Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 18:37

Ben benieuwd wat jullie toekomstvisie is, welke veranderingen gaan we doormaken.
Zet de opkomende tendens van paardenwelzijn goed door?
Hoe zien jullie dat en waarom?


Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:58

Ik zat daar dit weekend ook even aan te denken, met als de kritieken op welzijn buiten, maar ook binnen de paardenwereld. Ga je je afvragen waarom we nog rijden met een dier voor eigen gemak/gewin/plezier.

Aan de andere kant, in veel (zeg even) tweede wereldlanden is paardensport booming business. Daar gaat echt niet zomaar een rem op tenzij er een wereldwijde crisis of oorlog uitbreekt.

Plus, het bestaansrecht van het paard komt in het geding, want ja, welk nut hebben ze dan nog?

Ik denk dat over 20 jaar nog niet heel veel wezenlijk anders is.... Wellicht de discussie meer opgelaaid. Wellicht een aantal aanpassingen zoals bijvoorbeeld wettelijke welzijnseisen, handige producten als digitaal healthcheck apparatuur of modernere materialen voor tuigage.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

tita

Berichten: 19746
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:04

Ik hoop dat ik zo verstandig ben dat ik gestopt ben met deze idioote hobby

30-11-2015
03-07-2018

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 19:14

Kelly_ann schreef:
Ik zat daar dit weekend ook even aan te denken, met als de kritieken op welzijn buiten, maar ook binnen de paardenwereld. Ga je je afvragen waarom we nog rijden met een dier voor eigen gemak/gewin/plezier.

Aan de andere kant, in veel (zeg even) tweede wereldlanden is paardensport booming business. Daar gaat echt niet zomaar een rem op tenzij er een wereldwijde crisis of oorlog uitbreekt.

Plus, het bestaansrecht van het paard komt in het geding, want ja, welk nut hebben ze dan nog?

Ik denk dat over 20 jaar nog niet heel veel wezenlijk anders is.... Wellicht de discussie meer opgelaaid. Wellicht een aantal aanpassingen zoals bijvoorbeeld wettelijke welzijnseisen, handige producten als digitaal healthcheck apparatuur of modernere materialen voor tuigage.



Goede Visie Kelly, duidelijk ook.
Zie dat jij ook in Zeeland woont btw

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:16

Interessante vraag maar niet alleen gericht op "van nature".

Over 20 jaar fok je geen paard meer, dan bestel je er eentje op basis van pedigree. Het veulen wordt dan genetisch samengesteld en voldragen door een of andere minder waardevolle broedmerrie. Een Jazz voor iedere dressuurruiter, een Cornet Oblensky voor iedere springruiter. Dat idee. De sport selecteert welke hengsten en merries gedupliceerd gaan worden. Keuringen zijn overbodig, keuringspredikaten tellen niet meer. Dekstations bestaan niet meer, fabrieksmatige merriestations des te meer.

De anti-paardrij-lobby zal terrein hebben gewonnen. Dat wil zeggen dat met name de dressuursport het heel zwaar gaat krijgen. SGW, of beter, dat wat het volk kent als military, zal wellicht verboden zijn. Ik hoop dat Endurance-sport boven de 50km afstand ook verboden zal zijn. Zeker zoals dat nu door Arabisch landen wordt "beoefend". De springsport zal ook onder vuur liggen, maar minder.
Ik denk dat er een stop komt op al die vreemdsoortige bitten en hackamores. En terecht, als je het mij vraagt. Terwijl ik verre van 'natural' ben.

Het is voor het diersoort paard te hopen dat erop rijden niet geheel zal worden verboden. Mocht dat wel zo zijn, dan zal het paard zoiets worden als de ezel in Nederland nu al is. "wat moet je ermee, maar het is toch wel leuk voor in de tuin". Weinig mensen die overigens een volbloed van 1.80m. voor de lol in de tuin houden. Shetjes zijn dan veel makkelijker.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:17

Ik denk dat het verschil tussen paardenmensen en mensen met paarden nog groter gaat worden.
De oude kennis verdwijnt nu al langzaam aan en maakt plaats voor commercieel paardenhouden zonder kennis. Erg jammer. -O-

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:24

Denk je dat het zo snel gaat Dees? Ik vermoed dat dat genetisch fokken al wel is begonnen, maar slechts voor de rijken, want kostbaar. Tel er nog 30 jaar bij op en wellicht is zoiets dan toegankelijker....

En inderdaad, wat moeten we met al die grote energievolle sportgefokte paarden als rijden niet meer kan?

Festero, inderdaad uit de buurt... ik herken de stal op een aantal foto's. Mooi paard!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:26

Wildgirl schreef:
Ik denk dat het verschil tussen paardenmensen en mensen met paarden nog groter gaat worden.
De oude kennis verdwijnt nu al langzaam aan en maakt plaats voor commercieel paardenhouden zonder kennis. Erg jammer. -O-


Dat is nu al, hoeveel mensen groeien nu echt nog op tussen de paarden?

Aan de andere kant, mensen die beginnen met de sport zijn super gretig naar kennis. Kijk maar naar alle 'ophef' rond zadels/bitten/bekappen/voer.

Het checken van meerdere bronnen, dat is wel een ding. Ook in het reguliere leven trouwens #fakenieuws :D

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:32

Ik hoop dat mensen gaan leren/inzien dat een paard geen ding is maar een dier met behoefte.
Zelf denk ik ook wel dat er regels gaan komen met welzijn, want het kan gewoon op een gegeven moment niet achter blijven op andere sectoren.

En dat het rijden daarmee ook onder vuur komt te liggen. En dat wij als ruiters nu al op moeten passen hoe we dat in gaan zetten. Ik denk niet dat er geen sport meer gereden word, maar wel meer naar welzijn gekeken gaat worden.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:45

Kelly_ann schreef:
Denk je dat het zo snel gaat [naam verwijderd]? Ik vermoed dat dat genetisch fokken al wel is begonnen, maar slechts voor de rijken, want kostbaar. Tel er nog 30 jaar bij op en wellicht is zoiets dan toegankelijker....


iPhone, LCD-televisie en elektrische automobielen hebben minder tijd nodig gehad.
Ik denk dat 20 jaar ruim voldoende is om de hele hobbyfokkerij om zeep te helpen. Zeker gericht op sportgebruikt. Ongeorganiseerd vermeerderen van shetjes en kruisingen zal vast nog wel doorgaan... Beetje op het niveau van wat nu bij de ezeltjes te zien is. Vader moeder onbekend, beestje leuk voor in de tuin.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:51

Ah, op die manier... Ik keek naar het klonen. Dat 'kan' al 20 jaar, maar is slechts in een paar elite gevallen toegepast. Zeker nog niet aangeslagen bij het grote publiek.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:54

Hopelijk wordt langer dan 8 uur stal afgeschaft, en paarden die alleen staan. :D

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:13

De paardenwereld is best een logge wereld waar verandering maar heel traag geaccepteerd wordt.
Neem nu bv. klonen (omdat dat hierboven ergens vermeld werd). Het is alweer bijna 15 jaar geleden dat het eerste paard gekloond werd en voorlopig is alleen Zangersheide met enkele toppaarden hiermee bezig. Het is totaal nog niet zo hard ingeburgerd als met toen gedacht had.
Het blokstaarten van trekpaarden is al 16 jaar verboden, merkte je niets van. Het is pas dit jaar dat er nog eens naar gekeken werd en men concludeerde dat het verbod niet zoveel uithaalde. Nu zijn er nog strengere regels, even kijken hoe "snel" het nu zal gaan.

