Huidontstekingen, wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 22:01

Lang verhaal, maar om het verloop aan te geven.

September/ oktober had mijn paard een plekje. Ik vond het een tekenbeet, wel vaker als we van vakantie terug komen en die duren echt eeuwen voor ze zijn genezen. Soms even wassen maar verder niets aan doen.

Half oktober had ze een dik been. De dagen erna werd het dikker en mocht ik ook niet meer aan de plek komen. Om het beter te zien en schoon te houden heb ik het erom heen iets geschoren. De plek werd groter en was enorm pijnlijk, been werd ook niet dunner na beweging. Alarmbellen en dus een DA. Deze noemde het een huidontsteking, en ik moest de korsten weg wassen. Nadrukkelijk aangegeven dat ik door de flinke pijn (het is echt een braaf paard en niet kleinzerig!) en het niet dunner worden bang was voor einschuss, maar hoe het been nu was zag hij geen reden tot andere behandeling.

Twee dagen later was mijn angst werkelijkheid, beginnende einschuss. Been opgelopen tot over de sprong en het bovenbeen. Dus direct mijn eigen DA en start met antibiotica en ontstekingsremmers. Dit een volle week gegeven en de laatste dag kon ik eindelijk het been weer aanraken en was alles rustiger.

Wondje was 100x rustiger, maar er bleven plekjes en korstjes komen. Daarnaast bleef het been oplopen (wel dun na beweging). 27 oktober een controle gehad en hydrocortiderm gekregen.

Inmiddels zijn wij weer 4 weken verder. Het been is nog elke dag opgelopen (als een stalbeen, ze heeft dat snel maar het andere been is mooi leeg). Het been wordt dunner na beweging. Ik ben de laatste weken braaf blijven wassen, om de dag, en gesmeerd met hydrocortiderm. Hiermee was het heel rustig, al bleven mini plekjes komen en kruipt het omhoog.

Omdat ik erachter kwam dat zo lang achter elkaar de zalf gebruiken niet wenselijk is, ben ik even gestopt. En ook de frequentie van het wassen was verminderd, omdat je alles wel week maakt. Helaas heeft dit een averechts effect. Binnen enkele dagen zijn er nog meer plekjes, groter, gevoeliger en viezer.

Ik zit er nu aan te denken om een schraapsel te laten nemen, om te kijken of daar wat uitkomt. Maar ondertussen vraag ik aan bokt; wie herkent dit?? En hoe hebben jullie het aangepakt??

Ter beeldvorming:

In de week van 20 oktober, voordat de DA is geweest. Enorm pijnlijke plek, het zijn korsten.
Afbeelding

Tijdens de antiobiotica. Een stuk rustiger en herstellend.
Afbeelding

Zo goed het oppervlakte te zien. Het is beneden begonnen met de bovenste foto, maar inmiddels loopt het dus met mini plekjes en korstjes omhoog. Inmiddels is het ook alweer iets hoger dan deze foto.
Afbeelding

Voorbeeld van de miniplekjes. Rood met gele korstjes.
Een voorbeeld van de plekjes die er nu steeds zijn en bijkomen (meer omhoog)
Afbeelding

Poging gedaan het op film te zeten (vandaag)


Ps. ik durf het niet meer te scheren, omdat ik bang ben dat ik daardoor weer meer onrust creëer bij de plekjes....


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:06

Ziet er uit als rasp vind ik.
Wat bij mijn eerste paard goed werkte was licht bevochtigen met een spons en dan betadine shampoo inwrijven en dan na 10 minuten droogwrijven zonder uitspoelen.

Echter kan het natuurlijk ook mijt of schimmel zijn.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:06

Ik herken het wel van heel lang geleden. We hebben toen wel een kweek gemaakt en er kwam wel wat verbetering met aangepaste medicatie maar het wilde niet helemaal weg. Uiteindelijk hebben we het met uv licht behandeld. Zo,n ouderwets gezichts bruinertje er dagelijks voor gezet en dat werkte perfect.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:20


Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:31

Ja ik herken dit! Ook al weer van lange tijd geleden. Mijn inmiddels overleden merrie had dit een jaar of 10 geleden. Ik heb me toen ook zoveel zorgen gemaakt. Exact dezelfde plek. Ook een wit been en exact hetzelfde verloop. Ik heb nooit geweten wat het was, maar dus ook een beginnende Einschuss. De ingezette behandeling was toen een ontstekingsremmer ingespoten (dat deed voor mijn gevoel toen helemaal niets) en behandeling van de plek met hydrocotiderm. Ik weet niet of jouw paard nog op
de wei of buiten loopt?. Bij mijn merrie verbeterde de situatie heel snel toen ze wel naar buiten ging. Ik
smeerde de plek in met hydrocotiderm 2x daags gedurende een week en liep haar met een bandage om naar de wei in verband met het feit dat ze eerst door de blubber moest . Op de wei deed ik de bandage af zodra ik haar op het hogere deel had en daar bleef ze dan op de dag. Toen de plek er rustiger uitzag ben ik met een teatree creme gaan smeren in combinatie met zinkzalf (een soort eigen gemaakt mengsel dus). Smeer je te lang met hydrocotiderm dan blijft de huid erg dun en wordt gevoelig voor nieuwe infecties. Je treft het niet dat het buiten zo nat is, waardoor het buitenlopen waarschijnlijk niet echt gaat. belangrijk is dat je het zoveel mogelijk droog houdt is mijn ervaring.
Scheren zou ik ook niet doen om de reden die je zelf al geeft. Heb je erg veel vastgeplakte haren dan kun je het haar om de plekken heen voorzichtig een beetje wegknippen.

siennaXmax

Berichten: 27
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: ergens op de wereld

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:44

oehh ziet er naar uit ;(
ik heb geen idee aangezien ik ( nog ) geen aanvaringen heb gehad met zulke dingen
ik hoop voor je ( en je paardje ) dat het snel weer overgaat!
Xx

lieve max ik zal je nooit vergeten
cam!lla mn schatje

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:47

Mijn haflinger had bij tijden deze plekjes. Een keer zodanig dat hij een injectie heeft gehad, geen idee wat, is al te lang geleden. Toen liepen de plekjes door tot echt bovenaan de benen en liezen.
De andere keren ben ik erachter gekomen dat het weg masseren van de korstjes met betadine scrub het beste werkte. En dus niet meer te wassen, een natte huid is kwetsbaar en weer meer bevattelijk.

De oorzaak is nooit echt duidelijk geworden, wel is later het vermoeden gekomen (door andere dingen) dat hij wellicht een verstoord immuunsysteem had.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 22:50

Lees even snel dat rasp ook kan komen Door medicijn gebruik. Begin augustus heeft ze antibiotica die je moet prikken gekregen. Helpt de weerstand ook niet.

Ik ga het vasculites topic eens doornemen.

Paardstaat 24/7 buiten en nu dus ook in de mega nattigheid... Bij het voer staat ze op droge stenen maar niet onder afdak. Ivm haar luchtwegen mag ze liever niet op stal. Dat maakt het lastig vooral met dit achterlijke weer.

Vorig jaar had ze op der kroonrand iets soortgelijks, duurde ook lang maar was niet zo pijnlijk, wss niet dik en 'liep' ook niet. Kan zo even geen foto terugvinden.

Ze heeft geen enorme weerstand ook ivm longen wss en dat probeer ik zo goed mogelijk te ondersteunen maar verminderde weerstand helpt dit ook niet helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:04

Dit soort aandoeningen komen vaak van binnenuit. Het is een soort afweersysteem van het lichaam waarbij het zichzelf aanvalt. Ik heb een trekpaard en die zijn hier super gevoelig voor, omdat het lymfesysteem vaak niet goed werkt. Zij krijgt bij de minste of geringste prikkel/onbalans aan 1 been ook van die spontane wondjes waar vocht uit komt. Onbehandeld loopt het been dan ook vol met vocht.

Wassen en smeren is symptoombestrijding. Het voorkomt infectie maar lost het probleem niet op.

Het natte weer helpt nu niet mee. De huid wordt week waardoor het nog makkelijker doorbreekt en alleen maar erger wordt.

Ik voer mijn paard een kruidenmengsel bij. Eerst alleen brandnetel (ontgiften) en kleefkruid (helpt lymfestelsel) maar ben nu over gestapt naar de souplesse mix van de paardendrogist. Daar zit nog paardenbloem en goudsbloem (calendulan drukt infectie) aan toegevoegd. Ze doet het hier super goed op en zelfs bij een wei vol met vers gras waar ze normaal heel heftig op reageert blijft het lichaam rustig.

Vroeger heb ik een arabiertje gehad die ook ineens mok achtige verschijnselen kreeg. Die konden we alleen onder controle houden met hydrocortiderm. Maar toen we hem verplaatsen naar een andere rustigere groep paarden waar hij niet meer het pispaalje was ging het probleem vanzelf over. Dus naast ondersteuning van het lichaam is het ook de moeite waard om te kijken waar de stressfactor zit, waarop reageert het lichaam?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 07:06

Mijn CPL paard heeft regelmatig last van ontstekingen onder de huid. Bij hem ligt het vooral aan het lymfesysteem, de afvalstoffen, en hij heeft er ook duidelijk vaker last van als hij voer krijgt als kuil ipv hooi, of suikerrijk krachtvoer, of gras met een hoog fructaangehalte. Ik voer ook brandnetel en kleefkruid om afvalstoffen af te voeren, en daarnaast golden paste tegen de ontstekingen. Wie weet heb je er iets aan.
Ik hoop dat het meevalt en je paard snel geneest!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 08:36

Mijn lusitano heeft ook een soortgelijk probleem, na allerlei testen kwamen ze op een zeldzame huidallerhuid en auto immuun probleem.
Hij heeft een tijdje prednison gehad, verminderde toen wel maar ging niet helemaal weg.
Vorig jaar na een bezoek aan Den hoek helemaal weg gekregen, en nu kwam het van het najaar weer terug.
Blijft hier ook een lastig probleem...

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 08:46

Kan zo'n auto immuun probleem zo maar ontstaan? Ze heeft niet vaak mok. Wel een paar x eind seizoen 'bramdwond' plekjes op haar neus en een keer op de kroonrand maar dit is nieuw voor mij dat het zo blijft modderen....

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 08:57

Ik heb geen idee, die van mij kreeg het heel erg toen hij 4 jaar was, toen dacht ik eerst ook dat het mok was.
Achteraf bedacht ik me toen dat hij in de opfok ook heel erg mok had gehad dat toen al wat naar binnen aan het slaan was, misschien is dat toen ook wel hetzelfde geweest.

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:58

Bij mijn merrie was er ook altijd een verdenking dat het iets met haar immuunsysteem te maken had. Ze was ook allergisch tegen schimmels in het hooi, heel gevoelig op haar huid. Ze kon geen leer verdragen, daar werd ze kaal van. Brandnetels kreeg ze netelroos van , bij nat weer was het oppassen voor mok en 1 keer had ze haar hele hoofd opgezwollen als gevolg van een allergische reactie. 2 jaar achtereen tobte ik in het najaar dus met Einschussverschijnselen. 1 x als gevolg van zo'n plekje en de andere keer met onduidelijke oorzaak.Het vreemde was dat vanaf het moment dat ze aan huis kwam te staan nooit meer een allergische reactie, mok o.i.d. had. Ik realiseer me eigenlijk nu pas naar aanleiding van alles wat ik hier lees dat het best wel eens zou kunnen zijn dat het voer een hele grote rol speelt hierin. Thuis ging ze over op een suikervrij dieet, beperkte weidegang en voerde ik als huidondersteuning MSM zwavel. Dat laatste kan ik zeker aanraden! Ik heb daar namelijk bij andere paarden die mok hadden ook hele goede resultaten van gezien en als ze inderdaad 24 uur per dag buiten is, dan is droog houden en eventueel smeren niet mogelijk. Je loopt namelijk dan ook het risico dat je het vuil juist opsluit, dus dan moet je het eerst weer wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 08:21

@snooty; hoe lang heb je brandnetel gebruikt? Het is bekend van dit soort ontgiftende middelen dat door de ontgifting de klachten eerst erger kunnen worden voordat ze weg gaan. Dat is een normale reactie van het lichaam als alles los komt.

@TS; misschien dat je ook eens kan kijken naar Oerbalans. Is een relatief nieuw product maar lees er veel goeds over. Ook dat is erop gericht om de binnenkant goed op de rit te krijgen.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:16

Heb je al groene leem geprobeerd? Dit trekt naar buiten wat er niet hoort (kan dus wel eerst wat erger worden) voordeel van groene leem is ook dat er veel mineralen in zitten die het paard nodig heeft. Wanneer het paard afvalstoffen heeft die moeten worden afgevoerd dan moet het die “koppelen” aan mineralen en zo het lichaam ui werken. De mineralen zijn als het ware de vervoerder. Dit kan echter alleen als deze mineralen over zijn. Als dit niet het geval is dan gebruikt het lichaam ze voor dd werking en slaat de afvalstoffen tijdelijk ergens op. Als dit te lang duurt belast dit het lichaam omdat de afvalstoffen een goede werking van het lichaam tegen werken. Dus vaak helpt het alleen al om de hoeveelheid mineralen te verhogen zodat het lichaam stappen kan maken. Ik vind groene leem hiervoor een fantastisch product. Dit kan overigens worden opgesmeerd of als interne kuur worden gegeven (let dan op welke soort je koopt). In dit geval zou ik kiezen voor opsmeren en afdekken net huishoudfolie zodat het minder snel hard wordt rustig drie kwartier tot een uur laten intrekken en dan eraf wassen.kan maarzo dat dat al veel helpt voor je paard. Zal niet met 1x klaar zijn overigens. Maar dat heb je nu ook niet dus dat maakt weinig verschil ;)

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:55

Gloa; Je zou wel eens gelijk kunnen hebben met die Brandnetels. Ik gaf ze niet. Ze stonden in de wei en ze zocht ze dus zelf op, ondanks dat ze er dus op reageerde met netelroos .Misschien omdat het lichaam aangaf het nodig te hebben, maar ik durfde het niet laten gaan vanwege de toch wel heftige reactie. Daarom gaf ik haar later MSM Zwavel door het voer en dat leek een heel positief effect te hebben op haar huid.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 08:48

Wat een hoop tips al, bedankt! Ene kant wil ik een en ander eerst proberen, iets met enorme lopende rekeningen bij de da... anderzijds wilde ik een schraapsel laten nemen om mijt ofzo uit te sluiten. Maar geen van jullie vermoed dat ... lastig!

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:04

Bij mijt merk je echt dat het paard flink jeuk heeft, dan stampen ze met hun achterbenen op de grond, meestal schrapen ze met hun hoef langs het andere been, en ze knagen vaak aan hun voorbenen en gaan zelfs liggen om aan de achterbenen te kunnen knagen. Als die jeuk er niet is dan zou ik me dat geld besparen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-17 22:50

Besloten nog even met de da te wachten. De plekjes lijken de afgelopen dagen niet meer of erger te worden. Ik wil groene leem nog de kans geven, om de zoveel dagen licht wassen met betadine. Ondertussen krijgt ze weerstand ondersteuning en wil ik de genoemde kruiden de kans geven. Ik heb als het goed is ook msn nog ergens maar ze krijgt ook al magnesium (stresskip) en een supplement voor betere mest/spijsvertering.... Wil ook niet alles Door elkaar geven.

Been is wel opgelopen als stal been nog elke dag en licht warmer dan andere maar blijft Gelukkig mooi dun worden na beweging.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:18

Hoe is het er nu mee?

Ik zou voorzichtig zijn met de combinatie betadine en groene leem. Weet niet of dit zo lekker samen gaat. (heb ook geen info dat het niet kan hoor maar voor de zekerheid)

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:25

Ik zou ook denken aan vasculitis om eerlijk te zijn.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 12:52

Afbeelding

Dit was gisteren ochtend. Elke dag een 'beatrix' enkel. Gelukkig wordt het wel snel dun na beweging. Ze staat 24/7 in paddock. Op stal zijn zulke benen overigens bekend bij haar, ze heeft snel opgelopen pootjes.

De plekjes heb ik vrijdag na kort wassen met groene leem gedaan. Gisteren idem. De plekjes leken minder rood maar wel 2 wat groter. Ik heb de neiging haar weg te knippen maar durf ik slecht ivm ook minder bescherming voor zon en nattigheid.

Wassen moet wel echt uitgebreid met een washandje en warm water, omdat de kosten lastig weg te halen zijn. Ik gebruik betadine en een verzorgende hondenshampoo die ik van de da heb gehad afwisseld van elkaar en probeer hooguit 2 a 3x in de week de korsten te wassen kijken of het rustiger wordt.

Groene leem, is het beter dat na x aantal uur te verwijdere of kun je dat zo laten zitten?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:55

Ik was niet meer met betadine, weet niet of jij daarmee wast?
Daar werd die van mij echt duidelijk slechter van.
Ik smeer de korsten met vaseline of levertraan om het soepel te houden en verder doe ik er maar zo min mogelijk aan.
Hier ook dik been ‘s morgens als hij van stal komt.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:00

Ik denk dat je meer gebaat bent met zo snel mogelijk een juiste diagnose, zeker als het vasculitis blijkt te zijn.
Als jouw DA nog niet op dat idee is gekomen is misschien een 2nd opinion bij een andere kliniek een idee.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler, Iccc, LiannePuthzy, Neon en 183 bezoekers