Neusspray verslaving

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 12:29

Ik open dit topic omdat ik me afvraag of er meer mensen zijn die hier last van hebben (gehad) en hoe zij ermee om zijn gegaan/afgekickt zijn.

Ik ben verslaafd geweest vanaf mijn 14e tot een paar maanden geleden (ik ben nu 28). Ik gebruikte iedere dag ongeveer 3 á 4 keer. Overal nam ik een flesje mee naartoe en ben zelfs een keer snachts naar huis gegaan omdat ik ergens logeerde en het vergeten was.. 8)7

Dit jaar ben ik (na vele eerdere pogingen) echt gestopt onder begeleiding van de dokter want ‘cold turkey’ stoppen was geen optie. Nu ben ik sinds 4 maanden dag en nacht clean en ik vind het nog steeds zó moeilijk.. Vooral snachts wordt ik 100x wakker omdat ik niet vrij kan ademen en eigenlijk zo graag wil gebruiken :o

Nouja ik ben dus opzoek naar mensen die hier ook last van hebben/gehad en die misschien wat ervaringen willen delen?


DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:30

Ik heb het ook gehad en ik deed dampo onder me neus smeren en op me rug en borst. Zo ben ik er vanaf gekomen.. Ben nu weer verkouden en gebruik nu weer neusspray. Moet er wel echt op letten.. Koop ook standaard dampo er bij.

P.S. nog iets sterkers is http://www.toco-tholin.com/olie.html. Op een zakdoekje druppelen en dat diep inademen of onder je neus. Helpt nog beter!

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:35

ohh ik ken er nog een! mijn man heeft dat ook verschrikkelijk! hij gaat binnen kort ook naar een huisarts om er vanaf te komen en slijmvliezen weg te branden

Britt_Sisi

Berichten: 8943
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:41

Ik heb het ook gehad, jaren. Wel maar 1 keer per dag. Ik kon ook niet slapen als ik het niet deed.
Ik heb chronisch ontstoken holtes de huisarts gaf me steeds een andere spray waardoor ik daar op over stapte, net zo vervelend maar schijnbaar minder schadelijk.
Uiteindelijk toch in een keer gestopt. Heb het wel nog altijd bij me maar al tijden niet meer gebruikt.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 12:41

zanakuzies schreef:
ohh ik ken er nog een! mijn man heeft dat ook verschrikkelijk! hij gaat binnen kort ook naar een huisarts om er vanaf te komen en slijmvliezen weg te branden


:wow: Echt? WoW dat klinkt super heftig.. Maakt zijn lichaam daarna niet weer opnieuw aan dan?

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:41

Present. Helaas verslaafd geworden doordat ik allergisch ben voor van alles en nog wat en echt 24/7 'verkouden' ben. Sinds dit jaar pilletjes gekregen voor de allergie en daardoor gebruik ik wel minder neusspray. Ik probeer het altijd wel te beperken tot de nacht alleen := Ik ben ook overgestapt van de gewone volwassen neusspray naar de kinderversie.

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:43

ik ben 4 weken geleden geopereerd en heb mijn neusschelpen laten verkleinen en mijn holtes zijn schoon gemaakt, sindsdien geen neuspray meer hoeven te gebruiken.
Is een kleine ingreep en niet pijnlijk

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

loez

Berichten: 11066
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:44

Ik herken je! Kwam indirect door mijn mams denk ik! Die had exact hetzelfde. Ik heb uiteindelijk gezorgd dat zij er ook mee opgehouden is :')

Uiteindelijk ben ik toch 'cold turkey' gestopt. Hoofdpijn heb ik gehad zal ik je vertellen! Pff Mijn god! Maar zo fijn om daar vanaf te zijn!

[o]

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 12:45

loez schreef:
Ik herken je! Uiteindelijk ben ik toch 'cold turkey' gestopt. Hoofdpijn heb ik gehad zal ik je vertellen! Pff Mijn god! Maar zo fijn om daar vanaf te zijn!


Oh ja inderdaad! Dat had ik ook de 2e week. Kreeg een voorhoofd en bijholteontsteking.. Vreeeselijke hoofdpijn gehad waar geen pijnstillers iets voor deed.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:46

Ik had het ook,heel lang geleden. Ik was zó verslaafd,dat als de neusdruppels [er was toen nog geen spray] op waren,dan deed ik er water in en deed alsof het neusdruppels waren.Echt erg zeg! overal waar ik was,waren mijn neusdruppels ook,en zonder kon ik echt niet slapen.
Ik ben er vanaf gekomen door te gaan minderen.
Ik ben er weer mee begonnen afgelopen Juli tot Okt. dus 3mnd. lang gebruikt elke dag.Ik kreeg bloedneuzen en ben naar de KNO arts geweest.Die zei dat het neusvlies geirriteerd was [van 3mnd neusspray?] vandaar de bloedneuzen.
Ik kreeg een cortisonen neusspray en gebruik die 2 x daags.De bloedneuzen waren even weg,maar zijn er weer.
Deze spray werkt trouwens niet goed,maar ik ga geen neusspray gebruiken! het maakt je hele neus van binnen kapot.

TS miss. iets voor jou de cortisonen neusspray voor je verstopte neus?
Laatst bijgewerkt door gohya op 30-11-17 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

FB Groep Second Chance.

Westhof

Berichten: 2900
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:48

Interessant topic. Ik gebruik het de laatste maand ook een aantal keer per dag. Ik ben niet verkouden, maar als ik het niet gebruik, dan gaat mijn neus wel constant dicht zitten. Ik moet het wel echt gebruiken, want anders zitten mijn neusgaten volledig dicht en krijg ik gewoon geen adem. Ik wil het eigenlijk niet gebruiken, want ik vind het helemaal niet lekker, maar ik moet dus wel. Is dit dan een reactie van mijn lichaam en ben ik onbewust toch verslaafd? Of is er dan misschien iets anders aan de hand?

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:07

Hier ruim 15 jaar aan verslaafd geweest.. en deed met 1 flesje slechts 2 dagen.. :o
Maar nu ben ik er gelukkig alweer een jaar of 10 vanaf.. zonder hulp..!!
En dat kunnen jullie ook.. heel simpel zelfs.. ;)

Had een flesje neusspray (met pompje die je eraf kon schroeven, toen eigen merk van de Jumbo) en elke keer als hij voor de helft leeg was vulde ik het weer aan met zoutoplossing.
Doordat ik het aanvulde werd de concentratie werkende stof minder, en toch ging mijn neus open (ok.. het duurde ietsje langer, maar je neus gaat echt wel open.. want het krijgt toch die werkende stof binnen, al is het minder geconcentreerd) terwijl de zoutoplossing ervoor zorgde dat mijn holtes schoner werden.

Voor iedereen is dit goed te doen..!!
En ja.. ik was eerder ook al bij de huisarts geweest en kreeg ik flixonaise (of zoiets) waar ik gigantische koppijn van kreeg en niks deed; het was alsof mijn hoofd op exploderen stond.. en er was zelfs sprake van een operatie.
Ben dus héél blij dat ik er vanaf ben.. en raak het ook écht nooit meer aan!!

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:13

Westhof schreef:
Interessant topic. Ik gebruik het de laatste maand ook een aantal keer per dag. Ik ben niet verkouden, maar als ik het niet gebruik, dan gaat mijn neus wel constant dicht zitten. Ik moet het wel echt gebruiken, want anders zitten mijn neusgaten volledig dicht en krijg ik gewoon geen adem. Ik wil het eigenlijk niet gebruiken, want ik vind het helemaal niet lekker, maar ik moet dus wel. Is dit dan een reactie van mijn lichaam en ben ik onbewust toch verslaafd? Of is er dan misschien iets anders aan de hand?



De neusspray neemt de werking van je slijmvliezen over, als je het te lang gebruikt dat doen de slijmvliezen zelf hun werk niet meer, daar komt de verslaving dan ook vandaan.

Flixonaise werkt voor geen meter.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Hoppje

Berichten: 756
Geregistreerd: 26-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:21

Zo herkenbaar dit :+
In verband met allergie ben ik ook vaak verkouden en zit alles verstopt. Ik kan daar absoluut niet tegen. Maar daardoor al een aantal jaren dik verslaafd aan de neusspray. Ik ga nergens heen zonder :Y)
Vind het ook super vervelend ook ook al aantal keer geprobeerd te stoppen, maar kom er niet vanaf.
Zodra ik stop zit de boel zo vast dat ik letterlijk geen lucht krijg. Slapen lukt dan sowieso niet en krijg het dan erg benauwd...