Ik denk dus dat er hier en daar wel wat dingen zullen veranderen, maar dat het allemaal meer een traag vloeiende massa zal zijn. In tegenstelling tot de baanbrekende, snel achter elkaar opvolgende hoogtepunten die we bv. in de technologie zien.


maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:20

Denk dat het stal welzijn vooruit gaat.
Meer buiten. Grotere boxen met evt paddocks er aan vast voor meer individuele ruimte. Meer paddock paradises.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Jennyxx

Berichten: 3036
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:25

maralyn schreef:
Denk dat het stal welzijn vooruit gaat.
Meer buiten. Grotere boxen met evt paddocks er aan vast voor meer individuele ruimte. Meer paddock paradises.



Ik denk juist dat de paarden steeds vaker op stal gezet worden vanwege de klimaatsverandering. Ik vrees dat Nederland te nat gaat worden voor 24-7 buiten.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:27

Wildgirl schreef:
Ik denk dat het verschil tussen paardenmensen en mensen met paarden nog groter gaat worden.
De oude kennis verdwijnt nu al langzaam aan en maakt plaats voor commercieel paardenhouden zonder kennis. Erg jammer. -O-

dit dus

Daarnaast gaan paarden weer tot de elite behoren en is het voor het gewone gepeupel niet meer te betalen door alle welstandseisen, milieuwetgeving en gebrek aan ruimte (vooral gebrek aan ruimte) dat de prijs van paarden houden op gaat drijven naar ongekende hoogten dat alleen de bovenlaag nog kan betalen.

maar er kan ook heel goed een verbod op het rijden komen. Hoe dan ook paardrijden is een uitstervende sport

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 20:48

Dees schreef:
Interessante vraag maar niet alleen gericht op "van nature".

Over 20 jaar fok je geen paard meer, dan bestel je er eentje op basis van pedigree. Het veulen wordt dan genetisch samengesteld en voldragen door een of andere minder waardevolle broedmerrie. Een Jazz voor iedere dressuurruiter, een Cornet Oblensky voor iedere springruiter. Dat idee. De sport selecteert welke hengsten en merries gedupliceerd gaan worden. Keuringen zijn overbodig, keuringspredikaten tellen niet meer. Dekstations bestaan niet meer, fabrieksmatige merriestations des te meer.

De anti-paardrij-lobby zal terrein hebben gewonnen. Dat wil zeggen dat met name de dressuursport het heel zwaar gaat krijgen. SGW, of beter, dat wat het volk kent als military, zal wellicht verboden zijn. Ik hoop dat Endurance-sport boven de 50km afstand ook verboden zal zijn. Zeker zoals dat nu door Arabisch landen wordt "beoefend". De springsport zal ook onder vuur liggen, maar minder.
Ik denk dat er een stop komt op al die vreemdsoortige bitten en hackamores. En terecht, als je het mij vraagt. Terwijl ik verre van 'natural' ben.

Het is voor het diersoort paard te hopen dat erop rijden niet geheel zal worden verboden. Mocht dat wel zo zijn, dan zal het paard zoiets worden als de ezel in Nederland nu al is. "wat moet je ermee, maar het is toch wel leuk voor in de tuin". Weinig mensen die overigens een volbloed van 1.80m. voor de lol in de tuin houden. Shetjes zijn dan veel makkelijker.


Ja eigenlijk verkeerd geplaatst.
Was ook niet per definitie mijn uitgangspunt

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:55

Over 20 jaar gaat de paardensport nog meer voor de elite zijn dan nu.

Alles gaat nog duurder worden en met nog meer prestige. De middenklasse gaan geen paarden meer kunnen veroorloven

Waranta.. :D

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 20:57

Kelly_ann schreef:
Denk je dat het zo snel gaat Dees? Ik vermoed dat dat genetisch fokken al wel is begonnen, maar slechts voor de rijken, want kostbaar. Tel er nog 30 jaar bij op en wellicht is zoiets dan toegankelijker....

