Aangekoekt zand op de huid en dikke wintervacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Aangekoekt zand op de huid en dikke wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 15:57

Ik heb een kleine shet met een heerlijke berenvacht maar nu viel mij deze week iets raars op.

Pony staat 24/7 in een paddock met daaraan een grote schuilstal gevuld met zand. Als het regent gaat hij altijd lekker even rollen binnen.

Nu het zo verschrikkelijk veel heeft geregend heb ik een aantal dagen niet gepoetst. Vandaag dacht ik lekker te gaan poetsen tot ik wat rare plekken zag. Ik dacht eerst dat hij rainrot had ofzo.. Er waren plekken in zijn vacht die gewoon kaal leken. Toen zag ik dat het 'gewoon' aangekoekt zand was. De vacht ligt op plekken helemaal plat en daar zit dan zand op. Toen ik verder ging voelen bleken zijn rug en billen onder de zandklonten/koek te zitten. Het rare is dat het echt op de huid zit. Als je zo naar hem kijkt ziet het er normaal uit.

Dan denk je ach poetsen we er even af. Nouja niet dus zijn vacht is te lang waardoor borstels geen nut hebben die komen niet op de huid. Het beste werkt het nog met mijn vingers maar ook dat is niet ideaal.

Nu dus de vraag is dit normaal, kan het kwaad en hoe kom ik van dat aangekoekte zand af? Ik heb deze pony al 7 jaar maar ook voor mij is dit nieuw. Ik ben ook bang dat het zand de natuurlijke werking van de vacht tegen gaat omdat het op sommige plekken de vacht plat legt.

Ik sta op een stal met ijslanders dus dikke vachten zijn niet onbekend maar ook hun kende dit niet.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:15

mijn ponys hebben dat ook elke winter weer.. Ze hebben dan ook langere haren waar snel vuil in komt te zitten.
Ik ben er niet elke dag dus poets ze ook niet elke dag. Maar door het liggen in de stal (stal wordt dagelijks schoongemaakt, maar met zijn 2en maken ze er snel een bende van) krijgen ze van die natte/mest plekken in hun vacht en dat droogt op. Dan is het er bijna niet meer uit te krijgen. Ze krijgen het alleen bij de bovenbenen achter en tussen de voorbenen en onder de buik soms wat.
Dat zit ook vaak tot op de huid.
Ik week het soms los met warm water of zet de schaar erin, dat is vaak trouwens wel een rot klusje, want je moet niet in hun vel knippen. Gelukkig heb ik brave ponys.
Een magic brush is trouwens ook een uitvinding!
Weet niet of het hetzelfde is al bij jou, heb je evt fotos?

*Mijn ponys hebben trouwens s winters een deken op, daarom zit het bij mij ook alleen op de benen ed*

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 16:25

alysha92 schreef:
mijn ponys hebben dat ook elke winter weer.. Ze hebben dan ook langere haren waar snel vuil in komt te zitten.
Ik ben er niet elke dag dus poets ze ook niet elke dag. Maar door het liggen in de stal (stal wordt dagelijks schoongemaakt, maar met zijn 2en maken ze er snel een bende van) krijgen ze van die natte/mest plekken in hun vacht en dat droogt op. Dan is het er bijna niet meer uit te krijgen. Ze krijgen het alleen bij de bovenbenen achter en tussen de voorbenen en onder de buik soms wat.
Dat zit ook vaak tot op de huid.
Ik week het soms los met warm water of zet de schaar erin, dat is vaak trouwens wel een rot klusje, want je moet niet in hun vel knippen. Gelukkig heb ik brave ponys.
Een magic brush is trouwens ook een uitvinding!
Weet niet of het hetzelfde is al bij jou, heb je evt fotos?

*Mijn ponys hebben trouwens s winters een deken op, daarom zit het bij mij ook alleen op de benen ed*


Het buik en benen verhaal is bekend met de lange vacht ja. Daar haal ik wat vaker een borstel overheen en dan blijft het redelijk netjes. Knippen zal hem niet gaan worden dan is zijn vacht waarschijnlijk nog slechter bestand tegen het water dan dat het nu is met het zand. Wassen is inderdaad de noodoplossing als het alleen maar erger gaat worden maar als ik niet hoef te wassen liever niet.

Magic brush gaat er denk ik ook niet doorheen komen. Ponylief heeft een vacht alsof de ijstijd spoedig gaat aanbreken :Y)

Een foto maken had een goed idee geweest naar toen had ik de ergste plekken met mijn vingers al losgehaald. Er zit nog altijd veel aangekoekt zand maar dat zie je niet je voelt het alleen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:43

Cowboy magic smeren - even wachten en uitkammen maar :) Enige wat werkt hier.

xLissy
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-11-15

Re: Aangekoekt zand op de huid en dikke wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:52

De magic brush zou ik je ook willen aanbevelen, omdat die voor mij ook goed werkt bij een wintervacht. Ik borstel de vacht dan gewoon in verschillende richtingen. Maar ik moet zeggen, ik heb geen ervaring met een mammoet wintervacht voor de ijstijd :')

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:41

Selka schreef:
Cowboy magic smeren - even wachten en uitkammen maar :) Enige wat werkt hier.


oh goede tip! nooit bij stil gestaan om zo iets te gebruiken?
Werkt dat ook in mijn verhaal met 'mest aangekoekt'??

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 18:06

Selka schreef:
Cowboy magic smeren - even wachten en uitkammen maar :) Enige wat werkt hier.


Cowboy magic heb ik standaard staan voor zijn lange manen heerlijk spul is dat toch.

Zal het geen kwaad kunnen om het op de vacht te gebruiken? Of nouja kwaad kunnen, hij moet vooral droog blijven als het regent :D

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 18:09

xLissy schreef:
De magic brush zou ik je ook willen aanbevelen, omdat die voor mij ook goed werkt bij een wintervacht. Ik borstel de vacht dan gewoon in verschillende richtingen. Maar ik moet zeggen, ik heb geen ervaring met een mammoet wintervacht voor de ijstijd :')


Ik moet toch wat spullen gaan bestellen dus ik denk dat we toch maar een magic brush gaan proberen. We zullen zien wat die doet op de mammoetvacht :')
Lijkt me zoiezo een niet al te harde borstel en dat lijkt me prettig aangezien we op de huid moeten gaan lopen wrijven en doen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Aangekoekt zand op de huid en dikke wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:34

Misschien een stevige haarborstel? Je hebt ze voor paarden, maar kunt er ook gewoon een voor mensen gebruiken. Als de 'tanden' van de borstel lang (en stevig) genoeg zijn dan kun je beter door de haren heen komen en bij de huid geraken.
Ik heb zelf geen ervaring met aangekoekt zand hoor, dus weet niet zeker of het werkt maar het lijk me wel een goede methode.

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 18:41

GDG schreef:
Misschien een stevige haarborstel? Je hebt ze voor paarden, maar kunt er ook gewoon een voor mensen gebruiken. Als de 'tanden' van de borstel lang (en stevig) genoeg zijn dan kun je beter door de haren heen komen en bij de huid geraken.
Ik heb zelf geen ervaring met aangekoekt zand hoor, dus weet niet zeker of het werkt maar het lijk me wel een goede methode.


Potver dat klinkt als een heel goed idee! *\o/* ik zal eens opzoek gaan naar een oude haarborstel voor pony.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:34

Wispeltuur schreef:
GDG schreef:
Misschien een stevige haarborstel? Je hebt ze voor paarden, maar kunt er ook gewoon een voor mensen gebruiken. Als de 'tanden' van de borstel lang (en stevig) genoeg zijn dan kun je beter door de haren heen komen en bij de huid geraken.
Ik heb zelf geen ervaring met aangekoekt zand hoor, dus weet niet zeker of het werkt maar het lijk me wel een goede methode.


Potver dat klinkt als een heel goed idee! *\o/* ik zal eens opzoek gaan naar een oude haarborstel voor pony.

Haha, leuk :D . Ik ben benieuwd of het werkt +:)+ .

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Aangekoekt zand op de huid en dikke wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:35

Ik heb exact het zelfde probleem, nadat mijn paard 's nachts tijdens een koliekaanval tot op de huid poep en modder had zitten. Wel gewassen, maar natuurlijk niet alles weggekregen. Ik ga ook eens aan de gang.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:27

alysha92 schreef:
Selka schreef:
Cowboy magic smeren - even wachten en uitkammen maar :) Enige wat werkt hier.


oh goede tip! nooit bij stil gestaan om zo iets te gebruiken?
Werkt dat ook in mijn verhaal met 'mest aangekoekt'??


Ja! Daar gebruik ik het ook voer. Handig zo’n shet met fluffy vacht..

Waarom zou t niet kunnen TS? Regen glijdt er juist van af door de siliconen? Volgens mij zitten die er in tenminste haha

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Aangekoekt zand op de huid en dikke wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:51

Hier ook een shet met een berevacht. Heeft altijd vooral over de ruggengraat een dikke laag zand liggen. Soms wel meer dan 1 cm dikke laag zand.
Dit ga ik altijd eerst met magic brush alle kanten overheen zodat het wat los gaat en daarna met een kam. Gewoon een kam voor mensen. Eerst met grove tanden, daarna fijne tanden.
Echt alles eraf lukt niet maar krijg wel alles los.

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Aangekoekt zand op de huid en dikke wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:49

Oster maan en staartborstel :j