Te druk en te weinig tijd. Hoe maak ik ruimte?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Te druk en te weinig tijd. Hoe maak ik ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 11:51

Meer rust en ontspanning inbouwen in het dagelijks leven. Hoe doen jullie dat?

In alle hectiek vind ik het maar lastig om momenten in de plannen om gericht te ontspannen. Mijn baan, ons bedrijf, de deeltijdopleiding, paard, huishouden en poging tot sociaal leven laten mij constant rennen. Daarnaast nog enigszins perfectionistisch. Mijn leven bestaat uit het bijhouden van todo-lists omdat ik anders geheid vergeet wat ik allemaal nog moet doen.

Om me heen hoor ik veel van dezelfde verhalen. Mensen die rennen om het hectische Nederlandse leven bij te houden. Ik ken mijn valkuilen en wil voorkomen dat mijn drukte problemen gaat opleveren. Maar waar begin ik? Welke tips maken mijn dagen overzichtelijker? Waaruit haal ik de rust waar ik naar op zoek ben?

Ervaringen, tips en lotgenoten van harte welkom. Wie weet kan ik er nog wat hoognodige voornemens voor 2018 uit halen. :D

Voor positiviteit.


Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:55

Denk dat het al een pak scheelt wat minder op social media te zitten :D

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Anoniem

Re: Te druk en te weinig tijd. Hoe maak ik ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:56

De enige tip die echt zal helpen: Minder doen. Vooral minder wíllen doen. En de dingen die je doet effectiever doen.

Er zitten maar 24 uur in een dag, meer ga je er niet bijkrijgen. Dus plan die rustmomenten in. Zorg ervoor dat er 1 avond (minimaal) in de week is waar je niks hoeft te doen. :D

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:57

Ook eens nee zeggen ;) dat is echt zo belangrijk. Daarnaast. Vraag hulp

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]


ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:57

Belangrijkste tip dit ik gehad heb in dit kader is in de planning tijd in te plannen voor calamiteiten. Want die zijn er.

Natuurlijk laten calamiteiten zich niet plannen, maar hetgeen wat je zou doen ten tijde van een calamiteit kan je dan verschuiven daar naar toe.

Geen calamiteit, lekker vrij!

En soms moet je eens goed kijken naar alles wat je wil doen en of dat ook daadwerkelijk haalbaar is. Als je structureel tijd tekort hebt zal je ergens iets moeten laten vallen of uitbesteden. Je kan nu eenmaal niet 26 uur in een dag proppen.
Je zou bijv een schoonmaker kunnen vragen om je huis schoon te maken.

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:01

Prioriteiten stellen. Vraag bij alles "hangt mijn leven er van af?" Het antwoord is meestal nee. Dus waarom hecht je er dan zoveel waarde aan?
Okee, naar je werk zul je moeten gaan, naar je paard ook. Maar verder?
Je huishouden kun je anders doen, als in elke dag iets en niet elke dag alles, of zelfs een werkster nemen.
Voor maaltijden zou ik trouwens wel tijd nemen en niet op beknibbelen. Je kunt twee vliegen in 1 klap slaan als je af en toe iemand uitnodigd om met je te koken en/of eten zodat je die relatie zo ook bijhoudt.
Wat betreft je verdere sociale leven, je vrienden en kennissen komen de dag ook wel door zonder jou, jij hoeft ze niet te vermaken.
Ik heb vrienden die ik jaren niet zie en als ik ze dan zie is het alsof het gisteren voor het laatst was.
Je hoeft elkaar niet vaak te treffen om een goede vriendschap te hebben.
Wil je wel regelmatiger contact of met meerdere mensne contacten aanuden, prik dan gewoon 1 avond in de week en of een dag in het weekende die je gaat besteden aan quality time met vriend(en), familie of kennis(sen).

