Welke hengst fokt altijd verkleinend en bloederig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:56

Zambesi's zijn vaak klein :j

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself


hoogendroog
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Welke hengst fokt altijd verkleinend en bloederig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:27

We hebben hier nu allemaal wat hengsten aangegeven die over het algemeen klein of zelfs verkleinend fokken. Wat echter -naar mijn bescheiden mening- doorslaggevender is, is de maat in de moederlijn. Hoe groot was moedersmoeder, en wat gaf die voor maat?

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:38

Toulon

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 14:53

hoogendroog schreef:
We hebben hier nu allemaal wat hengsten aangegeven die over het algemeen klein of zelfs verkleinend fokken. Wat echter -naar mijn bescheiden mening- doorslaggevender is, is de maat in de moederlijn. Hoe groot was moedersmoeder, en wat gaf die voor maat?


De merrie is aangekocht via een kennis dus ik weet niet hoe de moederlijn qua grootte is alleen dat de percentage aan volbloed steeds minder werd. Wel werd er vaak hengsten gebruikt die schommelen tussen 168 en 175 cm.

wat ik wel weet is dat die moeder 4 veulens gaf waarvan die van mij de grootste was. Geen enkel is klein paard.

Na wat speurwerk zag ik dat meeste nakomelingen van comme il faut ook klein zijn maar bloederig. Klopt dat? Dan kan ik even kijken naar de zonen van comme il faut
Laatst bijgewerkt door Dakario op 04-12-17 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Berichten: 4159
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:56

lucifertje schreef:
hoogendroog schreef:
Zambesi geeft geen kastelen en Lucky Boy geeft ze ook zeker niet groter. Numero Uno staat er ook wel om bekend.


Mijn Lucky Boy is anders toch echt >1.80m :+ maar dat zal een uitzondering zijn.


Hier hadden we een hengstje met een magere 1,65 uit Lucky Boy..

hoogendroog
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:06

Even voor de duidelijkheid, ik spreek over Lucky Boy van Lavall II. Om maar weer aan te geven dat de hengst echt niet alles in te brengen heeft: als maat verankerd zit in de moederlijn fok je dat er niet zo maar uit.
Maar om uit een flink groot fokkende moederlijn (zoals van TS) een veulen te fokken dat minimaal 10 cm kleiner gaat zijn dan moeder... fokken blijft gokken he :D
Maar Toulon gaat je in ieder geval geen kleintje geven. Wel machtig mooie en goed fokkende hengst.

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:06

Numero uno of heartbreaker :)


Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Welke hengst fokt altijd verkleinend en bloederig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:25

Heb redelijk wat kleintjes tegen gekomen van Zambesi, Kojak, Eldorado, Quasimodo Z, Vittorio, Amorife en Heartbreaker
Weet niet hoe het zit met Calvados, Bodinus of Canabis.

Dit is natuurlijk met nakomelingen die ik tegen ben gekomen en niet via index waardes :Y)

hoogendroog
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:07

Wat Comme il faut betreft: hij is zelf niet een van de grootste maar fokt wel normale maten en zeker geen kleintjes. Mocht je naar een van zijn zonen kijken, sla Hermantico dan maar over als je een kleintje wil fokken.

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:41

Sill_Monster schreef:
Heb redelijk wat kleintjes tegen gekomen van Zambesi, Kojak, Eldorado, Quasimodo Z, Vittorio, Amorife en Heartbreaker
Weet niet hoe het zit met Calvados, Bodinus of Canabis.

Dit is natuurlijk met nakomelingen die ik tegen ben gekomen en niet via index waardes :Y)


Mijn Bodinus is nu 4 jaar en 1.70 :') Moeder is 1.63.

Andere Bodinus die ik ken is 1.64 uit een moeder van Wolfgang.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:47

Change3x schreef:
Sill_Monster schreef:
Heb redelijk wat kleintjes tegen gekomen van Zambesi, Kojak, Eldorado, Quasimodo Z, Vittorio, Amorife en Heartbreaker
Weet niet hoe het zit met Calvados, Bodinus of Canabis.

Dit is natuurlijk met nakomelingen die ik tegen ben gekomen en niet via index waardes :Y)


Mijn Bodinus is nu 4 jaar en 1.70 :') Moeder is 1.63.

Andere Bodinus die ik ken is 1.64 uit een moeder van Wolfgang.


Dat weet ik maar is puur uit ervaring wat ik in mijn handen heb gehad. Bodinus komt niet vaak voor in kleinere maat.
Daarnaast zijn deze redelijk uit ervaring, koel in het hoofd.

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:04

Bodinus staat bekend als een lastpak, hij loopt niet voor niks meer in de sport. De nakomelingen die ik ken zijn braaf maar kunnen ook zonder reden ontploffen en de boel bont maken. Geldt ook voor mijn vierjarige trouwens. Hij is wel heel voorspelbaar dus het zal nooit echt gevaarlijk worden. Maar ik geloof dat je niet moet willen fokken met Bodinus ondanks hoe goed hij is, karakter is wel heel erfelijk ( :+ := )

TS, heb je al een hengst op het oog?

hoogendroog
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Welke hengst fokt altijd verkleinend en bloederig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:11

Bodinus heeft wel wat meer bemerkingen behalve zijn ietwat typische karakter. En bloederig fokt ie al helemaal niet. Bovendien wil TS commercieel fokken.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:25

Mijn merrie is zelf maar 1,64. Maakt niet uit welke hengst je er op zet, ze heeft altijd grote veulens gehad. Vrijwel altijd rond de 1,70 of groter. Overigens ook allemaal bruin of donker bruin.

