Wat doen jullie met je paard voor de nieuwjaars wisseling?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Wat doen jullie met je paard voor de nieuwjaars wisseling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 12:45

Mijn excuses als er al een topic over bestaat, maar ik zelf kon het niet zo snel vinden :Y)

Ik ben sinds kort verhuisd met mijn paard naar een stalling die tussen 2 dorpen in zit om het even makkelijk te zeggen, en dus ook een stuk dichterbij het vuurwerk is. Hiervoor stonden we op een stal iets meer van de bewoonde wereld vlak naast het bos en was er nooit (naar mijn weten) overlast van het vuurwerk.

Nu mijn vraag :+ . Wat doen jullie om je paard voor te bereiden voor de nieuwjaars wisseling? Radio aanlaten zetten door de stalbaas bijvoorbeeld? of helemaal niks?

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:52

Bij ons op stal worden de paarden op oudjaarsdag al vroeg buiten gezet (ong 7.00 uur, normaal pas rond 10.00) Ze worden dan smiddags rond 12 uur in de middag weer binnen gehaald. om 12.00 krijgen ze dan ook nog een extra keer hooi. (normaal 2x per dag, dan dus 3x per dag). de radio staat dan vaak wel aan, maar ik moet zeggen zolang ze maar te eten hebben zijn ze allemaal wel rustig :Y)
Opzich is kwa vuurwerk wel rustig bij ons aangezien het wel vrij buiten af is. Alleen de zoon van de staleigenaar die gaat vaak met een groepje vrienden in een ander weiland verder op karbitschieten. Dit doen ze trouwens pas als de paarden op stal staan.

Verder doen wij met oud en nieuw weinig met onze pony, dus gaan we niet rijden of longeren. wel lekker tutten op stal. Dit omdat ze rustiger is als ze samen met de andere paarden.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:53

Helemaal niks. Ze beginnen al weken vantevoren te knallen, dus ze wennen er toch wel al aan op die manier. Op de avond zelf zet ik wel de radio net iets te hard aan

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Wat doen jullie met je paard voor de nieuwjaars wisseling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:01

Net als anders. Mijn ervaring is dat ze er bar weinig om geven en dat ze vooral gehecht zijn aan hun dagelijkse normale routine.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:05

Aangezien ik een weiland plus afsluitbare schuilstal heb, gelegen aan de rand van het dorp en de rand van een stad (en er in het verleden erg veel vuurwerk zelfs richting weiland en IN het weiland werd afgestoken/gegooid), gaan ze op stal.

Mijn Welsh a merrie en mijn 2 shetten gaan met het vallen van de schemer in de 4x4 schuilstal. Er hangen dan diverse goed gevulde hooinetten, 2 waterbakken.
De lichten blijven aan, en de radio gaat aan. De luiken v/d stal gaan dicht, en het raampje op kiepstand.

Gedurende de avond kom ik checken of alles goed gaat; wat later op de avond gaat de muziek een stuk harder.
Meestal check ik dan tussen 00.00 en 02.00 uur ook nog hoe het gaat.

Als het meeste geknal dan weer voorbij is, gaat de muziek zachter, het licht weer uit.

Volgende dag speur ik eerst de paddock en het weiland af naar vuurwerk. Als alles veilig is laat ik ze de stal weer uit.

Zo gaat het al jaaaaaren, en dat gaat prima.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:06

Laten we maar zeggen dat ik meer onder de indruk ben van vuurwerk dan mijn paard haha! Mijn paard geeft er niks om gelukkig, al vanaf dat hij een 1 jarige is en er naast de stal vuurwerk afgestoken werd, vond hij het prima. Nee, Eros is alleen bang voor blaadjes, niet voor vuurwerk haha


Had zelf een keer dat iemand rotjes uit de auto gooide terwijl ik aab het rijden was. Aantal luide klappen en ik schrok me rot. Wat deed mn paard? Ging nieuwsgierig op het spul wat na rookte af. Wel ontzettend dom en gevaarlijk van die personen die dat deden, had ik op een ander paard gezeten weet ik niet hoe het afgelopen was..

Time2Tri

Berichten: 6125
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:13

Niets .
Mijn oudje staat met z,n drie vriendjes dag en nacht buiten met toegang tot een openstal .
Ook op oudjaarsnacht ... is nog nooit een probleem geweest .
Ze vinden het eerder interessant ...

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: Wat doen jullie met je paard voor de nieuwjaars wisseling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:22

Mijn paard gaat een nachtje op stal met uitloop paddock en er hangt kerstverlichting die aan is. Maar de kerstverlichting is altijd aan na 17:00 uur omdat de staleigenaar denkt dat de paarden in het donker niet snappen waar de opening van de stal zit en waar het hooi ligt :')

Maar onze paarden doen niets op vuurwerk gelukkig, we hebben ze in het verleden vuurwerktraining gegeven.

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: Wat doen jullie met je paard voor de nieuwjaars wisseling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:53

Hier staan de paarden in de polder met de woonwijk een paar 100 meter verder op. Vrij rustig dus qua vuurwerk. Ze staan 24/7 buiten (stal met uitloop) en met oudjaar staan ze ook gewoon buiten. Interesseert het beide vrij weinig en vorig jaar stonden ze samen het vuurwerk te bewonderen! :)

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:54

YellowLeaf schreef:
Mijn paard gaat een nachtje op stal met uitloop paddock en er hangt kerstverlichting die aan is. Maar de kerstverlichting is altijd aan na 17:00 uur omdat de staleigenaar denkt dat de paarden in het donker niet snappen waar de opening van de stal zit en waar het hooi ligt :')

Maar onze paarden doen niets op vuurwerk gelukkig, we hebben ze in het verleden vuurwerktraining gegeven.



Hahaha, wat lief van die staleigenaar!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:56

Hier niks geks behalve dat ze de laatste voerbeurt later krijgen. Meestal is dat rond 22.00/22.30 en nu 23.45 zodat ze wat afgeleid zijn. Maar ze zijn altijd rustig dus ik verwacht niks geks. Ze staan thuis dus ik hou het in de gaten.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Wat doen jullie met je paard voor de nieuwjaars wisseling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:58

7 uurtjes buiten met voer en water. Voor donker naar binnen met genoeg voer en ik kijk altijd als het vuurwerk voorbij is nog even in de stal of ze er rustig bij staan en eventueel meer voer.
Nog nooit problemen gehad.

xLillith

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Friesland.

Re: Wat doen jullie met je paard voor de nieuwjaars wisseling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:37

Mijn pony's staan 24/7 buiten en ik heb geen (afsluitbare) stal. Ik verplaats ze naar het weiland wat het meest ver van de weg ligt en waar je ze ook niet kunt zien. Ze krijgen naast hun standaard onbeperkt hooi nog wat wilgentakken. Op die manier is het vorig jaar prima gegaan, ondanks dat mijn weide in het dorp ligt en er 100m verder op carbid geschoten werd.