Hoe zit de bosal goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Hoe zit de bosal goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 16:02

Wie kan mij vertellen hoe de bosal liggen moet? Op welke plaats, hoeveel ruimte op welke plek? Liefst met foto's.


Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe zit de bosal goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:03


J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 16:07



troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoe zit de bosal goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:30


J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 16:56

troi schreef:
Een bosal moet eerst gevormd worden naar de vorm van het hoofd van je paard (wat overigens alleen gaat bij een goede kwaliteit bosal). Zie ook http://www.calclassics.net/php/learn/fittingABosal.php


Dankjewel. De site wil niet laden op m'n telefoon. Zal 't nog eens op de computer proberen.

Ik heb een jaar of tien geleden een bosal laten vlechten van rawhide. Koste ongeveer €200,- hoop dat ie goed is ;)

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe zit de bosal goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:13

Als je al niet weet hoe die moet liggen moet je jezelf af vragen of het wel verstandig is er zo mee weg te gaan rijden aangezien je een paard ook best pijn kan doen daar mee. Het is niet zomaar even een bitloze optoming.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Anoniem

Re: Hoe zit de bosal goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:25

Eigenlijk kun je een bosal alleen onder goede begeleiding gebruiken - en die is in Nederland helaas schaars. Meer dan genoeg trainers in Nederland zullen bijvoorbeeld beweren dat het helemaal oke is als je bosal hanger (het bakstuk 8-) ) tegen het oog van je paard aanzit, of dat een goedkopere bosal ook prima is, of dat er dikke knopen/ribbels (de nose buttons) op de bosal neusriem 'horen', terwijl de beste bosals helemaal glad zijn en het paard daardoor ook veel minder snel irriteren.
Wat veel ruiters ook niet weten/snappen is dat je een bosal neusriem niet met een normaal western hoofdstel kunt combineren. De riemen van die bakstukken zijn in 90% van de gevallen veel te breed waardoor de bosal niet meer vrij kan kantelen als je de teugels opneemt.

Als je wilt weten hoe een bosal hoort te zitten dan is dit een geweldige site: http://www.calclassics.net/php/buy/bosals/

Hier zie je hoe dun en flexibel een bosal hoofdstel (de latigo) hoort te zijn en hoe hij rond het oog hoort te liggen:
Afbeelding

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 18:17

Popstra schreef:
Als je al niet weet hoe die moet liggen moet je jezelf af vragen of het wel verstandig is er zo mee weg te gaan rijden aangezien je een paard ook best pijn kan doen daar mee. Het is niet zomaar even een bitloze optoming.


Jammer dat je meteen zo vijandig reageert. Er staat nergens dát ik ermee rijden ga. Er staat nergens dat ik geen begeleiding heb.

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 18:19

xyzutu2 schreef:
Eigenlijk kun je een bosal alleen onder goede begeleiding gebruiken - en die is in Nederland helaas schaars. Meer dan genoeg trainers in Nederland zullen bijvoorbeeld beweren dat het helemaal oke is als je bosal hanger (het bakstuk 8-) ) tegen het oog van je paard aanzit, of dat een goedkopere bosal ook prima is, of dat er dikke knopen/ribbels (de nose buttons) op de bosal neusriem 'horen', terwijl de beste bosals helemaal glad zijn en het paard daardoor ook veel minder snel irriteren.
Wat veel ruiters ook niet weten/snappen is dat je een bosal neusriem niet met een normaal western hoofdstel kunt combineren. De riemen van die bakstukken zijn in 90% van de gevallen veel te breed waardoor de bosal niet meer vrij kan kantelen als je de teugels opneemt.

Als je wilt weten hoe een bosal hoort te zitten dan is dit een geweldige site: http://www.calclassics.net/php/buy/bosals/

Hier zie je hoe dun en flexibel een bosal hoofdstel (de latigo) hoort te zijn en hoe hij rond het oog hoort te liggen:
[ Afbeelding ]


Dankjewel.
En helemaal mee eens.

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 10:54

Dit is mijn bosal. Ik zal hem vandaag eens bij mijn jongste telg omhangen en foto's maken.

Afbeelding

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:51

De bosal op bovenstaande foto is te groot voor het paard in kwestie en voor een 1e bosal/ jong paard is de nosebutton ( neusdeel) vrij dun.
Kans is groot dat het een vrij goedkope :o is en daardoor niet te shapen ( vormen). Daardoor zal die nooit mooi aan gaan liggen.
Aan de maat te zien mag hij zo 10 cm kleiner.

Hier https://californiabridlehorse.teachable ... s-and-gear staan een aantal duidelijke filmpjes met uitleg van Jeff Sanders over hoe een bosal moet passen.
Jammer dat je er 2 weken geleden niet bij kon zijn toen Alex Zell hier was ( maar volgend jaar nieuwe kans ;) ).

In Nederland zijn geen goede bosals te koop, in Duitsland zit o.a. Micha Nagel die erg mooi spul maakt maar ook bij Jeff Sanders en Martin Black ( Amerika) kan je prima bosals bestellen voor een redelijke prijs. Jeff neemt ook regelmatig spul mee naar Europa maar dat duurt weer even een tijdje.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:39

Martin Black heeft ook een goede dvd over de hackamore. Zijn bosals zijn geen top kwaliteit, maar voor prijs/kwaliteit zijn ze prima.