Booooo
Berichten: 6508
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:22

Hier een ex verslaafde :D

Zwaar verslaafd aan Otirvin, 2/3 flesjes in de week gingen er doorheen. Ik kon nergens zonder naar toe. Ik was een keer op stap en Otrivin vergeten, na een half uur wat ik thuis :+

Als kind begon het al (mijn vader is al zeker zo'n 30 jaar gebruiker), dus ja dat begon ik ook te doen. Toen op mijn 12e geopereerd. Mocht het nooooit meer gebruiken.. Uhu.. :+ 2 jaar later weer volop. Als ik op vakantie ging, gingen er minimaal 6 flesjes mee want stel je voor :))

In juli 2016 weer naar de KNO arts. Alles zat weer dicht. Hij zou nu alles gaan weg branden van binnen, maar zonder volledige narcose. :wow: Ik zag me zelf al liggen, gewoon bij, hun die in mijn neus staan te branden en de stank die er vanaf zou komen. No way.. Toch een afspraak gemaakt voor de operatie.
En hoe dichterbij het kwam, hoe banger ik werd. Operatie datum afgezegd. Bij de huisarts een andere neusspray gekregen. Ik dacht gaan we weer deze helpen allemaal niet!! Alleen Otrivin helpt, want ik had al zoveel andere van de huisarts geprobeerd. Otrivin af gaan bouwen, steeds meer die andere neusspray gebruiken. Hoofdpijn, voorhoofdsholte ontsteking maar hey je moet er iets voor over hebben.

Na een tijdje kon ik ook zonder de neusspray van de huisarts en nu dus al 1,5 jaar ongeveer zonder neusspray door het leven *\o/* Heel soms (voornamelijk in de winter, of in mei met hooikoorts), gebruik ik nog weleens de neusspray van de huisarts om te kunnen slapen maar dit is echt zelden.
Zal vanavond eens voor je kijken hoe deze spray heet.

Westhof

Berichten: 2900
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:25

Hmm... Ik ga proberen om in ieder geval overdag niet meer te sprayen. 's Avonds nog wel, want als ik niet spray en mijn neus zit dicht kan ik écht niet slapen. Is dit iets waarvoor ik het beste contact kan opnemen met de HA? Of is het iets waar je gewoon doorheen moet met afbouwen? Want mijn neus is wel geïrriteerd...

Storm

Berichten: 20827
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:29

Tipje om te minderen, neem kinderneusspray met de helft van het werkzame middel (bij kruidvat), en spray 1 pompje in maar 1 neusgat. Zo ben ik er vanaf gekomen. Ben ook een tijd verslaafd geweest.

Is het al lente?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 13:31

Westhof schreef:
Hmm... Ik ga proberen om in ieder geval overdag niet meer te sprayen. 's Avonds nog wel, want als ik niet spray en mijn neus zit dicht kan ik écht niet slapen. Is dit iets waarvoor ik het beste contact kan opnemen met de HA? Of is het iets waar je gewoon doorheen moet met afbouwen? Want mijn neus is wel geïrriteerd...


Ik kon écht niet zelf ‘gewoon’ stoppen :n Dit omdat je slijmvlies mega gaat opzwellen als je stopt. Vooral als je gaat liggen.

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:33

Westhof schreef:
Interessant topic. Ik gebruik het de laatste maand ook een aantal keer per dag. Ik ben niet verkouden, maar als ik het niet gebruik, dan gaat mijn neus wel constant dicht zitten. Ik moet het wel echt gebruiken, want anders zitten mijn neusgaten volledig dicht en krijg ik gewoon geen adem. Ik wil het eigenlijk niet gebruiken, want ik vind het helemaal niet lekker, maar ik moet dus wel. Is dit dan een reactie van mijn lichaam en ben ik onbewust toch verslaafd? Of is er dan misschien iets anders aan de hand?


Dat is dus een verslaving :+

Het is niet voor niets dat je neusspray met xylometazoline maximaal 1 week mag gebruiken.

Zelf overigens nooit verslaafd geweest. Ik neem ook altijd de kinderversie, dat scheelt ook wel wat.

[o]


risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:37

Ik zelf niet, maar ken wel iemand die écht verslaafd is. Wel goed om even mee te lezen. Weet dat hij er vanaf wil, maar lukt tot nu toe nog niet.

Is this the real life,

is this just Fantasy?