En inderdaad, wat moeten we met al die grote energievolle sportgefokte paarden als rijden niet meer kan?

Festero, inderdaad uit de buurt... ik herken de stal op een aantal foto's. Mooi paard!


Dank je!
Jij ook!

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:02

Jennyxx schreef:
maralyn schreef:
Denk dat het stal welzijn vooruit gaat.
Meer buiten. Grotere boxen met evt paddocks er aan vast voor meer individuele ruimte. Meer paddock paradises.



Ik denk juist dat de paarden steeds vaker op stal gezet worden vanwege de klimaatsverandering. Ik vrees dat Nederland te nat gaat worden voor 24-7 buiten.


Muah weet niet...
Stadhouders worden steeds handiger.
En op stal zetten hoeft niet slecht te zijn. Mits stal groot genoeg.
En als er n uitloop paddock aan gemaakt wordt is dat nogsteeds beter dan 3,5 x 3,5... Denk ik maar zo.

En de paddock bij ons is nogsteeds 75 procent droog!

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 21:11

Interessant gedachtengoed mensen!
Mooi om over te discussiëren, verschillende visies maar ook wel duidelijk zelfde lijnen

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:17

Heel interessant !

Ik hoop een mooiere toekomst voor onze paarden dan nu de standaard is.

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:19

Ik hoop echt dat de huidige trend waarin meer naar welzijn voor het paard wordt gekeken dan naar gebruiksgemak voor de ruiter doorgezet wordt.
Of bijvoorbeeld dat de praktijken waarover je soms leest uit losrijringen op internationale dressuurtoernooien echt niet meer door de beugel kunnen, dat mensen inzien dat geduld loont.
Je ziet wel een wildgroei aan mensen die hun boterham in de paarden proberen te verdienen, en vraag-en-aanbod gaat er op die manier hopelijk voor zorgen dat het betaalbaar blijft.
Ik denk ook niet dat we ooit echt op een punt gaan komen dat paardrijden an sich niet meer ethisch is, en wel omdat we het al langer doen dan bier drinken. Probeer dat maar eens af te schaffen :P Maar ik denk (hoop) wel dat we beter gaan nadenken over wat valt onder "goed voor het paard".

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:33

Ik denk dat er geen hele grote veranderingen zullen zijn.

Twintig jaar geleden kwam er zo ontzettend veel nieuwe kennis beschikbaar door het internet. Ik dacht toen dat over twintig jaar de paardenwereld enorm veranderd zou zijn.

Er is nu een kleine groep mensen zich veel meer bewust van welzijn. Genoeg ruwvoer, contact met soortgenoten, zo veel mogelijk vrije beweging, zo min mogelijk pijn en ongemak door de ruiter.

Ik zie echt steeds meer paarden buiten staan en wat mij vooral opvalt (ten opzichte van twintig jaar geleden) is dat in alle paddocks tegenwoordig een bak hooi staat, dat is wel echt opvallend veranderd. Maar dat zijn voornamelijk mensen die op kleine schaal paarden houden. Op grote stallen is er nog vrij weinig veranderd. Ik hoop dat de grote massa iets meer zal meegaan in de komende twintig jaar.

Ik zie eigenlijk dat er voor alle veranderingen te weinig draagvlak is bij de grote massa.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:56

Ik denk dat er veel meer regels zullen komen wbt paarden houden/rijden/uitbrengen en fokken.

Opzich vind dat helemaal niet verkeerd. Ik ben wel echt een voorstander van het zoveel mogelijk ruimte geven van paarden in de buitenlucht icm een goeie droge open stal. Dit zie je al steeds meer. Hoeft echt niet altijd 24/7 buiten te zijn maar wel meer dan nu veel te zien is op vooral de grotere stallen.

Wat betreft het rijden hoop ik dat er een verandering plaats gaat vinden qua diervriendelijkheid. Met name op dressuurwedstrijden vind ik het soms echt zó tenenkrommend :o


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers