Welk paardenras voor groot muildier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:18

troi schreef:
Ik vind ze prachtig en stoer maar volgens mij zijn ze niet makkelijk. Als je googled op 'mule bits' kom je de meest vreselijk bitten tegen die blijkbaar bij mules nogal eens nodig zijn..

.

Gedaan, op "images", daar komen me een partij martelwerktuigen voorbij zeg...


kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:31

ja , echt bizar ...zou dat nou noodzakelijk zijn?

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 07:03

Mula schreef:
Grappig dat ik dit topic tegenkom Ik heb zelf een muildier uit Spanje en dat is een heerlijk beesie hoor voor mij geen paarden meer muildieren zijn *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
https://www.youtube.com/watch?v=vrLVV4LhksM&t=539s


Je weet dat het dier op het filmpje een ezel is? :P

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:27

Hoe dan ook een ontzettend leuk filmpje :)

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:15

Goh, ik had het nog niet eerder gezien. Dat filmpje, wel schattig.

git
Berichten: 1956
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:49

Ik zal dan weer de grote zeikerd zijn maar ik vind dat filmpje er niet bepaald vriendelijk uitzien. Neemt niet weg dat ik het wel een prachtig dier vind.

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:58

git schreef:
Ik zal dan weer de grote zeikerd zijn maar ik vind dat filmpje er niet bepaald vriendelijk uitzien. Neemt niet weg dat ik het wel een prachtig dier vind.

Wat ziet er wél vriendelijk uit in Spanje?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Hoefzorg

Berichten: 24
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Schriek (Provincie Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:52

Bij de asinerie in Frasnes hebben ze een tinker-achtig paard waar ze muildieren mee fokken. Vorig jaar is Gibus geboren, wij hebben hem gekocht en omgedoopt tot César. Zijn halfbroer Dakar zou 1.60m zijn (nu 4 jaar). We hebben er vorig jaar ook een ezel dekhengst geleend om een Ardenner-muildier te fokken, en dit jaar hebben we hem gekocht en de merrie is terug drachtig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:28


"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:08


beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:40

In Frankrijk en België zijn er veel meer te vinden dan in Nederland. Hier heb je vaak de ezel x shetlander en dan meer omdat ze toevallig samen in de wei staan, heb ik het idee :-)

Ze zeggen toch "een paard zeg je wat ie moet doen, een ezel vraag je iets te doen en met een muildier moet je onderhandelen"? :D

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:50

vaak zijn het trekpaard kruisingen

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:58

heb op vakantie ooit een kruising gezien uit een andalusische ezel en een grote Percheron... heel gaaf en groot dier met body en nog best snel ook

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Ellen_ov

Berichten: 1311
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Welk paardenras voor groot muildier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:17

Ik heb eens op een muildier gereden, toevallig ook bij de mill ranch (gabbana de witte) maar wat mij opviel is dat ik haar zo ontzettend bokkig vond zitten. paarden zijn veel vloeiender in hun beweging, met name de galop was echt niet prettig :')
is het misschien toeval dat gabbana gewoon niet wat prettiger zit of zijn de meeste muildieren wat stugger in hun beweging?

Granoek
Blogger

Berichten: 10463
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:48

Leuk topic, ik vind muildieren ook superleuk!

KPet schreef:
Natuurlijk zijn die er wel, maar ik heb het idee dat ook die rassen meer sportgericht worden, om over doorfok nog maar te zwijgen. Maar ik vraag het me vooral af hoor, ik weet het niet. Veelzijdige, grote (1.65-1.70) paarden met een goed temperament en sterke rug die een lange Nederlandse man of grote vrouw kan dragen, dat ook nog een beetje toont qua verhouding en 20 jaar mee kan? Ik weet niet hoeveel die er zijn. Ik denk dat een goede muil een prima vervanging kan zijn voor die brave sul waar zo veel mensen naar op zoek zijn. En de muil gaat een stuk langer mee!


Ik wil hier even op terugkomen, want hoewel ik absoluut voor muildieren ben zijn de eigenschappen die jij omschrijft wel degelijk ook in paarden te vinden. Alleen worden dit soort paarden door veel mensen niet mooi gevonden, of niet gezien als rijpaarden.
Ik heb er 2 zoals jij ze omschrijft..
Mijn oudste is nu 9 jaar, 1m78 en weegt 900kg. Ik heb 2 Clydesdales en die zijn alles wat jij hierboven neerzet! Overigens staan wij gestald bij nog 30 van deze paarden en dat zijn Belgische trekpaarden :D

Terug on topic, trekpaard x ezel is inderdaad erg leuk. Hmm, trekpaard x clydesdale? Ga ik even Googlen hahaha


Mula
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 05:05

Ellen_ov schreef:
Ik heb eens op een muildier gereden, toevallig ook bij de mill ranch (gabbana de witte) maar wat mij opviel is dat ik haar zo ontzettend bokkig vond zitten. paarden zijn veel vloeiender in hun beweging, met name de galop was echt niet prettig :')
is het misschien toeval dat gabbana gewoon niet wat prettiger zit of zijn de meeste muildieren wat stugger in hun beweging?

