[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:00

Ik heb geen idee of er verder nog verschil in zit, ik heb er voor gekozen vanwege de lange klittenbanden voor de hals, dat waait een regent minder in en is makkelijker aan te doen door degene die ze buiten zet dan die kleintjes van de orgininal en Rhino en Amigo.

Ik heb deze vorig jaar gekocht, maar hij viel voor mijn lusitano niet helemaal mooi, net te ruim voor en hing veel scheef, op de arabo fries ligt ‘ie veel mooier.
Ik heb nu de vari layer medium voor het eerst gisteravond op de lusitano gelegd, kijken hoe die vandaag ligt.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:02

SBravour schreef:
Ik heb een medium, maar twijfel alsnog :+ paard is ongeschoren met beetje vacht. Maar temp schiet nu weer omhoog naar 7 graden overdag en volgende week eind vd week zelfs 8. Wat zouden jullie doen?


Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar kijk je ook naar de gevoelstemperatuur? Zodra het onder de 10 graden is en er wind staat, verandert deze namelijk enorm.

Dit kan een handige tabel zijn, maar bij de app Weeronline (en vast ook bij andere) geven ze zelf ook al de gevoelstemperatuur aan.

Afbeelding

En zo is het nu hier bijvoorbeeld 5 graden, maar voelt het als 2. En volgens de verwachtingen wordt het hier volgende week ook 7 en 8 graden, maar de gevoelstemperatuur ligt met 3 en 4 graden veel lager.

Wellicht kun je er iets mee :)

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:52

Ik heb mijn paard al jaren onder dekens staan en scheer nooit. Als 5 jaar zelfde merk nu maar dit jaar heeft ze voor het eerst heel veel jeuk onder haar deken, deken wordt ook gewassen.
Deken gaat dagelijks even af half uur tot uur om te luchten, dat doe ik andere jaren ook.
Ik kan geen beestjes ontdekken, iemand een idee waar ik naar zou moeten kijken of wat ik hier aan kan doen?
Ze heeft wel meer wintervacht aangemaakt als andere jaren, verder kan ik niks vreemds ontdekken.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:48

Komt het niet van binnenuit? Heb je iets veranderd in je voermanagement?

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:09

Sjira schreef:
Komt het niet van binnenuit? Heb je iets veranderd in je voermanagement?


Het voer is ook al jaren hetzelfde.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:29

Hebben jouw paarden de zelfde maat Nouvel? Dat lijkt me eigenlijk superhandig, zo kun je evt een niet helemaal lekker passend model voor het andere paard gebruiken.

De Smartex houdt het nog steeds super *\o/* Paard is nog steeds droog, zelfs bij de borst :wow: Gisteren was hij daar wel een beetje ingeregend maar nu weer droog. De deken droogt ook supersnel. Meneer lag op z'n pens in de blubber dus dan zie je aan de ene kant natte plekken. Terwijl de rest van de deken duidelijk veel lichter van kleur is. Dat was net na een aantal buien, blijkbaar droogt die deken dus goed zodra het niet regent, of wordt misschien wel helemaal niet nat genoeg. Je ziet het water er óp liggen, of er in straaltjes af lopen.
De Nika van mijn merrie is wel doorgeregend. Muts was in een wei bij een andere pony ingebroken en snapte niet hoe ze er weer uit kon dus ze heeft de hele nacht in de regen gestaan. Nu maar even pony in de Rhino gehuld en vannacht duw ik d'r in d'r stalletje.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:44

Handige tabel Figo88! Maar net wat je zegt, de meeste apps op je smartphone hebben ook een regel waar de gevoelstemperatuur wordt aangegeven. Dat is ook waar ik eigenlijk naar kijk inderdaad.

Was toch blij dat ik de liner onde de Smartex Rain heb gedaan gister, paardlief had het vandaag anders écht berekoud gehad! :brr:

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:58

Koper schreef:
Hebben jouw paarden de zelfde maat Nouvel? Dat lijkt me eigenlijk superhandig, zo kun je evt een niet helemaal lekker passend model voor het andere paard gebruiken.
.


Nog wel, inderdaad super handig!
Maar de arabo fries hebben we pas een jaar en die was heel erg schraal en onbespierd toen hij kwam, die wordt nu steeds breder met flinke schouders, dus ik ben bang dat we voor hem straks een ander model moeten gaan zoeken...

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:52

CoRiNa1983 schreef:
Ik heb mijn paard al jaren onder dekens staan en scheer nooit. Als 5 jaar zelfde merk nu maar dit jaar heeft ze voor het eerst heel veel jeuk onder haar deken, deken wordt ook gewassen.
Deken gaat dagelijks even af half uur tot uur om te luchten, dat doe ik andere jaren ook.
Ik kan geen beestjes ontdekken, iemand een idee waar ik naar zou moeten kijken of wat ik hier aan kan doen?
Ze heeft wel meer wintervacht aangemaakt als andere jaren, verder kan ik niks vreemds ontdekken.