Dit is een MB:

Afbeelding

Ik ben het eens met wat Elcid zegt over de hackamore, die past niet en zal ook niet passend makend te zijn. Je ziet op bovenstaande foto ook het verschil met jouw hackamore, deze sluit aan rondom de neus. Die van jouw ligt enkel bovenop de neus.

De hanger in de afbeelding van xyzutu, heeft een extra latigo onder de keel omdat bij dat paard de hanger blijkbaar te dichtbij het oog lag. Dat heb je zelden nodig. De hanger hoort dichtbij het oog te liggen (iets van cm ofzo ervanaf). Een kort neusdeel, en dus hanger dichter bij het oog, is iets wat je wil in een hackamore (helpt voor betere pasvorm en werking).

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 20:36

Ik ben het helemaal met jullie eens dat de bosal op de foto niet past. Dit is niet mijn paard, deze stond alleen even model voor degene die de bosal gemaakt heeft. Goedkoop was hij niet, handgemaakt, maar ik kan ook niet beoordelen of hij dik genoeg is inderdaad.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 629&type=3

Hier zit ie op mijn pony. Krijg het niet voor elkaar de foto te plaatsen hier. Op de neus heeft hij teveel ruimte, naast het neusbot zeg maar, bij de 'wangen' te weinig ruimte. Ik las dat ik doormiddel van natmaken en er daarna hout tussen klemmen, hem kan vormen. Klopt dat? Ik weet dat de bosal geheel van rawhide gemaakt is.

Hoeveel ruimte moet er onder de kaak, boven de knoop zitten?

Wellicht overbodig, maar ik ga er (vooralsnog) niet mee rijden. Ik wil alleen weten of het zin heeft dat ik deze bosal bewaar :)

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 04:54


J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-17 09:12

_Linda schreef:
Puur uit nieuwsgierigheud, wie heeft je bosal gemaakt?

Ik denk dat je veel antwoorden uit deze video kan halen:
https://m.youtube.com/watch?v=GHNRklZEj3A


Dankjewel!
Dolly Vos heeft hem gemaakt. Dat heet western Leather als ik het goed heb.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 09:26

_Linda schreef:
De hanger hoort dichtbij het oog te liggen (iets van cm ofzo ervanaf). Een kort neusdeel, en dus hanger dichter bij het oog, is iets wat je wil in een hackamore (helpt voor betere pasvorm en werking).

Hoe kun je spreken van een 'betere pasvorm' als je de kans loopt dat de hanger in het oog van je paard terecht komt ??

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 09:55

_Linda schreef:
Puur uit nieuwsgierigheud, wie heeft je bosal gemaakt?

Ik denk dat je veel antwoorden uit deze video kan halen:
https://m.youtube.com/watch?v=GHNRklZEj3A

Even een half uurtje bijgeleerd, beantwoord echt eigenlijk alle vragen al zou ik zelf nog geen idee hebben hoe ik er dan mee moest beginnen. Heerlijke rijstijl ook, zo jammer dat hier niet zo toegankelijk is hier.

TS ik ben niet zo ervaren dus mijn blik hierop kan enorm fout zijn, maar wat ik begrepen heb is dat een kwaliteits bosal geen dikke knobbels heeft op de zijkant. Als ik die van jou op marktplaats zou zien staan zonder maker zou ik er zelf van uit gaan dat het een "goedkope" is.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 15:03

Citaat:
Hoe kun je spreken van een 'betere pasvorm' als je de kans loopt dat de hanger in het oog van je paard terecht komt ??


Een goede passende bosal ligt heel stabiel en als je de bosal omdoet en de hanger een cm ofzo van het oog ligt zal die nooit in het oog komen, omdat de hanger niet zal verschuiven.

Een wijd neusdeel veranderd het balanceerpunt, en kan voor meer frictie zorgen (neusdeel zal niet stabiel blijven liggen).

Een wijd neusdeel zal ook eerder zorgen dat de shape niet zoals de neus van een paard is / te vormen is.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:34

De bosal op de facebookpagina zit veel te hoog. Ook lijkt hij te groot voor je pony, al is dit wat moeilijker in te schatten omdat je pony nogal 'harig' is, zeg maar :D
Het is ook een vrij scherpe bosal. Ik zou de voorkeur geven aan een breder model. Zelf heb ik een model in kangoeroeleer, wat veel zachter is dan de rawhide versie.

Born to slide, forced to work

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:43

_Linda schreef:
Martin Black heeft ook een goede dvd over de hackamore. Zijn bosals zijn geen top kwaliteit, maar voor prijs/kwaliteit zijn ze prima.

Dit is een MB:

[ [url=m/7pPI01.png]Image[/url] ]

Ik ben het eens met wat Elcid zegt over de hackamore, die past niet en zal ook niet passend makend te zijn. Je ziet op bovenstaande foto ook het verschil met jouw hackamore, deze sluit aan rondom de neus. Die van jouw ligt enkel bovenop de neus.