Staar je dus niet perse blind op een hengst die klein fokt want lang niet altijd worden ze echt klein.

Verder zou je idd kunnen kijken naar zambesi, of ander heartbreaker bloed

Bodinus zou ik idd ook laten, uit mijn merrie is een bodinus gefokt, super gaaf beest maar met dr tweede bezichtiging van de hengsten keuring ging ie dr uit om zn vader, en het karakter welke deze lijkt mee te geveb

Fanatiek in het te fanatiek zijn [o]

Imaginaerum
Berichten: 3636
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:39

Ustinov?

Ik zie daar vooral relatief kleine, compacte beestjes van. KWPN index voor stokmaat is 95, dus verkleinend.

Genève Garienke P. (Ustinov x Upgrade x Burggraaf) B + 13 | L1 + 10 | L2 + 12 | M1 + 11 | M2 + 10 | Drachtig van Glamourdale
Rio de Janeiro (Desperado x Ustinov x Upgrade) | Nieuw avontuur: Black Beauty 2.0? (Desperado x Ustinov)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Welke hengst fokt altijd verkleinend en bloederig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:06

Lijnteelt verkleint ook.
Terugfokken op bloed dat al in de genen zit dus.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Welke hengst fokt altijd verkleinend en bloederig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 11:51

ik heb zojuist de website van zangersheide bekeken. daar staat de zoon van Comme Il Faut erop dus Commilfoo plus Z als ook de kleinzoon Copycat Z. Ik zie in moederlijn wel veel normale maten tussen 160 a 167 cm en ze zijn vaak bloederig.

Heartbreaker is ook interessant en idd geeft vaak kleintjes maar jammer genoeg is nu alleen via isci wat voor mijn niet interessant is. Ik kan wel uitkijken naar de zonen van heartbreaker zoals zambesi.

Moet ik nieuw topic aanmaken met kenmerken van mijn merrie om hengstenkeuze te vergemakkelijken of heeft dat geen zin? Ik zie ook weinig reacties bij exterieur en hengstenkeuze wat ik jammer vind.

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: Welke hengst fokt altijd verkleinend en bloederig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:44

Stakkato. Dijk van een papier, hartstikke bewezen, zelf ook een kleintje (1.64) en gigantisch springen. Nakomelingen doen het heel goed in de sport. Dan is het én commercieel en klein (veel kleine nakomelingen van voorbij zien komen). En natuurlijk heb je overal een keer een grote van, dat zul je bij een kleine hengst ook zien. De op de eerste pagina genoemde Diarado, daar hebben we een kast van 1.75 van gehad, en nu een veulen waarvan we verwachten dat ze ook richting 1.70 gaat. De moeder blijft doorslaggevend.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:06

Het is belangrijk om te kijken waarom de hengst klein is.
Amper 15 jaar geleden was 165 namelijk nog heel normaal en 162 niet specifiek klein. Echter hadden de paarden veel meer bot. Als je dus enkel naar stokmaat kijkt kun je uit een grote merrie met een kleine maar klassiekere hengst een reuze tank krijgen.
Hou dus wel zeker het bloedaandeel in de gaten.
Een heel bloederig dier kan met 1.70 "kleiner" zijn dan een rondgeribte van 163.
Ik heb ooit een paard van 175 gereden waar ik te groot voor was, maar op mijn tonnetje van 161 paste ik prima.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:42

Sizzle schreef:
Het is belangrijk om te kijken waarom de hengst klein is.
Amper 15 jaar geleden was 165 namelijk nog heel normaal en 162 niet specifiek klein. Echter hadden de paarden veel meer bot. Als je dus enkel naar stokmaat kijkt kun je uit een grote merrie met een kleine maar klassiekere hengst een reuze tank krijgen.
Hou dus wel zeker het bloedaandeel in de gaten.
Een heel bloederig dier kan met 1.70 "kleiner" zijn dan een rondgeribte van 163.
Ik heb ooit een paard van 175 gereden waar ik te groot voor was, maar op mijn tonnetje van 161 paste ik prima.


Klopt helemaal! Mijn oudje van 22 met een stokmaat van 1,64 is ook een merrie met veel bot en nog wat ouderwets type. Daar lijk ik enorm klein op. Terwijl ik op de dressuur merrie die ik ook rijd prima lijk te passen en die is 1,65. Gewoon een veel moderner bloedgemaakter dier

Fanatiek in het te fanatiek zijn [o]

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:43

Mijn E pony ruim van 3,5 is van Carrera (v. Larino). Die schijnt klein te fokken. Mijn ruin is nu 1,59 ongeveer. Zelf is die ook niet erg groot.

Vind het een erg mooi paard zelf en een zeer goed en werkwillig karakter.
Zijn bloederig maar super eerlijk. In mijn topic in mijn onderschrift staan erg veel filmpjes en foto’s.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 08:11

Voor de geïnteresseerden. Merrie is drachtig van pegase van ruytershof. Hij voegt veel verbeteringspunten door die de merrie kan gebruiken. Maar is vrij jonge hengst dus ik weet niet van de maat. De moederlijn is wel veelbelovend en zo weet ik wat er verankerd zit in genen en wat zo meestal doorgeven.

lucifertje

Berichten: 5602
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:07

hoogendroog schreef:
Zambesi geeft geen kastelen en Lucky Boy geeft ze ook zeker niet groter. Numero Uno staat er ook wel om bekend.


Moet ik toch steeds denken aan een jury die aan ons vroeg: ‘hoezo is jouw paard zo groot’
Lucifer is een 1.80 Lucky Boy :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Igniss, karinna en 36 bezoekers