Geen lijstjes meer. Wat je vergeet, heeft blijkbaar geen belang. Het enige dat in je agenda moet staan zijn belangrijke afspraken. (Dokter, werk)

Leer "nee" zeggen. Mensen vinden het helemaal niet zo erg om nee te krijgen als je denkt. Je hoeft ook geen uitvluchten te bedenken. "Sorry, maar dat gaat niet lukken" moet genoeg zijn.
Als je stopt met te proberen iedereen tevreden te stellen, heb je meteen minder mensen die aan je trekken en tijd over.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 28-11-17 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:02

De enige manier om écht ruimte in je schema te krijgen is door dingen te schrappen, en vaker Nee te zeggen.

Een paar concrete ideeën; minder tijd besteden aan huishouden/schoonmaken, het hoeft niet altijd perfect schoon te zijn, jezelf niet voorbij rennen is belangrijker :) Of, als je het je veroorloven, huur een schoonmaker in. Ook bijvoorbeeld maar 1x per week boodschappen halen helpt een boel, dan hoef je niet steeds 'nog even snel langs de winkel'.

Je maakt al to-do lists schrijf je, staan daar alleen taken op of ook leuke dingen? Ik heb tegenwoordig op mijn to-do lijstje ook 'uurtje lezen' staan, en ik merk dat ik er daardoor beter aan toe kom. Ook grappig, een NOT-to-do lijstje; dingen waar je vandaag geen tijd aan gaat besteden, geef jezelf toestemming om sommige dingen gewoon te laten liggen.

Wat mij ook helpt is het programmaatje 'Cold Turkey', is gratis te downloaden. Via dat programma kan je bepaalde websites blokken voor een bepaalde tijd (die je zelf instelt). Ik heb bokt, Facebook en andere tijdsvreters regelmatig een dagje (of een paar uur) geblokkeerd staan. Er zijn ook wel apps die hetzelfde doen op je telefoon.

Bienotje

Berichten: 10866
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Te druk en te weinig tijd. Hoe maak ik ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:45

De kunst is niet eens om iets niet te doen waar je die dag even niet aan toe kwam. Maar de kunst is vooral er vrede mee hebben dat je er niet aan toe kwam.

Het klinkt als vooral je perfectie die je jezelf oplegt die het je moeilijk maakt. Daar kan geen lijstje tegenop ;-)

Stel jezelf haalbare doelen en gun jezelf tevreden te zijn met wat je wel doet. Loslaten dus al dat moeten :-)

En dat is moeilijk als je zo niet in elkaar steekt. Maar mbv een coachingssessie evt met paarden kan best leuk zijn om eens hiermee inzicht te krijgen voor jezelf :j

The unicorn made me do it!

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Te druk en te weinig tijd. Hoe maak ik ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:48

Wat Lusitana al zegt, prioriteiten stellen. Paard en eten kun je niet zonder, accepteren dat je je vrienden even on hold zet, werkster aannemen voor het grove werk, nee zeggen, perfectionisme ergens onder in de kast verstoppen. Studie ook hoog op de lijst zetten, ben je daar klaar mee dan heb je heel veel tijd extra. En het aller belangrijkste, zorgen dat je geen burn out krijgt want dan ben je nog veel verder van huis.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:07

Ik ren mezelf al jaren voorbij, ben al eens overspannen geweest en zit er regelmatig heel dicht tegen aan. Dan ga ik ook over dit soort dingen nadenken, wil ik het roer om gooien en zorgen dat ik niet weer te veel hooi op mijn vork neem. Vaak gaat dat dan even goed, en dan herhaalt alles zich weer.

Ik heb nu er iemand bij aangenomen die wat uren van mij over heeft genomen zodat ik meer tijd heb voor alle andere dingen die ik moet doen. Daardoor ben ik van 60+ werkuren naar rond de 35 gegaan. Heeerlijk! Ik kom helemaal bij! Eindelijk tijd om alle werk to do's af te werken!

Prive is het druk maar doordat ik minder werk en minder stress heb, wel gelijk een stuk leuker en daardoor minder erg.

Paarden is wel een puntje. Ik heb er twee die door ziekte beweging en extra verzorging nodig hebben. Verzorging lukt, beweging niet. Dat is toch tijd gebrek. Ik overweeg om een nieuwe bijrijder te zoeken, maar dat is een behoorlijke drempel.. dus op dat punt nog wel wat stress.

Verder gaat het dus aardig goed. En om dat nu een keer zo te houden, en niet weer voor de zoveelste keer in een kilometer diepe valkuil te stappen, een afspraak gemaakt bij een psycholoog/coach die mensen goed schijnt te kunnen helpen om hier stabieler in te worden. Ik ben heel benieuwd.

Al met al ben ik er in ieder geval achter dat ik zelf de stappen moet nemen, maar ook zeker moet gaan leren om niet steeds opnieuw in dat cirkeltje te belanden. Dat lukt me helaas niet alleen, maar met wat hulp moet dat vast lukken.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Te druk en te weinig tijd. Hoe maak ik ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:26

Ik heb een behoorlijke burnout gehad (nu na 1,5 jaar eindelijk in zoverre hersteld dat ik aan reintegratie kan gaan denken) en heb geleerd mij af te vragen wat ik echt belangrijk vind in het leven.

Door altijd zo druk te zijn ga je eigenlijk continu voorbij aan waar je gelukkig van wordt. Een eerste stap om hier bewuster van te worden is om in ieder geval 1 avondje in de week tijd voor jezelf vrij te maken. Ga lekker in bad met een muziekje en kom even tot jezelf. Laat de week aan je voorbij gaan en ga na wat je de volgende keer kan laten (doen).
Na het bad kan je bijvoorbeeld nog even een maskertje nemen ofzo, maar echt neem tijd voor jezelf om even tot rust te komen en even uit die ratrace te stappen. Dat is zo belangrijk om uiteindelijk niet om te vallen!

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Te druk en te weinig tijd. Hoe maak ik ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 21:03

Hele leuke tips komen er voorbij. Kan ik echt wat mee. Morgen vanachter de laptop even persoonlijk reageren. Voor nu heb ik de rest van mijn avond vrijgepland en de boel de boel gelaten. :D

Voor positiviteit.

charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Re: Te druk en te weinig tijd. Hoe maak ik ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:11

Pff een hele lastige!

Iedereen met een redelijk sociaal leven , een huishouden , baan en paard heeft zo een leven toch? Tenminste in mijn omgeving wel! :roll:
Ik probeer indd wat vaker voor mezelf te kiezen. Zit nu op dit moment thuis met een zenuwknelling in de rug. Gevalletje stress en teveel doen. Heel erg fijn! :n
En wat meer nee te zeggen! Werkt goed maakt mijn leven een stuk makkelijker Haha!

Romeo♥

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:55

Avalon_ schreef:
Hele leuke tips komen er voorbij. Kan ik echt wat mee. Morgen vanachter de laptop even persoonlijk reageren. Voor nu heb ik de rest van mijn avond vrijgepland en de boel de boel gelaten. :D


+:)+
een goed begin, gelijk vrij plannen en de boel de boel te laten .... TS

volg ook mee voor bruikbare tips :j

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Te druk en te weinig tijd. Hoe maak ik ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:45

Mijn zus kwam met een goede, toen we het erover hadden. Waarom zie je naar je paard gaan niet gewoon ook als ontspanning? Als je dat zo gaat behandelen heb je tenminste een paar uur even "lekker niks" behalve dan het samenzijn met je paard en eventueel interactie met andere paarden en/of ruiters.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Macs

Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Te druk en te weinig tijd. Hoe maak ik ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:01

En laat je niet gek maken door iedereen die 'het roer omgooit', dat is vrijwel niet haalbaar en niet voor iedereen weggelegd.
Begin met kleine stapjes, heel klein.
Ik heb moeten leren plannen met behulp van een ergotherapeut. In het begin dacht ik: ik ga toch niet voor een hele week elk half uurtje inplannen :o Maar nu ik een aantal weken verder ben zie ik in dat het wel degelijk helpt.
In eerste instantie wilde ik dingen inplannen op een dag die tijdtechnisch niet eens konden. En tijd voor jezelf inplannen is ook heel belangrijk. Dan maar maar iets rommeliger. En het geeft echt niet als iets niet lukt uit je planning door omstandigheden of dat je dingen omgooit, als je maar beseft wat er in een dag past en dat je 'chilltijd' in je planning meeneemt.

Langdurige stress is echt funest en dat merk je niet direct, maar na een tijdje wel.

Maks :+:

Selina

Berichten: 14264
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Te druk en te weinig tijd. Hoe maak ik ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:19

M'n vriend is ook zo'n type. Hij kan nooit even rustig niksen, want hij moet nog 35737 dingen doen. (Volgens hem) Dus heb hem nu verplicht dat elke woensdagavond zijn avond wordt. Dan mag 'ie gamen, sporten, lui doen, wat dan ook. Dus nu hopen dat hij wat meer leert loslaten.

Dus plan voor jezelf ook zo'n moment, die dan heilig is. Geen afspraken, verjaardag, klusjes op zo'n moment.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:25

Heel herkenbaar ook voor mij met een fulltime baan, deeltijd master studie, een verzorgpaard, een eigen pony, het huishouden, fitness en een relatie en sociale contacten.

Het kost wat, maar het heeft ons enorm geholpen een poetshulp te nemen. Zij komt eens per week poetsen bij ons. Verder werkt mijn vriend vanuit huis waardoor hij er nog wel eens een wasje in kan doen. (Ik heb liever niet dat de hulp de was doet, dat vind ik privé en ik ben altijd bang dat iemand mijn kleding verpest :o )

Ook denk ik er al geruime tijd over na om mijn smartphone weg te doen en een ouderwetse mobiele telefoon te kopen. Ik word heel onrustig van dat ding namelijk. Heb apps als Facebook al verwijderd, maar whatsapp is ook wel een dooddoener vind ik..

Ik heb enorm veel vakantiedagen en ATV dagen, dus ik wil vanaf 2018 minimaal eens per maand een dagje of meer vrij gaan nemen. Dan kan ik daar naar uitkijken en het geeft me veel rust om een dagje extra weekend te hebben. :j

En gisteren heb ik mezelf een mooie planner cadeau gegeven zodat ik mijn lijstjes daar lekker in kan maken :D Ik heb deze gekozen: https://www.bol.com/nl/f/mascha-planner ... 078303432/

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:26

dit is dus een van de rede waarom ik zo twijfel of ik wel mijn verzorgpaard moet overnemen. Ik vind het heerlijk met en bij hem maar dat " moeten" houdt me zo tegen.. Nu ben ik er 4 dagen per week. soms 7 maar al ik hem koop moet ik 7 dagen heen. of wig 6.
Mijn huishouden doe ik dagelijks wig de woonkamer en een keer per week ga ik van boven naar beneden. Ik werk 3,5 dag en heb een gezin met een puber en een jonger grietje. Met de hond loop ik gemiddeld 5 x per week 1.5 uur.. ik vind dat ook heerlijk... Maar idd ook ik ren me nu al soms voorbij en dan denk ik... mijn hart zegt ja koop hem maar maar mijn verstand zegt regelmatig nee.....

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:00

lnvdh schreef:
dit is dus een van de rede waarom ik zo twijfel of ik wel mijn verzorgpaard moet overnemen. Ik vind het heerlijk met en bij hem maar dat " moeten" houdt me zo tegen.. Nu ben ik er 4 dagen per week. soms 7 maar al ik hem koop moet ik 7 dagen heen. of wig 6.
Mijn huishouden doe ik dagelijks wig de woonkamer en een keer per week ga ik van boven naar beneden. Ik werk 3,5 dag en heb een gezin met een puber en een jonger grietje. Met de hond loop ik gemiddeld 5 x per week 1.5 uur.. ik vind dat ook heerlijk... Maar idd ook ik ren me nu al soms voorbij en dan denk ik... mijn hart zegt ja koop hem maar maar mijn verstand zegt regelmatig nee.....



Waarom moet je dan 7 dagen heen? Of staat het paard niet volpension? Dat zou nl een oplossing kunnen zijn. Als je dan 4 dagen komt wordt hij de andere 3 prima verzorgt.

Ik ben van het uitbesteden waar uitbesteden kan, anders red ik het ook niet, volpension is dus voor mij ook een voorwaarde om mijn paard te stallen. Als er dan wat is hoef ik niet heen en dat geeft veel rust.
Verder als ik op stal ben kan ik al die tijd aan mijn paard besteden zonder tijd kwijt te zijn aan mesten etc.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:25

ingvdh schreef:
lnvdh schreef:
dit is dus een van de rede waarom ik zo twijfel of ik wel mijn verzorgpaard moet overnemen. Ik vind het heerlijk met en bij hem maar dat " moeten" houdt me zo tegen.. Nu ben ik er 4 dagen per week. soms 7 maar al ik hem koop moet ik 7 dagen heen. of wig 6.
Mijn huishouden doe ik dagelijks wig de woonkamer en een keer per week ga ik van boven naar beneden. Ik werk 3,5 dag en heb een gezin met een puber en een jonger grietje. Met de hond loop ik gemiddeld 5 x per week 1.5 uur.. ik vind dat ook heerlijk... Maar idd ook ik ren me nu al soms voorbij en dan denk ik... mijn hart zegt ja koop hem maar maar mijn verstand zegt regelmatig nee.....



Waarom moet je dan 7 dagen heen? Of staat het paard niet volpension? Dat zou nl een oplossing kunnen zijn. Als je dan 4 dagen komt wordt hij de andere 3 prima verzorgt.

Ik ben van het uitbesteden waar uitbesteden kan, anders red ik het ook niet, volpension is dus voor mij ook een voorwaarde om mijn paard te stallen. Als er dan wat is hoef ik niet heen en dat geeft veel rust.
Verder als ik op stal ben kan ik al die tijd aan mijn paard besteden zonder tijd kwijt te zijn aan mesten etc.


Zowel mijn eigen pony als verzorgpaard staan ook volpension. Dat is ook voor mij een voorwaarde want anders is het in mijn situatie gewoon niet te doen als ik de paarden ook nog wat aandacht wil geven. :=
Ik ga dus ook zelden 7 dagen per week.. Soms wel maar dan is het 2 of 3 dagen om even een aai over de bol te geven en wat bakjes voer klaar te zetten.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Te druk en te weinig tijd. Hoe maak ik ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 07:54

hij staat half pension maar kan er vol pension van maken ( op weekenden na) Dan zou ik me idd ook minder schuldig voelen als je een dag overslaat...

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Te druk en te weinig tijd. Hoe maak ik ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:36

Ik heb door een ongeluk een aantal jaar geleden minder kracht en kan niet meer hele dag doorsjouwen. Ik heb dus noodgedwongen wat dingen aan moeten passen.
Ik heb een werkster, huidhouden doe ik verder dus zo min mogelijk.
1 x in de week boodschappen doen, verder helemaal niet. Bezorgen is natuurlijk ook een optie.
Planning maken. Wat heeft prioriteit en wat kan nog even wachten.
Ik ben vanaf deze zomer wat minder gaan werken, elke dag 1 uur minder. Scheelt echt best veel.
En mijn paarden zie ik echt als ontspanning. Als je dat als moetje gaat zien is de lol er snel af. En anders op de dagen dat je krap zit een bijrijder


petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Te druk en te weinig tijd. Hoe maak ik ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 15:08

Ik ken je gevoel, bij elke vrie dag denk ik: "oh dan kan ik dit en dat doen en als wat er anders nooit van komt". Ik ben altijd meer uitgeput na een vrije dag, dan een werkdag :+
Ik prijs mij gelukkig en kan mijn hobbies en verplichtingen naar mijn paard en honden combineren met "sociaal" zijn, want beste vriendinnen hebben ook honden en paarden. Dus het verplichte rondje (door het donker, wat we alleen niet durven en ons daarna wel bet slecht over voelen) met de honden samen doen, evenals onze paarden trainen en beurtrol voeren/binnen/buiten zetten zodat we niet allemaal vel tijd verspelen en ook al eens een dag "niks" doen.

Maar idd prioriteiten stellen, wat is echt noodzakelijk en wat maakt je echt gelukkig of is die activiteit maar gewoon voor de leuk. Durf nee te zeggen.

There is beauty in everything, even the things that scare us.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Joelle1996, lastig, rider, Tieneke, Wispeltuur en 117 bezoekers