De hanger in de afbeelding van xyzutu, heeft een extra latigo onder de keel omdat bij dat paard de hanger blijkbaar te dichtbij het oog lag. Dat heb je zelden nodig. De hanger hoort dichtbij het oog te liggen (iets van cm ofzo ervanaf). Een kort neusdeel, en dus hanger dichter bij het oog, is iets wat je wil in een hackamore (helpt voor betere pasvorm en werking).


Vraag me af waarom je zijn hackamores geen top kwaliteit vindt?

"Good horsemanship is handed down from one friend to another"

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:29

De bosals van Martin Black zijn "good value for money" , prima werkspul. Topkwaliteit bosals zijn echt duur en voor velen onbetaalbaar, zoals bijv. die van Chauca ( https://www.youtube.com/watch?v=Nl4R9Z_Fnu0) maar dat heeft grotendeels te maken met het onvoorstelbare handwerk wat veel tijd en jaren oefenen in beslag neemt, het aantal "plaits" ( overigens is 16 plait een prima hoeveelheid, meer plaits maakt de bosal erg kwetsbaar/ teer en soms te soepel). De strings van een goede bosal zijn "gebevelled" ( afgerond) en bij de duurdere ( topkwaliteit) zal dat weer wat netter gedaan zijn/ meer tijd aan besteed zijn. De bosals van Micha Nagel bijv. vallen onder ( betaalbare) topkwaliteit maar zijn een stuk duurder dan die van Black. Daarbij hangt het af van het materiaal, de "core" en waar de bosal gemaakt wordt. Ook voor het maken van bosals worden vaak Mexicanen ingeroepen die voor lagere lonen werken waardoor de bosals ook beter geprijsd kunnen worden. Deze Mexicanen maken prima spul maar zijn productiewerkers dus er worden bijv. geen unieke stukken gemaakt. Het verschil tussen topkwaliteit en goede werkkwaliteit is de "feel" van de bosal ( de gladheid, afwerking, souplesse, pasvorm, etc.). De feel van topkwaliteit is misschien net iets fijner en dat spul gaat mogelijk ook langer mee. Het verschil tussen goede werkkwaliteit en "bagger" is met het blote oog te zien; veelal ruwe randen, slechte pasvorm, slechte kwaliteit materiaal, core van metaal of tuinslang, etc. en wat je vaak ziet zijn de veel te lange nosebuttons waardoor de release slecht is. Ik heb zelf verschillende bosals van goede werkkwaliteit, die zijn betaalbaar en prima geschikt voor hetgeen wat ik er mee wil doen; de pasvorm is goed, het materiaal prima, ze zijn glad genoeg maar ze zijn niet zo duur dat ik bang ben om ze te gebruiken.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:16

Ach er is op die manier altijd een verschil in klasse natuurlijk. Ik kreeg toen ik bij MB was niet de indruk dat hij heel veel waarde hechte aan een veel hogere plait count boven de 32. Hij is behoorlijk specifiek over zijn tack, dus als het voor iemand zoals hem goed genoeg is..

Hij had op dat moment wel al jaren de zelfde braider (wel een mexicaan als ik het me goed herinner) die eigenlijk alleen voor hem het werk deed. Maar goed dat is inmiddels ook weer een paar jaar geleden.

"Good horsemanship is handed down from one friend to another"

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe zit de bosal goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:56

Dat is ook zo; als het goed werkt hoef het niet beter/ duurder/ mooier. Het is werkmateriaal en daarvoor moet het dan ook "werken" Mijn bosals komen bij Jeff Sanders vandaan, prima spul en prima prijs/ kwaliteit verhouding. Ik heb ook wel eens de goedkope bagger in mijn handen gehad en er mee gereden en het verschil met goede kwaliteit is dan wel enorm. Tijdje geleden was Alex Zell hier en die heeft ook nog uitgelegd over de plaits. OP de video wordt met 48 plaits gewerkt, dat is voor het dagelijks werk al snel te kwetsbaar. Ik heb Chauca in 2013 in Las Vegas zien werken aan een 100 plait bosal van geitenrawhide, prachtig om te zien, maar die dingen komen waarschijnlijk nooit in de buurt van een paard. Te kwetsbaar en te duur.....

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:16

@Jannico, idd precies wat Elcid zegt.

Ik weet niet waar hij nu zijn spul vandaan haalt, volgens mij nog steeds mexico, als ik er aan denk zal ik het vragen als hij weer hier is.

Hij kan veel meer bosals verkopen voor $250 dan voor $500 plus. Dus het is logisch dat hij die voor de verkoop heeft.

Er is dus niks mis mee, het is maar net hoeveel geld je wilt uitgeven en hoeveel waarde je hecht aan die extra kwaliteit.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Hoe zit de bosal goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:25

Luxe dat je de mogelijkheid hebt om het hem te vragen als hij er weer is ;) Ik ben er toen de halve wereld voor over gevlogen om een colt starting school te doen bij hem.

"Good horsemanship is handed down from one friend to another"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker