Een kat voor oma of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 15:49

Hoi allemaal!

Mijn oma is ondertussen alweer dik 92 jaar oud. Altijd goed gezond geweest en deed alles nog zelf. Ze heeft altijd katten gehad. Eerst drie HTK katten, en toen daarvan de laatste was overleden op een mooie leeftijd hebben wij een nieuwe HTK kat voor haar gehaald waar ze helemaal dol op was. Die is toen hij ongeveer 9 was helaas aangereden bij haar in de straat en overleden. Omdat ze zoveel verdriet had hebben wij (zo'n 9 jaar geleden) één van onze Heilige Birmanen aan haar gegeven. Die kat paste niet meer helemaal goed binnen ons huishouden, had veel stress bij ons en klikte niet meer met haar eigen twee zonen die ook bij ons woonden. Dus dat was voor ons een fijne oplossing en voor oma helemaal.

Mijoux, de kat, was echt oma's maatje. Ze lag heerlijk elke dag op schoot. Nu was Mijoux wel al dik 14,5 jaar oud, dus ook al echt een oudje, maar ze paste nog perfect bij oma want oma gaat helaas de laatste tijd ook wat achteruit.. Ze krijgt wat meer pijntjes in haar lichaam en wordt wat warriger. Ze vergeet sneller dingen en je merkt echt dat ze alles soms even niet meer volgt. Gelukkig zit ze in een aanleunwoning van een verzorgingstehuis dus wordt ze wel geholpen. Verder red ze het nog prima zo, alleen in haar huisje met wat hulp. Maar goed, ze is 92, dus het is natuurlijk een mens van de dag..

Mijoux zat helaas de afgelopen jaren steeds vol met klitten. We probeerden het bij te houden met borstelen en ze werd af en toe naar de dierenarts gebracht om haar te laten scheren. Dat moest altijd onder narcose gebeuren, want Mijoux was absoluut geen makkelijk kat wat dat betreft.
Het was een hele tijd nu weer redelijk onder controle, maar afgelopen week merkten we dat de klitten echt weer te erg waren. Zulke klitten hinderen haar ook en gaan uiteindelijk pijn doen, dus hadden we weer een afspraak gemaakt bij de dierenarts om haar te laten scheren. Natuurlijk wel wat huiverig, want ja... Ze was al oud.. Straks overleefde ze de narcose niet..

Eergisteren hebben wij Mijoux naar de dierenarts gebracht en is ze onder narcose weer geschoren. Gespannen hebben wij afgewacht. En ze kwam weer goed uit de narcose! Later at ze ook weer goed, dronk ze weer lekker en de dag erop lag ze weer lekker bij oma op schoot en liep ze rond door het huis en leek ze weer goed aanwezig.

Helaas... Vanochtend belde oma op. Ze had Mijoux dood gevonden in haar mandje.. Oma was vanochtend uit bed gekomen en normaal komt Mijoux altijd meteen mee naar de woonkamer. Dit keer niet. Oma was even gaan kijken bij het mandje en Mijoux 'sliep' toen nog, dus ze dacht ik laat haar nog wel even lekker liggen. Een uurtje later was Mijoux er nog steeds niet.. Dus is ze gaan kijken en bleek dus dat ze koud en stijf was..

Oma was in tranen toen ze ons belde. Haar lieve kat. Mijn vader is meteen naar haar toe gegaan om haar te troosten en heeft Mijoux daarna meegenomen. Zij wordt morgen gecremeerd.

Maar nu zitten we een beetje met een dilemma... Op dit moment zouden we het liefst meteen een nieuwe kat voor haar regelen. Maar doen we daar wel goed aan? Ik vind het zo sneu om haar zonder kat te laten zitten, want ze zit daar de hele dag alleen (oké, en af en toe de hulp of wij). Maar een huisdier is toch altijd aanwezig en echt je maatje.

Maar ja.. Ze is ook al 92, je weet nooit hoe lang ze zelf nog heeft. En wat moet je dan met die kat? Wij hebben al drie katten, waarvan twee oudjes die we liever geen stress meer aandoen. We hebben er ook even over nagedacht haar één van onze bejaarde katers te geven (de zoons van Mijoux), maar of je die katers daar blij mee maakt.. Zomaar in een andere omgeving terwijl ze vanaf hun geboorte bij ons zijn.. En hoe lang gaan die katers nog mee? Die zijn ook al bijna 13. En natuurlijk willen wij ze zelf eigenlijk ook gewoon thuis houden, omdat ze zo lief zijn en omdat ze goed klikken samen zo. Toen met Mijoux was gewoon een win-win situatie natuurlijk, dat was voor iedereen de beste oplossing.

Nu zitten we er over na te denken om een kat uit het asiel te halen voor haar. Gewoon een HTK-kat. Maar we weten nog niet zeker of we dat nou moeten doen.. Ook aangezien oma warriger aan het worden is. Hoe lang kan ze nog voor een kat zorgen? Haar hulp let ook wel op, maar het moet natuurlijk wel verantwoord blijven. En hoe lang kan ze nog op zichzelf wonen? Want als ze echt het verzorgingstehuis in moet, mag er geen kat mee. En natuurlijk weten we ook niet hoe lang oma zelf nog heeft. Waar moet de kat dan heen? Weer naar het asiel terug?

Het is gewoon zo lastig! Want eigenlijk wil ik oma niet laten zitten zonder kat, ze is zo verdrietig nu! En ze praat altijd over haar kat als ze bij ons is of wij bij haar. Ze is zo begaan met die diertjes, ze geniet er zo erg van en het is echt haar maatje in huis, vooral omdat ze het meest van de dag alleen is..

Wat zouden jullie doen? We weten het echt niet. Het is zo lastig!

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017


upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 15:54

Wat zegt je oma zelf?

colunder

Berichten: 3545
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 15:55

Ik zou een wat oudere kat uit het asiel halen

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 15:56

Wat vind je oma zelf?

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 15:57

Overleg eens met het asiel wat de mogelijkheden zijn

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 15:58

upendo schreef:
Wat zegt je oma zelf?


We hebben het er eerlijk gezegd nog niet over gehad omdat ze natuurlijk vandaag pas is overleden en we het niet gepast vonden nu al over een nieuwe kat te beginnen. En omdat we het zelf eerst wilden bespreken met elkaar wat we wilden doen, een kat van onszelf meegeven of een uit het asiel of geen kat meer.

colunder schreef:
Ik zou een wat oudere kat uit het asiel halen

Ja, daar denken wij ook over na, maar wat als die met een halfjaar ook weer overlijd? Dat zou echt heel sneu zijn... Of wat als de kat de deur uitglipt omdat oma niet zo snel meer is? (sinds die ene kat is aangereden komen haar katten niet meer buiten) Mijoux deed dat niet zo snel meer omdat die ook al flink op leeftijd was en zich 100% thuisvoelde binnen.

Sizzle schreef:
Wat vind je oma zelf?

Heb ik hierboven op gereageerd :)


snorkel1986 schreef:
Overleg eens met het asiel wat de mogelijkheden zijn

Ik denk dat we dat inderdaad sowieso gaan doen ja!

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Petpa

Berichten: 1670
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:00

Na het lezen van je verhaal denk ik maar 1 ding: DOEN!

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:00

Ik zou nog even helemaal niets doen.
Eerst even een week of 2 overheen laten gaan en dan je oma vragen wat haar plannen zijn.
Net zo goed wil ze helemaal geen kat meer. Zolang ze niet volledig dement is moet je zulke beslissingen eigenlijk gewoin niet voor iemand nemen.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 16:04

Sizzle schreef:
Ik zou nog even helemaal niets doen.
Eerst even een week of 2 overheen laten gaan en dan je oma vragen wat haar plannen zijn.
Net zo goed wil ze helemaal geen kat meer. Zolang ze niet volledig dement is moet je zulke beslissingen eigenlijk gewoin niet voor iemand nemen.


Ja dat zei mijn moeder ook al, eerst dit even laten bezinken en een paar weekjes aankijken. Niet overhaast beslissingen maken. Dus dat doen we sowieso. Maar natuurlijk houd het ons wel al flink bezig in ons hoofd.

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017


anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:05

gewoon een oude kat uit het asiel of een herplaatser die nu niets heeft en er dus altijd op vooruit zal gaan.En niemand kan in de toekomst kijken,een bejaarde baas is stabieler voor een dier dan jonge mensen die steeds wat anders willen en hun leven nog niet op orde hebben.Let er wel op een braaf beestje te kiezen waar je oma geen grote problemen mee krijgt.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:06

Denk wel goed er over na wat er met die kat gaat gebeuren zodra het slecht gaat met oma of in het allerergste geval oma overlijdt.. Dat zijn geen dingen waar je bij wil staan maar met haar leeftijd is het natuurlijk wel raadzaam. Als de kat dan een enkeltje terug naar het asiel krijgt dan zou ik het niet doen. Klinkt misschien hard maar wel belangrijk om over na te denken.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:08

Amandavd schreef:
Denk wel goed er over na wat er met die kat gaat gebeuren zodra het slecht gaat met oma of in het allerergste geval oma overlijdt.. Dat zijn geen dingen waar je bij wil staan maar met haar leeftijd is het natuurlijk wel raadzaam. Als de kat dan een enkeltje terug naar het asiel krijgt dan zou ik het niet doen. Klinkt misschien hard maar wel belangrijk om over na te denken.

Eens

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 16:11

Amandavd schreef:
Denk wel goed er over na wat er met die kat gaat gebeuren zodra het slecht gaat met oma of in het allerergste geval oma overlijdt.. Dat zijn geen dingen waar je bij wil staan maar met haar leeftijd is het natuurlijk wel raadzaam. Als de kat dan een enkeltje terug naar het asiel krijgt dan zou ik het niet doen. Klinkt misschien hard maar wel belangrijk om over na te denken.