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:37

Hier helaas nog een lotgenoot. Ik heb ook behoorlijke allergieën voor bomen, grassen en huisstofmijt en als ik verkouden word, resulteert dit altijd in een verstopte neus. Gelukkig was het bij mij nog niet zo heftig als bij sommigen hier. Ik heb het een jaar lang elke dag 1x gebruikt voor het slapen gaan. Toen was ik het zat en ben ik cold turkey gestopt. Ik rekende op een paar slapeloze nachten, maar het viel me gelukkig mee. Ik ben toen een aantal maanden helemaal zonder geweest. Tijdens mijn vakantie heb ik alleen een week midden in een hazelnoten boomgaard gekampeerd en toen begon het weer. Gelukkig over het algemeen niet meer elke dag, en daarnaast gebruik ik bewust niet de spray, maar neusdruppels omdat ik het idee heb dat 1 druppeltje minder is dan als je sprayt. Zo kun je het iets doseren.
Verder heb ik anti-histamine pillen en een neuspray van de KNO-arts gekregen, dit helpt al een hoop, maar als ik echt verkouden ben dus niet genoeg.

Edit: nog een tip: het helpt ook om niet standaard beide neusgaten te sprayen, maar echt alleen degen waar je last van hebt. Zo kun je bijvoorbeeld gaan afwisselen en je slijmvliezen iets sterker maken.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:51

Zit dit echt vol verbazing te lezen. Waarom? Neusspray is super goor. Zelf voor veel dingen allergisch en de bij behorende snot. Maar neusspray daar doe ik niet aan. Mijn vriendin is altijd druk met haar spray. Ik begrijp er oprecht niks van. Waarom?

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:55

Heel herkenbaar. Ik moest neusspray gaan gebruiken omdat ik allergisch was voor bepaalde medicatie, want daardoor zwollen elke nacht mijn slijmvliezen op nadat ik de medicatie had ingenomen. Gewone neusspray hielp perfect, alleen moest ik de medicatie blijven gebruiken dus gebruikte ik de neusspray na een half jaar nog steeds 's nachts, maar ook steeds vaker overdags omdat een bijwerking van langdurig neusspray gebruiken opgezwollen slijmvliezen is... -O-

Nadat ik allerlei alternatieven heb geprobeerd die niet werkten, besloot toen om over te gaan op kinderneusspray want die bevat maar de helft van de werkzame stof. Dat ging goed, dus toen heb ik eens geprobeerd wat er gebeurde als ik een half flesje kinderneusspray aanlengde met de helft water. Dat werkte ook. Toen zei mijn vader dat hij van zijn neussprayverslaving af was gekomen door nog maar 1 neusgat per keer in te spuiten (en steeds te wisselen welke) omdat je zo nog minder binnenkrijgt. En met een open neusgat kon ik wel slapen, dus na een jaar gebruikte ik voor de helft met water aangelengde kinderneusspray die ik nog maar in 1 neusgat spoot. Daardoor verdwenen de bijwerkingen van het steeds vaker benauwd worden overdag en ik kon toch nog slapen ondanks de allergie voor de medicatie. Wel streng zijn voor mezelf in tussentijd en echt niet meer neusspray overdag mogen gebruiken, maar als ik dat consequent deed voelde ik eigenlijk al vrij snel verbetering waarschijnlijk omdat ik door al het afbouwen nog maar zo weinig van het spul binnenkreeg.

Echt cold turkey van meerdere keren per dag de volwassen dosis sprayen naar nul was mij ook nooit geluk omdat ik dan niet meer kon slapen.

@ Jenny01: snot is iets anders dan opgezwollen slijmvliezen die zo dik worden dat je ze zelfs tegen je gehemelte/bovenste deel van je luchtpijp voelt drukken. Ik kon zonder neusspray alleen nog maar rechtop zittend slapen omdat ik anders (als ik al in slaap viel) steeds weer in paniek wakker schrok omdat ik dacht dat ik stikte. Niet echt leuk dus.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:57

Jennyj01 schreef:
Zit dit echt vol verbazing te lezen. Waarom? Neusspray is super goor. Zelf voor veel dingen allergisch en de bij behorende snot. Maar neusspray daar doe ik niet aan. Mijn vriendin is altijd druk met haar spray. Ik begrijp er oprecht niks van. Waarom?


Was het maar snot -O- Bij mij trekt alles vacuüm waardoor ik niet meer kan ademen, ik schrik dan meerdere keren per nacht wakker omdat het voelt alsof je stikt (als je überhaupt al in slaap kan komen). Alles wordt gewoon helemaal dichtgedrukt.

foxy80

Berichten: 7864
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Neusspray verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:09

Wow. Topic is 1.5 uur open en 17 mensen met gelijk verhaal, of een kennis met deze problematiek. Niet bepaald een randverschijnsel zo te horen...

Richt je gezicht naar de zon, dan blijven de schaduwen achter je...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Albertina71, carineken, knockout1, oblix, SennaS en 119 bezoekers