Had ik ook met mijn pony,had een 150 grams deken op,en hij voelde daar best warm onder
Deken ligt nu bij de wasserij, dus nu een andere deken op, ook 150 gram,maar ander merk die wat losser zit en hij iets koeler aan voelt en nu geen gejeuk meer.
Gok er dus op dat het toch te warm word en daar door gaat kriebelen :j

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:43

Tot hoe dik hebben jullie de halsdekens? Ik twijfel om er een dikkere bij te kopen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:46

Ik heb eigenlijk altijd de 100 grams halzen op, heb ook dikkere maar dan zitten ze helemaal zo ingepakt, het gast me toch hoofdzakelijk om het droog blijven en 100 grams is dan precies mooi.

Met goed weer helemaal geen halzen op trouwens, alleen met regen en erge kou

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:59

Ik gebruik alleen maar de 0 grams hals bij mijn geschoren paard met guur en regenachtig weer. Voelt altijd lekker warm onder de hals. Heb hem gisteren weer opgedaan omdat ik haar weer net heb geschoren.
Als het weer wat zachter wordt gaat hij weer af.
Heb ook nog een 150 grams en die gaan alleen maar bij extreem koud weer op als het overdag vriest.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:05

Mijne heeft de 400 grams bravo op en de hals is ook 400 grams.zit eraan vast.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:30

Die van mij staat onder een 200 grams Amigo met 200 grams hals.

Ik bewaar dikker nog even voor kouder weer. Ik heb halzen van 0, 100, 200 en 300 gram.

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:32

Ik heb hier 300 gram met 100 gram hals op bij een geschoren paard.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:54

mcjv schreef:
Ik heb hier 300 gram met 100 gram hals op bij een geschoren paard.


Hier hetzelfde, hals alleen op met slecht weer

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:12

Ik heb een 100 grams rambo op liggen met een 200 grams liner. Hij is geschoren en heeft al weer redelijk wat haar. Hij voelt nu niet bepaald warm onder zijn deken.
Dikkere deken op doen.
Ik vind 300 al best veel voor dit weer.

Wat ligt er oo jullie geschoren paard nu?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:19

Ik zei net 300, maar ik heb gisteren ook gewisseld omdat hij zo koud was en dat is ook een beetje tegen mijn principe want ik heb ze ook nooit heel dik ingepakt staan...

Ik ben van een wat dunner gewassen duo met een wat dunner gewassen 200 grams onderdeken naar een nieuwe 250 grams vari layer gegaan met 100 grams liner.
Daar was hij vanavond echt goed warm onder, dus niet nog dikker gegaan

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:33

Mijn rambo is net nieuw en de liner die er onder ligt misschien max 4 x gewassen en voelt nog mooi dik.
Ik heb er normaal nooit veel meer op liggen als 500 gram hartje winter.
Maar geloof dat ik morgen ochtend toch ff een dikkere liner er onder doe.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 00:39

Zijn de Horseware liners ook te gebruiken onder de Bucas Smartex, of gaat dat niet?

Edit: even gezocht en lees verschillende antwoorden. Denk dat ik maar voor een Bucas liner ga...

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 01:16

Andere vraag nog... Hoe doen de mensen zonder Bucas dat als je paard zeiknat geregend terugkomt van rit en de deken moet weer op?

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 02:15

Nou, of je wacht zo lang mogelijk tot ie droog is. Offe je gooit er gewoon een deken op. Dit laatste doe ik al 7 jaar gewoon. Paard kan het prima hebben.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 02:42

Veulen84 schreef:
Nou, of je wacht zo lang mogelijk tot ie droog is. Offe je gooit er gewoon een deken op. Dit laatste doe ik al 7 jaar gewoon. Paard kan het prima hebben.

Wat natuurlijk heel wat anders is dan dat het comfortabel is voor 'm.

Wijslander ik zou zeggen: trek een natte trui aan en daarna je jas. Dan weet je hoe het voelt om met een natte vacht onder een deken te staan. Het kan natuurlijk prima dat die jas goed ademt en dat je na een paar uur het weer warm krijgt. Het kan ook zijn van niet.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 29-11-17 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam aangepast naar gebruikersnaam

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 06:16

Koper daarom ben ik benieuwd naar oplossingen, aangezien heel veel mensen ook geen smartex hebben.

Wil je trouwens mijn naam uit je bericht (laten) halen? :)

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 07:27

Zo goed mogelijk laten drogen met een zweet deken en anders er toch op leggen. Ik probeer regenbuien te vermijden om die reden of uitrijdeken en met longeren een longeer deken