Oude pony als eerst pony? Doen of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dorothylucky

Berichten: 15
Geregistreerd: 03-02-17

Oude pony als eerst pony? Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 21:01

Beste,

Ik ben van plan om mijn eerste eigen pony te kopen. Ik heb 11 jaar ervaring en mag nu ik 18 ben eindelijk een eigen pony/paard. Ik wil graag 2/3 keer per week een buitenrit maken en verder mag hij gewoon lekker heel de dag op de wei staan. Omdat het mijn eerste pony wordt en ik ook echt opzoek ben naar een hele rustige pony dacht ik dat een oude pony wel het beste was om te kopen. Nu heb ik een 18 jarige E-pony of een 22 jarige grote D-pony op het oog. Ik twijfel alleen heel erg of de pony niet te oud is. Ik ga haar vrijdag proefrijden. Ik weet alleen niet goed wat ik kan verwachten van een pony van die leeftijd. Wat denken jullie dat het beste is?

Alvast bedankt!

Dorothy my angel <3


Eline_S_S

Berichten: 3518
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Oude pony als eerst pony? Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:05

Een wat oudere pony is prima als eerste pony!

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:08

Een gezonde 18 jarige of 22 jarige kan nog prima een paar keer per week een buitenritje maken...Goed (iig klinisch) laten keuren voor recreatief doeleinde..
Vaak wel de beste leerpony's en ideaal voor het doel wat jij ermee hebt!
Maar risico is natuurlijk wel dat ze op korte termijn wat meer gaan mankeren ( alhoewel je dat risico net zo goed loopt met jongere pony)
Weet je zeker dat je niet meer ambities krijgt als je je eigen paard op stal hebt staan??

grizzlybear

Berichten: 360
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:09

Zo leuk om te lezen dit! Haha, ik heb zelf een jaar geleden met hetzelfde verhaal een topic gestart. Ik heb ook een oudje gekocht, lekker met pensioen nu, maar het is echt de beste keuze die ik ooit gemaakt heb. Ik heb er nu sinds een paar maanden ook een merrie bij en het gaat super samen. Ik zeg doen: ik heb er nooit spijt van gehad en sinds ik hem heb nooit getwijfeld !

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:10

zeker doen zou ik zeggen.

vooral als je zelf zegt een rustige,betrouwbare pony te zoeken.

van zo'n oudje kan je zoveel leren,zoveel vertrouwen krijgen,en voor hetzelfde geld kunnen ze nog 10 jaar op een rustige manier mee.
met een jong(er) dier kan je ook pech hebben en na een jaar een niet-berijdbare pony staan hebben,met een iets oudere pony net hetzelfde.

Dorothylucky

Berichten: 15
Geregistreerd: 03-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 21:14

Vleddertje1 schreef:
Een gezonde 18 jarige of 22 jarige kan nog prima een paar keer per week een buitenritje maken...Goed (iig klinisch) laten keuren voor recreatief doeleinde..
Vaak wel de beste leerpony's en ideaal voor het doel wat jij ermee hebt!
Maar risico is natuurlijk wel dat ze op korte termijn wat meer gaan mankeren ( alhoewel je dat risico net zo goed loopt met jongere pony)
Weet je zeker dat je niet meer ambities krijgt als je je eigen paard op stal hebt staan??


Ik ben nooit een wedstrijdruiter of ambiteuze ruiter geweest en zal ik ook nooit worden. Paardrijden vind ik heel leuk, maar de verzorging nog leuker. Rijden is voor mij ook echt niet het belangrijkste. Ik vind een buitenrit met af en toe een drafje of galopje leuk maar zeker niet intensief. Ik denk ook wel dat ik er veel van kan leren! Ik wil gewoon echt een betrouwbare pony zodat ik zeker weet dat ik er met een gerust hart mee naar buiten kan.

Dorothy my angel <3

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:18

Ik ben nooit een wedstrijdruiter of ambiteuze ruiter geweest en zal ik ook nooit worden. Paardrijden vind ik heel leuk, maar de verzorging nog leuker. Rijden is voor mij ook echt niet het belangrijkste. Ik vind een buitenrit met af en toe een drafje of galopje leuk maar zeker niet intensief. Ik denk ook wel dat ik er veel van kan leren! Ik wil gewoon echt een betrouwbare pony zodat ik zeker weet dat ik er met een gerust hart mee naar buiten kan.[/quote]


Dan denk ik dat je een ouder paardje een heel fijn pensioen kan geven :j

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Oude pony als eerst pony? Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:22

Als je er zelf realistisch in staat voor wat betreft de risico's op oudersdomskwalen, eventuele extra zorg en het mogelijk sneller afscheid nemen zou ik zeggen doen!
Een prachtige kans voor een oudere pony om nog leuke jaren te hebben, en voor jou een kans op een geweldige leermeester.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Oude pony als eerst pony? Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:01

Ik heb zelf ook als eerste eigen ‘paard’ een pony van toen 17 gekocht! Ze heeft me zoveel vertrouwen gegeven (ben zelf enorm onzeker) en door dat vertrouwen van haar kan ik nu veel beter omgaan met mijn jongere paard (7). Ik zou haar wel laten keuren, heb ik met mijn pony niet gedaan maar zeer waarschijnlijk had ze al een oude peesblessure.
Gewoon doen je kan er veel van leren, en je geeft hem/haar nog een paar laatste mooie jaren!

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017


Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Oude pony als eerst pony? Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:21

Zeker doen! Je leert er zo ontzettend veel van. Ik had ook een 'oudere' merrie, 14 jaar. Ik heb zóveel buitenritten met haar gemaakt, zoveel genoten. Perfecte terugblik op mijn jongere jeugd jaren :-)
Ik ben daardoor ook erg verantwoordelijk geworden en bewust geworden van bepaalde dingen.

Geniet er lekker van!!

Accept the fact that some people didn't intend to let you down. Their best is just less then you expected.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: egnie, Jet, Juniores, Maaaarije, maaaikkee, Rubio, supervon78, VivianHesen, xSimonee, Zonnebloem24 en 133 bezoekers