Grote schoonmaak landschapspark tussen Oosterhout en Breda

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

Grote schoonmaak landschapspark tussen Oosterhout en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 15:48

KNHS
Recreatie


Het bosgebied tussen Oosterhout en Breda moet schoner. Vrijwilligers uit de plaatselijke mountainbike- en paardensport sloegen zaterdag daarom de handen ineen en prikten heel wat plastic flesjes, pakjes en ander afval weg.

Wandelaars, ruiters en mountainbikers, ze treffen elkaar regelmatig in de bossen en zandvlaktes van landschapspark de Open Linie. Troep achterlaten doen ze ook. En dat kan zo niet langer, vindt Frans Baten, regioconsulent van de KNHS. Wekelijks komt hij hier met zijn paard en ergert zich aan al het vuil.

Om het goede voorbeeld te geven, maakt hij samen met nog ruim twintig andere vrijwilligers de boel weer aan kant. Vuil oprapen en een beetje bijsnoeien. "Het is nodig. Staatsbosbeheer doet alleen aan risico's mijden, zoals loshangende takken weghalen. Maar er ligt nog veel meer. Er moet een mentaliteitsverandering komen."

Samen met Petra Adan struint hij met een grote vuilniszak de Galgestraat af. "Ik heb nog geen stap normaal kunnen lopen", zegt Adan. "Je ziet vooral veel afval aan de rustige stukken op de route. Daar pakken ze even snel een drankje en dumpen de verpakking aan de weg of onder het viaduct. Niemand die het ziet. Maar het is niet alleen plastic hoor, ik vond net ook al een fietsframe en een automat."

Naast joggers en wandelaars maken zo'n negenhonderd mountainbikers en honderd ruiters gebruik van de Vrachelse Heide, het Cadettenkamp en het bosgebied Dorst. Baten vindt de opkomst van vrijwilligers dan ook tegenvallen. "Ik had op minstens vijftig mensen gehoopt. We hebben echt geprobeerd mensen enthousiast te maken, ook al is het maar voor twee uurtjes. We zijn blij met de mensen die zijn gekomen, maar hopelijk komen er de volgende keer meer."

De initiatiefnemers zijn van plan er een tweejaarlijkse actie van te maken. De actie wordt verder ondersteund door de gemeenten Breda en Oosterhout, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Rijksvastgoedbedrijf, KNHS, Rijdt Met Beleid, Brabant Water en de stichting Wielerpromotie Oosterhout.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Macs

Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Grote schoonmaak landschapspark tussen Oosterhout en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:08

:n ik kan er werkelijk niet bij dat mensen nog steeds hun afval op straat gooien. En zéker niet in het bos. Je hebt het ook mee heen genomen, dus kan het toch ook mee terug?

Maks :+:

karijn

Berichten: 5399
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:29

Ik ben er toevallig de afgelopen weken een paar keer daar wezen rijden met mijn paard. Ja, er liggen her en der inderdaad plastic flesjes op routes. Ik snap niet dat het geen enkel probleem is om een vol flesje wel in je hand vast te houden maar een leeg flesje dan blijkbaar te zwaar is? Ik zou er voor pleiten om bij de grotere parkeerplaatsen prullenbakken neer te zetten. Wellicht dat men dan het lege flesje nog wel wat langer kan vasthouden.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Grote schoonmaak landschapspark tussen Oosterhout en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 22:24

Super initiatief! Jammer dat het nodig is natuurlijk, maar top dat een aantal mensen wel deze verantwoordelijkheid op zich nemen.

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 00:13

Macs schreef:
:n ik kan er werkelijk niet bij dat mensen nog steeds hun afval op straat gooien. En zéker niet in het bos. Je hebt het ook mee heen genomen, dus kan het toch ook mee terug?


