Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14647
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:44

Ik zou zeggen eerst voorwaarts. Vanuit voorwaarts kun je dan richting ontspanning gaan. Vooral als paard nog niet voldoende aan het been is zal er in het begin toch steeds even spanning ontstaan bij het maken van de afspraak been = naar voren.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:51

:j dat klinkt logisch!

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:53

En wat is ontspanning.. het is niet de luiheid die je hebt met bankhangen. Maar de losgelatenheid in het voorwaarts gaan, die je goed kunt voelen als het paard zn hele lijf gebruikt en het Ab van achter naar voren slingert.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:28

GJ9 schreef:
En wat is ontspanning.. het is niet de luiheid die je hebt met bankhangen. Maar de losgelatenheid in het voorwaarts gaan, die je goed kunt voelen als het paard zn hele lijf gebruikt en het Ab van achter naar voren slingert.


Gespannen (mooi voorbeeld waar ik ook net activiteit aan het vragen was)

Afbeelding

Ontspannen (maar van achter niet actief genoeg)

Afbeelding

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:55

Er staat nu een clinic op van Dressagepro Live bij module 2! Leuk, ik wilde toen zelf ook filmen , maar helaas begaf mijn camera het na een paar minuten....Nu kan ik ze toch nog terug ziet :+ Dank je Conny! Komen de ander lessen er ook nog op? Die waren ook erg leerzaam.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:58

Weet iemand of je ook een kortingscode kan gebruiken bij het in termijnen betalen? Ik zie het bedrag er dan niet van af gaan met het betalen..

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:41

MightyJoe schreef:
Weet iemand of je ook een kortingscode kan gebruiken bij het in termijnen betalen? Ik zie het bedrag er dan niet van af gaan met het betalen..


Het klopt dat hij het inderdaad niet aangeeft, maar als je naar betalen gaat, zal je wel zien dat hij het bedrag eraf heeft gehaald. Maar dat geldt alleen voor de eerste termijnbetaling.

De andere lessen komen er ook op. Het is alleen echt een drama om de videobestanden te downloaden. Het is allemaal in 4K gefilmd en in totaal meer dan 150 gb. Daarna moet ik de beelden eerst nog omzetten naar mp4 en dan kan ik pas bewerken, weer exporteren en daarna pas op de website uploaden. Telkens als ik weer iets download, wordt alles heel traag, dus ik doe het even in etappes.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:00

een verdories goed nieuw filmpje die je er op gezet is! Maar oh wat een moeilijke materie! Vooral omdat iedere instructeur wat anders zegt. Kreun. De ene wil standaard elk paard zo laag mogelijk. De andere vindt het prima en zelfs gewenst als een paard daarbij zo rond in de hals gaat dat hij dik achter de loodlijn loopt. De andere zegt niet te laag omdat het kruis anders te hoog komt. En dan moet ik weten hoe ik mijn paard precies rijden moet. Kreun. Ik heb daar zelf wel een idee en gevoel bij maar daar durf ik niet helemaal voor te gaan. zucht.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 18:07

connepon85 schreef:
MightyJoe schreef:
Weet iemand of je ook een kortingscode kan gebruiken bij het in termijnen betalen? Ik zie het bedrag er dan niet van af gaan met het betalen..


Het klopt dat hij het inderdaad niet aangeeft, maar als je naar betalen gaat, zal je wel zien dat hij het bedrag eraf heeft gehaald. Maar dat geldt alleen voor de eerste termijnbetaling.

De andere lessen komen er ook op. Het is alleen echt een drama om de videobestanden te downloaden. Het is allemaal in 4K gefilmd en in totaal meer dan 150 gb. Daarna moet ik de beelden eerst nog omzetten naar mp4 en dan kan ik pas bewerken, weer exporteren en daarna pas op de website uploaden. Telkens als ik weer iets download, wordt alles heel traag, dus ik doe het even in etappes.



Bedankt het is gelukt!

Heb al veel van module 1 gezien! En ook 2 keer gereden met een contact teugel.
Nu merk ik pas hoe slecht ik mijn paard voor elkaar heb.. Ik reed hem eigenlijk compleet op mijn teugels. Ik heb mijn komende wedstrijden afgezegd en ga nu eerst ervoor zorgen dat ik hem rijtechnisch beter voor elkaar heb, en niet alleen voor het plaatje.

