Manen verdunnen door nekstuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Silver24
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-11-17

Manen verdunnen door nekstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 17:27

Hoi

Mijn paardje had mooie dikke manen geknipt op sportcoupe. Nu de laatste 2 weken merk ik dat zijn manen iets voorbij zijn schoft beginnen te verdunnen.
Hij loopt 24/24 buiten met deken en nekstuk. Nu vermoed ik dat het van dat nekstuk komt.
Wat kan ik het beste doen?
Nuja ik zou het nekstuk willen aflaten maar gaat mijn paard dan geen kou krijgen want hij was nu gewoon om met nekstuk te lopen.
Of zou er nog een andere oorzaak zijn. Momenteel is het nog niet extreem maar ik wil niet dat mijn paard zonder manen komt te staan.


twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Manen verdunnen door nekstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:44

Is dat stuk niet van de deken zelf? Stuk wat jij noemt wordt bij mij wel altijd wat dunner door de deken. Van de hals wordt het bij mij nooit dunner, wel liggen de manen dan platter.

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3


Silver24
Berichten: 10
Geregistreerd: 30-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 17:52

twinducklin schreef:
Is dat stuk niet van de deken zelf? Stuk wat jij noemt wordt bij mij wel altijd wat dunner door de deken. Van de hals wordt het bij mij nooit dunner, wel liggen de manen dan platter.


Ik heb wel al gehoord van mensen dat manen beginnen uit te vallen door een dekstuk. De plaats waar zijn manen dunner zijn is al voorbij het deken maar er wel ongeveer vlak achter. Heb namelijk nog een paard lopen die vanaan de schoft tot 30 cm achter de oren bijna amper manen heeft (echt nog maar enkele haartjes) We wachten al jaren op de terug groei maar zonder resultaat. Sinds vorig jaar door wat gelezen te hebben besef ik dat het wss door een nekstuk komt. Ik wil niet hetzelfde voorhebben met mijn ander paard.

Het enige wat ik vreemd vindt is dat hij het vorig jaar niet heeft en nu wel. Hij heft nochtans hetzelfde deken op.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Manen verdunnen door nekstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:32

Breder / dikker geworden waardoor delen minder goed past?
Of beweegt hij meer met de deken? Dat zijn wel redenen waarom de deken meer zou schuren.

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Manen verdunnen door nekstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:39

komt omdat er geen lucht tussen de manen komt door het nekstuk waardoor de manen gaan "stikken" dus uitvallen en dunner worden

kerstmuts

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:39

Is een bekend probleem, wat nog wel wil helpen is het halsstuk goed schoon houden en eventueel antiklit in de manen zodat ze gladder zijn.

Zelf wissel ik elke paar dagen van model deken om ongemak te voorkomen maar praktisch is dat ook niet.

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:40

De manen vallen waarschijnlijk uit omdat ze te weinig lucht krijgen door de halsdeken en als het ware verstikken. Aankomende week wordt het minder koud dus kun je de hals ook aflaten waardoor de manen weer lucht krijgen :).
Een hals aan je deken is in principe ook niet noodzakelijk, is je paard geschoren?
Kan ook per deken/merk verschillen. Hoe strakker, hoe minder lucht natuurlijk!

JumpingRider

Berichten: 2070
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:44

Wij hebben het ook gehad met paarden die een nekstuk hadden. Op een gegeven moment begonnen alle manen uit te vallen, ook waar de nek niet kom schuren. Zelfs toen we de nek niet meer op deden ging dat nog een tijdje verder. Wij doen voortaan alleen het nekstuk op als het echt - 5 wordt ofzo. En alleen 's nachts dus nooit meer hele dagen achter elkaar. Bij die van ons is het overigens wel weer vrij snel terug gegroeid.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:47

Haren kunnen niet verstikken, dan zou iedere moslim vrouw kaal zijn.
Haren zijn dood materiaal.
Ze kunnen wel afschuren uiteraard, dan zou dat een teken kunnen zijn dat het halsdeel gewoon niet goed past.
Het kan ook te warm zijn zodat het eronder jeukt en het paard zelf extra gaat schuren bij het rollen bijvoorbeeld. Bij een ongeschoren paard kun je dat gewoon weglaten.

Bij mijn paard worden ze alleen maar plat en daardoor lijkt het dunner.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:55

biggirl schreef:
komt omdat er geen lucht tussen de manen komt door het nekstuk waardoor de manen gaan "stikken" dus uitvallen en dunner worden

Aparte redenatie. Paarden die een deken dragen zouden dan toch ook grotendeels kaal moeten worden?

Overigens TS. De nek van een paard is maar een paar centimeter lang en zit net achter de oren. Wat jij bedoelt is het halsstuk ;)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Manen verdunnen door nekstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:59

Klopt, een halsdeken schuurt. Niets aan te doen. Wij deden nog wel eens de manen goed inspuiten met equishine. Dan glijd de deken een beetje over de manen ipv schuren.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:03

@koper ik denk dat het nekstuk zo drukt op de hals dat er minder zuurstof bij komt dan bijvoorbeeld bij de rug. Ook is de huid onder de manen anders dan de rest van de huid. Lijkt me niet te vergelijken. Maar ik weet de reden ook niet.

Ik heb dit probleem ook al jaren. Heb afgelopen winter ook anti klit gebruikt. Hielp wel iets, maar niet super. Nu heb ik de luxe dat ze op de huidige stal de deken elke avond omwisselen met een staldeken zonder hals. Hopen dat dit helpt.

Ook gebruik ik de manen lotion van effol. Een stalgenoot heeft dit ook gebruikt en de pony heeft veel dikkere manen

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Manen verdunnen door nekstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:10

Haren zijn niet afhankelijk van zuurstof.
Je kan wel drukplekken veroorzaken en de haarzakjes beschadigen.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:12

leeneliefje schreef:
@koper ik denk dat het nekstuk zo drukt op de hals dat er minder zuurstof bij komt dan bijvoorbeeld bij de rug. Ook is de huid onder de manen anders dan de rest van de huid. Lijkt me niet te vergelijken. Maar ik weet de reden ook niet.

Ik heb dit probleem ook al jaren. Heb afgelopen winter ook anti klit gebruikt. Hielp wel iets, maar niet super. Nu heb ik de luxe dat ze op de huidige stal de deken elke avond omwisselen met een staldeken zonder hals. Hopen dat dit helpt.

Ook gebruik ik de manen lotion van effol. Een stalgenoot heeft dit ook gebruikt en de pony heeft veel dikkere manen

Lijkt me juist eerder dat het HALSstuk meer schuift dan de rest van de deken. En dat er haar afschuurt door de frictie.

Huid onder de manen anders? Wie heeft dat verzonnen?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:20

Koper schreef:
leeneliefje schreef:
@koper ik denk dat het nekstuk zo drukt op de hals dat er minder zuurstof bij komt dan bijvoorbeeld bij de rug. Ook is de huid onder de manen anders dan de rest van de huid. Lijkt me niet te vergelijken. Maar ik weet de reden ook niet.

Ik heb dit probleem ook al jaren. Heb afgelopen winter ook anti klit gebruikt. Hielp wel iets, maar niet super. Nu heb ik de luxe dat ze op de huidige stal de deken elke avond omwisselen met een staldeken zonder hals. Hopen dat dit helpt.

Ook gebruik ik de manen lotion van effol. Een stalgenoot heeft dit ook gebruikt en de pony heeft veel dikkere manen

Lijkt me juist eerder dat het HALSstuk meer schuift dan de rest van de deken. En dat er haar afschuurt door de frictie.

Huid onder de manen anders? Wie heeft dat verzonnen?


Haha halsstuk nekstuk, die slurf aan de deken, you know what i mean toch? :+
Paarden met exceem schuren ook specifiek aan manen en staart, ik denk zelf wel dat er verschil in zit. Ik ben geen veearts hoor, denk gewoon ff hardop mee met ts. Mag dat? :')

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Anoniem

Re: Manen verdunnen door nekstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:31

Gaat het om een deken met een vaste hals of een los halsstuk? En heb je misschien een foto van hoe ze zitten? Hier gebruik ik een Rambo deken met vast halve hals, maar die hangt in alle houdingen eigenlijk heel los over de manen en schoft. Wel zijn de manen onder het dek platter, maar niet dunner.

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Manen verdunnen door nekstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:33

Mijne heeft ook minder manen onder het deken zitten zonder hals deel, dus bij de schoft. Op 1 plek zelfs niks meer door een te kleine deken helaas.

Alex en Jorie <3

Anoniem

Re: Manen verdunnen door nekstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:36

Hier gaf de normale deken ook meer druk op de manen rond de schoft dan de deken met halve hals. Die verspreidt de druk blijkbaar beter. Bij de (goed passende) normale deken verdwenen er ook manen onder het stukje bij de schoft.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Manen verdunnen door nekstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:45

Bij de exceemdeken had ik het niet, maar met een winterdeken altijd. Vallen ook met haarzakje en al uit. Nu doe ik ze niet meer standaard op, enkel met heel koud of nat weer. Dan gaan het wel goed

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:01

leeneliefje schreef:



Haha halsstuk nekstuk, die slurf aan de deken, you know what i mean toch? :+
Paarden met exceem schuren ook specifiek aan manen en staart, ik denk zelf wel dat er verschil in zit. Ik ben geen veearts hoor, denk gewoon ff hardop mee met ts. Mag dat? :')[/quote]
Je hebt het dus zelf verzonnen. Misschien handig om je eerst even te verdiepen in zomereCZeem?

En nee, als jij het verkeerde lichaamsdeel noemt is het niet heel makkelijk om te knowen wat jij meant. Nek en hals is niet het zelfde.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Manen verdunnen door nekstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 01:13

Ik denk oprecht dat jij de enige bent die zich dr aan stoort, maar prima. +:)+

En weer ten gunste van ts:
Dit is het spul wat de manen dikker maakt! Bij stal genoot heeft het goed gewerkt. Het proberen waard :)

https://www.dochorse.nl/effol-haarwortellotion.html

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: judithM en 55 bezoekers