Ben ik met je eens. Maar wat mij ook opvalt is dat in sommige bossen het onmogelijk is om een prullenbak te vinden. Als ze nu bij elke zit gelegenheid ook een prullenbak zetten kunnen de mensen er toch onderweg nog vanaf. Helemaal tegen houden doe je het natuurlijk niet.
Maar het is zeker een goed initiatief. Jammer dat er niet zoveel vrijwilligers waren.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Macs

Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Grote schoonmaak landschapspark tussen Oosterhout en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 00:35

Snap ik helemaal. De reden dat er geen prullenbakken te vinden zijn is vanwege de dieren die ze leeghalen wat niet gezond is, en die gaan dan ook slepen met afval. Daarnaast moeten ook deze prullenbakken geleegd worden wat zorgt voor motorische voertuigen door het bos.
Maar ik ben het met je eens, een oplossing moet er voor gevonden worden.

Maks :+:


Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 00:54

Ik zie in verschillende natuurgebieden steeds meer elektrische vuilnisautootjes rijden die de zakken ophalen.Die zijn stil, ik denk iets om verder door te zetten door NL.
De twee genoemden uit de OP ken ik, ik zelf kom ook in dit gebied (het is dat ik zelf die dag niet kon om mee te helpen). Er zijn genoeg prullenbakken te vinden.
Maar dat blijft ook het probleem. Je kunt zoveel prullenbakken neerzetten, maar mensen blijven het ernaast gooien. Bijvoorbeeld de Efteling, daar staan meer dan genoeg bakken en mandjes. Maar zelfs die paar meter kunnen mensen niet eens hun afval bij zich houden, dus dan gooien we het maar op de grond.

NIET LULLEN,MAAR POETSEN!!

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 09:11

Lous schreef:
Ik zie in verschillende natuurgebieden steeds meer elektrische vuilnisautootjes rijden die de zakken ophalen.Die zijn stil, ik denk iets om verder door te zetten door NL.
De twee genoemden uit de OP ken ik, ik zelf kom ook in dit gebied (het is dat ik zelf die dag niet kon om mee te helpen). Er zijn genoeg prullenbakken te vinden.
Maar dat blijft ook het probleem. Je kunt zoveel prullenbakken neerzetten, maar mensen blijven het ernaast gooien. Bijvoorbeeld de Efteling, daar staan meer dan genoeg bakken en mandjes. Maar zelfs die paar meter kunnen mensen niet eens hun afval bij zich houden, dus dan gooien we het maar op de grond.

Dat snap ik dus werkelijk niet hé.

karijn

Berichten: 5399
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:16

Lous schreef:
Ik zie in verschillende natuurgebieden steeds meer elektrische vuilnisautootjes rijden die de zakken ophalen.Die zijn stil, ik denk iets om verder door te zetten door NL.
De twee genoemden uit de OP ken ik, ik zelf kom ook in dit gebied (het is dat ik zelf die dag niet kon om mee te helpen). Er zijn genoeg prullenbakken te vinden.
Maar dat blijft ook het probleem. Je kunt zoveel prullenbakken neerzetten, maar mensen blijven het ernaast gooien. Bijvoorbeeld de Efteling, daar staan meer dan genoeg bakken en mandjes. Maar zelfs die paar meter kunnen mensen niet eens hun afval bij zich houden, dus dan gooien we het maar op de grond.


Waar staan die dan? Ik parkeer altijd bij Woods op het eerste gedeelte.

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Grote schoonmaak landschapspark tussen Oosterhout en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:41

Waar staan wat? Elektrische vuilautootjes heb ik elders in NL al zien rijden. Nog niet in de omgeving uit de OP :), maar dat zou eventueel wel een idee kunnen zijn denk ik.

NIET LULLEN,MAAR POETSEN!!

karijn

Berichten: 5399
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Grote schoonmaak landschapspark tussen Oosterhout en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:23

Prullenbakken?

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Grote schoonmaak landschapspark tussen Oosterhout en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:44

Surea, Vrachelse heide en Teteringse bos.

NIET LULLEN,MAAR POETSEN!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, Essie73, michaz81, noordje en 87 bezoekers