Nah dat valt wel mee hoor muilen lopen iets anders maar als je het éénmaal gewend bent wil je noooooooit meer anders en daarnaast zijn muilen veel betrouwbaarder en standvastiger en ze zijn gewoon TOPPIE
Afbeelding

Mula
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 05:08

KPet schreef:
Fenrir schreef:
Er stond PRE/Andalusiër omdat Anda's geen volbloed PRE hoeven te zijn en daarmee best gekruist kunnen zijn met een groter paardenras, maar er zijn ook grote PRE (> 160/170 cm). Bovenstaande muildieren lijken barokke invloeden te hebben aan hun hoofd en bouw te zien (edit: in de advertentie staat idd Andalusische)
Andalusische ezels zijn een van de grotere rassen met een minimale stokmaat van 145 cm voor de hengsten. Catalaans is ook goed mogelijk, ook een groot ezelras met een vergelijkbare gemiddelde schoftmaat. Bij beide rassen zijn er nog wel eens uitschieters naar boven richting de 160 cm.
De Mammoth Jack uit de VS is met name gefokt uit Spaanse rassen. De Andalusische ezel heeft hierin een rol gespeeld net als o.a. de Catalaanse ezel en de Pyreneese ezel.

Dankzij de hybrid vigor die ik eerder noemde is het overigens mogelijk voor een muildier om groter te worden dan beide ouders (al hoeft dat niet altijd veel te schelen).

In jouw geval zou ik gezien het gebrek aan ervaring eerder voor een volwassen dier gaan en er eentje uit bijv. Spanje of Frankrijk halen (en dan wel van een betrouwbare plek/iemand meenemen met ervaring zodat je weet wat je koopt). Wil je een grote maat hebben zul je toch al snel richting die landen moeten gaan zoeken, of de VS, maar dat is helemaal een eind weg.


Wat betreft type; ik ben altijd wel gecharmeerd van de gaited Paso Fino kruisingen uit Colombia :)
(Alleen niet zo van de rijstijl, maar daar gaat het even niet om, ik bedoel meer qua bouw)
Zelf heb ik weinig met de trekpaardkruisingen, maar dat is maar net wat je smaak is!

[ Video ]

[ Video ]



Ik wil niemand beledigen, maar ik wordt echt een beetje onpasselijk van deze filmpjes. Zadel op de nek en maar lekker korte pasjes maken. Ik heb hier hetzelfde gevoel bij als bij de saddlebred competities. Ik denk dat de gaited mules lekker zitten, maar moet het op deze manier?

Als je goed kijkt dan zie je op die filmpjes dat het hier om paso fino muilen uit colombia gaat en daar gaan ze heel anders om met muile dan hier in europa met name duitsland frankrijk spanje en portugal.

Mula
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 05:10

LindyH schreef:
Ik vind het juist interessant dat ze niet makkelijk zijn, of in ieder geval anders. Echt een nieuwe uitdaging. Ooit wil ik er daarom eentje hebben. Wel jammer dat je nergens kunt 'oefenen' met muildieren en hun gedrag want wie weet kan ik er helemaal niet mee omgaan.

Overigens TS, de maat die je noemt in de OP is volgens mij wel errug groot voor een muildier. Richting 1.75 dan. Ze zijn toch eigenlijk altijd kleiner dan hun moeder, dus je moet dan wel echt een gigantische merrie hebben. Ik zou dan richting Shire denken.
Voor 1.60 zou je het kunnen redden met een grote Belg.

Het schijnt dat het voor het karakter sowieso beter is om een koudbloed merrie te nemen. Ik vind het zelf ook mooier omdat ze dan wat meer body krijgen. Muildieren van volbloeden vind ik vaak erg iel ogen, al zijn ze natuurlijk ook ontzettend sterk.


Afbeelding
zoek je zoiets?

Mula
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 05:11

PirateCherry schreef:
Wat een leuk topic! Ik heb zelfs nog nooit een muildier gezien! Volgens mij lopen er echt weinig van rond hier in NL :(

Eigenlijk best jammer. Zou denk best grappig zijn om er een paar op een manege te hebben, maar als ik de reacties over (algemene) karaktertrekjes zo lees is dat misschien niet zo'n goed idee _O-

ik zou wel eens willen zien wat er uit tinker en ezel komt!

een bonte muil

Mula
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 05:13

Fenrir schreef:
Mula schreef:
Grappig dat ik dit topic tegenkom Ik heb zelf een muildier uit Spanje en dat is een heerlijk beesie hoor voor mij geen paarden meer muildieren zijn *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
https://www.youtube.com/watch?v=vrLVV4LhksM&t=539s


Je weet dat het dier op het filmpje een ezel is? :P

ja dat is caramelo een andalucische ezelhengst


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Janinevv en 47 bezoekers