[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:14

Ik vind het zo ontzettend moeilijk om te voelen / zien of ze het te warm of te koud hebben.
Hoe doen jullie dat?
Ik snap dat als ze echt staan te rillen ze het koud hebben en als ze zweten te warm. Maar dan ben je na mijn idee al veelste laat met dekens wisselen.
Zo stond meneer gisteravond naar mijn idee te koud onder zijn smartex rain en heb ik er een 100 grams onder gelegd.
Mijn merrie staat met 150 grams op. Voelde niet heel warm maar ook niet zo koud als de andere. En heb het bij haar maar zo gelaten. Straks weer even voelen.
Maar heb ook het idee dat het ook aan mijzelf ligt hoe warm ze aan voelen. Als ik koude handen heb voelen ze dan niet al meteen kouder aan?

[O]


Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:16

VWestra schreef:
Ik heb de Fryso deken van Bucas gehaald vanmiddag. Pff moeilijk hoor! Wat vinden jullie. Tekort?? [ [url=m/Pw0kaB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FypZhS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IY2fRX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt netjes te liggen, maar vind dat lastig te beoordelen van een foto. Denk dat een grotere te lang wordt?

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:17

Felicity als je je handen redelijk snel warmer voelt worden onder de deken hebben ze het warm genoeg. Daarbij maakt het niet uit hoe warm of koud je handen zijn. Ik voel altijd tussen deken en croupe, aan de bovenkant verliezen ze het meeste warmte.

En verder... tja, ik ben 2x per dag op stal. Dus ik kan ook 2x wisselen. Dat houdt in dat ze het nu misschien ietsjes aan de koude kant heeft onder 100 grams. Ze kan binnen gaan staan en zo veel hooi eten als ze wil. Dat soort dingen zijn ook een beetje eigen initiatief van de pony, denk ik dan maar ;)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:43

Die Fryso deken zit voor wel heel mooi zeg!
Is jouw fries heel erg breed?

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:56

Hebben jullie ervaring met de Horseware Waffle Liner of deken? Hoe drogen jullie paarden hier onder, gaat het echt sneller dan bij andere dekens? En hoe zitten ze als je ze onder je outdoordeken doet?

Het klinkt namelijk ideaal het systeem maar ja dat is wel vaker :o

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:26

Paardje met haar nieuwe Bucas medium. Zit als gegoten volgensmij! Heb hem opgelaten, hopelijk niet te warm, maar dat moet wel goed komen met het breede temperatuur schema van de deken.Afbeelding

Afbeelding


Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:57

Newallure schreef:
Hebben jullie ervaring met de Horseware Waffle Liner of deken? Hoe drogen jullie paarden hier onder, gaat het echt sneller dan bij andere dekens? En hoe zitten ze als je ze onder je outdoordeken doet?

Het klinkt namelijk ideaal het systeem maar ja dat is wel vaker :o


Was wel nieuwsgierig naar de deken, hier staan wisselende reviews: https://www.paardendrogist.nl/product/s ... er/116434/

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:58

@koper Dankjewel
Ik ben er ook 2x per dag. En voel dan ook 2x per dag. Ik vind ze zelf niet echt heel warm aanvoelen. Maar ze maken geen indruk dat ze het koud hebben. Geen recht opstaande haren ofzo.
Scheelt wel dat ze onbeperkt ruwvoer kunnen eten.
Waar mijn merrie dankbaar gebruik van maakt (die word echt een beetje te rond) :=

[O]

Tancreda4

Berichten: 24008
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:09

Mijn shetje heeft haar mini - liner was binnen gekomen en vandaag ook gelijk op gedaan. Zo schattig die kleine dekentjes :P Ik heb de liner aan de Irish Turnout bucas vastgemaakt. Hopelijk zit hij morgen ook nog goed bij haar :)

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:20

Nouvel schreef:
Die Fryso deken zit voor wel heel mooi zeg!
Is jouw fries heel erg breed?

ik vind mijn Fries niet erg breed, maar ja ondertussen dus wel uit de Rambo gegroeid.

Met de Fryso deken net een rondje gestapt, helaas trekt de deken naar achteren waardoor de schouderplooi te ver naar achteren komt en er dus geen bewegingsruimte overblijft:( Misschien een maat groter proberen in de hoop dat hij bij de billen dan beter blijft liggen.

Afbeelding


De Fryso is vergelijkbaar met de Smartex van Bucas maar dan echt met een andere pasvorm dan de Bucas Big neck. erg mooie deken en ik hoop ook dat ik deze passend kan vinden. De big neck coolers (evt als onderdeken) passen mijn fries minder goed helaas. Maar ik ga die ook een maatje groter proberen.
Laatst bijgewerkt door VWestra op 29-11-17 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:26

Fryso dekens is een bucas big neck hoor.. door de eigenaar van bucas zelf vertelt :’)

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:43

typisch dat de big neck select cooler andere schouder plooi heeft dan de fryso deken...of kijk ik niet goed??

