Weide plat trekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Weide plat trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 18:43

Hallo iedereen

Ik heb een vraagje, wij hebben nu een afgezet stuk wei en dit gebruiken we als piste. Nu ligt deze heel slecht, putten, groeven,... Niet zo leuk voor ons, maar ook niet voor de paarden om op te rijden. Er staat nu nog een beetje gras op, maar dit is zo goed als plat gereden. Ik vroeg mij af of we dit stuk niet gewoon kunnen plat trekken? Maar nu maak ik mij een beetje zorgen met de winter dat het één grote modderpoel zal worden. Tegen de volgende winter zouden we er wel speciaal pistezand op leggen, maar dit gaat momenteel nog niet. Wat denken jullie? Het is vooral ambetant, omdat ik gewoon voel dat mijn paard niet zo lekker loopt, door de diepe groeven in de hoefslag struikelt ze vaak en loop ze niet lekker door haar lijf.

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Weide plat trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:59

Of op een andere stal gaan rijden. Denk niet dat weides comfortabel genoeg zijn voor dagelijks gebruik als piste

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 19:29

Koosnaamloos schreef:
Of op een andere stal gaan rijden. Denk niet dat weides comfortabel genoeg zijn voor dagelijks gebruik als piste



We gaan maandag en woensdag in de binnenpiste gaan rijden van het lrv, maar dit is niet voldoende voor onze training. Volgens mij is jouw post ook geen antwoord op mijn vraag, maar eerder kort door de bocht.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Weide plat trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:41

Op wat voor grond zitten jullie? Op een vorige stal hadden ze ook een stuk wei als bak in gebruik. Volledig zwart zand. Werd met de tijd losgetrokken en gesleept en in de zomer gesproeid. Fijne bak, alleen met veel regenval niet begaanbaar, maar dan lag de officiele rijbak er netjes bij

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 19:46

Cabelona schreef:
Op wat voor grond zitten jullie? Op een vorige stal hadden ze ook een stuk wei als bak in gebruik. Volledig zwart zand. Werd met de tijd losgetrokken en gesleept en in de zomer gesproeid. Fijne bak, alleen met veel regenval niet begaanbaar, maar dan lag de officiele rijbak er netjes bij


De grond is eigenlijk vrij goed, vrijwel nooit plassen, ook niet bij zware regenval. Natuurlijk als het vriest rijden we niet. De ‘piste’ ligt ook wat verhoogt ten opzicht van de wei.

Koekeldoedel

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-06-17

Re: Weide plat trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:50

Mijn tante doet dit ook af en toe met een deel van de weide waar ze op rijdt. Wel enkel op de hoefslag. Het helpt alleszins en op zich verliest ze niet veel gras omdat de hoefslag toch al gewoon aarde is. :)

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 19:51

Dit is een foto: misschien maakt dit het duidelijker. [img]
Afbeelding
[/img]

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 19:53

Koekeldoedel schreef:
Mijn tante doet dit ook af en toe met een deel van de weide waar ze op rijdt. Wel enkel op de hoefslag. Het helpt alleszins en op zich verliest ze niet veel gras omdat de hoefslag toch al gewoon aarde is. :)


Bedankt, nu het gras mag eigenlijk wel weg hoor we hebben weide genoeg en er komt volgend jaar toch een echte piste. Het is alleen vervelend dat ik nu maar 2x per week deftig kan rijden.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Weide plat trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:56

Wij hebben met een sleep en een trekker idd al het gras ongepkoegd en de grond weer glad getrokken. Rijd er nu ook dagelijks in en gaat prima, moet wel regelmatig slepen.

Wij gaan hopelijk volgend jaar een echte rijbaan aanleggen, maar voor nu voldoet dit best.

Koekeldoedel

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-06-17

Re: Weide plat trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:09

Over de modder kan ik jammer genoeg niets zeggen. Mijn tante rijdt in de winter niet op de weide om het gras wat te sparen en trekt het dan ook niet plat. Als je over het algemeen geen problemen hebt met plassen lijkt het me alleszins niet erg om enkel de hoefslag plat te trekken. Als je de hele piste zou plat trekken en al het gras weg is, ga je wel sneller last hebben van modder omdat het gras er voor zorgt dat het water voor een groot deel wordt opgenomen. :)

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 20:17

Libera schreef:
Wij hebben met een sleep en een trekker idd al het gras ongepkoegd en de grond weer glad getrokken. Rijd er nu ook dagelijks in en gaat prima, moet wel regelmatig slepen.

Wij gaan hopelijk volgend jaar een echte rijbaan aanleggen, maar voor nu voldoet dit best.



En blijft dit een beetje droog? Geen modder en dergelijke? Bedankt alvast voor je reactie

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:17

Special_Da schreef:
Koosnaamloos schreef:
Of op een andere stal gaan rijden. Denk niet dat weides comfortabel genoeg zijn voor dagelijks gebruik als piste



We gaan maandag en woensdag in de binnenpiste gaan rijden van het lrv, maar dit is niet voldoende voor onze training. Volgens mij is jouw post ook geen antwoord op mijn vraag, maar eerder kort door de bocht.


Op de vraag wat denken jullie? Heb ik antwoord gegeven. Miss extra zand op de hoefslag nu? Zit je met je wei vlakbij een bos of duinen oid. Dan kan je evt. Zoeken naar een ruiterpaden, zandverstuivingen oid

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Weide plat trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:27

Mijn bak is droog zodra het stopt met regenen... kan er altijd goed in rijden, er is een stukje waar het wat glad kan worden, maar daar rijd ik gewoon omheen