Nu dus twee keer gereden en ik ga als een beginner de bak door :') Hoofd in de lucht en we gaan bijna vierkant door de bochten. := Stelling vragen vind ik met de contact teugel wel lastig. Ik doe mijn binnenhand nu dan iets opzij en dan een fractie naar zijn mond toe ipv terug zoals ik altijd deed.
Vandaag aan het eind begon hij mijn hand wel te zoeken dus het gaat vast goed komen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:22

Wat fijn dat er net een pop upje kwam dat er een nieuwe video is en waar je die kan vinden. Jammer dat ik nog bij module 1 ben.

@mighty Joe: wat goed dat je je wedstrijden afgezegd hebt! Jij gaat niet voor het halve werk :D
Ik kan nog niet rijden dus pas het aan de hand toe en ook daarbij merk ik dat ik eigenlijk een los-vast contact heb (weliswaar op kaptoom) en dat als ik beter voel en meega met de beweging, ik ook zachtjes naar binnen kan vragen en hij dan gelijk zakt. Maar ik moet heel hard mn best doen om contact te blijven houden, mee te gaan met de beweging en niet gelijk los te laten.

Ik blijf het stuk vw en ontspanning nog wel een moeilijk vinden. Ik vraag 1x naar voren en bij geen reactie gelijk een tikje. De reactie is al veel sneller, maar nog wel steeds groot, met als gevolg kop omhoog etc. Het is nog even finetunen.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:25

Promisse schreef:
een verdories goed nieuw filmpje die je er op gezet is! Maar oh wat een moeilijke materie! Vooral omdat iedere instructeur wat anders zegt. Kreun. De ene wil standaard elk paard zo laag mogelijk. De andere vindt het prima en zelfs gewenst als een paard daarbij zo rond in de hals gaat dat hij dik achter de loodlijn loopt. De andere zegt niet te laag omdat het kruis anders te hoog komt. En dan moet ik weten hoe ik mijn paard precies rijden moet. Kreun. Ik heb daar zelf wel een idee en gevoel bij maar daar durf ik niet helemaal voor te gaan. zucht.


Het hangt ook nog af van de bouw van je paard, en de mogelijkheden die hij heeft. En dan ook nog eens van de fase van training waar je in zit. Een paard die moeite heeft met lang maken van de bovenlijn en het bollen van de rug zie ik liever dan eerst wat meer op de voorhand, met de neus laag maar wel die rug gelift, zodat de buikspieren sterker worden. Naarmate die sterker worden, kun je de begrenzing wat kleiner maken en zo het paard wat minder ver laten zakken met zijn neus.

Achter de loodlijn ben ik persoonlijk absoluut geen voorstander van. Ook biomechanisch gezien, loopt het paard dan zelden met een mooie aanspanning van de buikspieren en goed over de rug. En dat is nou net wat we wel willen bereiken zodat ze onze last goed kunnen dragen.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:35

Mag ik binnen vallen met een vraagje;
Is dit programma in jullie ogen ook geschikt om te doorlopen met een verzorg paard waarmee je maar 2 dagen p week aan de slag kan?

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:44

zodiacje schreef:
Mag ik binnen vallen met een vraagje;
Is dit programma in jullie ogen ook geschikt om te doorlopen met een verzorg paard waarmee je maar 2 dagen p week aan de slag kan?


Je steekt er sowieso een hele hoop van op, maar of de uitvoering gaat lukken is denk ik wel afhankelijk van alle personen die het paard rijden. Als jij 2x per week op de Rien manier rijdt en iemand anders 2x per week op de “geen gelul, kop in de krul” manier dan gaat het niet lukken denk ik.

Ben jij de enige? Dan kan je zeker ook met 2x per week heel wat bereiken denk ik. :)

http://www.equibling.nl - Bling voor de paardensport! Kwaliteitsvolte anatomische hoofdstellen en handgemaakte frontriemen


http://www.equifysiek.nl - Paardenosteopathie (ICREO gecertificeerd)

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:51

Wat Lauke zegt denk ik ook

[o] De liefde voor een paard kan de wereld doen oplichten.<3

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:03

Oké thanks!

Ik ben de enige die erop rijd maar ik kom maar toe aan max 2 x p week echt trainen.
Werk als instructeur op een manege en hoop er ook wat van op te steken wat ik mee kan nemen in mn lessen zodat ik een nog betere juf kan zijn voor mn ruitertjes :o

mirjamalvaro

Berichten: 14647
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 15:13

Dan past het denk ik zeker wel bij jou zodiacje.