Daarom twijfelen we ook.. Dat maakt het zo lastig.

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:11

In het asiel zitten vaak oudere katten die door gezinnen overgeslagen worden. Is dat niet iets? Mits je oma het wil

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:11

Celine_Famke schreef:
Sizzle schreef:
Ik zou nog even helemaal niets doen.
Eerst even een week of 2 overheen laten gaan en dan je oma vragen wat haar plannen zijn.
Net zo goed wil ze helemaal geen kat meer. Zolang ze niet volledig dement is moet je zulke beslissingen eigenlijk gewoin niet voor iemand nemen.


Ja dat zei mijn moeder ook al, eerst dit even laten bezinken en een paar weekjes aankijken. Niet overhaast beslissingen maken. Dus dat doen we sowieso. Maar natuurlijk houd het ons wel al flink bezig in ons hoofd.


Gewoon niet te veel mee bezig zijn.
Als ze het heel graag wil is dat heus wel te regelen, maar het zou me ook niets verbazen als ze het zelf ook genoeg vind en niet perse nog een nieuwe verantwoordelijkheid wil.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:13

Ik zou het eerst aan oma vragen en dan pas plannen gaan maken. Voor hetzelfde geld vul je iets voor haar in wat 180 graden anders blijkt te zijn.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 16:16

Ja we gaan sowieso geen overhaaste beslissingen maken, maar we proberen alles alvast een beetje af te wegen. Niet dat als ze graag weer een kat wil, wij haar dat geven maar het uiteindelijk niet goed gaat oid.. Daarom willen we er goed over nadenken. Natuurlijk overleggen we ook met oma. Maar nu is het nog te vers.

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:19

Als ze het graag wil dan is er vast wel een asiel kat op middelbare leeftijd te vinden.
Natuurlijk kan ze volgend jaar ineens in een verzorgtehuis zitten maar dat kon 5 jaar geleden ook al het geval zijn en net zo goed gebeurd het ook nog 5 jaar niet.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 16:24

Als oma nu nog was zoals 5 jaar geleden hadden we ook niet getwijfeld. Maar we merken dat ze nu gewoon achteruit gaat. Vooral geestelijk. Dat laat ons ook twijfelen. Terwijl we aan de andere kant juist het idee hebben van: We gaan zsm een nieuwe kat voor haar halen, want anders zit ze ook zo alleen..

Dinsdag is ze weer bij ons thuis dus dan gaan we het erover hebben met haar sowieso.

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:31

Kijk voor lekkere knuffel asiel kat die misschien wat ouder is. Ik zeg doen alleen is ook maar alleen

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:41

keona schreef:
Kijk voor lekkere knuffel asiel kat die misschien wat ouder is. Ik zeg doen alleen is ook maar alleen


Lijkt mij ook het beste, het is wel een mooie afleiding voor je oma. En zelf als je er bent de kattenbak even schoonmaken. Of controleren.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:42

Amandavd schreef:
Denk wel goed er over na wat er met die kat gaat gebeuren zodra het slecht gaat met oma of in het allerergste geval oma overlijdt.. Dat zijn geen dingen waar je bij wil staan maar met haar leeftijd is het natuurlijk wel raadzaam. Als de kat dan een enkeltje terug naar het asiel krijgt dan zou ik het niet doen. Klinkt misschien hard maar wel belangrijk om over na te denken.



Als je een kat uit het asiel haalt, en je overlijdt, of kan er om een andere reden niet meer voor zorgen,
mag het dier niet verhandeld of weggegeven worden, maar moet sowieso terug naar het asiel. Dat hebben de meeste dierenopvangen zo geregeld en daar teken je voor.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:48

Sneu voor je oma.
Geef haar de tijd om dit verlies en verdriet te verwerken.

Als ze geestelijk erg achteruit gaat zou ik niet een nieuwe kat nemen.
Kat moet goed verzorgd kunnen worden.
Tenzij er dagelijks hulp is die de kat wil verzorgen, dan is het anders.

[o]

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:23

Er zitten genoeg oudere katten in het asiel die niemand wil, die vaak al jaren daar zitten, en dolblij zouden zijn met een huisje en een oud vrouwtje.
Een kat is natuurlijk niet enorm veel werk. En het beetje werk dat wel nog nodig is zorgt er juist vaak voor dat oudere mensen nog een beetje blijven bewegen en een vast ritme houden in hun dag. En mensen met dieren voelen zich minder snel alleen. Ik zou het dus gewoon proberen als oma het ook een goed idee vindt.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Een kat voor oma of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:26

Mocht je een oudere kat uit het asiel halen, let dan alstjeblieft op de gezondheid van het beestje. Een kat die meerdere keren per dag medicatie nodig heeft, lijkt me nou niet het meeste geschikt voor een oudere dame die ook geestelijk achteruit gaat..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: batje, Fientj, Googlebot, GrapeshotBot, Meert, SentiBot en 178 bezoekers