

Ik denk dat kantelen bekken niet het eerste probleem is maar eerst het overbouwde en daardoor gewicht nar achter en buigen in de gewrichten achter. Daarnaast een horizontale bouw voor. Is hij gefokt voor de western sport? Dan wil je natuurlijk andere dingen zien als bij een dressuur spring of endurance paard.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:25

lailapri schreef:
Ik denk dat kantelen bekken niet het eerste probleem is maar eerst het overbouwde en daardoor gewicht nar achter en buigen in de gewrichten achter. Daarnaast een horizontale bouw voor. Is hij gefokt voor de western sport? Dan wil je natuurlijk andere dingen zien als bij een dressuur spring of endurance paard.

Kun je het dik gedrukte nog wat toelichten? Ik begrijp het niet helemaal :)
Hij is een Amerikaanse appaloosa, inderdaad western gefokt. Ik wil juist kilometers met hem maken buiten, dus dat brengt inderdaad wat uitdagingen met zich mee :)

De natuur heeft geen haast en toch komt alles voor elkaar!

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:28

Hij heeft van zichzelf geen platte croupe dus bekken staat al meer gekanteld alleen om echt te gaan zitten zal hij van achter moeten zakken en hij dus meer als een die niet overbouwd is. Echter is hij daar natuurlijk ook niet op geselecteerd en gefokt. Dus dat zou hem heel veel meer training kosten.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:36

Thanks! Klinkt logisch inderdaad. :j Ik heb een filmpje van hem waarop hij speelt met een vriendje in vrijheid waarop je wel terug ziet dat hij western gefokt is terwijl wij daar nog nooit gericht op getraind hebben.

*Edit: gekregen van stalgenootje:

Vooral aan het einde van het filmpje zie je wat ik bedoel.

De natuur heeft geen haast en toch komt alles voor elkaar!

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 01:44

Voor buiging van de gewrichten bij het zitten kijk maar eens naar levade, schoolhalt, klassieke piaffe.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna


Jester_

Berichten: 12257
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 17:45

En nu ik met mijn 2 vosjes :D

Harry, 5 jaar ruin

Afbeelding
Afbeelding


Hidden 5 jaar merrie

Afbeelding

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:37

Leuk topic! Ik ga een poging wagen, als beginnend fokker is dit erg belangrijk voor mij. Naast gezondheid, een goed meewerkend karakter en bewegingen/gangen is het exterieur erg belangrijk. Ik hoor anders graag van 'ervaren mensen' of ik het goed heb of niet. :D Vind het best nog wel moeilijk.

Harry: best wel rechte croupe, iets lang. strakke rug/bovenlijn.

Hidden: steile kootstand, lage halsaanzet.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 06:30

Tip voor beginnende fokker. Je noemt al heel mooi verbeterpunten maar er zijn meestal ook wel sterke punten. Zeker met fokken is dat handig te weten. Waar wil en kan je iets inleveren bij de hengstenkeuze en welke sterke punten wil je verankeren. Het perfecte paard is nog niet gefokt geloof ik al is karakter natuurlijk ook een heel groot punt. Maar dat betekend dus dat de hengsten ook allemaal hun minpunten hebben en je naast verbeterpunten dus ook bewust kan nadenken welke minpunten van een hengst voor jou acceptabel zijn.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 08:02

Gucci_ schreef:
Leuk topic! Ik ga een poging wagen, als beginnend fokker is dit erg belangrijk voor mij. Naast gezondheid, een goed meewerkend karakter en bewegingen/gangen is het exterieur erg belangrijk. Ik hoor anders graag van 'ervaren mensen' of ik het goed heb of niet. :D Vind het best nog wel moeilijk.

Harry: best wel rechte croupe, iets lang. strakke rug/bovenlijn.

Hidden: steile kootstand, lage halsaanzet.


Harry staat goed in het rechthoeksmodel en heeft geen rechte croupe. De croupe kijk je naar het heupbot en trek je een denkbeeldige lijn door naar de zitbeenknobbels. Je wil een lichthellende croupe zien(wat veel mensen vaak een wat rechte croupe vinden)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kvikur, WoodyThePug en 26 bezoekers