Hier vandaag wedstrijd met Zorro. Zo hij liep echt heerlijk. Teuze benieuwd hoe de jury het vond. :=

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14647
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:00

Klote punten terug en het advies om hem flink dieper en achter de teugel te gaan rijden.
Euhhhhh dank en doei. 8)7
En we trainen gewoon zo lekker door op Rien zijn manier. :D

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:15

mirjamalvaro schreef:
Klote punten terug en het advies om hem flink dieper en achter de teugel te gaan rijden.
Euhhhhh dank en doei. 8)7
En we trainen gewoon zo lekker door op Rien zijn manier. :D


Nou ja, wat een domper! Dan vraag je je toch of of het ooit nog goed gaat komen met de Nederlandse dressuur. Gelukkig heb zijn er ool juryleden die het wel weten te waarderen!

Live is what happens to you while you're busy making plans....

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:27

mirjamalvaro schreef:
Klote punten terug en het advies om hem flink dieper en achter de teugel te gaan rijden.
Euhhhhh dank en doei.


Ja inderdaad; helemaal gelijk! Gekke jury. Vervelend hoor

[o] De liefde voor een paard kan de wereld doen oplichten.<3

mirjamalvaro

Berichten: 14647
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:31

Nou heb wel paar traantjes gelaten. Hij liep zoooo lekker. Constant, mooie open verbinding, fijn over de rug. Ik zat als een huis zo lekker.
En dan dat advies. Commentaar meer over de rug. Euhmmmm volgens mij zitten wij niet op een lijn.
Maar we leggen het naast ons neer en gaan weer verder. Volgende keer hopelijk andere jury die wel van de open verbinding houd. :D

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:38

Laat t de volgende keer filmen ; kun je opsturen naar Rien en van hem complimenten krijgen ;-) .

Ik snap de frustratie hoor

[o] De liefde voor een paard kan de wereld doen oplichten.<3

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:59

Yes, yes, yes, hier gebeuren de goeie dingen +:)+ +:)+ in de baan.
Dat had ik al tijdje es willen zeggen in dit topic.

Mag hier graag meelezen en stiekum hopen en duimen dat er een kentering op gang komt hierdoor in het dressie wereldje.
Jullie leggen de basis hiervoor, ga er vol tegenin bij jury die het trek en plukken nog waarderen met puntjes.
Laat niet alleen zien dat het anders kan, maar zoek volop de publiciteit op.
Durf een front te vormen tegen de juryleden en instructie die de basis niet eens meer kennen.
Spreek elkaar erop aan, laat anderen zien hoe beter de paarden er van worden, hoe natuurlijker ze gaan bewegen en hoe een paard en ruiter weer samen happy kunnen zijn.

Aan de Andere kant is het zuur, dat de pure simpele basis van de hele paardensport blijkbaar al zo verguist is dat daarvoor hulp nodig is.
Snap echt niet hoe combinaties de z doorkomen met de die basis niet eens goed voor elkaar.
Ik droom verder en blijf volgen.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:25

Jee wat balen Mirjam, maar als je zelf genoten hebt, is dat ook belangrijk natuurlijk. Het blijft lastig hoor, die jurysport. Ik was gisteren met een leskind mee op wedstrijd (eerste keer L1) en die kreeg gewoon wel nette cijfers en complimenten voor het vriendelijk rijden. Maar ja, dat is L1, geen subtop....

Eens met Peetstap dat we hier best af en toe herrie over mogen maken. Ik snap ook niet hoe sommige mensen het Z halen met hun ellebogen op slot en hun handen naar beneden gedrukt... |(

mirjamalvaro

Berichten: 14647
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:48

Jilaroo had laatste keer juist jury dat de aanleuning heel mooi voor elkaar was. Mooi open. Dus het kan inderdaad wel. :))

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Spenk
Berichten: 21743
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:58

Jammer!

Ik hoor ook wel vaak dat het er netjes uitziet. Maar soms kan het ook fijn voelen maar zijn ze toch net niet helemaal over de rug. Dat heeft imo niks te maken met achter de teugel sjorren. Maar soms kan je net dat laatste stukje missen. De fjord moest in de les bij R.ien ook net wat fijner er door krijgen zodat hij beter over de rug liep.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, BlackClaw, Dartel, Earth, marinst, meniekske, Mieke, nick_en_ik, Salinah, Typhoon, Vagabondo, Vecar, xoranlover en 114 bezoekers