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:00

Hier zijn we wat aan het uitproberen voor onze paarden model "tank". Als onderdeken ligt er nu de optimo liner op, met een andere outdoor deken erover. Tot nu toe bevalt prima. Eindelijk iets als onderdeken/staldeken wat zowel qua breedte als lengte echt netjes zit.

Morgen de master deken uitproberen, en dan zijn we als het goed is voorzien qua dekens. Ze staan nu ongeschoren onder 150gr.

springen is passie, dressuur is een kunst

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:08

Wijslander schreef:
Newallure schreef:
Hebben jullie ervaring met de Horseware Waffle Liner of deken? Hoe drogen jullie paarden hier onder, gaat het echt sneller dan bij andere dekens? En hoe zitten ze als je ze onder je outdoordeken doet?

Het klinkt namelijk ideaal het systeem maar ja dat is wel vaker :o


Was wel nieuwsgierig naar de deken, hier staan wisselende reviews: https://www.paardendrogist.nl/product/s ... er/116434/


Thx wijslander die had ik gelezen ja en gaf me weinig duidelijkheid. Vandaar mijn vraag in het topic....
Hebben jullie de waffle deken of Liner en wat is jullie ervaring hier mee?

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 07:46

Ik heb de waffle cooler, heerlijke deken! Neemt goed vocht op en blijft top liggen. Ook een hele fijne deken voor op de trailer.
Wat ik begreep is de waffle liner niet geschikt om 24/7 onder een deken te doen. Maar echt voor de momenten dat het paard gezweet heeft ed. Dan kan die namelijk gaan trekken op de borst doordat die geen gladde voering heeft. Liner geeft ook weinig warmte, dus daarvoor schaf je hem niet aan.

Het is dat ik de cooler al heb, maar vind het een mooi concept als tegenhanger van de staydry.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:40

@ vwestra: de deken is zeker niet te kort. Ligt perfect. Als ie nu al trekt. Doet ie dat zeker een maatje groter. Want dan gaat hij over de kont hangen. Zou voor een ander merk gaan.

@ sbravour: deze deken lijkt te lang?

Die waffle deken leek mij ook wel wat. Maar best prijzig

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:15

Ik heb de Waffle liner.
Maar gebruik hem vooral als cooler momenteel.

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:23

Super Thx voor de reacties! Wil mijn hafje niet scheren nog hij is bijna vier en rijn nog niet heel intensief met hem. Mogelijk word hij hiermee wat sneller droog, want onder mijn fleece gaat hij staan na zweten.

emilie

Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:10

@vwestra:
Die bucas fryso deken lijkt zo in stilstand wel hele mooi te zitten. Helaas is het inderdaad niks anders dan een bucas big neck met schoft bontje, dus niet heel innovatief.

Ik heb inmiddels 3 dekens besteld (weaterbeeta en shires) en ga hopelijk de beste houden... Ze staat nu met een stokoude harry's horse deken, past super, maar de huidige harry horse dekens halen het niet bij deze oudere modellen!

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:35

Nessa schreef:
@ vwestra: de deken is zeker niet te kort. Ligt perfect. Als ie nu al trekt. Doet ie dat zeker een maatje groter. Want dan gaat hij over de kont hangen. Zou voor een ander merk gaan.

@ sbravour: deze deken lijkt te lang?

Die waffle deken leek mij ook wel wat. Maar best prijzig


Dankje voor je feedback!
Het paard is pas 4, daarom kan het nog heel goed zijn dat ze gaat uitzweren en nog een beetje in de lengte groeit. Vandaar dat hij wat lang is. Ze is 1.65 en deken is een 191 (6”3)

JenniferU
Berichten: 2208
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:32

Van mij is de ervaring dat de select serie en de freedom serie weer heel anders vallen dan de smartex en de irish.
Dus dat de select big neck anders valt kan wel kloppen

Ullrich (juun) = (Fabricius X Allegro): B+10 L1+3 PR:198
Lemieux Fans fb pagina: https://m.facebook.com/groups/161036057880523/?ref=share

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:34

Ik heb bij mijn fries de amigo bravo 250 grams met disc sluiting. Ik ben er echt blij mee en hij ligt super. Ik heb alleen een foto van de voorkant met hals, maar het geeft een idee :)
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

De hals heb ik er vandaag pas opgedaan, vanwege de vele regen, hiervoor vond ik hem nog te warm.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:38

Heeft jouw fries ook brede/wat uitstekende schouders?
En vallen deze dekens dan net iets ruimer dan de gewone rambo’s?

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:47

Ik heb vandaag mijn geschoren paard onder 400 gram gezet. Heb een 150 gram hals besteld. Hij had het echt koud..

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:49

Nouvel schreef:
Heeft jouw fries ook brede/wat uitstekende schouders?
En vallen deze dekens dan net iets ruimer dan de gewone rambo’s?


Rabmbo heb ik nooit geprobeerd, maar een paar jaar terug wel bucas geprobeerd en daar kreeg ze schuurplekken van. Zo breed is ze:


Afbeelding

Afbeelding

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers